Seminaarilaisia Suomen ent. Ateenassa. Ukkojen hommana myös halot taloon |
lauantai 23. toukokuuta 2020
3. verkkoklubi 22.4. Eero Ojanen: Sivistysvaltiosta
Kolmas verkkoklubi ilmesty 22.4. pandemian jatkuessa. Tämän aiheuttama
pysähdys ja etäisyydenoton välttämättömyys on myös filosofinen tila ja
mahdollisuus tarkastaa mihin mennään.
Päämateriaalina nyt Eero Ojasen teksti Sivistysvaltiosta
Tämän päivän klubitilaisuuteen oli ennen pandemian iskua ehdolla Memento mori
-teema. Sattuneista syistä emme tätä voineet täysin toteuttaa, mutta
muistimme kuitenkin kuolevaisuutemme verkkoklubijatkoilla Suomen Yleisradion
ystävällisellä myötävaikutuksella.
Klubipäivänä esitettiin Teema-kanavalla Ingmar Bergmanin huomattava elokuva Seitsemäs sinetti vuodelta 1957 klo 22 alkaen. Muistimme samalla ruton ja kuoleman kohtaavan Max von Sydowin (10.4.19o29 - 8.3.2020).
Tässä Kriittisen korkeakoulun tj, FT Eero Ojasen pohdintaa sivistysvaltion mahdollisuudesta:
Sivistysvaltio – Suomen vanha ja uusi suunta
Vallitsevassa
kielenkäytössä sivistysvaltio tarkoittaa jotain, joka turvaa kansalaisten
perusoikeudet ja noudattaa inhimillisiä käytäntöjä, ja tämä kaikki on
luonnollisesti kannatettavaa, mutta erityisesti Suomessa sivistysvaltio voidaan
nähdä vielä laajemmin ja syvemmin.
Sivistysvaltio
voi sitenmyös tarkoittaa ideaa, jossa valtion olennainen sisältö ja
toimintaperiaate on sivistys. Kyse on
hieman samantyyppisestä termistä kuin hyvinvointivaltio, ja nykyisessä
tilanteessa sivistysvaltio on se yhteinen näky ja suunta, joka myös jatkaa
1900-luvun jälkipuoliskon hyvinvointivaltiota. Sivistysvaltiota ei kuitenkaan
ole syytä kutsua projektiksi, koska tuohon sanaan sisältyvä hallinnollisuuden
ja hallittavuuden näkökulma on itsessään sivistyksen kannalta ongelmallista.
***
Kun
Suomi 1800-luvulla muodostui todella olemassaolevaksi kokonaisuudeksi ja
paikaksi tässä maailmassa, se tapahtui olennaisesti sivistyksen merkeissä.
Suomen synty oli suomalaisen sivistyksen ja kulttuurin syntyä. Suomen idea perustui sivistyksen ideaan, nämä
kaksi olivat erottamattomassa yhteydessä.
Myös
Suomen valtion perustat luotiin tuona aikana, jo ennen kuin se sai ulkoisen
itsenäisyyden. Kaikki itsenäisen Suomen perustat luotiin 1800-luvun puolella ja
se kaikki liittyi suomalaisen kulttuurin ja sivistyksen syntyyn. Voidaankin siten sanoa, että tuolloin
syntynyt Suomi oli ja on nimenomaan sivistysvaltio, ja että Suomen ydin siten
on jollain tapaa sellaisessa asiassa kuin sivistys.
**
Suomea ei luotu sotapäälliköiden,
kuninkaiden tai muiden sen kaltaisten sankarien varana, eikä sitä luotu
sotaisan menneisyyden tai muunkaan mennen loiston varaan. Suomalaisuuden
ensimmäisiksi merkkihenkilöiksi ja nykykielellä ikonisiksi hahmoiksi nostettiin
tieteen, taiteen ja kirjallisuuden edustajia. ”Suurmiehistä” puhumista on
jaksettu vastustaa jo sukupolvien ajan, mutta aikanaan suomalaiset suurmiehet
olivat valtava edistysaskel verrattuna siihen, että tuolla termillä olisi
tarkoitettu väkivaltaisia ja mielivaltaisia vallankäyttäjiä.
Suomi ja suomalaisuus tarkoitti
1800-luvulla yksinkertaisesti sitä, että me, jotka täällä asumme ja elämme,
yhdessä luomme kulttuuria ja rakennamme tätä maata. Se tarkoittaa tietoa siitä,
keitä me olemme ja se tarkoittaa suuntaa, sitä että me yhdessä tiedämme
rakentavamme ihmisyyttä ja inhimillistä kulttuuria täällä omassa
maankolkassamme.
Suomalaisuus tässä mielessä ei
tarkoittanut erottautumista eikä se suuntautunut ketään vastaan. Olennaista ei
ollut korostaa omaa erinomaisuutta suhteessa muihin.
Jos jokin ihmisryhmä kokee olevansa
´me´, se ei välttämättä tarkoita sitä, että asetutaan jotakuta toista vastaan
ja suljetaan muut ulkopuolelle. Päinvastoin, ´me´ tarkoittaa usein vain sitä,
että jokin tavallaan satunnainen ihmisten joukko huomaa, että heillä on
kuitenkin jotain yhteistä ja he voivat toimia yhdessä. Se voi olla avointa kaikille, jotka siihen
haluavat tulla mukaan, se ei ole poissulkevaa.
1800-luvun kansallisuusaate oli siten
paljolti sitä mitä nyt sanotaan kansalaisuudeksi.
Juuri siksi sivistys onkin Suomessa
niin oivallinen näky. Sivistysvaltio perustuu siihen, että yksilö tietää ja
tuntee itsensä, kasvaa ja oppii, mutta olennaista on sen oivaltaminen, että
yksilö toteutuu yhteisössä.
Suomen menestystarinan yksi
olennainen juonne on valtion myönteinen rooli ja se, että meillä ei ole
langettu yksilön ja valtion perusteettomaan vastakkainasetteluun yhtä paljoa
kuin joissain muissa kulttuureissa. Suomalainen valtio muodostui sekin
1800-luvulla ja virkamiehet kasvatettiin snellmanilaisessa hengessä yhteisen
edun palvelijoiksi. Suomessa valtio ei ole ollut vain jokin koneisto vaan ehkä
enemmän sitä mitä sen käsitteensä vuoksi tulee olla, siis yhteisten asioiden
toteuttaja.
Siksi nimenomaan sivistysvaltio on
se termi ja näky, jota tarvitaan. Se on järjestelmä, joka toteuttaa ihmisyyden
yleispäteviä periaatteita ja hoitaa asiansa inhimillisesti, samalla kun se luo
pohjan ihmisten omalle kasvamiselle. Pohjimmiltaan sivistys on ihmiseksi
tulemista, siis inhimillisyyttä. Ja suomen kieli, kykenee tavoittamaan
sivistyksen idean kahdella sanalla täysin ymmärrettävästi: ollaan ihmisiksi.
***
Nyt elämme hetkeä, jolloin
pakkokasvun ja pakkotehokkuuden varaan rakennettu talousutopia natisee. Tie
tästä ulos vaatii kovien tosiasioiden tunnustamista. Taloutta on arvioitava
ihmisyyden ja sivistyksen näkökulmasta, talouden kannattavuutta ja
hyödyllisyyttä inhimillisyydestä käsin. Se on pitkän päälle tämänhetkisen
kriisin opetus, ja tuleva näköala on sivistysvaltiossa eläminen.
Eero Ojanen
_______________
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Pääsiäissaaren viimeinen palmu
Olen usein kysynyt itseltäni: "mitä viimeistä palmupuuta kaatanut pääsiäissaarelainen sanoi?" Sanoiko hän nykyajan metsurin tapaan: "työpaikkoja, ei puita!"? Vai: "teknologia ratkaisee ongelmamme, ei pelkoa, löydämme puulle korvaavan materiaalin"? Vai: "ei ole todisteita siitä, ettei jossakin muualla saarellamme olisi vielä palmuja. Tarvitsemme lisää tutkimusta. Ehdottamanne puunkaatorajoitus on ennenaikainen ja perustuu pelonlietsomiseen"?
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.