Narendra Modi vaalijulisteessa |
tiistai 3. kesäkuuta 2014
Tapio Tamminen: Intiaan uusi hallitus - syttyvätkö kirjaroviot?
Syttyvätkö kirjaroviot Modin hallitsemassa Intiassa?
Narendra Modi ylpeilee mielellään rinnan ympärysmitallaan,
joka on kuulemma 142 senttiä. Hindunationalistit ovat hokeneet jo parikymmentä
vuotta, että ruipelohindujen aika on ohi. Nyt ihaillaan maskuliinista voimaa.
Kovanlinjan miehenä tunnettu Modi vannoi viime maanantaina
(26.5.) virkavalansa BJP-puolueen murskavoiton jälkeen Intian 15.
pääministerinä. Bharatiya Janata Party oli vallassa edellisen kerran vuosina
1998-2004.
Tuore pääministeri on RSS:n (Rashtriya Swayamsevak Sangh)
kasvatti. Hindujen puolimilitaarisiin kodinturvajoukkoihin Modi liittyi jo alle
10-vuotiaana. Maineeltaan RSS on ollut vähintäänkin arveluttava Nathuram Godsen
päivistä saakka. Hindujen kodinturvajoukoissa koulutuksensa saanut Godse
murhasi Mahatma Gandhin tammikuussa 1948.
Kenelle hindunationalistit sitten pullistelevat
muskeleitaan? Länsimaille, Kiinalle, naapurimaista erityisesti Pakistanille ja
oman maan muslimeille. Modi tuli globaalisti tunnetuksi Gujaratin lahtausten
aikaan helmikuussa 2002. Levottomuuksissa tapettiin muutamassa päivässä noin
tuhat ihmistä, joista muslimeja oli lähes 800. Viranomaiset seurasivat sivusta
lahtauskampanjaa. Modin osavaltion pääministerinä katsottiin hiljaisesti
hyväksyneen verilöylyn.
Nyt Narendra Modin kerrotaan jo sopineen ensimmäisestä
valtiovierailusta Yhdysvaltoihin. Sitä ennen hänen on kuitenkin saatava
viisuminsa kuntoon, sillä Yhdysvallat on kieltäytynyt vuodesta 2005 lähtien
myöntämästä viisumia Modille Gujaratin tapahtumien vuoksi.
Muskeleita pullistellaan myös historian tulkinnoissa. Jos
hindunationalistien historiakirjoja on uskominen, muinaisessa vedalaisessa
Intiassa tunnettiin niin ydinvoiman salat kuin rautatiet ja lentokoneetkin.
Vedalaisen tieteen mestarit olivat kuulemma keksineet gravitaationkin 500
vuotta ennen Newtonia.
Erityisen käärmeissään hindujen ryhtiliike on ollut
yleisesti hyväksytystä teoriasta, jonka mukaan arjalaiset kansat tulivat
Intiaan Euraasian alueelta 3500-4200 vuotta sitten. Kuinka maan kulttuurinen
perusta voisi olla tuontitavaraa? Sellainen teoria ei sovi liikkeelle, joka
yrittää työstää maan historiasta mahdollisimman loisteliasta brändiä.
Liikkeen lähes vainoharhainen suhtautuminen esihistoriaan
nousi helmikuussa globaalin median otsikoihin. Penguin-kustantamo taipui
Pelastakaa koulutus -järjestön vaatimukseen ja lopetti Wendy Donigerin teoksen The
Hindus – An Alternative History myynnin Intiassa tuhoamalla kirjat.
Pelastakaa koulutus -järjestön johtaja Dinanath Batra
perusteli intialaisen Time-lehden haastattelussa järjestönsä toimintaa tähän
tapaan: ”Donigerin teos loukkaa jumaliemme ja uskonnollisten johtajiemme
ohella vapaustaistelijoitamme. Jos joku tekee pilapiirroksen profeetta
Mohammedista, muslimit ovat raivoissaan ympäri maailmaa. Miksi hindulaisuudesta
saa kirjoittaa mitä tahansa ja päästä kuin koira veräjästä. Kirja ei loukkaa
ainoastaan minun tunteitani, vaan kaikkialla maailmassa asuvien hindujen
tunteita”.
Batra on 84-vuotias entinen opettaja, joka on eläkkeellä
keskittynyt koulukirjoihin pesiytyneiden väärien tietojen oikaisuun, kuten mies
itse on asian ilmaissut. Jos vain harvat olivat kuulleet Batrasta ennen tätä
kevättä, niin myös Wendy Doniger oli suppeata akateemista piiriä lukuun
ottamatta tuntematon kirjailija. Doniger on indologi ja Chicagon yliopiston
uskontojen historian professori, joka on julkaissut useita kirjoja
hindulaisuudesta. Nyt myynnistä poistettu teos julkaistiin vuonna 2009 ja sitä
kiiteltiin useissa arvioissa Intiassa ja Yhdysvalloissa.
Entisen opettajan vetämä järjestö on pieni, mutta sen
taustalla on vaikutusvaltainen hindunationalistinen liike. Siksi yli
700-sivuisen akateemisen teoksen poistaminen myynnistä herätti valtavan kohun
Intiassa. Sosiaalisessa mediassa Penguin-kustantajaa syytettiin pelkuruudesta,
kun se taipui kiihkonationalistien edessä. Liberaalit ja vasemmistolaiset
älymystön edustajat pelkäävät, että maassa toistuu 10 vuoden takaiset
tapahtumat, jolloin hindunationalistit polttivat vääräoppisiksi julistamiaan
kirjoja esimerkiksi Delhin yliopiston edustalla. Tällaisen kohtalon saivat
yliopiston historian professorin D.N. Jhan kirjat. Jha oli erehtynyt
kirjoittamaan, että yläkastiset bramiinit olivat syöneet yleisesti lehmänlihaa
Intiassa.
Maailmankuulu kirjailija ja aktivisti Arundhati Roy
kirjoitti välittömästi avoimen kirjeen Penguin-kustantamolle, joka on myös Royn
kirjojen kustantaja. Kärjekkäässä kirjeessään Roy moitti kustantamoa
raukkamaisuudesta. Se oli nöyrtynyt hindufasistien edessä ”ennen kuin kukaan
oli julistanut fatwaa, kieltoa tai edes oikeuden päätöstä”.
Kirjan kieltoon reagoivat nopeasti myös Ramachandra Guha
ja Romila Thapar. Guha on historioitsija ja Intian tunnetuimpia älymystön
edustajia. Hän korosti vastineessaan kustantajalle, että Wendy Doniger on
”uskonnollisen ja kulttuurisen perintömme suurimpia tutkijoita”. Doniger on
rikastuttaut Intian itseymmärrystä tavalla, johon vain harvat ovat kyenneet.
Intian varhaishistorian emeritaprofessori Romila Thaparin mielestä Intian olisi
uudistettava pikimmiten julkaisupolitiikkaa säätelevä lainsäädäntönsä, joka on
peräisin brittien ajoilta. Lait ovat tavallaan liian herkkiä puolustamaan
yhteisöjen uskonnollisia tuntemuksia kirjailijoiden ja tutkijoiden
sananvapauden kustannuksella.
Mikä Donigerin kirjassa sitten järkytti
hindunationalisteja? Teoksen alaotsikkona on vaihtoehtoinen historia. Doniger
määrittelee käsitteen kirjansa esipuheessa näin.
”Tarkastelen yläkastisten miesten näkökulmien rinnalla
muiden uskontojen, kulttuurien, kastien ja naisten näkökulmia. Keskeinen osa
vaihtoehtoisen historian agendaani on osoittaa, kuinka nämä sorretut ja
vaiennetut ryhmät, naiset ja kastittomat, ovat vaikuttaneet hindulaisuuden
kehitykseen”.
Dinanath Batran Pelastakaa koulutus -järjestö on
julistanut, että he tulevat taistelemaan kaikkia niitä kirjoja vastaan, jotka
esittävät negatiivisen kuvan Intiasta. Batran mielestä jo Donigerin puhe
vaihtoehtoisesta historiasta on loukkaavaa. Sitä paitsi teos antaa täysin
virheellisen kuvan hindulaisuudesta. Se loukkaa kuulemma perinteitä jo
kansikuvallaan, jossa Krishna-jumala soittaa huiluaan alastomien naisten
päällä.
Ehkä syvimmin Batran järjestöä kismittää kuitenkin
Donigerin todistelut hindulaisuudesta äärimmäisen moninaisena uskontona.
Kaikkia hinduja yhdistäviä piirteitä ei ole oikeastaan lainkaan. Hindulaisuus siinä muodossa kuin me sen
tunnemme syntyi vasta 1800-luvulla. Se on eräänlainen intialaisten ja
eurooppalaisten luoma hybridiuskonto, sillä sen sisältöä muovasivat suuresti
brittiläiset indologit.
Länsimaiset tutkijat nostivat hindulaisuuden ytimeen
ikivanhat veda-kirjoitukset, pyhän sanskritin kielen ja Upanishadien
idealistisen monismin. Todellisuudessa useimmilla hinduilla tuskin oli tuolloin
aavistustakaan tällaisesta hindulaisuudesta.
Donigerin mukaan brittiläiset indologit tavallaan
kesyttivät perinteiseen hindulaisuuteen liittyvän kaoottisen monijumalaisuuden.
Nostamalla Upanishadien kaltaiset pyhät kirjoitukset muiden yläpuolelle
brittitutkijat loivat vaikutelman "yhtenäisestä hindulaisuudesta".
Tällainen brittien ja bramiinien luoma hindulaisuus sopi
1800-luvulla hyvin Intian itsenäisyyttä tavoittelevalle nationalistiselle
liikkeelle, joka pyrki yhdistämään hajanaisen kansan yhtenäisen uskonnon
avulla.
Tämä sopii myös nykyisille hindunationalisteille, jotka
ovat pyrkineet rakentamaan maansa historiasta mahdollisimman loisteliasta
mielikuvaa. Siksi kaikki perinteen autenttisuuden epäilijät tuomitaan. Hindujen
ryhtiliikkeen näkökulmasta on pyhäinhäväistystä väittää, että heidän uskontonsa
olisi edes osin länsimaalaisten luomusta. Varsinkin jos väitteen esittäjä on
ulkomaalainen.
Hindunationalismi leviää länteen
Viime vuosina hindujen ryhtiliike on kasvattanut
jatkuvasti poliittista painoarvoaan myös Intian rajojen ulkopuolella esimerkiksi
Yhdysvalloissa ja Britanniassa. USA:ssa asuu noin 2,3 miljoonaa hindua.
Hindunationalistit kontrolloisivat mielellään yhdysvaltalaisten tutkijoiden
kirjoituksia ja luennointia hindulaisuudesta.
Hindulaisuuden historian tutkijat ovat saaneet myös tappouhkauksia.
Tällaisen sai esimerkiksi uskontotieteilijä James Laine. Hän käsitteli
tutkimuksessaan liikkeen mielestä arveluttavalla tavalla legendaarista Shivaji
-nimistä hallitsijaa, josta on tullut poliittinen ikoni erityisesti
Maharashtran osavaltiossa. Hindujen ryhtiliikkeen painostamana osavaltio kielsi
Laineen Shivaji:Hindu King in Islamic
India -teoksen. Liikkeen kannattajat tuhosivat myös Bhandarkar Oriental
Research Institute:n tiloja, joissa tutkija oli työskennellyt.
Vedalaisen säätiön mukaan hindulaisuuden opetusta pitäisi
uudistaa Yhdysvalloissa. Pari vuotta sitten se yritti sensuroida koulukirjoja
Kaliforniassa. Säätiön mukaan hindulaisuuden negatiivisia piirteitä, kuten
kastittomien ja naisten asemaa, pitäisi käsitellä mahdollisimman vähän.
Hindujen ryhtiliike on myös vaatinut, että hindulaisuutta voisivat opettaa
kouluissa ainoastaan syntyperäiset hindut.
Salman Rushdie on ottanut kollegojensa tavoin viime
kuukausina voimakkaasti kantaa entisen kotimaansa sananvapauteen. Toukokuun
alussa New Yorkissa päättyneessä kansainvälisen kirjailijaliiton Penin
konferenssissa Rushdie suomi tiukin sanankääntein pääministeri Narendra Modia,
jota hän luonnehti kovanlinjan jyrkimmän laidan edustajaksi.
Rushdien mielestä Intiassa ei ole ennen päässyt valtaan
Narendra Modin kaltaista poliitikkoa. Hindunationalistien johtaja tulee
jakamaan voimakkaasti maata kahtia.
Saatanallisten säkeiden kirjoittaja kertoi
pelkäävänsä, että Modin hallitsemassa maassa vaarantuu sananvapauden ohella
uskonvapaus. ”Ja jos suuri osa ihmisiä joutuu pelkäämään fyysisen
turvallisuutensa vuoksi, Intiaa ei voi pitää enää todellisena demokratiana”.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Pääsiäissaaren viimeinen palmu
Olen usein kysynyt itseltäni: "mitä viimeistä palmupuuta kaatanut pääsiäissaarelainen sanoi?" Sanoiko hän nykyajan metsurin tapaan: "työpaikkoja, ei puita!"? Vai: "teknologia ratkaisee ongelmamme, ei pelkoa, löydämme puulle korvaavan materiaalin"? Vai: "ei ole todisteita siitä, ettei jossakin muualla saarellamme olisi vielä palmuja. Tarvitsemme lisää tutkimusta. Ehdottamanne puunkaatorajoitus on ennenaikainen ja perustuu pelonlietsomiseen"?
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.