Klubi kävi
perjantaina 15.5. tutustumassa Guggenheim-taidemuseon
arkkitehtikilpailun finalisteihin Taidehallissa. Oppaana oli FT Kimmo Sarje,
joka on perehtynyt taidealaan ja arkkitehtuuriin hyvin ja esitteli työt erinomaisesti ja asiantuntevasti, vaikka vaaatimattomasti korostikin olevansa maallikko näissä kysymyksissä.
Kimmo Sarje kannattaa vahvasti Guggenheim-hanketta ja
piti pääkaupunkimme valttina eritoten sitä, että Helsinki muodostaa ainutlaatuisen kohtauspaikan suomalaisen,
venäläisen, ruotsalaisen ja balttilaisen kulttuuripiirin välillä. Merkittävä huomio.
![]() |
FT Kimmo Sarje |
Allekirjoittanut haluaa kuitenkin kysyä, kannattaako sittenkään ryhtyä arvostetun, mutta kalliin ja suuret ylläpitomenot
vaativan valkoisen elefantin hankintaan ja rakentamiseen yhden valttikortin varaan? Muu pohja
sitten onkin aika heikkoa. Maassamme asuu 5,6, miljoonaa asukasta, museoissa
käyntejä suunnilleen saman verran.
Ateneumissa
oli 2012 kävijöitä 400.000, kun Guggenheim tähtää yli 550.000 katsojan
kävijämäärään. Jos hanke ei lisää vastaavassa määrin museokäyntejä – mitä
epäilen – niin silloin se toimii tarkoitustaan vastaan.
New Yorkin
metropolialueella asuu 30 miljoonaa ihmistä, ja kaupungissa käy vuosittain 50
miljoonaa turistia.
Guggenheimin taidemuseo on kaupungin arvostetuimpia kohteita, ja siellä käy vuosittain silti vain 1.200.000 museovierasta.
Guggenheimin taidemuseo on kaupungin arvostetuimpia kohteita, ja siellä käy vuosittain silti vain 1.200.000 museovierasta.
Helisngistä
katsoen muut maat ovat meren, pitkän matkan tai viisumirajan takana. Lähimpään
miljoonakaupunkiin, 5 miljoonan asukkaan Pietariin on matkaa 390 km.
Risteilyturisteja käy Helsingissä, mutta he viipyvät yleensä vain neljä tuntia.
Muitakin kohteita on: mm. kansainvälisesti erittäin arvostettu – eräässä
luettelossa 500 merkittävimmän joukkoon laskettu - arkkitehtoninen
kohde, Suursaarella syntyneiden arkkitehtien Timo ja Tuomo Suomalaisen
piirtämä Temppeliaukion kirkko. Felsenkirche (Kalliokirkko), kuten
saksalaisystäväni sitä nimittävät.
Sunnuntaina
10.5. Helsingin Sanomissa oli käännetty kirjoitus The New Yorkerista, jossa
arveltiin suomalaisen sisäänpäin kääntyneisyyden ja kansainvälisyyden puutteen
olevan suurin syy yleisön ja monen päättäjän nihkeyteen tätä loistavaa hanketta
kohtaan. The New Yorker muuten ei ollut asiaa ensimmäisen kerran ollessa
tapetilla käsitellyt Helsingin Guggenheim-museohanketta lainkaan 2011 tammikuun
ja 2012 maaliskuun välisenä aikana. Toivon jonkun muun vielä huolella katsovan
lehdet läpi viime vuosilta.
Kansainvälisiä
me olemme olleet aina. Marseljeesi oli käännetty suomeksi jo 1796. Eri
muodoissaan se oli suosittu työväenlaulu, jota laulaen viime vuosisadan alussa
työläisnuoret soutivat Pitkänsillan alta kohti kesäistä Kivinokkaa. Ja
jota laulaen monet Suomen Punaisen Kaartin soturit, useat aivan nuoria tyttöjä
kohottivat henkeään lähtiessään viimeiseen epätoivoiseen tasiteluunsa
Otan vain esimerkiksi Suomen Kansallisteatterin
perustajan, maamme aikoinaan kansainvälisimmässä kaupungissa Viipurissa
syntyneen filt.tri Kaarlo Bergbomin (1843 – 1906), joka vuonna 1870
esitti Suomalaisessa oopperassa Verdin Trubaduurin tekijän luvalla ja italiaa
hyvin hallitsevan, italialaista taidetta keränneen ja Roomassa 1875
lavantautiin kuolleen sisarenpoikansa suomentamana.
Bergbom
matkusti laajalti Euroopassa ja hänen teatterinsa esitti uusimpia
Ibsenin, Strindbergin ja Wilden näytelmiä. Bergbomin suojatti näyttelijätär
Elli Tompuri opiskeli Berliinissä, Pariisissa ja Wienissä sekä teki matkoja
sekä Yhdysvaltoihin että Neuvostoliittoon, ja maamme ensimmäisen
kulttuurivaltuuskunnan mukana Kiinaan 1950-luvulla. Neuvostoliitosta Elli
muuten totesi, että ”kun synnytys kestää liian pitkään, lapsi syntyy
kuolleena.” Vertaus ei ollut vain kirjallinen; hänen ensimmäinen lapsensa kuoli
synnytyksessä. – Hänen tuleva miehensä tutustui matkoillaan Ranskassa ja
Saksassa sosiaalisiin kysymyksiin, ja myöhemmin siirtyi Suomalaisen puoleen
kansallisreformistisesta siivestä marraskuun 1905 Suurlakon aikaan
sosialidemokraatteihin.
Näiden
poika, isäni, Lauri O. af Heurlin tutustui tulevaan puolisoonsa sotien alla
Lontoossa opiskellessaan London School of Economicsissa. Äitini Aino Velanderin
isä, tenholalaisen kalastajan poika oli ollut nuorena miehenä merillä, lukenut
rakennusmestariksi Lohjan kalkkitehtaan omistajan vuorineuvos Peter Forsströmin,
Kalkki-Petterin avustuksella. Myöhemmin hän muuti Hankoon ja rakensi
siellä monta kaunista taloa, mutta teki vararikon.
Hänen
tyttärensä Aino kustansi kieliopintonsa Pariisissa ja Lontoossa
piikomalla, kuten jotkut muutkin suomalaisnuoret. Hänen veljensä Paavo, radioinsinööri,
radiotekniikan oppikirjojen kirjoittaja ja myöhemmin Yleisradion tekninen
johtaja matkusti sekä virkansa että harrastuksen vuoksi ympäri maailmaa. –
Tuomelassa, kotonani vanhempieni maatilalla Vantaan Hämeenkylässä saattoi
parhaimmillaan olla pöydän ääressä kahdeksaa eri kansallisuutta. Monet
tavallisia nuoria, mm. maatalousharjoittelijoita. Kaukaisimmat Yhdysvalloista,
Intiasta ja Kiinasta.
Tässä siis
oli vain omia sukulaisiani.
Suomalainen
tiede on ollut kansainvälistä 1700-luvulta lähtien. Mainitsen vain 19.
vuosisadan merkittäviin tähtitielijöihin kuuluvan Helsingin – oikeammin
Keisarillisen Aleksanterin - Yliopiston ja Bonnin yliopiston professorin
suomalais-saksalaisen Friedrich Argelanderin sekä 1800-luvun geodesian suuren
hankkeen Tonavalta Hammerfestiin ulottunen 2821,333 kilometriä pitkän
kolmiomittausketjun, joka noin 1000 kilometrin matkalta kulki Suomen
kautta.
Kuvassa
kirjoittjaja kunniakäynnillä Struven ketjun pohjoisessa päätepisteessä
pitkänäperjantaina 2014 Fuglenesissä Hammerfestissä. (kuva Dr. Doris Wirth). 1854
pysytetyssä muistomerkissä on latinaksi ja norjaksi kirjoitus:
“Terminus septentrionalis arcus meridiani 25o20’ quem inde
av Oceano Arctico an fluvium Danubium usqe per NORVEGIAM, SUECIAM et ROSSIAM
jusu et auspiciis Regis Augustissimi OSCAR I et Imperatorum Augustissimorum
ALEXANDRI I atque NICOLAI I annis MDCCCCVI ad MDCCCLIV continuo labore emensi
sunt trium gentum Geometrae – Latitudo 70o40’11,3’’
Varttuneempi
lukija muistaa, miten 70-luvulla marxismi-leninismi tuntui kihahtaneen
parhaiten oikeistolaisimpien sukujen vesojen päähän. Oppi tietoisen etujoukon
johtavasta asemasta tuntuu edelleen seurassa perin suosittu, jos lukee erään
nimekkään pankinjohtajan aatoksia.
Harvojen
perinteisesti radikaalien ja liberaalien sukujen jälkeläiset olivat edelleen
liberaaleja. Jotenkin en ole voinut välttyä vaikutelmasta, että
kansainvälisyyden puutteesta eniten puhuvat ne, jotka vasta nykyisessä tai
korkeintaan vanhempiensa polvessa ovat saaneet kansainvälisiä kontakteja.
”Solomon R.
Guggenheim -säätiön johtaja Richard Armstrong myöntää,
että saattoi olla aluksi hieman liian naiivi. Säätiö ei osannut huomioida
Helsingin-suunnitelmissaan suomalaista tapaa tehdä politiikkaa ja yhteiskunnan
tukemaa taideyhteisöä”.
Ei hän olut
naiivi, vaan yksinkertaisesti ignorantti. Näin suurta asiaa ei esitellä
julkisuuteen tammikuussa 2012 ja ehdoteta päätettäväksi saman vuoden
helmikuussa. Semminkin kun toimikunnan ehdottama paikka Katajanokalla oli
yksinkertaisesti jo logistisesti mahdoton. Itse raportti oli tyylillisesti
lattea, mikä olikin jo itsessään odotettavissa.
Tavallinen suomalainen perusjuntti ei juuri museoista
piittaa, eikä välttämättä kaipaakaan. Mäkisen Jaska, linja-autonkuljettaja –
muuten huolellisuutta, taitoa ja pitkää pinnaa vaativa ammatti - saattaa
todeta mielessään: ” Perjantain yövuorossa kyllä näkee taiteellista
performanssia elämän järjettömyydestä ja pirstoutuneisuudesta yhden ihmisen
tarpeisiin aivan riittävästi. Kun minä lähden marraskuun aamuna verkoille
tai kevättalven kirkkaana päivän pilkille, niin silmiini editse kulkee
sen Rotkozelskin koko värimaailma. Mihin minä mitään Kukkenheimia
tarvitsen? ”
Kilpailutulos julkistetaan tiistaina 23.6.2015 klo 16:00.
Kilpailutulos julkistetaan tiistaina 23.6.2015 klo 16:00.
Aiheesta on Avoin
tilaisuus Sanomatalon Mediatorilla: Tuleeko Helsingin Guggenheim-museosta totta? Tässä lainaus tiedotteessta:
”Millainen
tulevaisuuden taidemuseo Helsingissä voisi olla?
Yleisölle
avoimessa tilaisuudessa Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun voittaneet
arkkitehdit esittelevät oman ehdotuksensa Helsingin uudeksi museoksi.
Lisäksi museon tulevaisuudesta keskustelevat Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Ritva
Viljanen ja johtavat poliittiset päättäjät sekä Guggenheim
Helsingin Tukisäätiön puheenjohtaja Ari Lahti Hanna Mahlamäen ja
Kalle Silfverbergin johdolla”
”Salatun Isiksen hunnun hehku”
Itse
panin merkille alueen arkkitehtonisen kokonaisuuteen hyvin sopivan
”Rahanvallan jatkumon”. Tässä kuvassa ei näy, miten hyvin arkkitehtuuri sopii
erinomaisesti Eteläranta 4:n fasadin jatkoksi.
”Elämäni grogijäänä”.
Markku af Heurlin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.