Isojakoa koskeva asiakirja Somerolta |
keskiviikko 6. joulukuuta 2017
Sadan vuoden itsepäisyyden postilla: Juha Kuisma: ISOJAKO
Juha Kuisman klubialustus 8.11.2017 "Tarinan vallasta" liikkui myös historian solmukohdissa joista usein avautuu uusia mahdollisuuksia eteenpäin. Juha kirjoitti ystävällisesti oheisen täsmennyksen käsittelemästään Isojaosta, joka lähti liikkeelle Ruotsissa 1700-luvn jälkipuoliskolla.
Isonjaon merkityksestä historiassa
Ruotsi
oli ainoa Euroopan maa, jossa pystyttiin toteuttamaan isojako.
Tällainen maareformi oli ns. valistuksen ajan reformeista yksi
suurimpia. Ei ehkä Ranskan vallankumouksen ja USA:n
itsenäisyysjulistuksen veroinen, mutta 1770- ja 1780 luvuilla
toteutettuna Pohjoismaissa ehdottomasti tärkein yhteiskunnallinen
uudistus.
Uudistus
tarkoitti, että sarkajakoisen kylän pellot uudelleen ryhmiteltiin yhden
tilan omistamiksi järkeviksi peltokokonaisuuksiksi. Moni tila muutti
kyläryhmästä omalle kummulleen peltojensa ääreen. Sarkajakoisessa
maataloudessa kaikkien kylän talojen piti tehdä työt samaan aikaan,
samalla tavalla ja samaa kasvia viljellen. Puhuttiin ns. vainiopakosta,
joka esti yksilöllisen edistyksen ja johti kylän lähialueiden
luonnonkäytössä vastuuttomuuteen. Isojako mahdollisti peltojen järkevän
ojituksen, mahdollisti kullekin talolle oman kaivon (kyläkaivo saattoi
olla saastunut), vähensi tulipalojen vaaraa. Isojaon vaikutus näkyykin
siinä, että Suomen väkiluku ponkaisi sen toteuttamisen jälkeen vahvaan
kasvuun.
Isojako
teki jokaisesta isännästä ja talonväestä itsenäisen taloudellisen
subjektin eli se toi maaseudun tuotantofunktioon yrittäjyyselementin.
Voimme jopa kirjoittaa taloudellisen vaurausfunktion:
w = e F (KLH) missä e on talonpojan yksilöllinen yrittäjätaito
Tämä
edistyksellinen subjektiviteetti näkyi myöhemmin 1860-luvulla voimaan
tulleessa kunnallishallinnossa, missä sama funktio lokaalisti
kollektivoitiin.
Valtio
ja Kustaa III ajoi tätä isojako-reformia, koska näin tiedettiin valtion
verotulojen lisääntyvän. Samalla kuningas vahvisti talonpoikaisluokkaa,
-ja erityisesti sen omistusta maahan- jota kuningas tarvitsi
aateliston vaikutusvallan vastapainoksi. Papisto ja kauppiaat
(=porvarit) eivät olleet sotilaita, mutta talonpojat olivat
potentiaalisia sotilaita. Lisäämällä talonpoikien oikeuksia
kuningasvalta piti aateliston kurissa. Kysymys oli valtio-osallisten
voimatasapainon dynamiikasta.
Ratkaisevan
tärkeää isonjaon toteuttamisessa oli, että sen yhteydessä kruunulle
kuuluneet kylien väliset metsät jaettiin taloille niiden
manttaalilukujen mukaisessa suhteessa. Näin talonpojat saivat
puunmyyntituloja 1860-luvulta alkaen kun metsäteollisuus nousi Suomessa.
Tähän maaseudun (ja samalla kaupunkien) kasvavaan varallisuuteen
perustui suolaisuusliike, fennomania ja maan myöhempi itsenäistyminen.
Nyt
mennään ns. vaihtoehtoisen historian puolelle. Joss metsiä ei olisi
isossajaossa jaettu, olisivat ne vuodesta 1809 kuuluneet Venäjän
keisarille, joka olisi lahjoittanut niitä suosikeilleen tai suoraan
uuden teollisuuden perustajille, jotka olisi näin sidottu venäläiseen
imperiumiin. Maaseutu ja talonpojat olisivat jääneet osattomiksi metsien
arvon noususta. Köyhyys ja luokkajako maaseudulla olisi ollut monin
verroin toteutunutta historiaa suurempaa. Kunnallishallintoa
pohjoismaisessa mielessä ei olisi syntynyt. Vahvaa suomalaisuusliikettä
ei olisi syntynyt. Vuoden 1918 sodassa olisi punainen puoli olisi
varmuudella voittanut ja Suomesta olisi tullut Neuvostoliiton osa. Hyvin
suurella todennäköisyydellä puhuisimme nyt venäjää eikä itsenäistä
Suomea olisi syntynyt edes Neuvostoliiton romahtamisen tilanteessa.
Joskus
jälkikäteen esim. kaavoittajapiireissä on täysin epähistoriallisesti
pidetty isojakoa virheenä, koska se purki ryhmäkylät. Joita kaavoittajat
siis ihannoivat tiiviinä maaseutuasutuksena. Samaa on väitetty
maaseuturomanttisessa mielessä. Yhteisöllisyyden aste ei kuitenkaan
suoraan riipu asutuksen tiiviydestä, vaan muista tekijöistä. Maaseudun
monet yhdistykset ja seurat ovat yhteisöllisyyttä, joka toimii niin
kauan kuin seudulla yleensä on asukkaita. Mutta suomalaiseen
mentaliteettiin, kohtaamisen kulttuuriin ja puhetapaan tuolla
talo-talolta asumisella on ollut vaikutusta: se on juuri sitä, jota
jotkut kutsuvat metsäläisyydeksi.
Palataksemme
taas toteutuneeseen historiaan: se, että Suomesta tuli valtiomuodoltaan
tasavalta, perustuu siihen, että omistus oli valtiomuotoa valittaessa
suhteellisen tasan jakautunutta, missä isossajaossa jaetuilla metsillä
oli ratkaiseva tasaava osuus.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Pääsiäissaaren viimeinen palmu
Olen usein kysynyt itseltäni: "mitä viimeistä palmupuuta kaatanut pääsiäissaarelainen sanoi?" Sanoiko hän nykyajan metsurin tapaan: "työpaikkoja, ei puita!"? Vai: "teknologia ratkaisee ongelmamme, ei pelkoa, löydämme puulle korvaavan materiaalin"? Vai: "ei ole todisteita siitä, ettei jossakin muualla saarellamme olisi vielä palmuja. Tarvitsemme lisää tutkimusta. Ehdottamanne puunkaatorajoitus on ennenaikainen ja perustuu pelonlietsomiseen"?
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.