Lähi-idän kysymyksiin yli 40 vuoden ajan perehtynyt dosentti Pertti Multanen käsitteli tutkimusaihettaan viime lokakuun 11. päivän klubitilaisuudessa tavalla, joka ei täysin sovi kotimaisessa julkisuudessa esiintulevaan normaaliparadigmaan. Pertti lupasi palata asiaan vielä klubiblogissamme. Ohessa Multasen pääsiäisajan tunnelmiin ja viimeaikaisiin tapahtumiin sopiva tarkastelu. JO
__________________
Palestiinan kysymyksestä
Muutaman menneen vuosikymmenen sodat Lähi-idässä ja sen
lähialueilla, Persianlahti, Irak, Afganistan, Somalia, Algeria, Libya, Syyria
ja monet muut pienemmät konfliktit ovat saaneet Lähi-idän pahimman
ratkaisemattoman ongelman – Palestiinan kysymyksen – unohtumaan kohtalokkaalla
tavalla.
|
Sykes-Picot sopimus 1916 |
Tunnetusti meidän perin vapaan lehdistömme ulkomaansivuille ei
mahdu kuin muutama uutinen kerrallaan, hyvin harvoissa lehdissä on nykyään edes
ulkomaantoimitusta. Kauan on ollut tilanne, jossa Palestiinan kysymys on noussut
esille lähinnä silloin, kun Israel on käynnistänyt mahtavan sotakoneistonsa Palestiinan
alueelle suuntautuneisiin kostoiskuihin. Viime vuosina massiivisten sotatoimien
kohteena on useimmiten ollut Gazan alue, jonka väestö elää suljetulla
vyöhykkeellä syvän sosiaalisen kriisin oloissa. Jokainen sota on kärjistänyt ja
kärjistää Gazan väestön kärsimyksiä.
Sadan vuoden
yksinäisyys
Viimeksi kuluneena vuonna 2017 tuli Palestiinan ongelman
syntysanoista kuluneeksi sata vuotta. Palestiinalaiset, Välimeren itärannan ja
Jordan-joen välisen kaistaleen alkuperäiset asukkaat on syösty, toisin kuin
joskus Euroopan historiassa ”kolmikymmenvuotiseen” sotaan, jo yli sata vuotta
jatkuneeseen monesti lähes toivottomalta tuntuneeseen ja tuntuvaan kamppailuun
kansallisten oikeuksiensa puolesta.
Miksi sitten tämä kysymys tulisi jopa näin yli sata vuotta
sen alkusanojen lausumisen jälkeen pitää mielessä?
Syitä on tietysti monia.
Mutta varmasti olennaisin on Palestiinan kysymyksen luoneen siirtomaavallan
toteuttaman asutuskolonialismin perintö, joka edelleenkin on purkamatta. Ehkä
pahinta on, että sitä kieltäydytään myös näkemästä.
Palestiinan arabikansan ahdinko myrkyttää paitsi Lähi-idän
myös koko maailman ja erityisesti islamilaisen maailman ilmapiiriä. Vuoden 1967
sodan jälkeen se on ollut myös pääargumentteja islamilaisten aseellisten ja
terrorismiin toiminnassaan turvautuvien järjestöjen retoriikassa ja
mahdollistanut niiden jäsenten rekrytointia. Samalla äärijärjestöjen nousu ja
ratsastaminen Palestiinan tilanteella on koko ajan kaventanut sekulaarin
arabinationalismin pohjalta nousevan politiikan tilaa arabimaailmassa.
Siitä, mihin tämä pahimmillaan on ollut johtamassa, olemme
viime vuosina nähneet useitakin esimerkkejä islamilaisten terrorismiin
tukeutuvien äärijärjestöjen nousussa eri puolilla islamilaista maailmaa. Tämä
ilmiö ei uhkaa enää pelkästään islamilaista maailmaa, vaan on kasvanut
globaaliksi uhkatekijäksi.
Sionismin oikean
laidan perintö
Kun juutalaisten kansallismielinen liike, sionismi, syntyi
1800-luvun ideologisissa myrskyissä ja järjestäytyi poliittisena sionistisena liikkeenä
aivan 1800-luvun lopussa ei sillä ollut mitään yhtä ehdotonta ideologiaa.
Sionistiseen liikkeeseen mahtuivat niin vasemmistolaiset marxismin elähdyttämät
sosialistit kuin äärimmäisen tiukkaa nationalistista linjaa edustaneet oikeistosionistit
ja kaikki siltä väliltä. Konkreettiset vaihtoehdot eri ryhmien suunnitelmissa
olivat yksi yhteinen demokraattinen valtio kaikille historiallisessa
Palestiinassa asuville etnisille ja uskonnollisille ryhmille, tai uskontoon
pohjautuva puhdas juutalainen valtio.
Jopa nykyistä Israelin valtiota johtavan sionismin
ehdottoman oikean laidan edustajat Likud-puolueessa, pääministeri Benjamin Netanjahu
mukaan lukien, tuntevat kuitenkin omat ideologiset juurensa, jotka korostavat
juuri tuota puhtaan juutalaisen valtion ihannetta. Lähes sata vuotta sitten
vaikuttanut Vladimir Jabotinsky tiesi jo brittimandaatin alkuvuosina
1920-luvulla, että mikään kansa, eivät myöskään Palestiinan arabit, tule
hyväksymään historiallisen asuinalueensa valloittamista ja asuttamista muualta
tulleilla ihmisillä.
Juuri tätä kehitystä tarkoitti brittien asutuskolonialismi,
jonka taustana Palestiinassa oli turvata muutama vuosikymmen aiemmin, vuonna
1869, avattu imperiumin äärimmäisen tärkeä yhteysreitti, Suezin kanava. Palestiinan
alueen haltuunotto oli tärkeää myös muiden ensimmäisen maailmansodan
tavoitteiden toteuttamiseksi.
|
Suezin kanava. Piirros vuodelta 1881 |
Tämän turvaamiseksi oli alueella nousevan arabinationalismin
pelossa siirrettävä heidän muissakin siirtomaissaan kokeillun asutuskolonialisminsa
mallin mukaisesti Välimeren itärannan kaistaleelle heille uskollinen väestö. Sionismin
johtajat tarjoutuivat luomaan briteille suojan ”idän barbarismia vastaan” ja
brittihallitus nielaisi tämän syötin.
Britit joutuivat kyllä melko pian pettymään juutalaisten
uskollisuuteen. Liian myöhään, sillä toteuttaakseen toiveensa ”paluusta
Siioniin” sionismi tarvitsi brittikolonialismin ja imperialismin tuen.
Imperialismin tukea Israel on tarvinnut koko olemassaolonsa ajan ja tarvitsee
edelleenkin. Vuosien saatossa on päätukijan nimi vaihtunut, nyt Israel on
amerikkalaiselle imperialismille ”uppoamaton lentotukialus”, kuten USA:n
strategit näkevät.
Jabotinskyn arvio oli lähes sata vuotta sitten, että
alkuperäisasukkaat tulevat, kuten aina vastaavissa kolonialismin ja
imperialismin luomissa tilanteissa oli aiemminkin tapahtunut, taistelemaan
kaikin keinoin tämän valtauksella tapahtuvan syrjäyttämisen estämiseksi.
Alkuperäisväestön väistämätön syrjäyttäminen ja sen mukana
myös heidän siirtomaapolitiikkansa ja sotapolitiikkansa strategisten tavoitteiden
toteuttaminen oli kuitenkin brittien asutuskolonialismin ydin. Se kiteytyi
juuri tuon heille uskollisen väestönosan siirtämiseen Välimeren itärannalle.
Brittipolitiikka ei suinkaan perustunut sympatiaan sionistien tavoitteille,
vaan hyvin itsekkäille sen omaa globaalistrategiaa ja geopolitiikkaa palvelleille
strategisille laskelmille.
Jabotinskyn vastaus alueen hallussa pitämiseksi oli, että
uuden alueelle muuttavan juutalaisväestönväestön on rakennettava suojakseen ”teräsmuuri”
alkuperäisväestön vihan aisoissa pitämiseksi Nyt historiallisen Palestiinan
alueella on sekä Israelin valtavaan asevarusteluun, mukaan lukien ydinaseisiin,
sekä tämän lisäksi erityisesti USA:n mahtavaan sotilasvoimaan nojaava
virtuaalinen, tai jopa hyvinkin vahva ja aivan todellinen ”teräsmuuri”. Tämän
lisäksi on jo vuosikausia rakenteilla ollut ja edelleenkin jatkorakentamisen
alla oleva korkea betonimuuri pitämässä näitä Jabotinskyn kuvaamia uhkia
loitolla. Jabotinsky voinee levätä rauhassa.
Tausta eurooppalaisen
siirtomaakauden ratkaisuissa – Palestiina brittien asutuskoloniana
Brittien siirtomaapolitikka 1800-luvulla keskittyi globaalin
siirtomaaimperiumin rakentamiseen. Olennainen osa tätä oli imperiumin
mahtitekijän, laivaston, kulkumahdollisuuksien avoinna pitäminen. Ensimmäinen
maailmansota, 1914-1918, oli suurelta osaltaan eri imperialististen valtojen
kamppailua vallasta ja alueiden hallinnasta. Sodan loppuvaiheeseen ja sitä
seuranneisiin useita vuosia jatkuneisiin ”jälkikonflikteihin” ja ns.
rauhanneuvotteluihin kietoutui myös Palestiinan tulevaisuus.
Mitä sitten hieman yli sata vuotta sitten, syksyllä 1917 tapahtui?
Marraskuun 2. päivänä vuonna 1917 antoi ”Hänen Majesteettinsa hallitus” eli
brittihallitus diplomatian historiassa nimellä Balfourin-julistus tunnettavan
asiakirjan. Siinä luvattiin Euroopassa 1800-luvun lopussa järjestäytyneelle
sionistiselle liikkeelle tukea ”kansallisen kodin perustamiseen juutalaisille Palestiinassa”.
Julistuksessa tosin jatkettiin, että tämä lupaus on
toteutettava ”pitäen selvästi mielessä, ettei mitään sellaista tehdä, mikä
saattaisi loukata Palestiinassa olevien ei-juutalaisten yhteisöjen kansalais- ja
uskonnollisia oikeuksia…” Tästä julistuksesta voidaan joka tapauksessa katsoa saaneen
alkunsa nyt edelleenkin jo hieman yli sata vuotta myöhemmin ratkaisematon
Palestiinan kysymys.
Tämän vuonna 1917 annetun julistuksen taustalla oli
kuitenkin julkisuudelta visusti varjeltu salainen diplomaattinen sopimus. Vuonna
1916, olivat silloiset eurooppalaiset maailmanlaajuisia siirtomaaimperiumejaan
rakentamassa olleet ja keskenänsä kilpailleet sekä sotineet suurvallat, Englanti
ja Ranska, solmineet keskinäisen Lähi-itään kohdistuneen sopimuksen
etupiireistä. Tämä sopimus tunnetaan diplomatian historiassa sen
allekirjoittajien nimillä Sykes-Picot-sopimuksena. Tällä sopimuksella
eurooppalaiset siirtomaavallat sopivat silloin vielä Turkin Osmani-imperiumille
kuuluneiden alueiden kohtalosta, kunhan Turkki saadaan karkotettua näiltä
mailta.
Tavan mukaan tällä Englannin ja Ranskan salaisella
sopimuksella oli ns. takaajavaltioita, yhtenä niistä tuolloin vielä tsaarin
johtama Venäjä. Kuten monta kertaa historian pyörteissä käy, julkistettiin
salainen Sykes-Picot-sopimus Venäjän vuoden 1917 vallankumouksen jälkeen.
Valtaan tulleet bolshevikit levittivät auliisti sopimusta ns. idän kansoille ja
tietysti myös Lähi-itään osoituksena imperialististen valtojen petollisuudesta
siirtomaiksi alistettujen kansojen edessä.
Sykes-Picot sopimuksessa sovittujen etupiirien mukaisesti
ensimmäisen maailmansodan ns. voittajavaltojen perustama Kansainliitto sitten
1920-luvun alun rauhanjärjestelyissä myönsi Englannille ja Ranskalle mandaatit
hallita Osmani-imperiumilta vallattuja alueita Lähi-idässä. Tämä päätös sai mm.
Yhdysvaltojen lähtemään pois Kansainliitosta. Arabimaissa tämä mandaattien
myöntäminen nähtiin toisella nimellä tapahtuvana siirtomaapolitiikan suorana jatkamisena.
Päätös nosti arabinationalistisen kuohunnan.
Tässä jaossa 1920-luvun alkuvuosina Englanti sai mandaattina
hallittavakseen Palestiinan alueen ja nykyisen Irakin alueen. Alkuperäinen Palestiinan
brittimandaatti piti sisällään myös nykyisen Jordanian kuningaskunnan alueen.
Se tosin irrotettiin Palestiinan mandaatista omaksi valtiokseen hyvin nopeasti jo
1920-luvun alussa. Tämän ratkaisun britit tekivät rauhoittaakseen alueen
arabien eurooppalaista siirtomaapolitikkaa vastaan noussutta voimakasta vastarintaa.
Vastarinta oli voimistunut erityisesti kun eurooppalaisvaltojen arabien selän
takana tekemät sopimukset tulivat julkisuuteen.
Samaan tilanteen rauhoittamisen tavoitteeseen pyrittiin myös
nostamalla arabikansallismielisen aiemmin Mekkaa ja Medinaa sekä Arabian
niemimaan länsilaitaa hallinneen, mutta saudidynastian syrjäyttämäksi joutuneen
kuningassuvun poikia brittien luomien valtioiden hallitsijoiksi. Sekä Palestiinan mandaatista erotetun ja
Transjordania-nimisenä brittien luomana yksikkönä syntyneen monarkian kuten
myöskin brittien kartoille piirtämän Irakin monarkian johtoon nostettiin tämän hashemiittidynastian
edustajat. Egypti oli jo 1800-luvun loppupuolelta ollut brittien hallinnassa
siirtomaana. Ranska sai näissä järjestelyissä mandaateikseen nykyisten Syyrian
ja Libanonin alueet.
Mandaattikaudesta
Israelin itsenäistymiseen
Balfour-julistuksen antamisen jälkeiset alkuvuodet
1920-luvulla olivat vielä suhteellisen hitaasti kasvavan juutalaisen muuttoliikkeen
aikaa brittimandaatti Palestiinaan. Vasta natsien valtaantulo ja alkavat
juutalaisvainot Euroopassa aloittivat massamittaisen juutalaismuuton
Palestiinan mandaattiin. Koko ensimmäisen ja toisen maailmansodan välinen aika olivat
juutalaisen yhteisön, Jishuvin, järjestäytymisen aikaa.
Palestiinan arabien kannalta nämä ensimmäisen ja toisen
maailmansodanväliset vuosikymmenet olivat useiden toistuvien kansannousujen
aikaa. Kansanousuilla arabit protestoivat brittimandaatissa käynnissä olevaa väestöllistä
ja sosiaalis-taloudellista muutosta, joka heidän kannaltaan huononsi ja kavensi
elinmahdollisuuksia, syrjäytti heitä ja pakotti muuttamaan pois kotikylistään.
Arabimaailmassa yleisemminkin oli sotien välinen kausi useiden
siirtomaavallan vastaisten voimakkaiden kansannousujen, kolonialististen
valtojen kannalta katsoen kapinoiden aikaa. Näistä tärkeimmät ja
pitkäkestoisimmat olivat nousut Ranskan siirtomaavaltaa vastaan Marokossa
vuosina 1921-25 ja Syyriassa vuosina 1925-27.
Monissa muissakin osissa arabimaailmaa kuohui. Brittien
politikkana oli enemmänkin poliittisten manöövereiden, ennen muuta jo esiin
tulleiden tapaisten heistä riippuvaisten puoli-itsenäisten monarkioiden
perustaminen. Ranska puolestaan turvautui ”kapinoita” kukistaessaan raakaan
siirtomaa-armeijoidensa sotilaalliseen voimaan. Näin Ranska menetteli
erityisesti Marokon ja Syyrian ”kapinoita” kukistaessaan. Persianlahden
rannikkoalue pysyi brittien siirtomaana aina 1960-1970 luvuille saakka.
Ainoastaan Saudien dynastia onnistui tällä alueella itsenäistymään jo
1920-30-lukujen vaihteessa.
Palestiinan
jakopäätös ja Israelin sekä monien arabivaltioiden itsenäistyminen
Tämä levoton välitila oli sitten pian toisen maailmansodan
jälkeen ja Yhdistyneitten Kansakuntien (YK) tultua perustetuksi vuonna 1945
johtamassa ensin YK:n yleiskokouksessa vuonna 1947 tehtyyn brittimandaatti
Palestiinaa koskeneeseen jakopäätökseen ja kohta sen jälkeen palestiinalaisille
kohtalokkaisiin muutoksiin.
|
YK:n vuoden 1947 suunnitelma |
YK:n päätöksen mukaisesti brittimandaatti
Palestiinaan lakkautettaisiin ja sen asemesta alueelle perustettaisiin kaksi
valtiota: juutalainen valtio ja arabivaltio.
Historian kulusta tunnemme, että Israel julistautui
itsenäiseksi 14. toukokuuta vuonna 1948. Palestiinan arabeille YK-päätöksessä
luvattu valtio on edelleenkin, 70-vuotta myöhemmin, perustamatta. Useimmat
arabivaltiot itsenäistyivät pian toisen maailmansodan jälkeen. Tänä aikana eurooppalaisen
siirtomaavallan aurinko oli jo laskenut ja uudet suurvallat, USA ja
Neuvostoliitto, hallisivat nyt.
Itsenäistyneille arabimaille toisen maailmansodan jälkeinen
kausi merkitsi myös syvää jakoa toisaalta arabinationalismin elähdyttäminä
syntyneisiin sekulaareihin arabitasavaltoihin ja toisaalta islamin opin
pohjalta tiukasti muodostettuihin teokratioihin, arabimonarkioihin. Suuressa
jaossa arabimonarkiat hakeutuivat USA:n liittolaisiksi ja arabitasavallat
Neuvostoliiton vaikutuspiiriin.
Lähi-itä ajetaan jatkuvien
sotien kierteeseen
Palestiinalaisten valtio on musertunut Lähi-idän
vuosikymmeniä jatkuneiden sotien kierteeseen. Monet näistä sodista ovat olleet
suoraan tähän Israel / Palestiina-kysymykseen liittyneitä, monet vähintäänkin
epäsuorasti tämän ratkaisemattoman ongelman ”sivutuotteita”. Jos sotiin
liittyviä vuosilukuja edes pääosin muistuttaa mieliin, niin lista on pitkä:
1956, 1967, 1973, 1982….
Vaikka monet Lähi-idässä käydyt sodat eivät suoranaisesti
liity Palestiinan kysymykseen, on Lähi-idän historiaan tutustumalla helppo
nähdä, että vähintäänkin epäsuora kytkös tähän ydinongelmaan on lähes kaikissa alueella
käydyissä sodissa. Tärkeää on huomata, että toisen maailmansodan jälkeen
useimmiten monarkian kukistamisen jälkeen perustetut arabitasavallat vannoivat
juuri arabinationalismin nimeen ja perustivat valtioita, joissa ainakin
pyrittiin sekulaariin hallintoon. Nämä valtiot myös voimakkaimmin tukivat palestiinalaisten
kansallisten oikeuksien turvaamista.
Israelin ja sen liittolaisten kannalta katsoen nämä valtiot
olivat vaarallisia antaessaan tukensa palestiinalaisten liikkeille ja
pyrkimyksille. Ei suinkaan ole sattumaa, että viimeisen neljännesvuosisadan
aikana on sodilla tuhottu juuri tähän ryhmään kuuluneita valtioita – Egypti,
Irak, Libya, Syyria, Jemen. Myös Libanon on useita kertoja joutunut
Israel-Palestiina konfliktin maksumieheksi. Jordaniaa lukuun ottamatta useimmat
arabimonarkiat, joiden tuki palestiinalaisille on ollut lähinnä
julkilausumatasoa, ovat saaneet olla rauhassa.
Vuoden 1967 sota, josta viime vuonna tuli kuluneeksi puoli
vuosisataa, oli Palestiinan-kysymyksen kannalta ratkaisevin. Tässä sodassa
Israel valloitti Egyptiltä Siinain niemimaan, Jordanialta sen hallinnossa
olleet Länsirannan ja Itä-Jerusalemin sekä Syyrialta Golanin-kukkuloiden
alueen. Maa-alueiden valloitusta tärkeämpää oli kuitenkin poliittisen
ilmapiirin syvä muutos. Sekä Israelissa, että arabimaissa nousivat kansallismielisten
liikkeiden rinnalle voimakkaat uskonnollis-poliittiset liikkeet – Israelissa
äärijuutalaiset ja arabimaissa islamistiset poliittiset liikkeet, joiden
pohjalla ovat myös islamistiset ääriliikkeet syntyneet.
Neuvotteluratkaisun
umpikuja
Monien sotien ja koko maailmanjärjestelmän perusteellisten
muutosten jälkeen 1990-luku herätti Palestiinan ja Lähi-idän yleisemmän rauhantilan
suhteen toiveita. Toiveissa on jouduttu pettymään kerta toisensa jälkeen.
Genevessä aloitettiin YK:n tukemana rauhanneuvottelut. Toinen näkymättömämpi
neuvottelujen näyttämö oli Norja. Oslossa vuonna 1993 ilmoitettiin
yllättävästi, että siellä käydyissä salaisissa tapaamisissa on päästy sopuun
Israelin ja Palestiinalaisia neuvotteluissa edustaneen PLO:n (Palestiinan
vapautusliikkeen) kesken rauhanneuvottelujen aloittamisesta.
Nämä neuvottelut jäivät kuitenkin hyvin tyhjiksi kirjaimiksi
koska todellisuus entisen brittimandaatti Palestiinan alueella kulki koko ajan
voimistuen rauhaa vastaan. Pian vuoden 1967 valloitusten jälkeen aloitettu
juutalaisten siirtokuntien rakentaminen eteni voimalla ja murensi koko ajan
mahdollisuuksia todellisen rauhan saavuttamiseen. Toinen kipupiste oli ja on
Itä-Jerusalem, jossa islamin kannalta äärimmäisen tärkeät Kallliomoskeija ja Al
Aqsa-moskeija sijaitsevat, kuten myös juutalaisten ja kristittyjen keskeiset
pyhät paikat sijaitsevat.
Palestiinan ongelma
jää sotien jalkoihin
Viime vuosikymmenien monet sodat ovat painaneet Palestiinan
ongelman pahasti pois Lähi-idän polttavimpien ongelmien alta. Tämä kehitys
alkoi jo vuosien 1990-91 ns. Persianlahden sodasta ja sen jälkeen alkaneesta
Irakin saarrosta ja sotien kaudesta, vuoden 2003 Irakin miehityksestä ja tämän
maan ajautumisesta edelleenkin jatkuvaan kaaokseen. Kuluvan vuosikymmenen
kuohunta Pohjois-Afrikassa, pahimpana Libyan kohtalo, meneillään oleva jo kolme
vuotta jatkunut sota Jemenissä ja Palestiinan-kysymyksen kannalta varmasti
pahin jo kahdeksatta vuotta jatkuva Syyrian sota. Koko tämä sotien aiheuttama
kaaos on ollut työntämässä Palestiinan-kysymyksen ratkaisua epämääräiseen
tulevaisuuteen
Palestiinalaispakolaisille tämä on merkinnyt sukupolvesta
toiseen jatkuvaa elämää pakolaisleireissä ja toistuvien sotien johdosta myös
toistuvaa pakoon lähtemistä, uusiin leireihin ja uusiin maihin asettumista.
Kierre, jolle tällä hetkellä ei ole näkyvissä loppua. Joillekin vuosina 1947-49
pakoon lähteneille palestiinalaisille perheille ja suvuille tämä on merkinnyt
70 vuoden pakolaisuutta ja ehkä kolme jopa neljä kertaa maan ja pakolaisleirin
vaihtamista.
Lähi-idässä tällä hetkellä aivan liian monta sotaa ja
konfliktia, jotta tähän alueen ydinongelmaan olisi riittävällä vakavuudella
voitu paneutua. Yhdysvaltojen nykyjohdon viimeaikaiset linjaukset, erityisesti
Jerusalemin kysymyksessä, ovat merkinneet sitä, että tämän valtion
mahdollisuudet toimia edes luotettavana ja uskottavana välittäjänä ovat
kokeneet kovan iskun.
Kaikki tämä, ja siirtokuntien kautta vuoden 1967-sodassa
valloitetuille Palestiinalaisalueille syntynyt jo 800.000 tuhannen juutalaisen
muutto Länsirannalle ja Itä-Jerusalemin alueelle, tarkoittaa sitä, että vanhat
myös aiemmissa rauhanneuvotteluissa pyöritellyt ratkaisut ovat käyneet lähes
mahdottomiksi toteuttaa. Sekä juutalaisten että arabien keskuudessa onkin aivan
viime aikoina kuultu vaatimuksia myös pitkään esillä pidetyn ns. kahden valtion
ratkaisun hylkäämisestä toteuttamiskelvottomana ja palaamista alkuperäiseen
yhtenäisen historiallisen Palestiinan alueen demokraattisen valtion ajatukseen.
Jos Lähi-itään aiotaan pysyvä rauhantila saada, on vähintään
pakko löytää aivan uudenlaisia ratkaisuja. Diplomatiaan ja neuvottelupöytiin tarvitaan
myös uusia voimia, uusia valtioita, uusia sovittelijoita. Lähi-idän mannerlaatat
ovat myös Syyrian tuhoisan sodan johdosta voimakkaassa liikkeessä. Vanhat
reseptit ovat osoittautuneet käyttökelvottomiksi. Tarvitaan uusia ratkaisuja,
uusia kasvoja. Nykyisellään paineet kasvavat kohti vaarallista räjähdystä.
Pertti Multanen
Lähi-itään erikoistunut kansainvälisten suhteiden historian
dosentti
28.03.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.