TALVIPÄIVÄN SEISAUS TÄNÄ VUONNA RAAFAELIN PÄIVÄNÄ 22.12. KLO 01.03
Tänä
vuonna talvipäivän seisaus osuu 22. päiväksi joulukuuta, tarkemmin
sanoen aivan aamuyöhön Suomen aikaa klo 1.03. Päivä on Raafaelin tai
Rafaelin nimipäivä. Helsingin horisontin mukaan aurinko nousee klo 9.24
ja laskee klo 15.13, josta päivät alkavat pidentyä, ensin hitaammin
sitten nopeammin.
Tällöin
Aurinko on Suomesta katsottuna alimmillaan Jousimiehen tähdistössä ja
23 astetta taivaanpallon ekvaattorin eteläpuolella. Päivä on pohjoisella
pallonpuoliskolla lyhimmillään ja yö pisimmillään. Etelä-Suomessa
Aurinko nousee keskipäivällä etelässä ollessaan vain 7 asteen ja Oulussa
2 asteen korkeudelle. Utsjoella Aurinko on keskipäivällä pari astetta
horisontin alapuolella, mutta kirkkalla säällä päivällä on sinertävä
valaistus..
Astrologisesti
eli siis todellisimmassa todellisuudessa Aurinko siirtyy talvipäivän
seisauksena Jousimiehen tähdistöstä Kauriin tähdistöön. Tästä syystä
eteläistä kääntöpiiriä kutsutaan Kauriin kääntöpiiriksi (Tropicus Capricorni)Kauris eli sarvellinen vuohi |
Sattumoisin
samana yönä on uusikuu kello 3.36 eli kuu on konjunktiossa auringon
suhteen eli aurinko, kuu ja maa ovat samalla viivalla. Tai jos ollaan
tarkempia, niin kahden ensiksi mainitun rektasenktiokoordinaatit
(suunta, josta ne näkyvät ekvaattorin suhteen) ovat samat. Arkikäytössä
konjunktiolla tarkoitetaan yleensä vain taivaankappaleiden
lähekkäinoloa taivaalla.
Tänään
21.12., Tuomaan päivänä, kuu on myös eteläisimmilläänkin eli
keskipäivällä korkeimmillaankin hyvin matalalla horisontissa. Mars on
Kauriin tähdistössä, jonne se on siirtynyt Jousimiehestä 4.12. Se on
näkyvissä iltataivaalla matalalla lounaassa. Mars laskee noin klo 19.
Kasvava kuunsirppi on lähellä Marsia Joulupäivänä iltayöllä joulupäivänä
25.12.
Tähtitieteellisesti
uusikuu määritellään siis hetkeksi, jolloin kuu on aivan auringon
suunnassa ja siten pimeä.. (Musta ympyrä on uuden kuun merkintä
almanakassa.) Siitä voi kirkkaalla säällä nähdä päivällä eräänlaisen
kalpean hahmon taivaalla, koska maan ilmakehästä siroaa heikkoa valoa,
joka heijastuu kuusta takaisin.
Kun
kuun rata leikkaa sopivalla tavalla maan ratatason, uusikuu pimentää
auringon, mutta kuun varjon alue on hyvin kapea ja näkyy vain pienellä
osalla maapalloa. Edellisen kerran Suomessa oli täydellienn
auringonpimennys 22.7.1990 auringonnousun aikaan, ja seuraava näkyy
16.10.2016 Pohjanmaalla.
Varmaa
tietoa minulla ei ole, mutta kansanperinteessä uusikuu saattaa myös
tarkoittaa kasvavan kuunsirpin ensimmäistä näkymistä. Tämä tapahtuu
juuri auringonlaskun jälkeen. Kuu on taas uusi.
Juutalaisessa
ja islamilaisessa kalenterissa kuukausi vaihtuu, kun uuden kuun sirppi
ensimmäisen kerran näkyy iltataivaalla, periaatteessa päivän tai kaksi
uuden kuun jälkeen. Juudeassa aikoinaan kaksi luotettavaa todistajaa toi
tästä ilmoituksen Sanhedrin-neuvostolle eli Suurelle neuvostolle, joka
lähetti sanansaattajia kyliin ilmoittamaan kuukauden vaihtumisesta.
Muhamettilaisessa
kalenterissa on sama periaate: kuukausi on vaihtunut , kun kaksi
luotettavaa todistajaa on nähnyt kasvavan uuden kuun sirpin. Viimeisen
Tuomion päivän todistaja on kuitenkin Korkein Tuomari itse.
Synodinen
kuukausi on aika uudestakuusta seuraavaan uuteenkuuhun, keskimäärin
29,53 vuorokautta. Kahdessatoista kuukaudessa on siis 354,36 päivää.
Juutalainen
kalenteri on kuu- ja aurinkokalenterin yhdistelmä: Ajoittain vuoteen
lisätään 13. kuukausi tasoittamaan eroa aurinkovuoteen. Islamilainen
kalenteri on puhdas kuukalenteri. Siksi pyhän ramadan-kuukauden alku
siirtyy vuosittain noin 12 päivää edellistä aiemmas, ja vuosi on
aurinkovuotta lyhyempi.
Kirkollinen
vuorokausi, ja ennen vanhaan myös tavallinen vuorokausi, vaihtui
auringon laskiessa, meillä aina klo 18 eli 6 j.p.p.. Käytäntö tosin on
vaihdellut eri maissa ja ajanjaksoina.
Siksi
ehtookellot julistavat lauantaina illalla kello kuusi pyhän alkaneeksi.
Joulu siis oikeastaan alkaa aattoiltana, ja Vapahtaja on syntynyt
maailmaan jouluyönä keskiyön aikaan, koska silloin olemme jo aamun
puolella.
Rafael arkkinenkelinä ja henkilöinä
Rafael
on yksi kolmesta arkkienkelistä, muut kaksi ovat Mikael ja Gabriel.
Mielenkiintoista kyllä, arkkienkeleiden päivät osuvat osapuilleen
talvipäivän seisauksen ja tasausten kohdalle: Mikael syyskuun lopussa,
suomalaisessa kalenterissa 29.9. ja Gabriel 24.3. eli päivää ennen
Marian ilmestystä.
Rafael
on hepreaa ja merkitsee ”Jumala on parantanut”. Rafael on mainittu
apokryfikirjoihin kuuluvassa Tobitin kirjassa, ja häntä pidetään
suojelusenkelin esikuvana.
Filosofiklubi koolla täydessä vahvuudessaan |
Ateenan koulu oli ilmeisesti turistioppaiden antama nimi allegoriafreskolle filosofiasta ”Tieto syistä” (Causarum Cognitio).
Samassa huoneessa ja osana samaa kokonaisuutta on Väittely pyhästä sakramentista (La Disputa).
Osa Disputasta |
Nuorten englantilaisten taiteen ja runouden uudistajien ryhmä otti vuonna 1848 nimekseen The Pre-Raphaelite Brotherhood eli suomeksi prerafaeliitit.
Suomalaisia Rafaeleja on runsaasti:
Tunnettu
kupletisti Rafalel ”Rafu” Ramstedt, altailaisen kielentutkimuksen
uranuurtajan ja mongolostiikan perustajan sekä diplomaatin professori
Gustaf Ramstedtin sekä sosialistisen kansanedustajan Emmanuel
”Manu”Ramstedtin veli. Mielenkiintoinen vaatimattomista oloista lähtenyt
veljessarja. Isä oli konetyömies.
Rafael
Erich oli kokoomuslainen poliitikko ja maamme pääministeri vuosina
1920-1921. Hänen veljensä Mikko Erich siirtyi 20-luvulla kokoomuksesta
sosialidemokraatteihin. Mikko Erichin puhetilaisuus 27.2.1932 Ohkolan
työväentalolla Mäntsälässä nosti Mäntsälän kapinan. Kapinan lopetti
alkuunsa presidentti Svinhufvudin luja puhe.
70-luvun
alussa Ohkolan työväentalo huutokaupattiin purettavaksi: ”Mitä eivät
saaneet tuhotuksi fascistit, sen tuhosi elintason nousu”, kommentoi
tapahtunutta kuivasti isäni, sosiaaliliberaali kansantaloustieteen
professori.
Vuoden
1966 ensimmäisen kansanrintamahallituksen pääministeri oli
sosialidemokraattien puheenjohtaja Rafael Paasio eli Isä-Paasio. Myös
hänen poikansa Pertti Paaasio oli SDP:n puheenjohtaja ja mm. maamme
ulkoministeri.
Rafal
Wardi (s. 1928) on merkittävimpiä eläviä kuvataiteilijoitamme,
erityisen tunenttu keltaisen värin käytöstä. Rafael Karsten (1879 –
1956) oli Rolf Lagerborgin rinnalla Erward Westermarckin etevimpiä
oppilaita ja kansainvälisesti merkittävä uskontotieteen tutkija. Hänen
pysyvimmät aikaansaannoksensa olivat tutkimusretket Etelä-Amerikkaan.
Karsten esiintyy Ridgewell-hahmona yhdessä Etelä-Amerikkaan
sijoittuvassa Tintti-kirjassa.
Karstenin kiehtovan kirjan Inkavaltio (1946) luin joskus 70-luvun alusssa.
Karsten
itse syntyi hyvin uskonnolliseen Koivulahden kirkkoherran perheeseen,
ja ehkä juuri siksi oli aktiivinen vapaa-ajattelija. Vuonna 1905 hän
väitteli väitöskirjalla The Origin of Worship: A Study in Primitive Religion, joka pyrki selvittämään uskontojen alkuperää. ”Pakanuus ja kristinusko” (1920) selvitteli kristinuskon pakanallisia juuria.
Rafael Karstenin veli Tor (1870- 1942) oli pohjoismaisen filologian professori.
Rafael
Haarla (1876 – 1938) oli suomalainen teollisuusmies, self-made man ja
Raf. Haarla Oy:n perustaja. Hän lahjoitti Tampereen kaupungille Wäinö
Aaltosen kuuluisat pirkkalaisveistokset Hämeensillalla. Haarla oli
Gösta Serlachiuksen tavoin myös innokas Lapuanliikkeen kannattaja.
Vuonna 1929 Haarla ehdotti Väinö Tannerille tämän ryhtymistä Suomen
diktaattoriksi. Tanner heitti hänet ulos.
Eilen
Penjamiininpäivänä 20.12. tuli kuluneeksi 25 vuotta Yhdysvaltain
erikoisjoukkojen operaatiosta Operation Just Cause eli erikoisjoukkojen
invaasiosta diktaattori Noriegan hallitsemaan Panamaan. YK tuomitsi
miehityksen, samoin tekivät kaikki latinalaisen Amerikan valtiot.
Yhdysvaltain kongressi tuki yli puoluerajojen tätä presidentti George
Bush vanhemman rauhanoperaatiota. Hyökkäyksessä kuoli 23 amerikkalaista
ja 600 panamalaista.
Lukekaapa
Neue Zürcher Zeitungin saksalais-amerikkalaisen kirjeenvaihtajan
Ronald W. Gersten ylistystä tälle demokratian ja kansalaisvapauksien
palautustyölle. http://www.nzz.ch/ international/das-historische- bild/einmarsch-der-usa-in- panama-1.18448160 . Tuntuu jotenkin tutulta.
Gerste
on syntynyt vuonna 1957 Magdeburgissa, silloisessa DDR:ssä, joten
mikään sosialismin muoto ei ymmärrettävistä syistä taida olla hänelle
mieleen. Lääketieteen tutkintonsa Gerste suoritti Düsseldorffissa, joten
ilmeisesti oli nuorena perheen mukana paennut länteen sen vielä ollessa
mahdollista.