Klubilla 27.9. sinologi Pertti Seppälä: Kiinan pehmeä
vaikuttaminen eli soft power
Kiina on
viime vuosina lisännyt huomattavasti pehmeään vaikuttamiseen kuluttamiaan
määrärahoja. Joidenkin arvioiden mukaan Kiina käyttää näihin tarkoituksiin n.
10 miljardia dollaria vuodessa.
Kiina pyrkii
monin tavoin parantaman ryvettynyttä imagoaan. Diktatuurista
ei tosin tekemälläkään saa mitään kaunotarta! Mutta Kiinallekin on tietysti
tärkeää, miten se nähdään ja mielletään maailmalla.
Soft power
tarkoittaa sananmukaisesti pehmeää voimaa (kiinaksi ruan shili), tai ehkä toisin
sanoin pehmeää vaikuttamista. Kyse on eräänlaisesta suostuttelemisesta. Termin
loi vuonna 1990 amerikkalainen Harvardin yliopiston professori Joseph Nye. Soft
powerin vastakohtana on tietysti hard power eli kova voima, jolla tarkoitetaan sotilaallisia
keinoja ja voimankäyttöä sekä talouspakotteita ja kauppasotaa.
Pehmeä voima
tarkoittaa mielipiteiden muokkausta paljolti kulttuurituotteiden avulla, mutta
myös omien poliittisten arvojen puolustamista sekä ulkopolitiikkaa.
Termin
luonut Joseph Nye tiivistää soft powerin näin: "Soft power on sitä, kun
jokin maa saa muut maat haluamaan, mitä se itse haluaa". Tai
paradoksaalisesti: "Paras propaganda ei ole propagandaa." Kuulostaa
aika kiinalaiselta!
- Pertti Seppälä on sinologi ja
kiinalaiseen kulttuuriin perehtynyt tutkija ja kääntäjä, joka vierailee
säännöllisesti ”keskustan valtakunnassa” ja on näin hyvin perillä myös maan
pehmeistä vaikuttamisen keinoista. Viimeisin vierailu tapahtui elokuussa 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.