|
Tasapuolisesti kaikille! (Kuva:NASA/Flickr/Creative Commons) |
Kevätpäivän
tasaus on tänä vuonna 20.3. kello 12.29. Viime vuonna se oli 6.30 eli
siinä kahta minuuttia vaille kuutta tuntia aiemmin. Neljässä vuodessa
tämä tekee vuorokauden, ja silloin vuoteen lisätään karkauspäivä. Trooppinen
vuosi eli aika kevätpäivän tasauksesta seuraavan ei kuitenkaan ole tasan
365 + 1/4 vuorokautta, vaan noin 11 minuuttia sen alle. Sen vuoksi
juliaanisessa kalenterissa kevätpäivän tasauksen aikaa siirtyy vajaalla
vuorokaudella vuosisadassa.
|
Kevätpäivän tasaus (Wikipedia) |
Kevätpäivän
tasauksena aurinko siirtyy taivaanpallolla eteläiseltä pohjoisella
pallonpuoliskolle. Päivä on kaikkialla maailmassa periaatteessa
samanpituinen eli auringonnousun- ja laskun määritelmästä johtuen hieman
yli 12 tuntia. Päivä ja yö ovat yhtä pitkät. Helsingissä aurinko nousee
klo 6.21 ja laskee 18.35. Helsinki on 5 astetta lännempänä kuin
Itä-Euroopan aikavyöhykkeen keskimeridiaani, 30 asetta itäistä leveyttä,
ja siksi aurinko laskee hieman myöhemmin.
Tosin Helsingin horisontissa ja korkeudella (60o10’) näin on 17. ja 18. maaliskuuta kahden minuutin tarkkuudella.
Samana
päivänä on 17.59 kuun viimeinen neljännes. Täysikuu on runsasta kolmea
viikkoa myöhemmin eli tiistaina 11.4., Minean ja Vernan (Kevään)
päivänä.
|
Oinas |
Eläinradalla Auringon merkki siirtyy Kalojen (Pisces,i) merkistä Oinaan (Aries, ^)
merkkiin. Taivaanpallolla Aurinko on kevätpäivän tasauksena vielä
Kalojen tähtikuviossa. Kevätpäiväntasauspiste on myös tähtitieteessä
taivaanpallon nollameridiaani eli pituuspiiri. Siksi sitä merkitään
samalla merkinnällä ^. Nollaleveyspiirin määrää maan ekvaattori.
Käytännön
syistä taivaanpallolla meridiaaneja ei merkitä asteilla vaan
aikamitassa. Täysi ympyrä on 24 tuntia. Tähtiaika, kovin mystiseltä
kuulostava termi tarkoittaa yksinkertaisesti kevätpäivän tasauspisteen
tuntikulmaa ko. ajanhetkenä tietyssä paikassa esim. Helsingissä.
Kuopiossa se on eri. Samalla pituuspiirillä olevilla paikkakunnilla on
sama tähtiaika.
Maanantain kuun viimeisin neljänneksen tähtiaika – sitä merkitään kreikkalaiella kirjaimella Q (theeta) - on Helsingissä 5h32m h ja idempänä Kuopiossa 5h43 m eli hieman edempänä.
|
Ursan panisfääri on laadittu Helsingin horistin mukaan. |
Planisfäärissä,
levykiekossa, josta voi katsoa tähtikuvioiden likimääräiset asennot
aina kullakin
ajanhetkellä. Pentti Kalajan erinomaisessa
tähtikartastossa (1956) on kuvattu tähtikuvioiden asennot eri
tuntikulmilla kahden tunnin välein. Nämä sitten vastaavat tähtitaivasta
eri kuukausina noin klo 20.
Maaliskuun
tähtitaivaan komeimpia kuvioita on Orion, joka näkyy korkeimmillaan
etelässä lähellä horisonttia siinä kahdeksan aikaan illalla. Aikoinani
harrastin Risto Reipas - elämää, ja joogasin parvekkeella aamuisin noin
kello 5 -6. Ihmettelin, mikä kuvio näkyy niin komeana lokakuussa
etelässä? Orionhan se oli, joka siihen aikana on etelässä aamuyöstä.
Pääsiäinen
Pääsiäinen
eli pääsiäissunnuntai, kuten me Suomessa olemme tottuneet sanomaan on
seuraavana sunnuntaina 16. huhtikuuta. Tänä vuonna idän ja lännen
kirkot viettävät pääsiäistä samana päivänä.
Näin
ei ole aina, koska idän ortodoksinen kirkko käyttää edelleen pyhää
juliaanista (tai bysanttilaista) eikä gregoriaanista kalenteria. Viime
vuonna idän kirkkojen pääsiäinen oli 1. toukokuuta, kun se lännessä oli
27. maaliskuuta.
Roomalainen kalteri oli alun perin täydennetty kuukalenteri, ja aiheutti sekaannuksia. Konsulikautenaan vuonna 46 e.Kr. tai 706 "Ab urbe condita"
eli Rooman perustamisesta Julius Caesar (13. heinäkuuta 100 eKr.-
maaliskuun idus 44 eKr.) otti käyttöön Sosigenes Aleksandrialaisen
egyptiläisen ajanlaskun pohjalta laatiman kalenterin eli sen, jota me
kutsumme Caesarin mukaan juliaaniseksi kalenteriksi. Alun perin siinä
karkausvuosikolmen vuoden välein, mutta virhe korjattiin pian.
Caesar
määräsi talvipäivän seisauksen päiviksi joulukuun (Decembrius) 25.
päivän ja kevätpäivän tasauksen maaliskuun 25. päiväksi. Kesäpäivän
seisauksen ja syyspäivän tasauksen päivämääristä minulla ei ole tietoa.
Kevätpäivän
tasaus on 20. tai 21.3. Kirkollisessa ajanlaskussa pääsiäisen eli
pääsiäispäivän määrittelyssä kevätpäivän tasaus on Gregoriuksen
uudistuksen yhteydessä aina määrätty olemaan 21.3. Tämä on perusteltua
myös siksi, että maan pallomaisuuden vuoksi eri puolilla maapalloa
tasauksen hetki myös osuu eri päivälle. Espanjan ja Portugalin
valtakunnat ulottuivat silloin yli koko maapallon. Espanja oli
”Valtakunta, jossa aurinko ei koskaan laske.”
Kevätpäivän tasauksen aikaan liittyy yksi kirkollinen juhlapyhä. Marian ilmestyspäivä, joka on 25.3. (Annuntiatio Domini tai Annuntiatio Beatae Mariae Virginis) Suomalaisessa
kalenterissa se siirtyy aina lähimpään sunnuntaihin, mutta katolisessa
ja ortodoksisessa ajanlaskussa juhlapäivä on kiinteä.
|
Melozzo da Forli: Marian ilmestys |
Marian
ilmestyspäivä on saamelaisten perinteinen juhlapäivä, koska aikoinaan
Ruotsin kuningas määräsi lappalaiset kokontumaan tuona päivänä
verojenmaksua ja muita maallisia ja kirkollisia toimituksia varten.
Päivä on myös kelien kannalta hyvä aika liikkua.
20.
maaliskuuta on Marian isän Joakimin, Kimin ja Jaakkiman päivä. Päivän
Joakim on saksalainen astronomi Joachim Rheticus. Hänestä enemmän
kirjoitelmani lopussa.
Pääsiäisien ajankohta:
Nikean
(Nikaian) kirkolliskokouksessa v. 325 kristillinen kirkko otti
kalenterinsa perusteeksi roomalaisen juliaanisen kalenterin.
Kirkolliskokouksessa määrättiin pääsiäisen paikka vanhaan juutalaiseen
käytäntöön perustuen, mutta ikävien yhteensattumien välttämiseksi (päivä
ei saa olla juutalaisten pésah) se määrätiin vietettäväksi
ensimmäisenä sunnuntaina kevätpäivän tasauksen jälkeisen ensimmäisen
täydenkuun jälkeen. Samalla kokous määräsi täydenkuun paikan
laskutavan, jonka juutalaiset olivat omaksuneet babylonialaisilta. Sen
mukaan kuun vaiheet osuvat aina jokaisen 19 vuoden jakson kuluttua
samalle päivälle. 19 juliaanista vuotta on aina tasan 235 kuun vaihetta.
Aikaa kutsutaan Metonin jaksoksi.
Ilmeisesti
kevätpäivän tasaus oli määritelty edelleen maaliskuun 25 päiväksi,
vaikka se todellisuudessa oli silloin osapuilleen jo 21.3.
Kullekin
vuodelle määrättiin kultainen luku. jokin luvuista 1 -19, josta näkyi
mikä vuosi jaksosta oli menossa. Tälle vuodelle se olisi 4. Pääsiäisen
ajankohdan laskeminen oli monimutkainen matemaattinen operaatio, jolle
oli oma terminsä computus paschalis tai computus ecclesiasticus.
Saksalainen matemaatikko Karl Friedrich Gauss kehitti 1800-luvulla
verraten yksinkertaisen algoritmin gregoriaanisen pääsiäisen ajan
laskemiseen. Sen löytää mm. G.J. Whitrown kirjasta Ajan historia (suom.
Anto Leikola, Art House 2000).
Juliaaninen
kalenteri perustui kahdelle lähes oikealle, mutta kuitenkin
virheelliselle oletukselle: Todellinen vuosi on 11 minuuttia 48 sekuntia
lyhyempi kuin juliaaninen vuosi. Kuun vaiheiden jakso on 1 tunti 28½
minuuttia pidempi kuin 19 vuotta.
310
vuodessa ero tekee täyden vuorokauden ja tuhannessa vuodessa yli kolme
vuorokautta. Jokainen siis pystyi silmillään havaitsemaan, että
kirkollinen täysikuu osui eri päivälle kuin taivaalla näkyvä kuu. Samoin
kevätpäivän tasaus oli siirtynyt todellisuudessa 10 päivää aiemmaksi
kuin mitä kirkollinen juliaaninen laskutapa edellytti.
|
Johannes Müller, |
Tästä
huomautti jo 1232 Pariisissa vaikuttanut aikansa kuuluisin matematiikan
ja tähtitieteen opettaja Sacrobosco. Königsbergissä (nyk.Kalingrad)
syntynyt tähtitieteilijä ja katolinen piispa Johannes Müller, eli
kotikaupunkinsa mukaan latinalaistettuna Regiomontanus, kirjoitti asiasta
paavi Sixtus IV:lle, joka kutsui hänet 1475 Roomaan laatimaan
kalenteriuudistusta. Regiomontanus kuitenkin kuoli jo vajaata vuotta
myöhemmin 6.7. 1476, vain 40-vuotiaana. Hän oli myös merkittävä
astrologi.
Lienee
tarpeetonta lisätä, että sitkeiden huhujen mukaan kilpailijat olisivat
hänet myrkyttäneet. Syynä oli kyllä ihan rehellinen kulkutauti,
jollaiset vaivasivat Roomaa aina Toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan
saakka.
Viides
lateraanikonsiili (1512 - 1517) otti käsiteltäväkseen
kalenteriuudistuksen ja kuuli asiantuntijana silloin 40-vuotiasta,
nykyisessä Puolassa sijaitsevan Frauenburgin (puolaksi Frombork)
tuomiorovastia Nikolai Kopernikusta, yleisesti arvostettua tähtitieteen
tuntijaa. Konsiili sai nimensä siitä, että se pidettiin jo Paavi
Sylvester I:n rakennuttamassa Rooman Lateraanikirkossa
Yleiseurooppalaisessa hallinnossa asiat etenivät silloinkin hitaasti. Vasta bullassaan Inter gravissimas
24.3. 1582 paavi Gregorius XIII määräsi katolisen maailman siirtymään
seuraavassa lokakuussa uuteen kalenteriin. Koko katolinen Eurooppa ei
siirtynyt, ja protestanttinen Eurooppa ei varsinkaan huolimatta siitä,
että arvostettu ja syvästi luterilainen tähtitieteilijä Johannes Kepler
kannatti uudistusta.
Tähtitiedettä ja jumaluusoppia:
Paavi
oli pyytänyt lausuntoa eri auktoriteeteilta. Pariisin yliopiston
teologinen tiedekunta asettui lausunnossaan 1578 jyrkästi kielteiselle
kannalle. Kaikki uusi kuulostit kerettiläiseltä ja antaisi uusille
ajatuksille oikeutuksen varjonkin.
1500-luvulla
tieteellisiä kysymyksiä käsiteltiin vapaasti.. Kopernikuksen
aurinkokeskeistä maailmanjärjestelmää sai täysin esteettä luennoida mm.
Salamankan yliopistossa. Oxfordissa se oli kielletty. Konflikti
katolisen kirkon kanssa tuli vasta 1616, osaksi Galileo Galilein kiivaan
ja töykeän luonteen takia.
Kopernikus
sai opiskella rauhassa ja ilman painostusta tuomiorovastin hyvällä
palkalla. Reaktio tuli myöhemmin. ns. vastauskonpuhdistuksena. Martti
Lutherille aurinkokeskeinen oppi oli sekä Pyhän Raamatun että terveen
järjen vastainen.
Giordano Bruno, ajatuksenvapauden marttyyri
Giordano
Bruno (1548 – 1600), dominikaanimunkki ja levoton sielu,
riidanhaastaja, aikansa merkittävimpiä oppineita esitti ajatuksia
maailmaankaikkeuden äärettömyydestä ja uusista maailmoista musa
tähdistöissä; ne hän oli ilmeisesti omaksunut englantilaiselta
ajattelijalta Diggesiltä. Mutta hän myös antoi kirkon dogmeille vain
symbolisen merkityksen. Pyhä Henki oli hänelle maailmansielu. 1500-luvun
alussa tällaisia ajatuksia olisi voitu esittää Italiassa täysin
vapaasti.
Bruno
tuomittiin harhaoppisena kuolemaan ja pitkän inkvisitiovankeuden
jälkeen hänet poltetiin Rooman Campo di Fiorilla 17. helmikuuta 1600,
ei ensimmäisenä eikä viimeisenä ajatuksen vapauden marttyyrinä. Hänen
kerrotaan lausuneen tuomareilleen kuullessaan tuomionsa: ”Te pelkäätte
enemmän tätä tuomiota lausuessanne kuin minä sitä kuullessani.”
(Sanamuodot hieman vaihtelevat).
Puhdasta matematiikkaa?
Me
ajattelemme, että kalenteriuudistus on luonnollinen ja käytännöllinen
kysymys, johon ei tarvitse sekoittaa teologiaa eikä teologisia
oppiriitoja.
Kaikkea
muuta. Luterilaiset, joiden mielestä paavilla, jolla käärmeen viekkaus
ja ketun oveluus, näkivät vain tässä taas uuden konstin johtaa kansaa
harhaan. Ruotsi-Suomessa uuteen lukuun siirryttin vasta 1753. Venäjällä
juliaanista (tarkemmin sanoen bysanttilaista) kalenteria noudatettiin
1917 vallankumoukseen saakka. – Sen takia puhutaan Lokakuun
vallankumouksesta, vaikka todellisuudessa keikaus tapahtui 7.
marraskuuta.
Kalenterikiistoja vastaitsenäistyneessä Suomessa:
Suomessakaan
kiistoilta ei vältytty. Venäjän vallankumouksen jälkeen maahamme
tulleet emigrantit halusivat noudattaa vanhaa ajanlaskuaan. Sitä
pidettiin kaameana salajuonena ryssäläisyyden tuomiseksi maahamme.
Hyvin
surullinen kohtalo oli eräillä Valamon luostarin vanhoilla munkeilla.
Suomen ortodoksinen kirkko siirtyi – tai se pakotetiin siirtymään –
gregoriaaniseen kalenteriin. Muutamat Valamon luostarin vanhat munkit
halusivat pysyttäytyä munkinvalansa mukaisessa vanhassa pyhässä
kalenterissa. Heidät erotettiin luostarista.
Mathilda
Wrede (1864 – 1928) vetosi itse presidentti Ståhlbergiin heidän
puolestaan. Tämä ei katsonut voivansa tehdä mitään, koska asia kuului
kirkon itsemääräämisoikeuden piiriin. Munkit saivat sitten uuden kodin
luostarista Serbiassa. Wrede järjesti heille avustusta, mm. hyvin
tarpeelliset lämpimät huovat.
Muutenkin
viimeisinä vuosinaan Wrede otti varattomien emigranttien asian
omakseen. Tämä oli hänen pääasiallinen työnsä 20-luvulla.
Kansalaissodan
aikana Wrede piti pöydällään sekä valkoisia että punaisia ruusuja.
Wrede kuoli, kuten hänen äitinsäkin 64 vuotta aiemmin, joulupäivänä.
Hänen hautajaisissaan oli läsnä sekä monia maamme arvohenkilöitä että
kadun varjoisen puolen kulkijoita, joiden elämässä Wrede oli kääntänyt
uuden lehden.
Suuri maailmanjärjestys:
Tämä
kirjotukseni perustuu paljolti Oiva Ketosen teokseen Suuri
maailmanjärjestys (Otava, Helsinki 1948). Olin lukenut sen lukioaikani,
ja sitten se osui Käteeni Komeeta. Kirkkonummen tähtitieteellisen
yhdistyksen kerhoillassa.
|
Helios ohjaa taivaan vaunuja |
Ketonen
osoitti, että se mitä me kutsumme mullistuksiksi eivät olleet äkillisiä
mutuoksia. Ketonen myös antoi hyvän kuvan tähtieteen maailmankuvista
antiikissa. Joonialaista luonnonfilosofiaa edustava Anaksagoras (500 –
428 eKr.)nimitäin esitti jo aurinkokeskeisen maailmankuvan.
Pythagoralaisille maailmankaikkeuden keskus oli alkutuli, jota maa,
aurinko ja planeetat kiertävät.
Idea
oli tullut Kopernikuksen silmiin hänen tutkiessaan mm. Plutarkhoksen
kirjoituksia. Aurinkokeskeinen aurinkokunnan malli ei ole siten niin
mullistava eikä myöskään niin yksinkertainen kuin mitä me kuvittelemme.
Pääteoksensa De revolutionibus orbium coelestium Kopernikus oli
aloittanut jo 1500-kuvun lakupuolella saanut lähes valmiiksi siinä 1530.
Mutta hän ei syystä ollut siihen täysin tyytyväinen. Marsin rata
varsinkin aiheutit ongelmia. Planeettojen ratojen keskipisteet eivät
olleet auringon keskipisteessä vaan en ulkopuolella. Ne eivät edes
olleet samassa pisteessä.
Ei
niin yksinkertaista kuin pitäisi, ja Ptolemaioksen maakeskinen
järjestelmä oli monissa suhteissa edelleen toimivampi. Silloin
tähtitiede oli matematiikkaa eikä lainkaan sisältänyt fysiikkaa.
Painokuntoon teoksen saattoi Nürnbergissä Georg Joachim Rheticus (1514 – 1574),
Kopernikuksen protestanttinen oppilas, joka oli itse asiassa saanut
esimieheltään Melanchtonilta tehtäväkseen kumota Kopernikuksen oppi.
Osaksi johtuen teorian tähtitieteellisistä heikkouksista, osaksi
väistääkseen tarpeettomia teologisia riitoja painotyön valvoja
luterilainen teologi Andreas Osiander laati esipuheen, jossa esitti
järjestelmän vain matemaattisena hypoteesina. Paavi Paavali III:lle
omistettu teos valmistui Kopernikuksen kuolinvuonna 1543. Tarinan mukaan
hän sai vastapainetun kirjan kuolinvuoteelleen.
HELSINGIN OBSERVATORIOSSA
Olen
Observatorion ystävien hallituksen jäsen. Pieni yhdistys, joten täytyy
mainostaa käyntiä observatoriolle Tähtitornimäelle. Se on nyt yleisölle
avoin Tähtitieteen museo ja samalla Ursan toimitalo. Erittäin viehättävä
paikka, jossa sopii käydä. Itse kävin seillä poikieni, ystävieni ja
komeettalaisten kanssa oppaanani tähtitieteen assistentti Reijo Anttila.
Osoite
on Kopernikuksentie 1. Tähtitornille vievälle Unioninkadun alkupäälle
annettiin nimi Kopernikuksen kunniaksi tämän syntymän
500-vuotisjuhlavuonna 1973.
Pääsymaksu
on aikuisilta 8 euroa. Museokortilla pääsee sisään ilmaiseksi.
Kannattaa porukalla tilata opastettu käynti. Hinta ei ole paha, 70 e
tunti. Ja se antaa paljon uutta.
|
Kuvassa
professori Argelanderin hankkima repetitioympyrä tähtien paikkojen
havainnointiin. Nimitys tulee siitä, että laitella havaittiin
toistuvasti – repetitio - tähden paikka, ja näin se voitiin määritellä tarkemmin. |
Kuvassa
professori Argelanderin hankkima repetitioympyrä tähtien paikkojen
havainnointiin. Nimitys tulee siitä, että laitella havaittiin
toistuvasti – repetitio - tähden paikka, ja näin se voitiin määritellä tarkemmin.
Argelander
oli saksalais-suomalainen tähtitieteilijä, aikansa merkittävimpiä. Hän
toimi professorina ensin Turussa, sitten Helsingissä ja lopuksi
Bonnissa, jonne perusti observatorion. Esikuvana oli hänen yhdessä
Engelin kanssa suunnittelemansa Helsingin uusi, silloin maailman
nykyaikaisin tähtitorni. Yhdessä avustajiensa kansa Argelander laati
suuren 324.000 tähden sijainnin ja kirkkauden käsittävän tähtiluettelon,
Bonner Durchmusterungin. Tähtien kirkkautta arvioitiin silloin
silmämääräisesti, mutta tottuneelle havainnoitsijalle hyvällä
tarkkuudella vertaamalla tähden kirkkautta tunnettuihin kohteisiin.
ENSIMMÄINEN KALEVALA-AIHEINEN OOPPERA TURUN LOGOMOSSA
Viikko
sitten. lauantaina 11.3. Klubin edustajat kävivät, noudattaen
Bergbom-illan alustajan Pentti Paavolaisen neuvoa, seuraamassa Turussa
vihdoin, 120 vuoden jälkeen ensiesitettyä saksalaisen säveltäjän Karl
Müller-Berghausin unohduksissa ollutta oopperaa Die Kalewainen im
Pochjola. Müller-Berghaus (1829 – 1907) oli Turun soitannollisen seuran
kapellimestari 1886- 1895.
Teos
ei tietenkään tarkka seuraa Kalevalan tapahtumia; loppukin oli
yllättävä mutta onnistunut. Kalevaiset – germaanisen perinteen mukaan
jumalten Luonnottaren ja Ilmattaren lapsia - lähtevät purjehtimaan
Sammon ja sen tuoman onnen kanssa kohti kotia Pohjolan tytär Ismo
mukanaan. Louhi jäi kiristelemään hampaitaan. Hän oli hävinnyt
taistelun, vaikka oli loitsinut itse hiidet avukseen
|
Kiskon Toijalla kuljimme kaunilla tiellä |
Teos
oli hieno. Wagnerilaiset vaikutteet olivat selvät, mutta se oli ajalle
luonnollista. Vaikuttavimmat kohdat olivat Sammon taonta ja Pohjolan
tyttären esittämä kuvaus kalevaisten ja pohjolan väen taistelusta. Nyt
teos esitetiin Turun vanhassa veturihallissa Logomossa. Uskoisin, että
teos tulee vielä Savonlinnan oopperajuhlille, jonne se sopisi hyvin.
Kevätterveisin, tasaisesti
Markku af Heurlin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.