Tapio Varis tulee Klubille 19.11. sodan ja rauhan asioissa. Tapio lähetti ystävällisesti teemaan liittyvän tekstin etukäteisperehtymistä silmälpitäen.
- Prof. Varis alustaa rauhasta ja humanismista ennen klubi-istuntoa 12.11.2014 klo 15.00 erityistilaisuudessa Galleria Juhani Palmussa, osoitteessa Tehtaankatu 12, Helsinki. Klubilaiset ovat tervetulleita myös tähän tilaisuuteen.
* * * *
|
Tapio Klubilla kevätkaudella |
Kun Yhdistyneitten
Kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO aloitti toimintansa
toisen maailmansodan jälkeen, ei heti ollut selvää mitkä kaikki inhimillisen
toiminnan alat kuuluisivat sen toimintaan. Kansainliiton toiminta
intellektuaalisen yhteistyön aloilla loi tosin pohjaa esimerkiksi kasvatuksen
alan yhteistyölle, vaikka saavutukset eivät olleet kovin vakuuttavia. Tieteen
ja kommunikaation tuominen toiminnan piiriin ei ollut itsestään selvää, vaikka
järjestön peruskirjasta näin voidaan
lukea. Myös rauha on perussäännön mukaan järjestön päätehtävä: ”Tähän
perussääntöön osallistuneiden valtioiden hallitukset julistavat kansojensa
nimessä; että koska sodat syntyvät
ihmismielissä, myös rauhan puolustus on rakennettava ihmismieliin;”
UNESCO:n ensimmäinen
pääjohtaja Julian Huxley pohti järjestönsä filosofiaa
:
”.But in order to carry out its work, the
organization such as Unesco needs not only a set of general aims and objects
for itself, but also a working philosophy, a working hypothesis concerning
human existence and its aims and
objects, which will dictate, or at least indicate, a definite line of approach
to its problems.” (Julian Huxley: Unesco, its purpose and its philosophy”,
Public Affairs Press, Washington, D.C., 1948, p.4)
Huxley kirjoitti, että
vaikka Unesco täysin tunnustaa erilaisten filosofioitten merkityksen, se ei voi
perustaa näkemystään minkään toisiaan vastaan
kilpailevan maailmanteologian
kuten islamilaisuuden, roomalaiskatolilaisuuden, protestanttisen
kristinuskon, buddhismin, unitarianismin, juutalaisuuden tai hinduismin
pohjalle. Huxleyn mielestä Unescon toiminnan tulee
rakentua jonkinlaisen humanismin pohjalle:
”Thus the general philosophy of Unesco
should, it seems, be a scientific humanism, global in extent and evolutionary
in background.” (p.6)
Uuden humanismin viisi ydinaluetta
Uuden humanismin
lähestymistavan olemme Jose Manuel, Perez Torneron kanssa kiteyttäneet
kirjassamme ”Media Literacy and New Humanism” (2010) viiteen ydinalueeseen ja
verranneet sitä aikaisempaan, Euroopan renessanssiajan vanhaan humanismiin (http://iite.unesco.org/publications/3214678/).
Vanhan humanismin ensimmäinen
ominaisuus oli vapautuminen teologian ja pappien ylivallasta maailman tulkitsemisessa. Se uusi
humanismi, josta Jose Manuel Perez Torneron kanssa kirjoitamme, ei ole
lähtökohdiltaan ateistista, vaikka dogmaattinen pappisvalta uhkaa ihmisarvoa ja
vapaata tiedettä meidän aikanammekin. Suurten sivilisaatioiden tasolla kysymys
uskonnoista ja hyvän elämän saavuttamisesta on kasvatuksessa syvällinen haaste.
Olemme sitä mieltä, että teknologiasta uhkaa tulla 2000-luvun uskonto ja
teknis-tieteellisen eliitin hegemonia määrää liikaa sitä, minkälainen tieto on
ihmiselle hyvää ja yhteiskunnallisesti tuottavaa.
Uusi humanismi pyrkii
murtamaan teknologiauskoisten teknokraattien ylivallan maailman tulkitsemisessa
ja asettaa inhimillisen persoonan toiminnan lähtökohdaksi. Tekniikka on aina
vaikuttanut mullistavasti ihmisten arkeen, kuten ajan kulkua osoittavan kellon,
kirjapainotaidon, sähkön tai tietokoneiden keksiminen osoittaa. Osa tekniikkaa
kritisoivista asenteista johtuu tietämättömyydestä, mutta osa perustuu aidosti
aistien herkkyyteen ja ihmisyyden olemukseen. Luovat taiteilijat ovat usein
edelläkävijöitä uuden teknologian kehittämisessä, mutta ovat myös suhtautuneet
siihen hyvin varauksellisesti.
Kriittisyys teknisiä valintoja kohtaan
Toiseksi vanhassa
humanismissa korostettiin kriittistä ja vapaata asennetta suhteessa klassisiin
teksteihin. Lopputuloksena kehittyi älyllinen autonomia. Uuden humanismin hengessä kriittinen asenne kohdistuu
teknologiavalintoihin sekä siihen
mitä yhteiskunnassa on säilytettävä ja mitä uudistettava. On voitava
keskustella siitäkin edellyttääkö talouden kehittyminen luovaa tuhoamista. Poliittisen
taloustieteen ja teknologian perusolettamuksia asetetaan harvoin
kyseenalaiseksi tutkimuksessakaan. Tästä syystä on syntynyt tarpeellisia
kriittisiä koulukuntia.
Mieleeni palaa C. Wright
Mills joka nuoruudessani nimettiin opiskelijaradikalismin vaikuttajien joukkoon
yhdessä Herbert Marcusen ja Frantz Fanonin kanssa. Vuonna 1982 suomennetussa
teoksessaan The Sociological Imagination (Sosiologinen mielikuvitus)
Mills esittää käsityksensä sosiologian tehtävistä ja sosiologin ammattitaidosta
eräänlaisena käsityöläisyytenä. Millsin ajatuksen mukaan sosiologinen
mielikuvitus ja sosiologin ammattitaito tarkoittavat ihmisten kokemien
yksityisten huolien näkemistä historiallis-yhteiskunnallisissa
kokonaisyhteyksissään.
Voisiko nyt 2000-luvulla
teknologinen mielikuvitus nousta samalle tasolle tutkimuksen ja toiminnan
kehittämisessä? Mitä olisi ”technological imagination”
historiallis-yhteiskunnallisessa kokonaisyhteyksissään?
Tuoreessa
väitöskirjassaan Raija Latva-Karjanmaa tutki välittäjien roolia itsesäätelyn
tukena web-pohjaisessa oppimisessa. Vygotskin ja Feuersteinin teorioihin
nojautuen hänen tutkimustyönsä nostaa esiin kysymyksen siitä olemmeko liikaa
keskittyneet uuden teknologian sovellutuksissa praktisiin ja yksinkertaisiin
välineisiin ja laimin lyöneet sosiokultuuristen prosessien hitaamman
kehityksen. (Ritva Latva-Karjanmaa: Own pace, own
space, human, and tool support, Helsinki 2014).
Autonomiaan viestinnän maailmassa
Vanhan humanismin kolmas
ominaisuus oli minuuden ja minäkuvan löytäminen, joka korosti ihmisen
yksilöarvoa ja subjektiivisuuden merkitystä. Uusi humanismi pyrkii edistämään
ihmisten autonomiaa globaalin viestinnän maailmassa, jossa erilaiset riippuvuudet
ja henkinen alistaminen uhkaavat tietoisuutta.
Yhdysvaltojen hallitseva
asema maailman tiedonvälityksessä 1970-luvulta, jolloin väittelin tohtoriksi
tästä ongelmasta, on vain vahvistunut
globaalissa muutoksessa 1990-luvulla, jolloin kansainvälisessä
viestintätutkijoitten järjestössä ICA myös todettiin, ettei amerikkalaisuutta
enää voi voittaa. Kysyttiin vain onko se ongelma vai olisiko se ratkaisu?
(Tapio Varis: Informaatiosota ja Venäjän ääni, Kanava, lokakuu 2014).- Kirjassaan ”Maailman muutos ja Suomi” (2011)
Pekka Visuri toteaa, että kylmän sodan päätyttyä Yhdysvallat kykeni hankkimaan
selvän johtoaseman ns. uuden teknologian tuotannossa, erityisesti
tietotekniikassa, ja siihen liittyen maailmanlaajuisen median hallinnan.
Propagandaa on vaikea erottaa monin eri keinoin levitettävän viihteen ja
uutistarjonnan seasta. Minulle yhden arvomaailman ja valtakeskuksen ylivoima
oli ja on ongelma, joillekin ehkä ratkaisu jos uskotaan, että tuo ylivoima
sisältää arvojen moninaisuutta ja ilmaisuvapautta. Unesco:n vuonna 1977
asettaman viestintäongelmia tutkineen MacBride komission loppuraportti ”Monta ääntä – yksi maailma” (Juva 1983) on
yhä ajankohtainen.
Pohdin 1980-luvun
kirjoituksissani jonkin verran myös sananvapauden problematiikkaa nykymaailman
oloissa. Kun John Milton 1600-luvulla ja hänen jälkeensä John Stuart Mill
1800-luvulla kehitti liberaalisen teorian keskustelun vapaudesta, hänellä oli
kuva ”ajatusten vapaasta markkinapaikasta” samaan tapaan kuin tavaroiden
vapaakaupasta vastapainona autoritääriselle holhoukselle: jos koko ihmiskunta
yhtä henkilöä lukuun ottamatta olisi samaa mieltä ja vain tämä yksi henkilö
olisi päinvastaista mieltä, olisi ihmiskunnalla yhtä vähän oikeus vaientaa tämä
yksi henkilö kuin tällä yhdellä henkilöllä olisi vaientaa koko ihmiskunta.
Ylikansallisten, globaalien tiedonvälityskoneistojen nousu ja niiden läheiset
kytkennät erityisesti sotateollisuuteen ovat vieneet pohjan Millin teorioilta.
Aina uusien teknologioiden syntyessä on odotettu niiden murtavan mediajättien
valvontavallan. Walter Ongin perusteos ” Orality and Literacy The
Technologizing the Word” (New York
1982) sisälsi
uskomuksen siihen, että radioviestinnän kehitys sekä synnyttää uuden
puhekulttuurin aikakauden, että murtaa suurten lehtimonopolien vallan. Radiotoiminta
ja myöhemmin televisio kuitenkin tulivat osaksi samanlaisia monopolirakenteita.
Nyt uskotaan, että internet ja erilaiset sosiaalisen median sovellutukset
vapauttaisivat ihmiset viestinnällisestä holhouksesta, mutta tosiasiallinen
kehitys voi osoittautua hyvinkin toisenlaiseksi.
Jokseenkin laiminlyöty on
tutkimus sotateollisuuden vaikutuksesta mediamaailmaan ja viestintään.
Kybersodankäynti ja elektroninen, globaali tiedustelu pysyvät valtaosaltaan
salaisina samaan tapaan kuin arpanet ennen internet-aikaa. Jossakin
artikkelissani kiinnitin huomiota sotateollisuutta edustaneen Alfried Kruppin
puheenvuoroon Nurnbergin sotaoikeudessa toisen maailmansodan jälkeen. Hän
kiisti syyllisyytensä ja sanoi , että he teräksentuottajina ovat nyt
sotaoikeudessa, mutta seuraavan sodan jälkeen tällä paikalla oliksivat
elektroniikkateollisuuden edustajat.
Oleellista Millin
lehdistöteoriassa on ymmärtääkseni se, että hän nousi korostamaan vapaata ja
rationaalista tietoa vastapainona vanhan yhteiskuntajärjestyksen uskonnollissävytteiselle
autoritäärisyydelle. Nouseva porvaristo, joka omaksui liberalistisen
lehdistöteorian, asetti oman totuutensa vanhan järjestelmän hallitsevan eliitin
staattista totuutta vastaan.
Minulla on ollut onni tutustua 1980-luvulla New
Yorkissa sijaitsevan Columbia-yliopiston opettajankoulutuslaitoksen professori
Elise Bouldingiin. Hänen tavoitteenaan oli luoda rauhanomainen, keskinäisen
riippuvuuden maailma, joka olisi ihmisille hyvä paikka elää. Yksikään
yhteiskunta ei voi määrätä universaalia järjestystä hyväksyttäväksi muille
yhteiskunnille. Tärkeä haaste on luoda ihmislajin identiteetti, joka sisältää
kulttuurisen diversiteetin.
Moninaisuus ja kulttuurien vuoropuhelu
Neljäntenä vanhan
humanismin piirteenä oli uuden maailman, lähinnä Amerikan ”löytäminen”. Kohtaaminen
muiden kulttuurien ja sivilisaatioiden kanssa oli tuolloin väkivaltaista – ne
valloitettiin ja tuhottiin. Käsite ”ristiretki” on nyt 2000-luvulla saanut
uuden, pelottavan sotilaallis-poliittisen merkityksen. Nyt valloitussotien
sijaan puhutaan ”ehkäisevästä sodasta” ja ”humanitäärisestä interventiosta”. Uuden
humanismin tavoitteena on kuitenkin moninaisuuden ja kulttuurien
monimuotoisuuden tunnustaminen ja sivilisaatioiden välinen vuoropuhelu. Euroopassakin
tunnuksena on diversiteetti, ”yhtenäisyys moninaisuudessa.”
Unesco suoritti 1980- ja
1990-luvuilla joukon tutkimuksia, joissa havaittiin, että tiukkojen
kehitysmallien toteuttaminen ilman maiden ja alueiden omien kulttuurien ja filosofioitten
käsitteitä ja arvoja ei edistä järjestelmän kehitystä. Siksi vuonna 2005
hyväksyttiin sopimus kulttuuristen ilmaisumuotojen moninaisuudesta. Jo vuonna
2001 oli hyväksytty universaali kulttuurisen diversiteetin julistus. Näiden
asiakirjojen tarkoitus on tehdä selväksi se, että on välttämätöntä ymmärtää,
että kulttuurituotteet ja palvelut välittävät identiteettejä, arvoja ja
merkityksiä eikä niitä siten voida tarkastella pelkästään tavara- tai
kulutustuotteina.
Kiinalaisten ja myös
venäläisten kollegoitteni kanssa olen pohtinut sitä onko globaali kulttuuri
mahdollista. Kiinalaiset pohtivat hitaan kehityksen merkitystä esimerkiksi
kasvatuksen ja tiedonvälityksen alueilla vastapainona nopean muutoksen
kritiikittömälle matkimiselle. Tutustuin kiinalaiseen kirjapainoalan museoon Yangzhoun
yliopistossa. Siellä oli kolmen ajattelijan patsaat rinnakkain, ”The Great
Minds”: Aristoteles, Sakjamuni [Gautama Buddha], ja Konfutse. Siinä on
näkökulma ihmiskunnan yhteiseen perintöön.
Kansalaisten oikeudet ja velvollisuudet
Viidenneksi renessanssiajan
humanismissa kehittyi ajatus kosmopoliittisesta kansalaisesta. Nyt uusi
humanismi korostaa kansalaisten oikeuksia ja velvollisuuksia. Jos on olemassa
yleismaailmallisia oikeuksia, on myös yleismaailmallisia velvollisuuksia. On
löydettävä tasapaino yksilöllisyyden ja vastuuarvojen ja ominaisuuksien sekä
yhdenmukaisuuden (uniformity) ja
moninaisuuden (diversity) väliltä.
Medialukutaito on
eurooppalaisen määrittelyn mukaisesti kriittistä, luovaa ja kulttuurista, joka
pyrkii myös edistämään aktiivista kansalaisuutta. Euroopan Parlamentin mietintö
medialukutaidosta digitaalisessa maailmassa vuonna
2008 korosti, että uudet joukkotiedotusvälineet tunkeutuvat innovoivien
tekniikoiden avulla yhä tuntuvammin kaikille elämänaloille ja että nämä uudet tiedotusvälineet
edellyttävät tiedotusvälineiden käyttäjiltä yhä aktiivisempaa roolia ja että
myös sosiaaliset yhteisöt, verkkopäiväkirjat ja videopelit ovat
tiedotusvälineitä. Mietinnön ydin on tiivistäen se, että median käyttäjillä
tulisi olla kriittisiä medialuku- ja kirjoitustaitoja.
UNESCO on jo vuosikausia
edistänyt perinteisiä ja uusia lukutaitoja koko maailmassa. Taloudellisista
vaikeuksista huolimatta edistystä on tapahtunut monissa köyhissä maissa
esimerkiksi peruskoulutuksen ja sukupuolten tasa-arvoisuuden suhteen. Olemme
omissa tutkimuksissamme rohkeasti tehneet johtopäätöksen, että medialukutaidon
korkeimpana tavoitteena on maailmanrauhan ja rauhankulttuurin lujittaminen.
Rauha 2014
Mielenterveyslehti pyysi
minulta vuonna 1980 artikkelia aiheesta ”Mitkä ovat 1980-luvun konfliktit?
Kelpaavatko vanhat teoriat?” (No 2,1980). Voisin melkein toistaa kirjoitukseni
kokonaisuudessaan, mutta lainaan vain kirjoitukseni alkupuolta:
”Jo 1930-luvulla jotkut
läntiset kirjailijat näkivät tulevaisuuden hyvin pessimistisenä. George Orwell
kirjoitti pian toisen maailmansodan jälkeen (1949) tulevaisuuden utopian
´Vuonna 1984´, joka siis nyt on suunnilleen ovella. Kirja kuvaa maailman tilaa
atomisodan jälkeen nk. totalitaarisissa diktatuureissa, joita kirjailija oletti
maailmassa tuolloin vallitsevan. Synkkiä olivat myös Harwardin yliopiston
taloustieteilijöiden näkemykset. Joseph A. Schumpeter ennusti sodan jälkeen,
ettei läntinen kapitalismi tule pitkään säilymään.”
Vastoin Schumpeterin
ennusteita läntinen talousjärjestys osoitti hyvinkin joustavaa mukautumiskykyä
erilaisten kriisien ja konfliktien hallitsemisessa. Arvioin kirjoituksessani,
että 80-luvun kohtalonkysymys oli se miten onnistutaan elämään niiden
maailmanlaajuisten ongelmien ja ristiriitojen kanssa, jotka uhkaavat koko
olemassaoloa ja rauhaa.
Monessa kirjoituksessani
pohdin myös sitä, että selvä raja ydinaseiden ja muiden aseiden välillä oli
hämärtymässä. Kirjoitin Tiede ja Edistys –lehdessä no 4/1981, ydinaseiden
arvaamattomista vaikutuksista:
”Ensiksikin on täysin
arvaamatonta minkälaisessa tilanteessa ja minkälaisin seurauksin ydinasetta
käytettäisiin. Toisen maailmansodan loppuvaiheessa ei epäilty käyttää
ydinasetta, ja toukokuussa tänä vuonna saatujen tietojen mukaan Winston
Churchill suunnitteli sodan loppuvaiheissa bakteeripommien ja myrkkykaasun
käyttämistä Saksaa vastaan. Yhdysvaltojen ja NATO:n omaksumien uusien
ydinaseoppien mukaan ydinaseita kehitetään entistä enemmän varsinaisiksi
sodankäyntivälineiksi ja Neuvostoliittoa pidetään tarkoituksellisesti
epätietoisena siitä käytettäisiinkö ydinasetta tosipaikan tullen vai ei.
Neuvostoliitto puolestaan on julistanut, ettei se ensimmäisenä käytä
ydinasetta, mutta on myös valmistautunut sen varalle, että sitä vastaan
käytetään ydinaseita.”
Tuolloinen näkemys oli,
että laajamittainen sota voi alkaa tavanomaisin asein, mutta voi kasvaa
yleismaailmalliseksi ydinsodaksi. Vaikka 1970-80-luvuilla Neuvostoliiton
propaganda vaikutti voimakkaasti silloiseen rauhanliikkeeseen, ovat silloiset
rauhantutkimuksen pohdinnat mielestäni edelleenkin tutkimisen arvoisia.
Omista arkistoistani
jännittävimmiksi koen ne työpaperit, jotka vielä eivät ole lopullisia
julkaisuja tai ohjelmallisia suosituksia. Esimerkiksi vuonna 1984 minut oli
kutsuttu Lontoon yliopistoon pienimuotoiseen työpajaan pohtimaan viestinnän,
kasvatuksen, yhteiskuntatutkimuksen ja politiikan roolia demokraattisessa
muutoksessa (”Coping with Change: The Democratic Way”, University of London,
9-13 January 1984). Kokouksen pääesiintyjä oli YK-yliopiston vararehtoriksi
noussut ruotsalainen Edward Ploman, jota olin oppinut arvostamaan
kommunikaatioasiantuntijana.
Olin puheenjohtajana
joukkoviestintää ja yleistä mielipidettä käsitelleessä pienessä ryhmässä.
Saatoimme yhtyä siihen, että luottamusta lisäävien toimien (CBM = confidence
building measures) tulisi olla sellaisia, että ne yleisesti parantavat
kansainvälistä ilmapiiriä, vähentäisivät sodan riskiä lisäämällä
kommunikaatiota ja ennustettavuutta, sekä vahvistaisivat asevalvontaa ja
aseidenriisuntaa. Tätä CBM-työtä tehtiin kansainvälisten tutkijaryhmien työllä.
Voimapolitiikan kannattajat eivät halunneet laajentaa turvallisuuden ja rauhan
käsitteitä perinteisten sotatieteitten
ulkopuolelle varsinkaan sosiaalisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin.
Nyt 2014 Suomessakin
edistetään kokonaisturvallisuuden käsitettä. Myös kansainvälisissä uhkakuvissa
nousevat sivilisaatioiden ja uskontojen erot myös turvallisuuskysymyksiksi.
Ajan hengen mukaista
näyttää olevan aikaisempien aikakausien kokemusten ja erityisesti 1970-luvun
ajattelun väheksyminen. Silloin kuitenkin haluttiin antaa rauhalle
mahdollisuus, laulettiin ”Give Peace a Chance.” Nyt on vaarana uskoa, että
sodat ratkaistaan sodalla, kuten Lähi-Idässä on yritetty. Vaarana on mielen
vähittäinen militarisoituminen ja laulun sisällöksi tuleekin ”Give War a
Chance”
Ei varsinaisesti tähän tekstiin, mutta sopinee aikaamme kauhistellessamme Islamilaisen kalifaatin tekoja.
VastaaPoistaOlin tänään (27.9.14) Suomalaisen kamarikuoron juhlakonsertissa Olaus Petri -kirkossa Minervankadulla Töölössä. Aivan ihanaa händelin musiikkia kantaatista Dixit Dominus (Näin sanoo Herra), mutta olisi ollut parasta olla lukematta suomennosta Psalmista 110:
"5 Herra on sinun oikealla puolellasi.
Kun hän vihastuu, hän murskaa kuninkaat.
6 Hän tuomitsee kansat: kaikkialla on ruumiita, joka puolella on katkottuja päitä."
MafH