Viime talvena alkanut Ukrainan kriisi on ollut minulle ja varmaan
monelle suomalaiselle hämmentävä kokemus. Ensimmäisen kerran havaitsen,
että oikeastaan kaikki saamani tieto on epäluotettavaa. Myös ne
tiedonlähteet, joihin olen tottunut luottamaan (HS, Hbl, SvD, BBC,
Reuters) julkaisevat Ukrainasta toistamiseen uutisia, jotka nopean
lähdetarkastuksen jälkeen paljastuvat virheellisiksi – mutta niitä ei
korjata edes silloin, kun virhe on ilmeinen. On ollut sotatapahtumia,
joista ETYJ:in tarkkailijat eivät löytäneet merkkiäkään, on osoitettu
syyllisyyttä olemattomin todistein jne. Samalla media tekee
sanavalintoja, jotka ovat itsessään kantaa ottavia: Kiovan helmikuun
tapahtumia voi luonnehtia ”vallankumoukseksi” tai ”vallankaappaukseksi”.
Kumpikaan termi ei kuvaile asiaa oikein, mutta sanavalinta asettaa
lausujan jompaankumpaan kahdesta leiristä. Viimeistään nyt tulee lukijan
vastakysymys: ”Entä Venäjän media?” Vastaukseni kuuluu, että Venäjän
valtamedia valehtelee poskettomasti. Tämä on niin ilmeistä, ettei sitä
tarvitse edes pohtia. Onneksi Venäjällä, kuten lännessäkin, yhä
sinnittelee pieniä, valtavirran ulkopuolisia lehtiä, jotka tekevät
sankarityötä tiedonvälityksen monipuolisuuden hyväksi.
|
Majdan. Kuva: www-credo-ua-org |
Kaksi vastakkaista valetta eivät yhteenlaskettuna
ole totuutta. Miten minun, meidän siis on osattava suhtautua näihin
tapahtumiin? Miten suomalainen demokratia voi toimia ilman valistunutta,
oikeaa tietoa saavaa kansalaismielipidettä? En tiedä, mutta yritän
lähinnä itseäni sivistääkseni hahmottaa, mitkä ovat tiedonvälityksen
haavoittuvat kohdat ja toisaalta, mitä johtopäätöksiä voi tehdä
Ukrainasta sen tiedon varassa, mitä minulla nyt on.
Median resurssit ja uutisvälityksen karikot
Kaikki uutistalot lähes kaikkialla ovat joutuneet
vähentämään väkeä toimituksissaan. Yhä pienempi osa lehden uutisista on
oman toimituksen keräämää ja laatimaa. Tämä korostuu, kun tieto on
hankittava suhteellisen kaukaisesta maasta, jota tunnetaan melko
huonosti. Ja se korostuu vielä enemmän, kun kysymys on pääkaupungin
ulkopuolisista tapahtumista. Suomalainen tunnistaa ilmiön: ulkomaisia
toimittajia tulee maahan mukanaan se maan tuntemus, jonka lukivat
Wikipedia-tulosteesta lentokoneessa, puhuvat sellaisten ihmisten kanssa,
jotka hakeutuvat ulkomaisten toimittajien seuraan ja sanovat sellaista,
joka istuu hyvin toimittajan ennakkokäsityksiin. Lehtijutun luettuamme
ilakoimme toimittajan huonoa ammattitaitoa, joka kuitenkin on muuttunut
osaksi muun maailman suomikuvaa. Emme me suomalaisetkaan kyseenalaista
samalla tavalla tuotettuja juttuja muista maista.
Ukrainassa näemme korostuneesti kaksi uutisointia
vääristävää, mutta hyvin yleistä ilmiötä. Kutsun niitä
multiplikaatio-harhaksi ja selitysharhaksi. Multiplikaatiota on se, että
yhdestä lähteestä tullut uutinen kulkeutuu kahta tai useampaa reittiä,
jotka vahvistavat toisiaan: Reuters saa uutisen omalta lähteeltään ja
saa sille vahvistuksen AP:lta ja AFP:lta – eikä kukaan huomaa, että
kaikki kolme uutistoimistoa ovat saman lähteen varassa. Näin sattuu
yllättävän usein: kun tarkastaa puroa eikä lähdettä, kaikki välittävät
tarkastamatonta tietoa ja mahdolliset virheet moninkertaistuvat.
Selitysharha on psykologinen ilmiö: hahmottaaksemme maailman, me
herkästi lisäämme faktojen jatkoksi päättelyitä syy-yhteyksistä, joita
emme tiedä, vaan päättelemme oman maailmankuvamme perusteella. ”Venäjä painostaa Ukrainaa” on usein fakta. Jos lisäämme lauseeseen järkeen käyvältä tuntuvan selityksen ”koska Venäjä haluaa laajentua” tai ”koska Putin kosii kansansuosiota”
me emme enää välitä tietoa, vaan oman arviomme. Käsi sydämelle, kuka
oikeasti tuntee Venäjän tai Vladimir Putinin ajatukset? Sitä emme tiedä,
koska sellaiset henkilöt eivät puhu julkisuudessa.
Ukrainan kriisissä on korostunut myös
asiantuntijuusongelma. Suomessa on melko pieni joukko tunnustettuja
Venäjän ja entisen Neuvostoliiton alueen asiantuntijoita. Nämä toimivat
mm. ulkoministeriössä, ulkopoliittisessa instituutissa ja
Aleksanteri-instituutissa. Näiltä asiantuntijoilta on kuulunut
huomattavan vähän lausuntoja. Todellinen asiantuntija näet osaa arvioida
myös tietonsa rajallisuuden ja varoo esittämästä spekulaatioita ja
mielipiteitä. Mediassa on kuitenkin helppo esiintyä asiantuntijana. Jos
on oppiarvo, virka-asema tai tunnettu nimi, yleensä kukaan ei tarkasta,
onko pätevä lausumaan juuri tästä nyt ajankohtaisesta kysymyksestä.
Lehtemme ovat tarjoilleet asiantuntijoina amerikkalaisten
oikeistolaisten ajatuspajojen kylmiä sotureita ja 90-luvulla Venäjän
hallinnossa toimineita, sittemmin katkeroituneita henkilöitä. Silloin
tällöin on Venäjän politiikan marginaalista kaivettu esille joku
suurvenäläistä uhoa viljelevä ajattelija. Aika harvoin joku ymmärtää
kysyä ulkoministeri Erkki Tuomiojan tavoin, onko näillä henkilöillä
jokin oma agenda, ja voiko heidän viestinsä ylipäätään perustua tietoon,
vai onko kysymyksessä mielipide.
Omanlaisensa ilmiö on Sofi Oksanen. Hänen
kirjoituksensa ovat suuren kirjailijan tasoa ja hänen vakaumuksensa
vilpittömyydestä ei voi olla epäilystä. Siitä huolimatta hänellä
yksinkertaisesti ei voi olla mitään sellaista tietoa Venäjän
vaikuttimista, joka on mennyt kaikilta asiantuntijoilta ohi. Oksasen
johtopäätös on ehdottomuudessaan karmaiseva: Venäjän kanssa ei Oksasen
mukaan tule neuvotella eikä sopia – Sofi Oksanen jättää sanomatta, että
tämä merkitsee, että on sodittava. Kaunokirjallisuudella on paljon
annettavaa politiikalle, mutta toimintaohjeeksi siitä ei ole.
Tiedon hankkiminen ei ole ylitsepääsemättömän
vaikeaa, jos ehtii. Jos lukee laajasti eri maissa ilmestyviä
uutisvälineitä, kuva täydentyy jo paljon. Kohta huomaa, että
valtamediassakin löytyy aina joku, joka ei toista muiden välittämää
uutiskuvaa; Ukrainan osalta ruotsalainen Aftonbladet, brittiläinen
Guardian ja amerikkalainen Nation ovat onnistuneet tuottamaan myös oman
toimittajan havaintoihin perustuvia uutisia. Myös BBC:n ja Reutersin
yksittäiset raportit antavat monipuolisemman kuvan kuin niiden
pääuutissivut. Jos lukee venäjää, googlen kautta löytyy runsaasti
riippumattomia venäjän- ja ukrainankielisiä uutissivuja. Näiden
luotettavuus vaihtelee, mutta osa vaikuttaa uskottavilta. Myös
Israelissa on useita Venäjän ja Ukrainan uutisille vihkiytyneitä
uutissivuja. Ukraina-uutisia voi verrata myös ETYJ:n päivittäin
julkaisemiin tilanneraportteihin. Jos ammattimaiset tarkkailijat paikan
päällä Luganskissa eivät löydä merkkejä taistelusta, josta on raportoitu
vuolaasti Kiovassa päivätyssä uutisessa, saa tehdä omat päätelmänsä.
Oman ongelmansa muodostaa vain Venäjän kautta saadut uutiset. Koska
venäläismedia valehtelee ja liioittelee niin paljon, siihen ei uskota
silloinkaan, kun se puhuu totta. Ehkä tästä syystä Odessan
ammattiyhdistystalon tragedia tai Ukrainan hallituksen joukkojen
siviileihin kohdistama väkivalta Donbassissa (joita on todennettu myös
läntisin voimin) on jäänyt meidän medialta melkein piiloon.
Kaikkeen uutistietoon pitää tietysti suhtautua
skeptisesti. On hyvä pysähtyä miettimään muutamia perusseikkoja (joita
toimittajat ennen vanhaan selvittivät itse): Perustuuko tieto
toimittajan varmistamaan havaintoon, vai tuleeko tieto joltakin
osapuolelta? Mikä osa tiedosta on havaintoa, ja minkä osan täytyy olla
päättelyä? (”Pommi iski kylään” on yleensä havainto. ”Sen ampuivat xxx…” voi olla joko havainto, päättely tai oletus. ”Se ammuttiin kostoksi…” on melko todennäköisesti päättelyä.)
Mitä Ukrainassa on tapahtunut ja tapahtuu?
Vaikka uutisointi on epäluotettavaa, suuresta tiedon
määrästä on silti mahdollista hahmottaa joitakin todennäköisesti
oikeita suuria linjoja. Seuraavaa tulee ymmärtää uutisnörtin
impressionistisena tauluna.
EU:n ja Ukrainan assosiaatiosopimus allekirjoitettiin 27.6.2014. Sopimus on sama kuin se, jonka presidentti
Viktor Janukovytsh
kieltäytyi allekirjoittamasta marraskuussa 2013. Janukovytshin päätös
laukaisi laajat levottomuudet, jotka johtivat hallituksen vaihtoon
helmikuussa 2014. Sopimusneuvotteluja oli käyty jo useita vuosia, mutta
ne olivat pysähtyneet vuoden 2013 kesällä erimielisyyksiin EU:n
Ukrainalle annettavasta rahoitustuesta. Sopimus avaa Ukrainan markkinat
EU-maista tulevalle kilpailulle ja samalla edellyttää Ukrainan yritysten
sopeutuvan EU:n kilpailu- ja muihin lakeihin. Siirtyminen suojelluista
markkinoista kilpailutalouteen tulee johtamaan rajuihin muutoksiin
Ukrainassa yritysten sulkemisten ja työttömyyden kautta. Näin on käynyt
kaikissa länsi-integraation tielle lähteneissä, entisissä
sosialistimaissa. Janukovytshin hallitus haki EU:lta tukea
siirtymäkauden vaikeuksiin. Tukea arvioitiin tarvittavan useita
miljardeja euroja. EU tarjosi 600 miljoonaa. Janukovytshin hallituksen
arvion mukaan maa ei olisi selvinnyt assosiaatiosopimuksen mukaisesta
sopeutuksesta, vaan Ukraina olisi joutunut vakavaan kriisiin. Tätä
perustelua vetäytymiselle sopimuksesta voidaan pitää kansantalouden
kannalta uskottavana.
Euroopan komissio julkisti 5.3.2014 uuden Ukrainan
avustusohjelman, jonka arvo on kaikki lähteet mukaan lukien 10 miljardia
euroa. Kesäkuun 2014 loppuun mennessä EU on siirtänyt Ukrainalle jo n.
700 miljoonaa euroa, eli enemmän, kuin Janukovytshin hallitukselle
tarjottiin kertakaikkisena apuna.
Ukrainan ja EU:n sopimus ja Ukrainan aiemmat
kauppasopimukset Venäjän kanssa ovat keskenään ristiriidassa. Ongelman
ydin on siinä, että ukrainalaiset tuotteet ovat nauttineet
tullittomuutta Venäjällä. Kun Ukrainan ja EU:n välillä poistetaan
tullimuuri, EU-maiden tuotteilla olisi samalla tulliton pääsy Venäjälle,
jollei sopimuksia mukauteta. Kunnes näin tapahtuu, Venäjä palauttaa
tullirajan Ukrainaa vastaan.
Maidanin tapahtumat
Presidentti
Janukovytsh ilmoittaa 21.11.2013 vetäytyvänsä
EU-assosiaatiosopimuksesta. Samana päivänä Ukrainan parlamentti hylkää
ehdotuksen, jonka mukaan entinen pääministeri
Julia Tymoshenko
olisi vapautettu vankilasta. Mielenosoittajia kerääntyy Kiovan
keskusaukiolle, Maidanille. Kuun viimeisinä päivinä aukiolla lasketaan
jo 100 000 mielenosoittajaa. Tammikuun puolessa välissä parlamentti
säätää mielenosoitusten vastaisen lain ja turvallisuusjoukot hyökkäävät
Maidanille. Kolme ihmistä kuolee ja useita loukkaantuu. Levottomuudet
leviävät Länsi-Ukrainan kaupunkeihin. Euroopan unionin ja useiden
länsimaiden johtajia esiintyy Maidanilla vaatimassa vallanvaihtoa
Kiovassa. Tammikuun lopussa ja helmikuun alkuviikkoina mielenosoitusten
vastaiset lait kumotaan ja pidätetyt 234 henkilöä vapautetaan.
Mielenosoittajat vetäytyvät valtaamistaan rakennuksista.
Väkivaltaisuudet puhkeavat uudelleen tuntemattomasta syystä 18.2.2014.
Yksitoista mielenosoittajaa ja seitsemän poliisia kuolee, satoja
loukkaantuneita. Väkivalta huipentuu 20.2.2014, kun 88 henkilöä, sekä
mielenosoittajia ja poliiseja menehtyy. Media välittää kuvia
univormupukuisista tarkk’ampujista, jotka ampuvat väkijoukkoon.
Helmikuun laukausten syyllisiä ja syytä ei ole
kyetty selvittämään. Jo tapahtumien sattuessa raportoitiin, että
tarkk’ampujat tähtäsivät sekä mielenosoittajiin että
turvallisuusjoukkoihin. Lähipäivinä esitettiin, että vainajista otetut
ammukset eivät vastanneet Ukrainan armeijan ja poliisin käyttämiä.
Ukrainan parlamentin asettama tutkimusvaliokunta julkisti 13.5.2014
väliraporttinsa, jonka mukaan ainakin hallitusjoukkojen, ml.
Berkut-erikoisjoukkojen osallisuus ampumisiin voidaan sulkea pois. Tämä
on sikäli merkittävää, että juuri Berkutin syyllisyys olisi sopinut
Ukrainan uusille valtaa pitäville. On hyvin mahdollista, että oikeat
syylliset eivät selviä koskaan. Loogisesti ajatellen silmitön väkivalta
toimi Janukovytshin etua vastaan – ja myös johti hänen eroonsa. On siis
mahdollista, että syylliset löytyvät vallanvaihdoksen ajajista.
Toisaalta on mahdollista sekin, että ampumiset eivät johtuneet
harkitusta taktiikasta vaan ne voi rinnastaa mielipuolen tekoon.
Vallanvaihto
Väkivalta loppuu, kun
presidentti Janukovytsh ja parlamentin oppositiojohtajat
allekirjoittavat sopimuksen 21.2.2014. Sopimusta todistavat Venäjän ja
EU:n edustajat. Sopimuksen mukaan maassa järjestetään presidentinvaalit
keväällä ja parlamenttivaalit syksyllä vuonna 2014. Seuraavana yönä
presidentti Janukovytsh poistuu maasta tuntemattomissa olosuhteissa.
Parlamentin puhemies Turchynov ottaa itselleen presidentin valtaoikeudet ja nimittää Arsenyi Yatsenyukin
pääministeriksi. Presidentinvaalit määrätään pidettäviksi 25.5.2014.
Samalla kuitenkin peruutetaan syksylle suunnitellut parlamentin vaalit,
eli 2012 valittu parlamentti sai jatkoajan. Ensimmäisenä toimenaan uusi
hallinto kumoaa Ukrainan vähemmistölait, jotka takaavat venäjän-
unkarin-, slovakian-, kreikan- ja romaniankielisten oikeudet omilla
asuinsijoillaan. Päätös muutettiin parin päivän sisällä kansainvälisen
arvostelun johdosta, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Mitä vallanvaihdosta jäi käteen?
Maidanin mielenosoitukset saivat alkusysäyksen Janukovytshin päätöksestä
vetäytyä EU-assosiaatiosopimuksesta. Minusta on kuitenkin selvää, että
sopimus ja ”EU” oikeasti toimivat symboleina laajemmasta
tyytymättömyydestä läpikorruptoituneeseen poliittiseen järjestelmään,
jossa vaalit merkitsivät vain vallan siirtymistä yhdeltä rosvojoukolta
toiselle. Monilla mielenosoittajilla varmaan oli odotuksia myös EU:lta,
mutta ainakin valistuneimpien on täytynyt ymmärtää, että viisumivapaus
ja mahdollisuus matkustaa työn perään, saati Ukrainan EU-jäsenyys ovat
hyvin kaukaisen tulevaisuuden asioita. Joulu-helmikuun aikaisten
iskulauseiden valossa on selvää, että mielenosoittajien toiminta oli
osoitettu lähinnä maan poliittista järjestelmää ja siinä toimivia
henkilöitä vastaan. Sekä helmikuussa nimitetty uusi hallitus että
vankilasta vapautettu Julia Tymoshenko otettiin vastaan buuauksin
Maidanilla.
Me ehkä emme koskaan saa tietää, mitä tapahtui yöllä
21./22. helmikuuta. Jos saa spekuloida, arvaan että jotkut
Janukovytshin lähipiirin jäsenistä joko petkuttamalla tai uhkaamalla
saivat presidentin karkaamaan Ukrainasta vain muutama tunti sen jälkeen,
kun opposition kanssa oli tehty sopu. Lopputuloksena on joka
tapauksessa, että Ukrainaa johtaa edelleen sama vanha poliittinen
eliitti, josta Maidan halusi eroon. Ei ole kovin kaukaa haettua
spekulaatiota, että yön tapahtumien tärkeä motiivi oli syksylle 2014
päätettyjen ennenaikaisten parlamenttivaalien peruuttaminen. Näin vanha
valta säilyttää etuoikeutensa ja syytesuojansa ehkä parikin vuotta. Tämä
ei ollut mikään vallankumous. Oikeampi arvio olisi, että kansa nousi
mätää johtoa vastaan, johto loi nahkansa ja pysyi vallassa
vallankaappauksen avulla.
Krim.
Venäläismieliset asemiehet
valloittavat hallituksen rakennuksia eri puolella Krimin niemimaata
27.2.2014 alkaen. Maaliskuun alkupäiviin mennessä niemimaa on
venäjänmielisten hallussa. Alueparlamentti julistaa kansanäänestyksen
liittymisestä Venäjän federaatioon ja 16.3. kyseenalaisten virallisten
lukujen mukaan 97 % äänestäjistä valitsee liittymisen Venäjään.
Kriisin alkaessa sekä Ukrainalla että Venäjällä oli
kummallakin noin 20 – 25 000 sotilasta Krimillä. Venäläisten läsnäolo
perustui Sevastopolin laivastotukikohtaa koskevaan vuokrasopimukseen.
Vahvasta sotilaallisesta läsnäolosta huolimatta Krimin haltuunotto
tapahtuu lähes verettömästi. Ukrainan joukot eivät tehneet vastarintaa.
He eivät edes ryhmittäytyneet niin, että olisivat voineet hankaloittaa
operaatiota. Asevarastoja ei siirretty. Ukrainan Mustanmeren laivasto
siirtyi ehjänä Venäjän lipun alle. Sittemmin yli puolet Krimin
ukrainalaissotilaista siirtyi Venäjän armeijaan, alle kaksituhatta
miestä siirtyi Ukrainan puolelle. Loput erosivat armeijasta. Krimin
tapahtumat osoittivat, että Ukrainan vakinainen armeija ei ollut valmis
taistelemaan uuden vallan puolesta. Tällä oli vaikutusta tuleviin
tapahtumiin.
Arvio tapahtumista
Krimin siirtyminen
Venäjän alaisuuteen on selvä rikkomus kansainvälisen oikeuden sääntöjä
vastaan. Tähän ei vaikuta alueen historia venäläisprovinssina, joka
siirtyi Ukrainalle Hrustsevin oikusta, ei vaikuta alueen
venäläisenemmistö, eikä vaikuta sekään, että enemmistö alueen asukkaista
melko varmasti tuki liittymistä Venäjään. (Kansanäänestyksen tulosta ei
olisi tarvinnut peukaloida.) Tällaisiin tilanteisiin kansainvälinen
oikeus soveltaa Ahvenanmaan ratkaisun periaatteita 1920-luvulta: rajoja
ei siirrellä yksipuolisesti, vaan osallisten kesken sovitaan
paikallisväestön vaatimukset täyttävistä järjestelyistä.
Krim voi muuttua uudeksi ns. jäätyneeksi
konfliktiksi: Venäjä ei luovu alueesta ja muu maailma ei tunnusta sen
kuulumista Venäjälle. Toisin kuin muissa entisen Neuvostoliiton alueen
jäätyneissä konflikteissa (Transdnistria, Nagorno-Karabakh, Abhasia
jne.), Venäjällä on selvästi halu ja kyky integroida Krim osaksi Venäjän
federaatiota Veikkaan, että Krimin asia muuttuu aikanaan
kuriositeetiksi, jolla ei ole suurtakaan käytännön merkitystä.
Sotarummut kuuluvat
Ukrainan
parlamentti päättää 13.3.2014 perustaa uuden kansalliskaartin maan
puolustamiseksi. Päätös on oletettavasti yhteydessä Krimillä ja
Itä-Ukrainassa nähtyyn vakinaisen armeijan epäonnistumiseen
tehtävässään. Maaliskuulle tultaessa myös useampi Ukrainan uuden
hallituksen julistama liikekannallepano on epäonnistunut. Reserviläiset
yksinkertaisesti eivät ilmoittaudu palvelukseen, kun kutsu käy. Uuden
kansalliskaartin ytimen muodostavat Maidanilla itsepuolustusjoukkoina
toimineet yksiköt. Useilla näistä on kytköksiä Oikea Sektori ja Vapaus
-puolueiden aseellisiin joukkoihin. Tämä onkin keskeisin argumentti, kun
Venäjä syyttää Ukrainan uutta hallintoa fasistiseksi. Palaan
fasismisyytöksiin jäljempänä.
Itä-Ukrainassa mielenosoittajat ottavat haltuunsa
hallitusrakennuksia Kharkovissa, Luganskissa ja Donetskissa 7.4.2014.
Valtaukset jatkuvat seuraavina viikkoina. Krimin kuvio toistuu.
Mielenosoittajat yksinkertaisesti kävelevät sisään varuskuntiin,
poliisiasemille ja hallintorakennuksiin kohtaamatta vastarintaa.
Mielenosoittajat saavat haltuunsa runsaasti aseita.
Virkaa tekevä presidentti Turchynov julistaa
antiterroristisen operaation alkaneeksi 15.4.2014. Operaatio jähmettyy
heti alkuunsa, kun raivostuneet kyläläiset karkottavat armeijan
Kramatorskissa ja ottavat haltuunsa kuusi panssariajoneuvoa.
Mariupolissa kirjataan ensimmäiset kuolonuhrit, kun armeija avaa tulen
mielenosoittajia vastaan.
Toukokuun alkupäivinä kuuluu ristiriitaisia
raportteja väkivaltaisuuksissa Slovianskissa ja Donetskissa. Ukrainan
armeijan lentokoneita ammutaan alas.
Odessassa 2.5.2014 ainakin 42 ihmistä kuolee
ammattiyhdistysten talossa sattuneessa tulipalossa. Sekä tapahtumien
kulusta että menehtyneiden lukumäärästä on ristiriitaisia tietoja, mutta
jotkut seikat vaikuttavat riidattomilta: Menehtyneet olivat
odessalaisia venäjämielisiä, jotka olivat osallistuneet aikaisemmin
päivällä rauhanomaiseen mielenosoitukseen. Mielenosoitusta vastaan oli
hyökännyt joukko muualta tulleita jalkapallohuligaaneja, jotka huusivat
venäjänvastaisia iskulauseita. Kahnauksessa venäjämieliset jäivät
alakynteen ja vetäytyivät työväentalolle. Palon alettua venäjänvastaiset
estivät ihmisiä poistumasta talosta tai sammuttamasta paloa.
Donetskissa ja Luganskissa paikalliset johtajat julistavat alueet itsenäisiksi kansantasavalloiksi 11.5.2014.
Sotatoimet ovat jatkuneet toukokuun ja kesäkuun
aikana. Taisteluista ei juurikaan ole saatavilla riippumatonta tietoa,
vaan uutisointi perustuu pitkälti osapuolten enemmän tai vähemmän
värittyneisiin raportteihin. Joitakin päätelmiä voi kuitenkin tehdä.
Ketkä taistelevat?
Ukrainan
hallituksen vakinaiset joukot ovat menestyneet huomiota herättävän
huonosti koko operaation ajan. Miehiä on kaatunut ja lentokoneita on
menetetty. Donbassin kaupungit pysyvät sitkeästi venäjämielisten
hallussa. Uutisten perusteella vaikuttaa selvältä, että vastuu
taistelutoimista on ainakin paikoin siirtynyt pois armeijalta
kansalliskaartille. Saksalaisten lehtien mukaan taistelevien joukkojen
ytimen muodostavat Dneprin ja Donbassin pataljoonat, joiden toiminnan
rahoittaa paikallinen oligarkki Ihor Kolomoyski. Eräiden tietojen
mukaan Kolomoyskin leivissä olisi yhteensä noin 15 000 miestä. Der
Spiegel -lehden ja Reutersin mukaan Kolomoyskin joukot olisi rekrytoitu
Oikean Sektorin kannattajista. Oikean Sektorin johtaja Dmitro Yarosh tiedottaa varsin avoimesti ”meidän pataljoonien” toiminnasta Facebookissa ja Twitterissa.
Venäjänmielisten joukoista on samoin hajanaisia
tietoja. Paikalla käyneet länsitoimittajat kertovat, miten rivimiehet
yleensä ovat saman kylän tai alueen poikia, joilla on jalkamiehen
perusaseita. Taustalla kuitenkin liikkuu vähäpuheisia, paremmin
varustettuja miehiä, jotka eivät käytä paikallista murretta. Voimme
olettaa, jo tulosten perusteella, että venäjämielisten joukoissa on
hyvin koulutettuja ammattisotilaita. Osa todennäköisesti on Ukrainan
armeijasta loikanneita. Oletan, että joukossa on myös Venäjän armeijan
miehiä. Taistelijoiden aseistuksen alkuperästä on spekulaatiota. Ei voi
sulkea pois Venäjältä tulevaa aseapua, toisaalta Ukrainan armeijalta
pois otetuilla aseilla ilmeisesti selviää pitkälle.
Internetissä on liikkunut raportteja myös muualta
tulleista taistelijoista. Muun muassa on nähty ukrainalaistaustaisia
Israelin kansalaisia. Suurimman hälyn on aiheuttanut huhu, että
Ukrainassa toimisi 400 amerikkalaisen Academi-yhtiön (entinen
Blackwater) palkkasotilasta. Yritys tekee sotaurakointia mm. CIA:n
lukuun. Näille tiedoille ei ole saatu vahvistusta.
Miten sodankäyntiä voi arvioida?
Uutispimennon vallitessa on vaikeaa esittää lainkaan arvioita. Minusta
on selvää, että venäjämielistä osapuolta ei voi kutsua terroristeiksi
eikä Ukrainan hallituksen operaatiota voi oikeuttaa terrorismin
vastaisuudella. Kysymyksessä on kuitenkin selvästi omaa maakuntaa
puolustavasta – vaikkakin kapinallisesta ja siten laittomasta –
ryhmittymästä, joka tiettävästi kohdistaa toimintaansa vain
sotilaskohteisiin.
YK:n lähteiden mukaan touko-kesäkuun aikana
Itä-Ukrainan taisteluissa on menehtynyt 356 henkilöä, joista enemmistö,
257 ihmistä ovat siviilejä. On useita merkkejä siitä, että Ukrainan
hallituksen joukot ovat rikkoneet sodankäynnin lakeja vastaan lähinnä
kohdistamalla tykistötulta valikoimatta siviilien asuttamiin kohteisiin.
Toisaalta vahvistusta ei ole saatu väitteille, että Itä-Ukrainassa
olisi käytetty kiellettyjä aseita. Oman epävarmuustekijän tuo se, että
huomattava osa taistelijoista saa palkkansa oligarkilta eikä
hallitukselta. Epäselvyys käskytyssuhteista merkitsee, että
sitoutuneisuus sodankäynnin lakeihin voi olla vaihtelevaa.
Entä tilanne muualla?
Uutisointi
Ukrainasta keskittyy lähes yksinomaan Kiovaan sekä muutamaan
Itä-Ukrainan kaupunkiin. Tilanteesta muualla maassa raportoivat lähinnä
vain ukrainalaiset ja venäläiset sekä ajoittain israelilaiset mediat.
Varsinkin ensimmäisinä viikkoina helmikuun vallankaappauksen jälkeen
raportoitiin yleisen turvallisuuden ja järjestyksen heikentymisestä.
Länsi-Ukrainasta tuli raportteja Oikean sektorin asemiesten väkivallasta
epämieluisia aineksia kohtaan. Sekä Länsi- että Itä-Ukrainasta on
tullut tietoja juutalaisiin ja synagogiin kohdistuneista uhkauksista ja
ilkivallasta. Sirpaleisen uutisoinnin vuoksi on mahdotonta esittää
kokonaisvaltaista arviota, mutta on varmaan syytä olla huolestunut
tavallisten ihmisten ja varsinkin vähemmistöihin lukeutuvien
turvallisuudesta maassa, jossa poliisi ja virkakoneisto ovat vain osin
hallituksen kontrollissa.
Suuri kuva
Miten päädyimme tilanteeseen, jossa Euroopassa
veljet taas kerran tappavat toisiaan? Mistä ylipäätään riidellään? Jotta
edes jotenkin voisimme hahmottaa kysymystä, meidän tulee eriyttää
toisistaan riidan osatekijät.
Ukrainan valinnat
Jo nyt tiedämme,
että kriisiin johtaneet tapahtumat olisi voitu välttää. EU solmi
assosiaatiosopimuksen Ukrainan kanssa kesäkuussa niillä ehdoilla, tai
oikeastaan edullisemmilla ehdoilla, kuin mitä Ukrainan edellinen
hallitus toivoi, mutta EU ei silloin antanut. Jos Janukovytsh vetäytyi
sopimuksesta marraskuussa siksi, että silloinen tarjous oli Ukrainalle
epäedullinen, tämä arvio ei ollut ollenkaan kohtuuton. On myös selvää,
että sopimusasiaa ei olisi tarvinnut kehittää valinnaksi länsi- ja
itäintegraation välillä. EU-sopimuksen ristiriita Ukrainan
Venäjä-sopimusten kanssa on objektiivinen, juridinen tosiseikka. Siihen
viittaamista ei voi pitää epäasiallisena painostuksena. Taloudellisten
sopimusten ristiriidat ovat diplomaateille arkirutiinia, niistä
selvitään neuvottelemalla. Jostain syystä asiasta tehtiin EU:lle
arvovaltakysymys ja Ukrainalle valintatilanne. Konfliktia voi tässä
katsannossa pitää keinotekoisena. Todennäköisesti kukaan ei pyrkinyt
siihen, vaan taitamattomuus ja jääräpäisyys johtivat hallitsemattomaan
tilanteeseen.
Ukrainan sisäisistä ristiriidoista en osaa esittää
pätevää arviota. Selvää on kuitenkin, että eri väestönryhmien luottamus
toisiinsa ja hallitukseen on heikkoa. Selvää on myös, että helmikuussa
julistettu vähemmistölakien peruutusta ymmärrettiin Itä-Ukrainassa
hallituksen hyökkäyksenä alueen asukkaita vastaan. Muistakaamme, että
Donbass on syrjäinen ja laiminlyöty provinssi, joka ei ole saanut
Kiovalta mitään hyvää. On epäselvää, mitä Itä-Ukrainan kapinalliset
oikeasti haluavat. Paremman tiedon puuttuessa ajattelen, että tässä on
kysymys periferian melko päämäärättömästä kapinasta piittaamattomana ja
ylimielisenä esiintyvää pääkaupunkia vastaan. Kun aseet ovat puhuneet,
konflikti ruokkii itseään. Kun taistelun päämäärät ovat epäselvät, voi
olla vaikeaa löytää neuvotteluissa kompromissiratkaisua. Epäselvää on
myös, ovatko Donbassin taistelijat Venäjän ohjauksessa ja kuinka
läheisesti. Vallan makuun päässet paikalliset johtajat eivät välttämättä
ota vastaan ohjeita muualta.
Ukrainan sisäinen hajanaisuus on konfliktin ydin.
Rauhaa ei tule, ennen kuin maahan saadaan (ensimmäisen kerran) koko
kansan hyväksymä hallitus. Tämä voi edellyttää liittovaltiomallia tai
muita rakenteellisia uudistuksia. Suurin haaste on silti luottamuksen
luominen kansan eri osien kesken ja poliittista järjestelmää kohtaan.
Fasistit
Ukrainan hallintoa on
Venäjän toimesta leimattu fasistiseksi. Fasismin tunnusmerkkeihin kai
kuuluu etnistä ja kielellistä yhteenkuuluvuutta korostava nationalismi,
johtajuuden keskitys, rappiokulttuuria suosivan demokratian halveksunta,
voimapolitiikan ihannointi, vastustajien väkivaltainen kohtelu ja
pelottelu, turvautuminen manipuloituihin kansanäänestyksiin, homofobia,
luokkavastakohtaisuuksien peittely ja valtiolliseen ohjaukseen alistuvan
monopolikapitalismin suosiminen, tiedonvälityksen kontrollointi ja
keskitetty valtiollinen propaganda sekä vahvan johtajan palvonta. Tätä
fasismin määritelmää on vaikeaa sovittaa Kiovan hallitukseen –
oikeastaan keksin useita Euroopan maita ja liikkeitä, joihin se istuisi
paremmin. Tällä en tarkoita, ettei myös Kiovan hallituksen puolella
esiintyisi vaarallisia fasistisia liikkeitä, kuten Oikea sektori ja
muut. Kiovan hallitus ei ole kyennyt eikä nähtävästi halunnutkaan riisua
nämä ryhmät aseista ja saattaa heidät vastuuseen teoistaan. Tällaisten
ryhmien virallistaminen osaksi valtiollista turvallisuuskoneistoa ei ole
hyväksyttävä eikä kestävä ratkaisu.
Venäjän vaikuttimet
Ukrainan kriisin
aikana vakavatkin lehdet ovat yrittäneet selittää Venäjän toimintaa
psykologian käsitteistöä käyttäen. Joko osoitetaan uhon ja
laajentumispyrkimysten olevan jotenkin tyypillisesti venäläisiä
piirteitä tai sitten tehdään oletuksia Venäjän presidentin
sielunmaisemasta. Tässä liikutaan vaarallisen lähellä huuhaata.
Valtioiden toimintaa on analysoitu jo satoja vuosia empiirisesti.
Useimmiten oletetaan, että valtioiden toimintaa ohjaavat sen (oikeat tai
väärät) arviot omasta edustaan. Historia myös opettaa, että
valtionpäämiehet useimmiten toimivat oppimiensa ja avustajiensa
välittämien päätöksentekosääntöjen mukaan. Onko kenties mahdollista
analysoida Venäjänkin toimintaa siitä oletuksesta lähtien, että Venäjän
ja presidentti Putinin toiminta perustuu rationaalisuuteen?
Koska Venäjä on suurvalta, se arvioi omaa asemaansa
geostrategisesti, koko maailman mittakaavassa. Kiina, Alaska ja
Keski-Aasia ovat samalla tavalla todellisia ja ajankohtaisia kuin
vaikkapa Saksa, USA tai Suomi. Historiallisen kokemuksensa vuoksi Venäjä
pelkää tulevansa saarretuksi tai joutuvansa hyökkäyksen kohteeksi. On
samantekevää, onko pelko aiheellinen – se on joka tapauksessa
rationaalinen. Ja jokaisen valtion tehtävänä on puolustautua.
Jos tarkastelee lännen, siis USA:n, EU:n ja Naton
sekä näiden jäsenvaltioiden toimintaa Neuvostoliiton luhistumisen
jälkeen, ei ole vaikeaa löytää syitä Venäjän epäluuloille. Naton
jatkuvaa olemassaoloa ja laajentumista itään, itään suunnattua (Iranin
vastaista) ohjuspuolustusta sekä EU:n ja Venäjän sopimussuhteiden
jäätymistä vuodesta 2004 voidaan kaikki tulkita rationaalisesti
osoitukseksi vihamielisistä aikeista. En siis itse usko, että lännellä
on vihamielisiä aikeita Venäjää kohtaan, mutta ymmärrän miksi Venäjän on
mielestään varauduttava siihenkin mahdollisuuteen.
Tiedämme mm. USA:n kongressin lähteistä, että länsi
käytti paljon rahaa Ukrainan sisäiseen poliittiseen toimintaan. On myös
merkkejä siitä, että osa Maidanin mielenosoittajista oli maksettuja
provokaattoreita. On itsessään tavatonta, että EU:n ulkosuhdevastaava,
yksi komissaari ja useita läntisiä johtavia kävi Maidanilla vaatimassa
sen hallituksen eroa, jonka kanssa se kävi neuvotteluja. En itse
allekirjoita väitettä, että Ukrainan vallanvaihdos oli ulkoa masinoitu,
mutta ymmärrän hyvin, että asiaa voi nähdä niinkin.
Jos näistä lähtökohdista yrittää löytää Venäjän vaikuttimia, voi ajatella kaavalla Ukraina
joutuu Venäjälle vihamielisten käsiin → Nato laajenee Venäjän rajalle →
Mustameri jää Naton haltuun → Sevastopolin laivastotukikohta menetetään.
Yhtälöön pitää vielä lisätä kysymys Ukrainan venäjänkielisten asemasta,
jolla on merkitystä eettisenä kysymyksenä sekä Venäjän johdolle että
maan kansalaisille.
Tällä logiikalla ajatellen Venäjän toimintaa ei
ohjaa laajentumishalu tai uho, vaan defensiiviset intressit.
Avainasemassa on Sevastopolin laivastosatama, josta käsin Venäjä voi
sekä puolustaa intressejään Mustallamerellä että heijastaa sotilasvoimaa
Välimerelle. Lähden siitä, että Krimin haltuunotto ei vielä vuosi
sitten ollut suunnitelmissa. Olihan Venäjä äsken sopinut Sevastopolin
vuokra-ajan jatkamisesta. (Lähden toki myös siitä, että Venäjän
yleisesikunnassa oli suunnitelmat valmiina Krimin valtaamiseen. Kaikki
sotilasesikunnat tekevät sotasuunnitelmia kaikkia kuviteltavissa olevia
tilanteita varten, sehän on heidän ammattinsa.)
Mitkä ovat sitten Venäjän tavoitteet Itä-Ukrainassa
ja Ukrainan valtion suhteen? Jos oletamme, että Venäjä toimii
järjellisistä vaikuttimista, se tuskin pyrkii aluevaltauksiin.
Sellaisten hinta olisi yksinkertaisesti liian suuri sekä lännen
mahdollisten vastatoimien että vastentahtoisen väestön vuoksi.
Todennäköisempi arvio on, että Venäjä keskittyy turvaamaan objektiiviset
intressinsä: (1) Donbassin sotateollisuuden toiminta osana Venäjän
puolustusta on turvattava niin kauan, kunnes se ehditään korvata. (2)
Kiovaan ei saa tulla Venäjälle vihamielistä hallitusta. (3) Ukrainan
tuleva asema on sovittava kansainvälisesti siten, että Naton eteneminen
Venäjän rajalle on poissuljettu. Pakettiin voi kuulua myös
venäjänkielisten etua turvaava liittovaltiojärjestely.
Mitä EU ja länsi voivat tehdä?
Periaatteessa EU-myönteisenä henkilönä minulle on vastenmielistä sanoa,
että EU ja länsi ovat Ukrainassa myötävaikuttaneet enemmän ongelman
syntyyn kuin sen ratkaisemiseen. Tämä ei merkitse, että EU olisi yksin
tai pääsyyllinen. Tärkeimmät syyt löytyvät Ukrainan sisältä. Venäjän
operaatio Krimillä ja sapelinkalistelu länsirajalla ovat nekin
myötävaikuttaneet konfliktin kiristymiseen. Silti on tunnustettava, että
EU hoiti sopimusneuvottelut Janukovytshin kanssa luokattoman huonosti:
ei ymmärretty eikä kuunneltu Ukrainan tarpeita eikä huomioitu edes
sellaisia Venäjän intressejä, joita itsestään selvästi otetaan huomioon
kaikissa muissa kauppasopimusneuvotteluissa, kun sivullismailla on
intressejä. Lopulta EU silti solmi sopimuksen Ukrainan uuden hallituksen
kanssa niillä ehdoilla, jotka se torjui neuvotellessaan vanhan
hallituksen kanssa. EU kantaa raskaan vastuun siitä, että vaikeista
neuvotteluista ongelmallisen maan kanssa kehittyi ihmishenkiä vaatinut,
kansainvälisiä suhteita uhkaava kriisi. EU:n ja lännen johtajien
julkinen esiintyminen Ukrainan laillista hallitusta vastaan rikkoi
alkeellisimpia diplomatian sääntöjä vastaan ja heikentää EU:n
uskottavuutta vuosiksi eteenpäin.
Kun assosiaatiosopimus on nyt tehty, EU:n paras
lahja Ukrainalle olisi sopimuksen ja rahoituspaketin ehtojen
noudattamisen tiukka valvonta. Jos Ukraina tekee lupaamansa uudistukset,
maa voi kehittyä vauraaksi ja vakaaksi. Vaihtoehtona on, että
rahoitusta annetaan ilman sen ehtojen noudattamista, mikä entisestään
syventäisi Ukrainan korruptiota.
Lännen on syytä muutenkin olla ukrainalaisille
entistä rehellisempi. Eräiden EU-johtajien puolittaiset lupaukset
EU-jäsenyydestä ovat katteettomat niin kauan, kun useat jäsenvaltiot
vastustavat kaikkea EU:n laajentamista. Myös ilman tätä vastustusta
Ukrainan politiikan ja talouden uudistukset tulevat vaatimaan monta
vuotta ennen kuin jäsenyydestä voi edes keskustella. Tämä on syytä tehdä
selväksi.
Lännen on oltava rehellinen myös itselleen. Länsi ei
aio nostaa sormeakaan Ukrainan puolustamiseksi. Tämän voi lukea jo
Venäjälle asetetuista surkuhupaisista sanktioista. Oikeassa elämässä
lännellä ei ole Ukrainassa sellaisia tärkeitä intressejä vartioitavina,
joiden vuoksi se uhraisi talouden intressejään. Tilanne on sama kuin
Unkarin ja Tšekkoslovakian kansannousujen aikaan: paljon puhetta ja
närkästystä, mutta vain symbolisia tekoja. Budapestissa 1956, Prahassa
1968 ja Kiovassa 2014, eräiden länsijohtajien katteettomat tuen
ilmaukset johtivat ihmishenkien menetyksiin.
Kirkon toiminta
Ortodoksisessa julkaisussa on paikallaan puhua myös
Kirkon toiminnasta Ukrainan surullisten tapahtumien yhteydessä. Harvat
aitoa sankaruutta osoittavat kuvat Ukrainan kriisistä liittyvät papiston
esiintymisiin Kiovan Maidanilla helmikuun veritekojen aikaan.
Asettumalla rukoilemaan aseistettujen joukkojen väliin Luolaluostarin
munkit ja muu papisto täytti tehtävänsä Jumalan valtakunnan todistajina –
ja samalla ehkä estivät monta veritekoa.
Ukrainan pääkirkot, sekä Moskovan patriarkalle
uskollinen Ukrainan ortodoksinen kirkko että Kiovan patriarkaatti sekä
näiden piispat ja papit näyttävät esiintyneen moitteettoman
puolueettomasti kriisin aikana. Merkittävänä on pidettävä sekin, että
Moskovalle uskollinen kirkko osoitti voivansa olla samanaikaisesti
lojaali sekä henkiselle esipaimenelleen että omalle maalleen Ukrainalle.
Tämä on tärkeää tilanteessa, jossa etnisiä venäläisiä monin paikoin
pidetään turvallisuusuhkana ja viidentenä kolonnana.
Peter Saramo
Kirjoittaja toimii
eduskunnan suuren valiokunnan sihteerinä. Kirjoituksen päätelmät
perustuvat median raportointiin ja edustavat laatijan henkilökohtaista
arviota
Saramon analyysi on julkaistu ensimmäisen kerran 30.6.2014 ortodoksien verkkolehdessä "Simeon ja Hanna"
http://simeonjahanna.com/2014/06/30/mita-uskoa-kun-kaikki-valehtelevat-ukrainan-kriisi-ja-maailman-ymmartaminen/
thank uuu!
VastaaPoistaOff topic:
VastaaPoistaViime perjantaina olio HS:ssa Heikki Aittokosken kirjoitus Molotovista. Minusta hän oli väärässä väittäesään Molotovia kyyynikoksi.
Molotov oli jotain paljon pahempaa: Hän todella uskoi asiaansa.
Mafh
Älykäs, tarkka ja kiihkoton teksti. Kerrankin joku, jolla on sanottavaa. Kiitos.
VastaaPoistaKiitokset Brysselin kone -radio-ohjelmalle, että se nosti esiin Peter Saramon ja hänen analyysinsä. Ja kiitokset tietysti Saramolle opetuksesta.
VastaaPoistaHieno, hyvä teksti. Olisi ulkopoliittisen instituutin "asiantuntijoilla" opittavaa !
VastaaPoistaSuomen hallituksen jyrkkä ei machivellismille
VastaaPoistaYhteisrintamassa Euroopan Unionin muiden johtajien kanssa Suomen hallitus irtisanoutui machiavellistisesta maksimista ”Molto in formo, duro in contento.” (Pehmeänä muodossa, lujana sisäälössä.) Kun katsoi pakotelistaa, ja varsinkin sitä, mitä siitä puuttui, sekä valmistautumista pakotteisiin ja vastapakotteisiin niin EU:n ja USA:n johdon politiikka on päinvastoin ”Duro in formo, molto in contento.”
Panen myös tyydytyksellä merkille hallituksemme osoittaman lujuuden Fennovoima-päätöksessään. Asianhan olisi voinut monilla tekosyillä – mm. riittävän kotimaisen omistuspohjan puuttuminen – vain toistaiseksi haudata vihreän veran alle.
Eikä hallitus myöskään sortunut näennäiseen näppäryyteen: Päätöksen siirtämisen olisi voitu tulkita suoraan Venäjän johdon lähipiiriin kohdistuvaksi vahvaksi taloudelliseksi sanktioksi, joka ei näytä sanktiolta. Venäjän hallituksen arvovallan kannalta oleellista. Ja joka voidaan purkaa (positiivinen sanktio) hyvin nopeasti, ilman että näyttää luopuvan sanktiosta. Koska sanktiotahan ei koskaan ole asetettu…
MafH
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaSaramon kunniaksi:
VastaaPoistahttp://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1444890567156.html