perjantai 14. marraskuuta 2014
Klubi ke 19.11.2014: Tapio Varis: Humanisti ja Kissinger
Keskiviikkona 19.11. klo 17.00 vieraaksemme saapuu prof Tapio Varis otsikolla Humanisti ja Kissinger.
Henry Kissinger (a. 1923) julkaisi tänä vuonna teoksen World Order,
jossa tämä yksi aikakautemme merkittävimmistä strategeista ja ulkopolitiikan mestareista esittää näkemyksensä maailman menosta, historiasta sekä tulevaisuudesta. Rauhantutkimuksen pitkäaikainen tutkija ja käytännön toteuttaja Tapio Varis on vastikään tutustunut Kissingerin teokseen ja pohtii, onko kovaotteiselle maailmanpolitiikalle vaihtoehtoja ja onko pienten valtioiden astuttava syrjään suurvaltojen suuren pelin tieltä.
Varis oli vieraanamme myös viime keväänä alustuksellaan Suomi, sivilisaatiot ja rauha.
Rauhantyön ja humanismin mahdollisuuksia Varis on äskettäin pohtinut myös tekstissään Rauha ja uusi humanismi.
Tapio Varis on mm. Tampereen yliopiston ammattikasvatuksen emeritusprofessori sekä UNESCOn sähköisen oppimisen professuurin tämänhetkinen haltija. Luottamustehtäviä myös mm. Moskovassa ja Washingtonissa.
Henry Kissinger (a. 1923) julkaisi tänä vuonna teoksen World Order,
jossa tämä yksi aikakautemme merkittävimmistä strategeista ja ulkopolitiikan mestareista esittää näkemyksensä maailman menosta, historiasta sekä tulevaisuudesta. Rauhantutkimuksen pitkäaikainen tutkija ja käytännön toteuttaja Tapio Varis on vastikään tutustunut Kissingerin teokseen ja pohtii, onko kovaotteiselle maailmanpolitiikalle vaihtoehtoja ja onko pienten valtioiden astuttava syrjään suurvaltojen suuren pelin tieltä.
Varis oli vieraanamme myös viime keväänä alustuksellaan Suomi, sivilisaatiot ja rauha.
Rauhantyön ja humanismin mahdollisuuksia Varis on äskettäin pohtinut myös tekstissään Rauha ja uusi humanismi.
Tapio Varis on mm. Tampereen yliopiston ammattikasvatuksen emeritusprofessori sekä UNESCOn sähköisen oppimisen professuurin tämänhetkinen haltija. Luottamustehtäviä myös mm. Moskovassa ja Washingtonissa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Pääsiäissaaren viimeinen palmu
Olen usein kysynyt itseltäni: "mitä viimeistä palmupuuta kaatanut pääsiäissaarelainen sanoi?" Sanoiko hän nykyajan metsurin tapaan: "työpaikkoja, ei puita!"? Vai: "teknologia ratkaisee ongelmamme, ei pelkoa, löydämme puulle korvaavan materiaalin"? Vai: "ei ole todisteita siitä, ettei jossakin muualla saarellamme olisi vielä palmuja. Tarvitsemme lisää tutkimusta. Ehdottamanne puunkaatorajoitus on ennenaikainen ja perustuu pelonlietsomiseen"?
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
Mietin vain yhtä kysymystä, jota en tullut esittäneeksi, kun oli paljon muutakin.
VastaaPoistaJoulukuussa 1972 Nixon ja Kisisnger määräsivät massiiviset pommitukset Hanoihin julkilausuttuna perusteena pakotta Pohjois-Vietnam myöntymään rauhanneuvotteluihin.
Oliko todellinen tarkoitus pakottaa USA:n kongressi myöntymään rauhanneuvotteluihin?
1) Presidentti saattoi osoittaa sitä, mitä halutaana pitää lujuutena ja sitli tarjota rauhansopimusta.
2) Pommitukset ehrättivät niin laajoja vastalauseita maailmalla, että monet epäröivät kongressiedustajat vihdoin katsoivat voivansa myöntyä. Kuvaavaahan oli, ja kyllä siitä tieto meni perille, että mielensoituksissa oli ensimmäsitä kertaa mukana monia vahvasti porvarillisesti ajattelevia. Yhdysvaltoihin hyvin myönteisesti suhtautuvia kaivopuistolaisia.
Niin. On kolme oliota jotka näyttväät oelvan tulossa kun iste asiassa ovat menossa. Ja menossa, kun itse asiasa ovat tulossa. nainen, rapu ja diplomaatti