Andrei Botez piti 21.10.2017 pidetyn yhteisseminaarimme avausluennon Kulttuurikeskus Sofiassa, Vuosaaressa. Botezin englanninkielisen esityksen otsikkona oli
Posthumanism and Theology. Oheisen käännöksen Andrei Botezin luennosta on laatinut J.Olavinen.
|
Seminaarilaisia 21.10.2017. Vasemmalta: Ambrosius, Andrei Botez,
Jaana Hallamaa, Eero Ojanen ja Sam Inkinen. Foto OO. |
Andrei Botez: Posthumanismi
ja teologia
Esitykseni ajoittuu
herkkään aikaan, jossa uskonto – tai ainakin jotkut sen erityiset ilmentymät –
on joutunut ankaran tarkastelun ja kritiikin kohteeksi. Tässä nyt kuitenkin esitän,
että yksi tähän asti voimaannuttavimmista ja vapauttavimmista
sosiaalis-intellektuaalisista liikkeistä – posthumanismi – ei ole mitään muuta
kuin teologinen projekti tai toisin sanoen harjoitusta
käytännöllisessä dogmatiikassa.
Aloitan kahdella
kysymyksellä
Suoraan sanottuna
useimmilla yliopistossa työskentelevillä teologeilla ei ole tarjota kovin hyvin
perusteltua vastausta kysymykseen: onko teologialla mitään arvoa suoranaisesti
uskonasioihin liittyvien kysymysten lisäksi?
Kysymykseen
vastaaminen vaikeutuu entisestään ottaen huomioon, että ainakin lännessä useimmat
teologiset tiedekunnat ovat maailmallisten yhteiskuntien sisäpuolella.
Näiden
yhteiskuntien arvot, oikeudet ja eettiset näkemykset näyttäisivät usein olevan ristiriidassa
otaksuttujen uskonnollisten arvojen, oikeuksien jne. kanssa (ts. esim sukupuolineutraalit
avioliitot, aborttioikeudet, geneettinen manipulointi yms.)
Aikamme teologisen kuoron
erilaiset äänensävyt viittaavat siihen, että teologian on asetuttava, vaikkakin
kriittisesti, nykyajan rinnalle. Teologian ja teologien itsepäinen etäisyydenotto
tekee näin enemmän haittaa kuin hyvää. Kaikki
eivät toki ole samaa mieltä.
Toinen kysymys, jota on tarkasteltava uudelleen erilaisten ajankohtaisten
haasteiden valossa kuuluu: mitkä ovat teologian rajat?
Yksi tärkeimmistä havainnoistani
työssäni on se, että teologien ei tarvitsisi päivittää mitään. Ainoa asia, joka
heidän tulisi tehdä on lopettaa
pelkääminen ja tarttua kunnolla omaan traditioonsa. Pelkääminen on iso
asia, koska se on juuri se perustunne, joka ottaa vallan teologeissakin, kun he
aloittavat luopumisen siitä, mitä huomattava teologi Jacques Maritain kutsui
Aristoteleen aseiksi.
|
Platon ja Aristoteles valmiina taistoon |
Posthumanismi on
määritelty kansainväliseksi intellektuaaliseksi liikkeeksi, joka pyrkii
muuttamaan ihmisen olemisen mahdollisuudet kehittämällä ja tekemällä saataville
hienosyisiä teknologioita, jotka huomattavasti vahvistavat ihmistä niin
fyysisesti kuin tajunnallisestikin.
Tyypillisimmän
Posthumaanin Teesin mukaan ihmiset voivat aikaa myöten muuttaa itsensä toisenlaiseksi
olennoksi, joiden kyvyt ovat luonnontilastaan vapauduttuaan aivan toista
luokkaa.
Posthumanististen
tutkijoiden mielipide-eroista huolimatta voidaan todeta, että viimeaikaisen merkittävän
posthumanistisen keskustelun yitimessä on ajatus rajojen rikkomisesta ihmisen,
luonnon ja koneen välillä.
Tällaiset radikaalit
rajanylitykset nostavat esiin lukuisia lisäkysymyksiä, kuten kysymyksen
elävästä ja kuolleesta tai yksityisestä ja julkisesta. Tunnetusti aiemmin
omaksuttujen perusteiden, metodien, periaatteiden ja käytäntöjen otteesta on
vaikea päästä irti. Monenlaiset reformit aiheuttavat ajoittaian melkoista
vilskettä - kuten sukupuoli-identiteetistä syntynyt keskustelukin osoittaa.
Mihin sitten teologia
tämän kaiken keskellä sopii?
Brittiläisessä The
Guardian –lehdessä jokin aika sitten julkaistussa artikkelissa Meghan
O'Gieblyn, entinen evankelinen kristitty, totesi että posthumanistit kuullostavat
ihan varhaisilta kirkkoisiltä. Hän tunnistaa muutamia teemoja, jotka ovat
yhteisiä sekä teologialle että posthumanismille. Näitä ovat mm ruumiillinen
ylösnousemus, kuolemattomuus jne.
Olen samaa mieltä. Posthumanismiissa
on monia kysymyksiä, jotka kuuluvat pitkään teologiseen traditioon aina
ajanlaskumme alkuvuosisadoille saakka. O'Gieblyn ei ole ainoa, joka on huomannut
tämän.
Aion kuitenkin astua
askeleen pidemmälle väittäen, että jopa silloin kun he eivät kuulosta varhaisilta
kirkkoisiltä, he samalla kuitenkin kuulostavat kovin paljon heiltä. Todellakin,
varsinkin silloin, kun he eivät enää kuulosta varhaisilta ajattelijoilta, ja
heidän käydessään jopa heitä vastaan, he itseasiassa kuullostavat kaikkein
eniten varhaisilta kirkkoisiltä.
Kun lopetamme puheen
sopeutumisesta ja ryhdymme keskustelemaan tiedostamisesta ja tunnistuksesta
voimme löytää mahdollisen vastauksen kysymykseemme onko teologialla mitään arvoa suoranaisesti uskonasioihin liittyvien
kysymysten lisäksi? Posthumanismi on yksi tällainen käytännön esimerkki.
Monenlaiset teknologiset vehkeet ja vimpaimet toinen.
Tämä johtaa meidät toiseen kysymykseen teologian rajoista. Toisin sanoen, miten
on mahdollista, että jos posthumanismi on vain käytännön dogmatiikkaa tai teologiaa
niin siitä huolimatta ajankohtaisessa ja merkitttävässä posthumanismia
koskevassa tutkimuksessa ei ole havaittavaa uskonnollista tai teologista
sanastoa?
Esimerkiksi äskettäisessä Journal of Posthuman Studies –julkaisusta
ei juurikaan löydy sellaisia sanoja kuten teologia, uskonto tai kirkko. Ymmärtääksemme
tämän on syytä tehdä ero teologisen läsnäolevan/tämänhetkisen
poissaolon (present absence) ja
toisaalta läsnäolevan/tämänhetkisen läsnäolon (present present) käsitteiden välille.
Joidenkin arvovaltaisimpien englanninkielisten sanakirjojen (Macmillan,
Merriam-Webster, Cambridge..) mukaan teologia on yhtäältä uskonnon ja uskon
tutkimista. Toisaalta se on uskomusten joukko, jonka jakaa tietty uskonyhteisö.
Itse määrittelen
kristillisen teologian kokonaisvaltaiseksi rakenteeksi, joka täyttää
ymmärryksen ja käytännön kaikki tasot. Se on siis paljon muutakin kuin
yksinkertainen sunnuntain pyhäkoulu. Sillä on voimaa vaikutaa niin
aistihavaintoihimme kuin siihen, miten
teknologiset kojeet toimivat.
Teologisen ymmärrykseni
perusteella voin sanoa, että läsnäolevat/tämänhetkiset poissaolot määrittävät kysymyksiä, jotka pakenevat välitöntä
identifikaatiota. Länsäolevat/tämänhetkiset
läsnäolot viittavaat puolestaan niihin elementteihin,
jotka taipuvat helposti tunnistettaviksi, luetteloitaviksi ja luokitelluiksi. Yleisesti
ottaen tämänhetkiset läsnäolot ovat luonteeltaan näkyviä ja jotain edustavia: kirkonmenoihin
osallistumista, rukoilemista, paastoamista, pyhiinvaellukselle osallistumista. Tämänhetkiset
poissaolot puolestaan eivät ole näkyviä/ilmeneviä.
Eräs tällainen tämänhetkinen poissaoleva
kristillisessä teologiassa on hellenististen muotojen tai olemusten täydellinen
kieltäminen. Sama koskee vastaavia rakenteita muissa kulttuureissa. Tällaisten muotojen tunnistaminen eri hellenistisissä
koulukunnissa, esim. Aristoteleellä ja Platonilla, vaikutti maailman kokemiseen
kaikilla tasoilla. Näiden muotojen ja olemusten kieltäminen monien
tunnustettujen kirkonmiesten toimesta aikaansai valtavan lumipalloefektin. Oli tehtävä radikaaleja uudelleenarviointeja
ja käännöksiä, jotta kaikki saatiin sopimaan kertomukseen, joka ei enää huomioi
näiden muotojen olemassaoloa..
Ennen kuin
jatkamme, muistakaamme, että riippumatta omista henkilökohtaisista
kuuliaisuuksista - Jumalalle, ei Jumalalle, mille tahansa Jumalalle -
teologisen diskurssian voimaa ei pidä aliarvioida. Siten on huomioitava, että tämänhetkisiin poissaolohim
suuntautuminen ei edellytä tämänhetkisten
läsnäolojen hyväksymistä. Kaikki voi ja tulee toimimaan myös silloin, kun tämänhetkisten läsnäolojen muodot
avoimesti ja äänekkäästi hylätään.
Selventäkäämme
edellistä.
Puhuessamme
radikaaleista uudelleenarvioinneista kristillisessä teologisessa keskustelussa voimme huomata,
että ikivanha kysymys mitä tarkoittaa
olla ihminen on tullut uudelleenkirjoituksen kohteeksi dogmien mukaan.
Yksi
tällainen dogmi on se, ettei mikään, paitsi Jumala, ole olemassa itsestään ja
itsekseen. Samoin Jumalan olemus on sekä saavuttamaton että tietokykymme
ulottumattomissa. Toisin kuin hellenistiset olemukset, jotka olivat olemassa
itsestään ja itsekseen, kristinuskon piirissä mikään luomisen piiriin kuuluva
ei ole näin olemassa.
Toisin
sanoen kaikki, mitä ilmeisesti on, on olemassa jonkin muun johdannaisena. Miten
sitten valitsemmekaan kutsua tätä toista, jonka olemassaolosta muu riippuu, on
keskustelun ja väittelyn aihe. Kutsummeko sitä
Jumalaksi, yhteiskunnaksi, ympäristöksi vai joksikin muuksi. Tätä
voidaan pitää perustavanlaatuisena totuutena tai niikuin sitä itse työssäni
nimitän, ensimmäisen asteen
totuudeksi. Kun Jumalan olemusta
pidetään "saavuttamattomana ja tietämättömänä”, se tarkoittaa, että
tällaiset totuudet (nykyiset poissaolot) ovat yleensä luonteeltaan
ei-esiläolevia, ei-ilmeneviä, poissaolevia (non-representational).
Kuten
aiemmin huomautin, monet posthumanismin keskeiset painotukset kuulostavat
kovasti varhaiskristiillisiltä ajattelijoita. Tämä käy hyvin ilmi, kun koetamme
ymmärtää kysymystä mitä tarkoittaa olla
ihminen.
|
Basileios Suuri |
4.
vuosisadalla Basileios Suuri (n. 330 – 380), yksi
vaikutusvaltaisimmista teologeista kirkon historiassa, huomautti seuraavaa:
- ”Kun kuulemme sanan ”Pietari”, ei tämä nimi saa
meitä ajattelemaan hänen olemustaan vaan niitä ainutkertaisia piirteitä jotka
häneen liitämme. Mikään niistä ei ole hänen olemuksensa.”
Basileios
jatkaa:
”Emme
päädy lopulta mihinkään, jos poistamme kaikki nämä henkilön erityispiirteet.
Jos poistamme mustan, kylmän, syvyyden, tiheyden, maun tai minkä tahnsa puun
piirteen ei mitään olemusta jää jäljelle”.
Johannes Krysostomos (n. 347 – 407) , Basileioksen aikalainen ja samalla tavalla merkittävä
ajattelija, huomautti, että kuten Jumalan olemukseen liittyen, emme myöskään:
”..
tiedä varmuudella enkelien olemusta. Vaikka koettaisimme tietää heidän olemuksensa
kymmenen tuhatta kertaa, emme sitä löytäisi. Mutta miksi puhua enkelten
olemuksesta kun emme tunne omankaan sielumme olemusta. Voimme jopa todeta,
ettei meillä ole sen olemuksesta mitään tietoa eikä ole edes mahdollista sanoa,
miten sielu on ruumiissamme..”
Miten
käy identiteetin jos mitään olemusta ei ole? Mitä tapahtuu, kun ne oleelliset
rajat, joiden piirissä subjekti tulee itsekseen, poistetaan. Siitä tulee
juokseva, nestemäinen, monimuotoinen.
Kuten
Gregorius Nyssalainen (n. 335 – 394),
Basileioksen nuorempi veli, totesi:
”
(Kristillinen subjekti) rakentaa itsensä jatkuvasti uudelleen. uupumatta ja
ilman epätoivoa hän ottaa jälleen seuraavan askeleensa, mikä on hänen
miljoonansa, tietäen että edessä on vielä miljardi seuraavaa askelta. Pelastuksen toivo on ikuisen liikkeen
toivo..”
Aristoteles,
monien muiden pakanallisten ajattelijoiden tavoin, olisi ollut tyrmistynyt
tällaisista väitteistä. Aristoteles toteaa Metafysiikka –teoksessaan seuraavaa:
”..Jos
ihmisenä olemisella on loputon määrä merkityksiä, on selvää, ettei tästä voida
mitään selkeätä väitettä esittää. Jollei asialla ole yhtä merkitystä, ei sillä ole
merkitystä lain.”
Platon
toteaa Faidros-dialogissaan, että
”Jokainen
kappale jonka vain ulkopuolinen voima saa liikkeelle on sieluton”
Tämä
poikkeaa kovin paljon siitä, mitä Gregorius Nyssalainen vakuutti:
”Jumala
löydetään ulkopuolelta”.
Pitäen
kaiken tämän mielessä kääntykäämme niihin ihmisen määrittelyihin, joita
posthumaanit tutkijat meille tarjoavat. Muistutan tässä kuitenkin siitä, etetn
ole vielä käsitellyt kysymystä teknologiasta laisinkaan. Olemme yhä ensimmäisen
asteen ei-esittävien totuuksien piirissä. Teknologia puolestaan on hyvin esilläolevaa,
representoivaa.
Max
More on yksi johtavista posthumaaneista tutkijoista ja hänen määritelmänsä
edustaa hyvin posthumanistien standardivisiota. Posthumaani visio tarkoittaa:
“
…koko elämänajan kestävää intelligenssin, viisauden ja tehokkuuden lisäämisen
ja rajattoman elämän etsintää ylittäen jatkuvasti eteentulevat esteet, olivatpa
nämä poliittisia, kulttuurisia, biologisia tai psykologisia rajoitteita.”
Toinen
johtava posthumaani ajattelija Stefan Herbrechter väittää, että se mikä
käytännössä määrittää koko tämänhetkisen teoreettisen pohdinnan on “Rajojen
rikkominen”. Samansuuntaisesti
teknologian filosofille Francesca Perrandolle posthumanismi “venyttää radikaalisti
ihmisyyden rajoja”.
Väitteni
on, että aina kun posthumaanit tutkijat esittävät tällaisia näkemyksiä, he
todellakin ilmaisevat ja vahvistavat tiettyä dogmaattista käsitystä. Ironista
kylläkin, monet näistä ajattelijoista ovat julkisesti uskonnon vastaisia –
erityisesti kristinuskon vastaisia – tai sitten he koettavat houkutella
teologeja omaksumaan omia näkemyksiään, sillä “onhan nyt sentään 21.
vuosisata!”
Huomatessamme,
että loputon määrä merkityksiä voidaan ja pitää yhdistää mihin tahansa maailmalliseen
esineeseen (olipa se inhimillinen tai ei), tarkoittaa tämä kehoitusta
kuuliaisuuteen ensiasteen totuuksia kohtaan.
Toisaalta
tämä jatkuva ”rajojen rikkominen”, jota posthumanistimme jatkuvasti kohdistaa
sekä itseensä että ympäristöönsä, ei jää vain käsitteelliseksi toiminnaksi.
Sillä
on totisesti voimallisia seurauksia käytännön maailmassa, joista seurauksista
monet ovat hyvin näkyviä erilaisten hyödykkeiden täyttämässä ympäristössämme,
kuten mainontaan ja markkinointiin liittyvissä yrityksissä ja palveluissa.
NIKEn populaarit iskulauseet, kuten vuoden 1991 ”There is no finish line”
(Takarajaa ei ole) tai “Accept no limits (Älä hyväksy mitään rajoja) voitaisiin
aivan maniosti nähdä tällaisten abstraktien posthumaanien periaatteiden
munnoksina. Samanlaisia ilmauksia voidaan löytää myös niissä voimakkaissa
muutoksissa, joita akateemiset instituutiomme parhaillaan läpikäyvät
Esimerkiksi
paine siirtyä klassisista Oppiaineista kohti erilaisia oppikokonaisuuksia
edustaa tätä samaa. (Disciplines vs. Studies)
Tänään
puhumme paljon oppikokonaisuuksista jotka liittyvät sukupuoleen,
kommunikaatioon, politiikkaan ja kulttuuriin. Teemaamme lähempänä ovat tieteeseen
ja teknologiaan liittyvät oppikokonaisuudet, kyberopinnot, uudteen mediaan
liittyvät kokonaisuudet jne.
Klassisset
Oppiaineeet liikkuvat ihmiskäsityksen ympärillä, joka muistuttaa läheisesti
Aristoteleen käsitystä. Oppikokonaisuudet sensijaan nojaavat dogmaattiseen
krstilliseen ymmärrykseen subjektista, jolla ei ole mitään olemuksellista
ydintä alati vaihtuvien luonteenpiirteiden lisäksi. Ninhän Basileios jo totesi.
Näiden
luonteenpiirteiden ja laatujen määrä on tietysti rajaton. Vastaavasti, toisin
kuin Oppiaineisiin nojaavat, jotka pyrkivät keskittymään todellisuuden
olelliseen puoleen, oppikokonaisuuksissta innostuneet hakeutuvat näiden
jatkuvasti muuttuvien piirteiden ja laatujen seuraan.
Vaikka
tällaisia opintokokonaisuuksia on ollut tarjolla humanistisissa ja luonnontieteellisissä
aineissa vain muutamia vuosikymmeniä, niiden määrä ylittää jo reippaasti
vanhemmat oppiaineet. kuten tiedehistorioitsija Peter Galison kirjoitti,
oppiaineiden sisäiset jakaantumiset nostavat esiin aina uusia jakaantumisia
loputtomiin.
Kaikki
nämä esimerkit kuvastavat jokaisen kristityn subjektin taivalta, jossa
ensimmäinen askel on miljoonas ja ilman katkeruutta tai väsymistä hän jatkaa
vaikka miljardi uutta askelta odottaa. Palatkaamme vielä lopuksi näihin kahteen
kysymykseen, jotka esitin alussa:
Onko teologialla mitään arvoa
suoranaisesti uskonasioihin liittyvien kysymysten lisäksi?
Mitkä ovat teologian rajat
Vastaus
ensimmäiseen kysymykseen on kyllä.
Teologian käytännölliset seuraukset ovat laajoja ja syviä vaikka nämä
seuraukset jäävät useimmiten huomiokykymme ulkopuolelle, jopa teologien
huomiokykyjen ulottumattomiin!
Mitä
toiseen kysymykseen tulee, siihen on kaksi vastausta. Ensinnäkin teologinen
diskurssi johtaa paljon pidemmälle kuin uskotaankaan. Se voi viedä pitkälle pelkästään
uskonasioihin liittyvien kysymysten tuolle puolen.
Toisaalta
kristillinen teologia, eritoten sen ei-ilmenevien (nonrepresentational)
ensiasteen totuuksien kautta, toimii “rajojen rikkojana”, ylittäen jatkuvasti
kaikenlaiset esteet, missä vain tällaisia oleellisia rajoituksia sitten
löytyykään.
(käännös englannin kielestä: JO
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.