- Klubin syyskauden päätös toteutetaan poikkeusklubina
ke 18.12. klo 17.00
alkaen
Ateneumissa. Tutustumme Tuusulunajärven
taiteilijayhteisöstä kertovaan näyttelyyn
Järven lumo.
|
Jean Sibelius, Taitelijayhteisön ankkuri |
Näyttelykäynti on
toinen osa Klubin taidehistoriallisessa ekskursiossa 1900-luvun
taiteeseen. Ensimmäinen osa toteutettiin 27.11. Perttu Rastaan ja Irmeli
Hautamäen erinomaisin johdatuksin Kiasman Erkki Kurenniemi -näyttelyyn. Ateneumissa oppaana vastaava museolehtori Anja Olavinen.
- YTT Risto Volanen laati ystävällisesti Tuusulanjärven taiteilijayhteisön aatemaailmaan johdattelevan tekstin, joka on tässä alempana ohessa.
Näyttelyyn saapuvat saavat Volasen katsauksen myös paperilla. Näyttelykäyntiä varten varattava 8 euroa rymälippuun. Tervetuloa.
YTT Risto Volanen: NUORI SUOMI KOHTAA
EUROOPAN - kohti uuden sukupolven kulttuurireformia
Suomalaisten ja Euroopan ensimmäinen suuri kohtaaminen
vuonna 1155 ei perimätiedon mukaan ollut aivan kitkaton. Piispa Henrikin maahantulo
oli osa aikansa kirkko- ja suurpoliittista kamppailua. Kahakoiden jälkeen
Suomen kuuluminen läntisen Euroopan kulttuuriin ja yhteisöön ratkesi
Pähkinäsaaressa 1323 ja jäi lopulliseksi.
Pähkinäsaaren rauhan jälkeen rajalinjaa on koeteltu idän
suuntaan pari kertaa vuosisadassa, mutta kulttuurimme ja yhteiskuntamme on
rakentunut jännitekentässä, jonka muodostavat läntiset virtaukset ja aallot
sekä allamme oleva lännen ja idän mannerlaattojen saumakohdan liikahdukset.
Jokaisen suomalaisen sukupolven ja Euroopan kohtaaminen on
ollut luova – ja usein tuskallinen – suhteenotto oman ajan maantieteeseen,
politiikkaan ja kulttuuriin. Haasteiden kohtaamisen ja niihin vastaamisen malli
alkoi kehittyä toteutua pian ensimmäisen suuren kohtaamisen jälkeen 1100
-luvulla.
1400-luvun alkuvuosiin mennessä runsaat sata nuorukaista oli
lähetetty kalevalaisen eräkulttuurin keskeltä ajan johtavaan yliopistoon
Pariisiin. Heistä kolme kohosi yliopiston rehtoriksi, ensimmäisenä Johannes
Petri vuonna 1336. Kotiin Pariisin maisterit toivat Platonin aikalaisen
Isokrateen kehittämän ja Ciceron uudistaman humanistisen seitsemän taiteen
osaamisen, tomistisen teologian ja siihen liittyneen Aristoteleen tuntemuksen.
1500-luvun alussa suomalaisten opiskelu suuntautui Saksaan.
Reformaation aatteet levisivät pohjoiseen. Martin Luther julkaisi teesinsä
1517, sai paavin kerettiläistuomion 1520 ja vuotta myöhemmin keisarin valtakunnankirouksen.
Jo seuraavana vuonna Pietari Särkilahti tuli kotiin Wittenbergistä ja vaati
Turun kirkossa uskonpuhdistusta.
Piispa Skytte kokosi lähinnä Viipurin koulun pojista
iskujoukon opiskelemaan uudessa hengessä. Tuloksena oli Mikael Agricolan
johdolla suomen kielen ja siis kulttuurin perusteiden valaminen. Koko keskiajan
kilpailleet paavi ja keisari kohtasivat eteläisen renessanssin ja pohjoisen
reformaation haasteet ja löysivät toisensa.
Historioitsija Paul Kennedy sanoo, että Euroopalla oli 1500
–luvun alussa edessään valinta paavin tukeman habsburgilaisen dynastian ja toisaalta
renessanssin, reformaation ja itsenäisten ruhtinaskuntien välillä. Itämeren
alueella linjariita purkautui poliittisina ja kulttuurisina jännitteinä uuden
Venäjänsodan ja sitten Nuija-sodan kautta. Kolmekymmentävuotisessa sodassa
nuorten suomalaisten vaikutus maanosan tulevaisuuteen oli ehkä suurimmillaan.
Westfalenin rauha 1648 ja barokki rauhoittivat hetkeksi
Euroopan. Renessanssia ja reformaatiota seurasivat valistuksen, hyödyn ja
romantiikan aatteet. Suomeen virtaukset tulivat 1700-luvun mittaan Turun
Akatemian kautta. Samalla ne työnsivät altaan klassisen ja renessanssiperinteen
humanistista ainesta. Yksi huippukohta kehityksessä oli Pietari Kalmin
nimeäminen ensimmäiseksi kansantaloustieteen professoriksi vuonna 1747.
Taloustieteen professuuri päätettiin rahoittaa lakkauttamalla runousopin
professuuri, joka oli ollut klassisen perinteen ydinosaa. Saman kohtalon koki
kaunopuheisuuden professuuri.
Poliittisesti 1700-luku oli Ranskan mahdin sekä Venäjän ja
Preussin nousun aikaa. Ranskan vallankumous toi valistuksen ja romantiikan
aatteet suuren kansan tietoisuuteen. Napoleonin sodat nostivat Venäjän Euroopan
keskeiseksi mahdiksi. Suomessa aikakauden kosmopoliittinen aatelisto tunsi
aikansa reaalipolitiikan ja pidättäytyi konservatiivisuuteen. Pienen totuttelun
jälkeen myös yhteinen kansa oli suhteellisen tyytyväinen uusiin hallitsijoihin
aina 1880-luvulle asti.
Kansallisuusaatteen
nousu
Kansallisvaltion idea oli vahvistettu Westfalenin rauhassa
1648, mutta vain Ranska, Espanja ja Englanti olivat koonneet voimansa. Wienin
kongressi pyrki jäädyttämään vanhan järjestyksen, mutta nosti kuitenkin
kansallisuusaatteen Euroopan yhdeksi pääteemaksi. Suomessa Turun romantiikasta
alkanut kansallisuusaate tiivistyi Helsinkiin siirretyssä yliopistossa ajan
nuoren polven Lauantaiseuraksi.
Seuran keskushahmo J. V. Snellman ajautui törmäyskurssille
kaikkiin virallisiin suuntiin. Hän joutui ja pääsi talveksi 1839–40
Tübingeniin, Hegelin nuoruuden yliopistoon, jossa käytiin kiivasta väittelyä
hiljakkoin kuolleen Hegelin erisuuntaisten oppilaiden välillä. Snellman tutustui
mm. Karl Marxin tulevaan työtoveriin Arnold Rügeen ja tietenkin hegeliläiseen
keskustaan ja oikeistoon. Hegeliläinen vasemmisto oli omaksumassa hegeliläisen
dialektiikan muodossa, jossa historia etenee vaiheesta toiseen entisen
kumoamisen ja uuden kohottamisen kautta. Snellman omaksui ajatuksen, jonka
mukaan historia etenee ihmismielissä historian edellisen vaiheen omaksi
käsittämisen ja sitten uuteen aikaan kohottamisen kautta.
Snellmanin mukaan ihmisyys tai ihmiskunta kehittyy
sivistyksenä kansakuntien kautta ja kansallisuutena. Täydellistyvä sivistys ja
kehittyvä kansallisuus lankeavat yhteen; kansallinen liike oli keskeisesti
sivistysliike. Jokainen kansakunta – pienikin – on ihmisyyttä kehittäessään
yhtä arvokas. Tässä Snellman eroaa Hegelistä, jonka mukaan kehitys kunakin
aikana tapahtuu jonkin tietyn kansakunnan johdolla – hänen omana aikanaan
sattumoisin Preussin. Snellmanin suomenmieliset aikalaiset omaksuivat ikäpolven
johtohahmon ohjelman, kärjessä Elias Lönnrot ja Aleksis Kivi.
Aleksis Kivi ilmaisi seuraavankin ikäluokan omakseen ottaman
Snellmanin peruskatsannon isänmaallisuudesta sinä tahtona, joka panee
”kansallisuuden kehityksen vireille ja ylläpitää sitä määrättynä
yleisinhimillisen sivistyksen muotona”, kuten Snellman asian sanoi.
Seitsemän veljeksen Eero luki paljon, kirjoitti lehtiin ja
osallistui kunnallispolitiikkaan. Kivi kirjoittaa näin suoraa kuvitusta
Snellmanin Valtio-oppiin: ”Ja
tämänkaltaisista harrastelmista laajeni hänen katselmansa elosta ja maailmasta.
Synnyinmaa ei ollut hänelle enää epämääräinen osa epämääräisessä maailmassa,
ilman mitään tietoa missä ja minkälainen. Vaan tiesipä hän, missä löytyi se
maa, se kallis maailmankulma, jossa Suomen kansa asuu, rakentelee ja taistelee
ja jonka povessa lepäsivät esiisiemme luut. Hän tiesi sen rajat, sen meret, sen
salaisesti hymyilevät järvet, nuo risuaitoina juoksevat hongistoiset
harjanteet. Kotomaamme koko kuva, sen ystävälliset äidinkasvot olivat ainiaaksi
painuneet hänen sydämensä syvyyteen. Ja tästä kaikesta syntyi hänen tahtoonsa
halua ja pyrkimystä kohden maamme onnea ja parasta.”
Veljeksistä Juhanin takin liepeet katkaistiin ja jäljelle
jätettiin lyhykäiset ”körtit”. Tämäkin liittyi henkiseen jännitteeseen, joka
tiivistyi vuosisadan vaihteeseen. Samaan aikaan kansallisen herätyksen kanssa
Suomessa vaikutti voimakas kristillinen herätysliike. Eurooppalaisessa
aatehistoriassa se oli reformaation perillinen. Nykyhetken näkökulmasta
kristillisyys ja isänmaallisuus liittyvät läheisesti yhteen. Viime vuosisadan
loppupuolella tilanne ei kuitenkaan ollut näin selvä.
Uskonnollinen ja kansallinen herätys olivat aluksi kilpailuasetelmissa,
mitä ilmensi esimerkiksi pietismiä kritikoinut Runebergin Vanhan puutarhurin
kirjeet. Vuosisadan puolenvälin jälkeen Euroopassa jatkoivat nousuaan valistuksen
perillisenä materialistinen käsitys ihmisestä ja yhteiskunnasta sekä toisaalta
taloudellinen ja poliittinen liberalismi. Keskeisiä nimiä olivat Herbert
Spencer, J. S. Mill ja Charles Darvin ja pian riviin astuva Karl Marx.
Suomen 1800 –luvun henkiseen murrokseen liittyi myös tekniikan
ja teollisuuden nopea esiinmarssi. Toisaalta aatteita myllersi romantiikan
perillisten ja eksistentialismin edelläkävijöiden vaikutus hengenelämään ja
taiteisiin; etsittiin autenttista, ”alkuperäistä ja aitoa”.
Tarvittiin kuitenkin yleispoliittisen asetelman käänne ennen
kuin kaksi sukupolvea snellmanilaisessa hengessä rakennettu suomenmielisten
liike jakautui vanhoihin ja nuoriin. Wienin kongressin jälkeen rauha Euroopassa
säilyi tasapainopolitiikan ja konservatiivisten monarkkien keskinäisen tuen
avulla. Venäjän vaikutusvallan kasvu ja Preussin nousu Saksaa yhdistäväksi
tekijäksi muodostivat jännitteen tätä pyhää allianssia kohtaan.
Venäjä ja Saksa välttivät yhteenotot niin kauan kuin niillä
oli jaettavaa välimaastossa. Englanti ja Ranska olivat pyrkineet vastaiskuun jo
Krimin sodassa, mutta siihen Preussi ei lähtenyt mukaan. Saksan ja Venäjän
jännite tiivistyi ja konkretisoitui 1870-luvulla ensin Balkanilla ja sitten
Berliinin konferenssissa 1879. Venäjällä seurauksena oli valmistautuminen
mahdolliseen ja todennäköiseen yhteenottoon. Sen yksi suunta oli suomalaisten
venäläistäminen lojaalisuuden varmistamiseksi. Suomalaisille se merkitsi
kiristyvää otetta ja pian myös sortokautta.
Nuoren Suomen
kultakausi ja Tuusulanjärvi
Ensimmäinen suomenkielisen koulun käynyt ikäluokka tutustui
luonnontieteellisiin katsomuksiin ja kirjalliseen realismiin jo 1880-luvulla.
Kun poliittinen taivaanranta samaan aikaan mustui, nuoret alkoivat epäillä
vanhojen myöntyvyyspolitiikan kestävyyttä. Epäilylle antoi pontta tutustuminen
nousevaan anglosaksiseen liberalismiin sekä samaan aikaan nousseisiin
kirjallisuuden ja maalaustaiteen subjektivistisiin virtauksiin. Pariisista tuli
jälleen – neljänsadan vuoden jälkeen – nuoren polven suosituin opiskelupaikka.
Sitä alkuperäistä ja aitoa, jota Gaughin etsi Tahitilta, nuoret suomalaiset
etsivät Karjalasta ja Konginkankaalta. Alkoi kehittyä kulttuuriryhmittymä,
jonka kohtauspaikaksi muodostui Nuori Suomi -albumi ja Tuusulanjärven
pohjoispää Järvenpäässä.
Nuori Suomi -albumi oli vuonna 1891 perustetun Päivälehden
kirjallinen joulunumero. Ensimmäisessä numerossa päätoimittaja Eero Erkko
esitti laajan kulttuuripoliittisen ohjelman. Nuori Suomi tahtoo, että ”johdonmukaisesti jatkettaisiin suomalaisuuden
entistä demokraattista ja vapaamielistä ohjelmaa, sillä kansanvaltainen ja
vapaamielinen on suomalaisuuden liike alusta pitäen ollut”.
Nuoret tukivat maan aineellista edistymistä ja olivat
kansanvalistuksen hartaimpia ystäviä. Erityinen tavoite oli, että ”kansalliset ominaisuutemme ja luontaiset
rikkautemme taiteen eri aloilla pääsevät – – esiintymään koko sivistyneen
maailman käsitettävässä asussa.”
”Nuorten suomalaisten” kapina ”vanhoja” vastaan oli alkanut
kansanvalistuksen ja kirjallisen realismin hengessä. Sukupolvi oli
henkilökohtaisesti hurrannut itselleen Snellmanille, mutta koki yliopistossa
kansalliset rajat ylittävän ja perinteisen kulttuurin kyseenalaistavan
luonnontieteellisen maailmankuvan nousun.
Tätä sukupolvea Arvid Järnefelt kuvaa Isänmaa-romaanissaan
1893. Päähenkilö Heikki Vuorela valitsi aatteellisessa taistelussa kansallisen
näkökannan. Individualismiin ja liberalismiin suuntautunut nuoriso teki
laajemminkin samantapaisen ratkaisun. Päivälehti ja Nuori Suomi ottivat
ohjelmakseen suomenmielisyyden ja vapaamielisyyden, siis eräänlaisen
kansallisen liberalismin – yhdistelmän, joka aatehistoriallisesti katsoen on
erikoislaatuinen vaikkei ainutkertainen.
Kansallisuusaatteen ja liberalismin yhdistyminen ei
kuitenkaan ole vielä koko kuva tuon ajan henkisestä murroksesta. Nämä virtaukset
sovittuivat yhteen kansan henkisen valtavirtauksen, herätysliikkeissä ilmenevän
kristillisyyden kanssa. Juhani Ahon Kevät ja takatalvi -romaani vuodelta 1906
sijoittuu 1800-luvun puolivälin savolaisiin maisemiin. Teoksessa aatteiden
taistelu päättyy kristillisyyden ja kansallisuusaatteen sovitukseen. Kevät ja
takatalvi on vuosisadan vaihteen henkinen kiintopiste, jolla on todellinen
historiallinen taustansa Ahon lapsuuden maisemissa.
Juhani Aho muutti Järvenpään Aholaan 1897 ja veti mukanaan
Nuoren Suomen ydinjoukkoa. Kai Laitinen kuvaa eloisasti, miten yhteinen
tuttavuus ja välitön naapuruus inspiroivat kantajoukkoa. Kun Sibelius sävelsi
Lemminkäis -sarjaansa osan Tuonelan joutsen, kirjoitti Eino Leino samana vuonna
samannimisen runonäytelmän ja Akseli Gallen-Kallela maalasi samaisen joutsenen
seuraavana vuonna tauluunsa Lemminkäisen äidistä.
Sibeliuksen Väinämöisen venematka innoitti Pekka Halosta
tauluun Neiet niemen nenässä ja Eino Leino sai työtä seuratessaan virikkeen
omaan Kalevala -aiheiseen runoelmaansa. Laitinen sanoo myös kohdalleen osuvasti,
että tässä 1890-luvun taiteessa huipentuivat viimeisen kerran koko 1800-luvun
vaikuttaneet pyrkimykset kansallisen identiteetin löytämiseksi. Nuoren Suomen
piiri loi nuorelle kansakunnalle kuvaa, ääntä, kieltä ja kansanvaltaista
mielenlaatua, josta tuli ydinosa koko kansan identiteettiä.
Eino Leinon sanoin se oli todellakin ”suomalainen
renessanssi”. Kysymys on silti enemmästä kuin 1800-luvusta. Taustalla olivat
kaikki aikaisempien sukupolvien nuorten kohtaamiset omien aikakausiensa
Euroopan kanssa.
Onneksemme ehkä tärkein, itsenäistä tasavaltaa valmistava
Euroopan kohtaaminen oli erityisen nerokas ja säkenöivä. Aatehistoriallisesti
katsoen itsenäinen Suomi syntyi juuri Nuoren Suomen aatteiden mukaisesti
tasavallaksi.
Neuvostoliiton
varjossa
Seuraavat kohtaamiset odottivat heti itsenäistymisen
jälkeen. Itsenäisen, tasavaltaisen Suomen nuori sukupolvi kohtasi
demokraattisen, modernisoituvan, kommunistisen ja fasistisen Euroopan.
Sukupolven loistavin joukko nimitti itseään lehtensä mukaisesti Tulenkantajiksi.
Tulenkantajien ensimmäinen numero julisti 1928: ”Sen tähden on ainoa henkinen päämäärämme:
henkinen vapaus, kaiken arvosteleminen, kaiken käsittelemisen vapaus. Emme
tunnusta auktoriteetteja, sillä he ovat asemansa vuoksi pelkureita elämän
edessä. Katsokaa: miten ihana on nuori maamme, miten voimaa täys! Tulkaa, älkää
peljätkö: teidät on määrätty luomaan uutta ja suurta.”
Modernin edistysuskon laajempi läpimurto jäi kuitenkin
sortovuosien ja vuoden 1918 jalkoihin. Lisäksi esimerkiksi Juhani Ahossa voi
nyt nähdä jopa nykyvihreitä äänenpainoja hänen teknisteollisen kehityksen
epäilyssään. Modernin materialismin, individualismin ja teknis-teollisen
urbanismin laajempi läpimurto jäi Suomessa toteutumatta myös sotien välissä.
Suomen ja kulttuuriväen suuri kysymys oli suhde suureen naapuriin
Neuvostoliittoon.
Kansa meni toiseen maailmansotaan paljolti Kevään ja
takatalven määrittämin henkisin asein varustettuna. Suomi tuli sodasta vanhasuomalaisen
Paasikiven johdolla. Jälleenrakennus ja hyvinvointivaltion nousu nojasivat
Paasikiven–Kekkosen snellmanilaiseen reaalipolitiikkaan, jonka hyväksi maan
poliittinen suunta ratkesi presidentinvaaleissa 1962.
Venäjän ja Neuvostoliiton kysymys oli koko kansan henkinen
kipu- ja polttopiste 1880-luvulta aina 1960-luvulle. Sen kautta suodattuivat
tai jäivät suodattumatta muun Euroopan kulttuuriset virtaukset. Nuoren Suomen
sukupolvi oli pitkään viimeinen muun Euroopan kanssa aatehistoriallisesti ajan
tasalla ollut ikäluokka.
Muunkin Euroopan nuori polvi tuli sodasta kokemuksistaan
järkyttyneenä. Osa eurooppalaisen kulttuurien nuorta kärkeä päätteli Sartren
tavoin sodan ja fasismin syyksi sen, ettei valistuksen tai marxismin aatteita
ollut puolustettu riittävällä ponnella. Suomessa
luonnontieteellis-materialistinen valistusidea ja marxismi olivat olleet
Venäjän ja Neuvostoliiton kysymysten keskeisyyden vuoksi vuosikymmenet ikään
kuin padottuja laajemman tietoisuuden ulkopuolelle.
Kun Venäjän-Neuvostoliiton kysymys ratkesi 1960-luvun alussa,
nuo eurooppalaisen aatehistorian padotut ainekset purkautuivat lähes
väkivaltaisesti ”60-lukulaisten” suurten ikäluokkien tietoisuuteen ja ovat
siellä vieläkin. Vuosisatoja jatkunut suomalaisen kulttuurin omaksi
käsittämisen ja kohottamisen dialektiikka vaihtui nopeasti – ehkäpä Vanhan
valtauksen yönä lokakuussa 1968 – marxilaiseksi perinteemme kumoamisen ja
materialismin kohottamisen dialektiikaksi.
Murros oli kyllä tullakseen jossakin muodossa. Mutta kun se
tuli, se sai ylimääräistä voimaa maan ulkopoliittisesta tilanteesta, oli 50
vuotta ajastaan jäljessä ja katkaisi yhteytemme kulttuurimme renessanssi- ja
reformaatioperinteisiin. Perinteen kieltämisestä ja
rationalistis-materialistisesta ajattelusta tuli tänään jo varttuneiden keski-ikäisten
suurten ikäluokkien perustietoisuutta.
Tämä 60-lukulainen ajattelu ei havainnut ennalta Euroopan
uutta murrosta 1980-luvun lopulla. Myöskään jälkeenpäin meillä ei ole käyty
itsekriittistä keskustelua suomalaisen kulttuurin uus-satalinistisista
virtauksista viime vuosikymmeninä.
Suomessa tarvitaan nyt kulttuurireformi, joka nostaa renessanssi-
ja reformaatioperinteemme ja niiden parhaat saavutukset jälleen
täysipainoisesti valistuksen rationalistis-materialistisen perinteen rinnalle.
Tätä yhteyttä ei tarvita siksi, että vanhaan voitaisiin takertua, vaan jotta
voisimme ymmärtää ja uudistaa itseämme vastaamaan tämän ajan haasteisiin.
Suomalainen identiteetti hahmottui monin osin Tuusulanjärven
pohjoispäässä. Suomalaisen kulttuurireformin yksi lähtökohta on löytää
uudelleen nämä Tuusulanjärven kultakauden hienoimmat säikeet.
Kiitokset hienosta Ateneum näyttelystä. Kaikkea sitä löytyy Suomenn taivaankannen alla. Katsoin Wikipediasta, mitä "Taivaankansi" tarkoittaa.
VastaaPoistaKatsoin vielä kirjaa Meet Aerospace Vehicles, N. Zhemchuzhin al. Mir Publishers Moscow 1974. Translated from the Russian by Victor Kirillov.
Huomasinpa, että kirjan "Meet Aerospace Vehicles" Mir Publishers Moscow 1974, tekijä on ns "vaikeahko" löytää. Seitsemästä tekijästä ensimmäinen on N. Zhemchuzhin. Vaan Zhimchuzhin löytyy Googlella. Siispä translitterointi on voinut muuttua, Translated from the Russian by Victor Kirillov.
VastaaPoistaNoin vuonna 1979 toimin H:gin yliopiston kirjaston päivystystehtävien selvityksessä. Kerran kirjanhakija ei löytänyt teosta Monrepos-kokoelmasta. Huomasin, että kirjoja oli hyllytetty kahteen riviin ja kohde oli takarivissä. Että oli iloista, kun asiakas sai lainansa onnistumaan.
Copy/paste lisää:
SOVIET
AIRCRAFT
ROCKETS
N.A. ZHIMCHUZHIN
M.A. LEVIN
I.A.MERKULOV
V.I. NAUMOV
O.A. POZHIDAYEV
S.P. FROLOV
V.S. FROLOV
Published for the
National Aeronautics and Space Administration, and
the National Science Foundation, Washington, D.G.
by Amerind Publishing Co. Pvt. Ltd., New Delhi
Lainaus loppuu. Taitaa olla sama kirja tai sitten ei. Jälkimmäisessä kirjassa on Zhemchuzhin JA Zhimchuzin. Mielenkiintoista!
Lainaukset otin facebook-sivultani ja 'netistä. Jos nyt robottiseula ja muu sensuuri päästää jutun läpi. Terv. Veikko Timonen PS. Tämä liittyy hyvin hatarasti Ateneum-näyttelyyn. Anteeksi!
Raportoin Ateneum -näyttelyä: Olin tiistaina eräässä pikkujoulussa. Olin tarkistanut päivämäärät ja kellonajat klubi-ekstra-illasta. Menin paikalle noin vartin myöhässä. Ilse tarjosi taksimatkan. Maksoin lipun ja ihmettelin, kun ketään tuttua ei näkynyt. Sain selville, että olen päivän liian aikaisessa. Sitten katselin näyttelyä itseni seurassa. Katselin myös Rafael Wardin näyttelyä. Mieleenpainuvinta oli ylimmässä kerroksessa A. Gallen-Kallelan öljymaalaus "Koiranputki", joka näytti aivan kolmiulotteiselta.
VastaaPoistaOlin sitten harjoitellut ennen varsinaista taidekokemusta.
Terv. Veikko Timonen
Miksi matematiikka on toisille vaikeaa?
VastaaPoistaKiinnostuin eräässä vaiheessa 5-sakaraisesta tähtikuviosta. Kirjallisesti esitin eräälle opettajalle oman lähestymistavan. 6-sakarainen tähti on helppo tehdä viivaimella ja harpilla. Joten jos tekee 5 ympyrän jonon, voi ne taivuttaa ympyräkuvioksi.
Opettaja ei ikinä vastannut.
Opiskelijakirjaston suljetussa eli osakuntakokoelmassa oli Pekka Aschan: Euklideen alkeista kuusi ensimäistä kirjaa : eli tasapinta-mitannon oppi, 1859 (Kahanpää, Lauri, JyU, on vuosi 1857).
Siitä opin, miten neliöstä johdetaan kultainen leikkaus (A1...An esim.). Sitten tuo maalina oleva 72 asteen kulma eli 360/5, johdetaan edelleen. En enää osaa todistusta.
Sitten Euklides selitti miten halutessa otetaan 11 sakarainen tähti jne.
Kirjassa oli kauniita kuvia esimerkiksi spiraalista.
Kirjaa sai painaa, kun Nikolai I:n jälkeen suomen kielellä sai painaa muutakin kuin uskonnollista ja maataloudellista kirjallisuutta.
Kun wikipediasta katson kultaista leikkausta, kultaista kolmiota ja suorakulmiota, on se lukijalle vähemmän ystävällistä, ts. jos ei ole matemaatikko.
Aschanin teosta saa Kahanpään kautta. Hänen kotisivuillaan on Pdf-muodossa 1 kirja 6:ta.
Aschanin kirjasta tajusin toisen asteen yhtälöt ja jotakin hajua ylempien yhtälöiden sfääreistä. Harppi ja viivain ovat mainioita keksintöjä pöytälaatikkopiirtäjille. Merleau-Ponty esittelyssä on mainio kuva, jonka tulkitsen olevan temppuilua linssien ja peilin kanssa. UMBC:n yliopistossa olen nähnyt optisten laitteiden näytttelyn, jossa laitteita mikroskoopista kaukoputkiin.
Terveisin Veikko Timonen