TAPANI LAUNIS
Tila, aika ja virtuaalisuus
Arkkitehtuurin uusia tulkintoja
Virtuaalisuus tieteenfilosofisena ja -historiallisena käsitteenä
Virtuaalisuus-käsitteen ympärille on kehittynyt kiinnostavan kokonaisvaltainen, syvällinen ja laaja-alainen, kaikkia elämän ja ympäristön ilmiöitä koskeva tarkastelutapa.
Vaikka käsite on nykyisessä muodossaan esitetty ajatuskonseptiona lähinnä postmodernistisen ajattelun yhteydessä, sen juuret voidaan katsoa ulottuvan länsimaisen kulttuurin alkulähteille asti pitkänä kulttuurisena jatkumona alkuperäiskansojen ajattelusta antiikin filosofien - erityisesti Aristoteleen - välittämänä keskiajan, renessansin, barokin ja valistuksen kautta nykyaikaan asti päätyen modernistisen ajan ilmiöiden kriittiseen postmoderniin uudelleentulkintaan ja uuden teknologian vaikutusten arviointiin nyky-yhteiskunnassa.
Käsite on tullut esille varsinkin uuden teknologian vaikutuksia arvioitaessa.
Virtuaalisuus-käsite on nykyisin kytketty kiinteästi IT-teknologiseen terminologiaan,
mutta näinkin ymmärrettynäkin se voidaan liitettää laaja-alaisempaan tieteenfilosofiseen
yhteyteen, eikä ristiriitaa käsitteen käytössä ja merkityksissä synny.
Ihmiselämä on vitaalista kehittymistä tilassa ja ajassa, historian ’topoksissa’. Sitä voi-
daan seurata sovitettuna kunkin aikakauden omaan elämänkäsitykseen ja elämänympäris-
töön, vaikkakin on löydettävissä historiallisesti arkkityyppisiä ihmiselle ominaisia evo-
luution jatkumoita. Tämä evoluutio koskee myös ihmisen suhdetta ympäristöön ja sen il-
miöihin. Tätä perinnettä tutkimalla saadaan monipuolisempia selitysmalleja ja välineitä
myös nykyajankin usein hämmentävien ja kompleksisten ilmiöiden, uuden teknologian
mahdollisuuksien ja uusien ’toposten’ tulkitsemiseen, ei ”puhtaalta pöydältä” lähtien
niinkuin modernismin alkuaikoina tapahtui , vaan evolutiivista vähittäistä kehitystä seu-
raten.
Meidän tulisi uudelleen arvioida eräiden nykyisin vaikuttavien ongelmallisten ajattelu-
konseptioiden merkitystä. Platonistis-kartesiolaisen eetoksen legitimoiman modernistisen
käsityksen mukaisesti nykyihminen on ideaalisten ja toisaalta rationalistisen tieteen to-
dentamien ilmiöiden ulkopuolinen tarkkailija. Ihminen on saanut ylivertaisena olentona
siten oikeutuksen myös hyödyntää luonnonjärjestelmää. Vitaalisen myötäelävämmän kä-
sityksen mukaan ihminen on sisällä elämän vuossa osana suurta luonnonkokonaisuutta,
josta varmaa ja lopullista eksaktia tietoa on vaikea saada. Tietämyksemme on sen varassa,
mikä meille ilmenee ja aktualisoituu, ja viime kädessä oman ruumiillisen kokemuksemme
ja vitaalisuutemme kautta ilmenneenä. Tätä ovat korostaneet Aristoteleesta lähtien
Gottfried Leibniz, David Hume, Henri Bergson, Maurice Merleau-Ponty ja myöhäisempi
Ludwig Wittgenstein. Länsimaisen tieteen rationaalis-empiirinen varmaan tietoon
perustuva aajattelutapa on vienyt vääränlaiseen itsevarmuuteen. Vastuullisempi
myötäeläminen ja ympäristön autonomisten ominaisuuksien, myös ihmisen itse luomien
artefaktien kunnioittaminen, on tärkeää eksistentiaalisen olemuksemme määrittymiselle,
ja nykyisiä maailmanlaajuisia ongelmia arvioiden jo elinehto.
Mikä on virtuaalisuus-käsitteen olemus, tausta ja kehittyminen? Länsimaisen ajattelun
filosofiset konseptiot syntyivät Välimeren ja ympäristön ”asutun puolikuun” henkisestä
ilmapiirissä ja ennenkaikkea materiaalisten edellytysten mahdollistamana kehittyvissä
kaupunkikulttuureissa (Morris, Mumford et al.), antiikin ajattelijoiden sittemmin kiteyt-
täminä konseptiona ja ajattelusuuntina. Tämän artikkelin tematiikan mukaisesti voidaan
selkeästi seurata kahta perusalinjaa, platonistista ja aristoteelista ajattelutraditiota. Jako on
sinällään yksinkertaistava ja jäykkä mutta edustaa selkeästi kahta juonnetta, jotka ovat
ikäänkuin dialektisena aisaparina kehittyneet saaden aina uusia ajoittaisia esiintulemisia.
Tämän artikkelin kannalta edustaa Platoninen juonne sitä jatkumoa, josta valistuksen ja
kartesiolaisen ajattelun myötä kehittyi eksaktin luonnontieteen muodostama modernin
teollisen yhteiskunnan perusta ja eetos. Aristoteelista juonnetta voidaan seurata kriittisenä
vastapoolina platoniselle traditiolle ja myös perustana esitetylle ja seuraavassa kuvaillulle
virtuaalisen konseptiolle ja teorialle, vaikkakaan Aristoteles filosofiassaan ei pyrkinyt eh-
dottomiin kannanottoihin.
Moderni länsimainen teollinen yhteiskunta on ajautunut useilla tavoin todennettuun
kriisiin. Myös sen perusteita , myös peruseetosta tulisi rakastella kriittisesti myös aatehis-
toriallisessa ja tieteenfilosofisessa kehyksessä. Modernin ajattelun ja modernismin
perusteiden tarkastelussa ja ”uudelleen-kirjoittamisessa” tulee jälleen kerran palata länsi-
maisen kulttuurin juurille, etsiä sieltä uusia kiinnekohtia sekä ajattelutapaa, ajattelun ”al-
kemiaa”, ja miettiä sitä ”mistä kaikki alkoi”.
On yllättävää, että modernismiin kriittisesti suhtautuneet tutkijat ovat löytäneet
yhtenäisen jatkumon nykyajattelulle, kriittisellekin dekonstruktiolle ja tieteenfilosofian
uudelleenarvioinnille varsinkin Aristoteleen ajattelusta ja hänen jälkeisestä aristoteeli-
sesta perinteestä. Virtuaalisuus-käsitteen perusteet on myös löydettävissä Aristoteleen
ajattelusta ja hänen peruskonseptioistaan.
Aristoteles yritti luoda liikkeen käsitteestä yleisen, koko luonnonjärjestelmän kattavan
konseption. Jokainen liike sisältää kolme tarpeellista peruselementtiä: käsiteparin
vastakkaisista ominaisuuksista tai tiloista, joiden välillä vastaava liike ilmenee, ja tekijän
(subjektin), joka on liikkeen taustalla ja säilyy siinä koko prosessin ajan. Jokainen ”ole-
maan tuleminen” voidaan kuvata tällä tavoin. Objekti muuttuu toiseksi olematta enää al-
kuperäinen tai myös päinvastoin. (Fysiikka, I.7-9).
Aristoteles määrittelee liikkeen ’aktuaalisuus-potentiaalisuus’-konseptin avulla. Liike
on aktualisoitumista siitä, mikä on potentiaalista (Fysiikka, III.1). Potentiaalisuuden
kehittyminen aktuaaliseksi ja liike aktualisaation prosessina, on yksi Aristoteleen filoso-
fian tärkeimmistä yhtenäisistä näkemyksistä. Se oli tarkoitettu ratkaisemaan aikaisempien
ajattelijoiden vaikeudet määritellä olemassaolon alkua, ja luonnonjärjestelmän sekä maa-
ilmankaikkeuden ykseyden suhdetta niiden moninaisiin ilmenemismuotoihin. Olioiden
potentiaalisen olomuodon suhdetta aktualisoitumiseen on selitetty olioiden sisäisen syy-
yhteyden kehittymisen avulla. Seuraavassa tulkitaan tunnetut neljä syytä tässä
kontekstissa (Fysiikka, II.3 ):
- Materiaalinen (materialis) syy, objektien luomiseen tarvittavien elementtien
määrittely.
- Vaikuttava (efficiensis) syy, tuottamistapaan liittyvä syy, minkä avulla objektit on
luotu.
- Muotoon (formalis) liittyvä syy, minkälaisena se ilmaantuu.
- Lopullinen (telos) syy, sen lopullisen olemuksen päämäärä.
(Fysiikka, II.3).
Aristoteles toi ensimmäisenä esiin potentiaalisen aktualisoitumisen ja dynaamisen te-
leologian yhtenäisenä käsitekokonaisuutena. Tuomas Akvinolainen, Gottfried Leibniz,
Henri Bergson, Martin Heidegger, Jacques Derrida ja Gilles Deleuze ovat oikeastaan vain
edelleen kehittäneet, muuntaneet ja rikastaneet näitä Aristoteleen ajattelun peruskäsitteitä,
kulloisenkin ajan mukaiseen käsitteistöön, näkemykseen ja ajattelutapaan soveltuvasti.
Esimerkiksi käsite ‘virtuaalisuus’ on selkeästi Aristoteleen ’potentiaalisuus’-käsitteen
uudelleentulkintaa ja laajennusta.
Islaminuskoinen filosofi ja tiedemies Avicenna (k.1037) oli eräs ensimmäisistä ajat-
telijoista, jotka jatkoivat keskiajalla aristoteelista traditiota. Hän kehitti ’virtuaalisuuden’
varhaisimmat määritelmät ja esitti virtuaalisuuden käsitteen soveltamismahdollisuuksia
kiinteiden hahmojen maailman selittämisyrityksisssä. Hän erotti mitat (quantitas dimen-
sionalis), pituuden, leveyden ja syvyyden, määrittelemättömästä mittamaailmasta (quanti-
tas virtualis). Hän kielsi pelkän aineen ottamisen erityiseksi ennalta-asetetuksi ominaisuu-
deksi. Avicennan ’quantitas virtualis’ ei ole määrällinen arvo, vaan kokemus, josta ihmi-
nen ymmärtää oman ruumiillisen hahmonsa, ja myös tajuamansa tarkasteltavan aineen
luonteen. ’Quantitas virtualis’ esittää ulottuvan hahmon sellaisena kuin se virtuaalisesta
ilmaantuu ja koordinoi vaihtuvat mitalliset laajuudet (Châtelet, 1997).
Keskiaikainen loogikko Duns Scotus (k.1308) loi termille useita sen traditionaalisia si-
vumerkityksiä. Latinankielinen käsitte ’virtualiter’ toimi hänen todellisuusteoriansa kes-
kipisteenä. Hänen mukaansa jonkin asian käsite ei sisällä empiirisiä ominaisuuksia for-
maalisesti (ikään kuin asiasta voisi saada tietoa erillään empiirisistä havainnoista), vaan
’virtualiter’ eli virtuaalisesti. Vaikka meidän olisi tukeuduttava omiin kokemuksiimme
paljastaaksemme jonkin asian ominaisuudet, todellinen asia sisältää jo lukuisat empiiriset
ominaisuutensa ykseytenä, vaikkakin virtuaalisesti. Scotus käytti termiä ’virtuaalinen’ vä-
littäjänä muodollisesti yhtenäisen todellisuuden, sekä sekavien ja sekalaisten kokemus-
temme välillä (Heim, 1993, suom. 1995, 253).
Aristoteleen ajattelun peruskonseptiot, teleologia, liike ja potentiaalisuuden aktuali-
soituminen, ”liikutetun” muuttuminen uuteen muotoon, ovat edelleen käyttökelpoisia
konseptioita. Ne ilmenevät modernismin valtakauden jälkeisen ajan ajattelijoilla virik-
keitä antavina ja usein kommentoituina. Nykyinen tieteellinen käsitteistö on lainannut
paljon Aristoteleen määrittelyistä, usein tietämättään ja usein tietoisesti. Liike on
olemassa olevan potentiaalisen voiman aktualisoitumaa, sen olemassaoloa
potentiaalisesti. Liike, Aristoteleen mukaan, on potentiaalisen muodon aktualisoitumisen
prosessin ilmenemistä. Sitä ei voi supistaa pelkäksi muodon liikkeeksi ja muutokseksi
kohti korkeampaa muotoa, sillä supistettaessa pelkäksi aktiksi se tukahdutetaan samalla
välittömästi. ”Liikkeen tulee tyydyttyä potentiaalisesta suhteesta, sillä jokainen liike on
aina uuden liikkeen siemen“ (Châtelet, 1997).
Aristoteelinen perinne jatkuu yhä varsinkin postmodernin ajan ajattelijoiden teemojen
kehittelyssä, tosin uudelleen tulkittuna esimerkiksi Derridan dekonstruktiossa ja Bergso-
nin ja Deleuzen virtuaalisuus-käsitteen yhteydessä. Derridan mukaan aristoteelisen
potentiaalisuuden ja aktuaalisen yhteyttä ei voi suoraan soveltaa virtuaalisuus-käsitteen
yhteyteen. Hänen mukaansa virtuaalisuutta ei ole enää mahdollista asettaa vastakohdaksi
aktuaalisen todellisuuden kanssa, klassisen, pääasiallisesti aristoteelisen filosofian mukai-
sesti. Virtuaalisuus yltää nyt suoraan tapahtuvan ilmiön ytimeen ja jättää siihen jäljen it-
sestään (Derrida, 1994).
Virtuaalisen teoria
Pitkän historian omaavan ’virtuaalisuus’-käsitteen ympärille syntyi 1900-luvun valta-
virtauksia kontrastoiden tieteenfilosofinen konseptio ’virtuaalisen teoria’, erityisesti Henri
Bergsonin ajatteluun pohjautuen ja Gilles Deleuzen myöhemmin edelleen kehittämänä.
Bergsonin ja Deleuzen ’virtuaalisen teorian’ mukaisesti virtuaalisuudesta aktualisoituu,
ilmaantuu, kristallisoituu mieltämämme todellisuus, tilassa ja ajassa, ihmiselle
ominaisella vitaalisella avalla kaikessa runsaudessaan ja moninaisuudessaan, ja on ihmi-
sen vitaalin kokemistavan mukainen elämän ja ympäristön hahmottumisprosessi. Kyse
on prosessista, jonka avulla todellisuutemme jäsentyy ja aktualisoituu tajunnalliselle il-
maantumisen, läsnäolon immanentille tasolle kokemuksellisena ykseytenä. Menneisyys,
nykyisyys ja tulevaisuuden mahdollisuudet
ilmaantuvat samanaikaisesti toisiaan
täydentäen ja tukien, kokemuksellisen ajan kestoissa. Menneisyys saa voimaa
nykyisyydessä ja tulevaisuus hetkittäin uusia suuntia. Prosessi on jatkuvasti uuttaluova ja
uusiutuu aina virtuaalisuuden kautta saaden uuden ilmitulemisensa. Ilmiöiden
aktualisoituminen tapahtuu aina virtuaalisen kautta dynaamisesti, ei-deterministisesti ja
luovasti uusiutuen. Aktualisoituneesta todellisesta ei koskaan seuraa toinen aktualisaatio,
vaan se uusiutuu aina virtuaalisuuden kautta saaden uutta voimaa ja vaikuttaen uusiin
virtuaalisuuden mahdollisuuksiin .
Virtuaalisuuden aktualisaation dynaamista kokonaisuutta, tilaa ja aikaa, ei voi erottaa
erillisiksi ilmiöiksi. Deleuzen mukaan niiden erillisiä ontologioita ei tule etsiä, eikä niitä
tule selittää myöskään yhtenäisten formaalien ideaaliteorioiden mukaisesti. Jos
Bergsonin ja Deleuzen ajattelu saa laajempaa hyväksymistä, myös klassinen filosofian
epistemologinen jatkumo saa uuden tulkinnan: tietämyksen, syntymisen ja kehittymisen
käsitteet voidaan yhdistää yhdeksi yleiseksi virtuaalisuuden teoriaksi. Deleuze yhdistää
siten virtuaalisen ja aktualisoituvan käsitteet koskemaan filosofian perusrakenteita ko-
konaisuudessa ja luo samalla virtuaalisuuden ”metafilosofiaa”.
Deleuzen kiteytti ajattelunsa ja ’virtuaalisen’ konseptin myöhäisimmissä kirjoituksis-
saan. Hänen määrittelemänsä virtuaalisuuden konsepti puolestaan periytyi Henri Bergso-
nilta. Kirjassaan ’Dialogues’, postuumissa kirjoituksessaan ’The Actual and the Virtual’,
Deleuze toteaa: ”Filosofia on moninaisuuksien teoriaa. Jokainen moninaisuus pitää sisäl-
lään aktuaaliset elementit ja virtuaaliset elementit. Ei ole olemassa puhtaasti aktuaalista
objektia. Jokainen aktualisoituma ympäröi itsensä virtuaalisten kuvien sumulla. Tämä
sumu nousee enemmän tai vähemmän vuorovaikutussuhteessa olevista ympyränkehistä,
joissa virtuaaliset kuvat ovat sijaitsevat, ja joissa ne toimivat" (Deleuze, 1997).
Deleuze jatkaa edelleen: “Immanentti taso sisältää sekä virtuaalisen että sen aktuali-
soitumisen, eikä niiden kahden välillä ole rajaa. Aktualisoituma on tulos tai tuote, aktuali-
saation objekti, mutta ainoa subjekti jälkimmäisestä on virtuaalinen. Aktualisaatio kuuluu
virtuaaliselle. Virtuaalisuuden aktualisoituminen on singulariteetti, jossa aktuaalinen it-
sessään on itsenäisesti liittyneenä. Aktuaalinen putoaa tasolta kuin hedelmä, ja on samalla
suhteessa siihen tasoon, joka muuntaa objektin takaisin subjektiksi”.
Virtuaalisuuden aktualisoituminen voidaan kuvata ja havainnollistaa vertauskuvallisen
metafyysisen ’topoksen’ avulla. Deleuze on edellä esittänyt kuvauksen ”virtuaalisesta su-
musta” ja sen organisoitumisesta "virtuaalisuuden kehiin" sekä ”immanentista tasosta”,
ja jatkaa: ”Aktuaalisen ja virtuaalisen suhde yhdistyy aina kehään, kahdella tavalla:
ajoittain aktuaalinen viittaa virtualisuuteen isommissa kehissä, niinkuin se viittaa
muihinkin ilmiöihin, joissa virtuaalinen on aktualisoituneena, ja toisissa tapauksissa taas
aktuaalinen viittaa virtuaaliseen omana virtuaalisuutenaan pienimmissä ympyränkehissä,
joissa virtuaalisuus kristallisoituu aktuaalisen kanssa. Immanentti taso sisältää
aktualisaation suhteessa virtuaalisuuden toisten tekijöiden kanssa sekä sisältää myös sen
aktualisoituneen tekijän, jonka kanssa virtuaalisuus suorittaa vaihtumisliikettä. Missään
tapauksessa ei aktuaalisuuden ja virtuaalisuuden suhde voi tulla esiin kahden
aktualisoituman välillä. Aktualisoitumat pitävät jo sisällään yhteen liittyneet yksilöt,
määrätyt pisteet, kun taas aktuaalisen ja virtuaalisen suhde muodostaa yksilöitymisen,
individuaation, aktualisoitumana, singularisaation tiettyjen pisteiden avulla, jotka voi
määritellä kullakin tasolla” (Deleuze, 1997).
Deleuze käsittelee aktualisaatioprosessin dynaamisen kehittymisen differentiaatiota,
eroja, aktualisoitumisen tapahtumasyklejä seuraavasti: “...mutta kaikissa tapauksissa, ak-
tuaalisen ja virtuaalisen eroavaisuus vastaa kaikkein perustavinta laatua olevaa ajan ja-
kautumaa, kun se etenee, differentioi se itsensä kahden suuren polun kautta: tehdäkseen
nykyisen ohimeneväksi ja säilyttääkseen menneen. Nykyisyys on muuntuva tieto mitat-
tuna jatkuvalla ajalla ja se on myös ennalta oletettu liike yhteen suuntaan: nykyisyys ohit-
taa niin paljon kuin aikaa on kulutettu. Ohivirtaava nykyisyys määrittelee aktuaalisen.
Mutta virtuaalinen, osaltaan, ilmenee ajassa, joka on pienempi kuin se, mikä mittaa mini-
miliikkeen yhteen suuntaan. Siksi virtuaalinen on ohimenevä, ”efemeraalinen” ja tilapäi-
nen. Virtuaalisessa on myös mennyt säilytettynä, koska tämä tilapäisyys ei lakkaa seuraa-
vassa 'pienimmässä' aikajaksossa, joka taas viittaa jo takaisin suunnan muutokseen. Aika,
joka on pienempi kuin pienin ajateltavissa oleva aikajakso yhteen suuntaan, on myöskin
pisin aika, pitempi kuin maksimaalinen ajateltavissa oleva aikajakso kaikkiin suuntiin”.
Ja edelleen yhteenvedon omaisesti: “Ajan kaksi aspektia, ohikiitävän nykyisyyden
aktuaalinen kuva ja virtuaalinen kuva menneestä säilyttäen itsensä, eroavat
aktualisoitumisessa, vieläpä vaikka niillä on kuva ei-kiinnitetyissä rajoissa, ja etenevät
kristallisaation vaihtumistapahtuman pisteeseen, jossa ne ovat näkymättömiä, kukin
ottaen toistensa roolin” (Deleuze, 1997).
Virtuaalinen tarvitsee aktuaalisuuden erottuakseen ja differentiodakseen, erottaakseen
itsensä, edetessään jakautumisen ja epäjärjestyksen kautta, muuttuessaan äkillisesti
aktualisaation moodiin, joka muuntaa tämän virtuaalisuuden toisiksi ennalta näkemättö-
miksi tai siihen sisältymättömällä tavalla. Elizabeth Groszia tulkiten, virtuaalisuus kehit-
tyy evoluution periaatteella. Se toimii tuottamalla erityisyyksiä, jotka eivät ole ennalta
nähtävissä, ja kuitenkin jollain tavoin generoituvat virtuaalisista materiaaleista ('geeneistä'
tai siemenistä). Virtuaalinen on tuottamisen ympäristö. Se toimii toisin kuin sen suunni-
telma tai piirustus, suunnittelun ja tahdon ohi. Virtuaalisella on voimaa vaikuttaa
mahdollisuuksien yli, sillä on kyky luoda innovaatioita ennalta määräämättömillä
hyppäyksillä, jotka virtuaalinen tuo aktuaalisuuteen. Aktuaalisuuden kapasiteetti on olla
enemmän kuin itsensä, tulla muuksi kuin siksi, millä tavalla se on aina toiminut. Aktuaali-
suus on differentiaatio, eroavaisuus, joka, samalla kun se on virtuaalisuuden pyörittämä,
voi ainoastaan aktualisoida itsensä. Tämän se tekee vaikutuksella aineeseen ja esineisiin,
muutoksina ja prosesseina, ja siten esteinä, joidenka kautta se tuottaa itsensä aina muuna
kuin sen virtuaalisuus, aina uutena, singulaarisena ja uniikkina, ainutlaatuisena (Grosz,
1997).
Bergsonin, ja Deleuzen jatkamaan virtuaalisuuden käsitteistöön liittyy olennaisesti
keston, duraation, tilallis-temporaalisen menneisyyden ja nykyisyyden sekä tulevan mah-
dollisuuksien ykseys. Elizabeth Grosz on luonnehtinut keston olemusta seuraavanlaisesti.
Kesto sisältää konseptuaalisessa sisällössään seuraavia ominaisuuksia:
-Epätasaisuus, heterogeenisyys, yhteensovittaminen ja laajeneminen, sovellettuna ai-
kaan, jota voidaan kuvata yksityiskohtaisella tarkkuudella eli tiivistetyn kaavamaisuuden
tilassa.
-Differenssi, eriytyneisyys ja moninaisuus ilmenevät siten, että jokaisella hetkellä on
oma kestonsa, jokaisella tapahtumalla oma esiintulemisensa. Nämä kestot eivät ole kui-
tenkaan koskaan yksinkertaisesti erotettuja tai itsensä sisältäviä, vaan aina risteävät
toisten kestojen kanssa. Yksilön toiminnan kesto voi olla vuorovaikutussuhteessa
materiaalien ja objektien kanssa, joidenka kanssa tehdään työtä ja osallistutaan
jonkinlaiseen ”mega-duraatioon”, ylikestoon, maailman kestoon, joka esiintuo ne
vertailukelpoisten ja toisiinsa kytkeytyvien kestojen ja esiintulemisten verkostossa tai
kudoksessa.
-Simultaanisuutta kuvaa menneen yhteisoleminen nykyisyydessä, nykyisyyden oletta-
minen menneen aktualisoitumaksi, kahdenlaisen ajan yhteisoleminen, yksi jähmettynyt ja
virtuaalinen, toinen dynaaminen ja aktuaalinen. Nämä kaksi keston laatua ovat
vähentämättömiä, jakamattomia differenssissään, erossaan, mennyt on nykyisyyttä
nykyisyydessä, jossa se oli.
-Sukkessiota vastaavat seuraavuus, seuraukset menneestä nykyisyyteen ja tulevaisuu-
teen. Kukin näistä on välttämättä osallistunut toistensa funktioihin, ei deterministisesti,
mikä mahdollistaa tulevaisuuden olemassaolon ja mahdollistaa menneen tehollisuuden,
mutta joka nykyisyyden ja mennen erisuuntaisuuden avulla ja tulevaisuuden nykyisyy-
destä, kytkee yhteen menneisyyden ja tulevaisuuden sekä virtuaalisena että produktii-
visena, ilman esiintulemista nykyisyyden kautta ja ilman nykyisyyden mediaatiota, väli-
tystä.
Bergsonin temporaalisen nykyisyyden ja menneisyyden tilallinen rinnakkaiseläminen
on yhteenkietoutunut suhde, olemassaoloa yhdessä ja tilallisesti samanaikasena ilmiönä,
eron ja jakautuneisuuden määrittelemänä. Jos kaksi ajan tyyppiä elää rinnakkain, toinen
virtuaalisena (menneisyys) ja toinen aktuaalisena (nykyisyys), ja niiden rinnakkaiselo on
kummankin toimintaan välttämätöntä, on ehkä olemassa tilallinen korrelaatio tähän ei-
riippuvaan ajalliseen jatkuvuuteen, Bergsonin paradoksaalisen ajatuksen mukaan,
nykyisyyden ja menneisyyden samanaikaisuudesta. Tila mahdollistaa samanaikaisuudet ja
rinnakkain elävät suhteet ja määrittää tilallisuuden seurannaisuuden, sukkession, moni-
naisten suhteiden rinnakkainelämisen avulla: tila tilan tasoina itsessään ja tilat sisälty-
neenä muihin; tilat, jotka voivat toimia nykyisyyden virtualiteetteina. Tässä yhteydessä
virtuaalisen tilan käsite on ratkaisevan tärkeä (Grosz, 1997).
Virtuaalisen teoriaan voi näin liittyä myös ”virtuaalisuuden aika”, menneisyyden, ny-
kyisyyden ja tulevaisuuden ykseys. Näin voidaan historiallisuus-käsitettä tulkita ja ”kir-
joittaa” postmodernissa hengessä uudelleen. John Rajchman on todennut virtuaalisen ajan
konseptiosta: “Deleuzen mukaan Michel Foucault toi tällaisen ajan tunnon historiantut-
kimukseen”...”Tällä tavoin Foucault meni historiallisen tutkimuksen ytimeen. Tämän De-
leuze näki ajan synteesinä, missä menneisyys tulee ei-ennaltamäärätysti, nykyisyys ko-
keellisesti ja ei-ajallisesti, ja tulevaisuus tuntemattomasti, ja jota voitaisi kutsua 'virtuaali-
suuden ajaksi' ” (Rajchman, 1997).
Bergsonia tulkiten, todellisuus välittyy ihmiselle syvästi vitaalisella ja
elämälähtöisellä, luontevalla tavalla. Siten loogisesti ja teoreettisesti kirkkaat ontologiat
jäävät usein oman diskurssinsa vangiksi vailla yleisempää merkitystä ja tarvetta.
Todellisuuden ontologinen olemus voidaan määritellä Deleuzen tapaan ’meta-
ontologiaksi’, virtuaalisuuden kokonaisontologiaksi. Virtuaalisuus on silloin kaikkeuden,
moninaisuuden ja kokonaisuuden vyöhyke, joka ilmenee ja aktualisoituu tilan ja ajan
modaliteetissa eri tavoillaan, ei staattisena ”Jumalan valtakuntana”, esimerkiksi
skolastisen tulkinnan mukaisesti, vaan sekä kokonaisuutena että osiltaan lomittuneena,
dynaamisesti, luovasti aktualisaatioprosessin avulla dynaamisesti muuntuvana.
Virtuaalisuus on avoin vyöhyke, jonka voi löytää enemmän tai vähemmän jokaiselta
elämän alueelta ja kaikista sen muodoista ja jossa uuden kehittyminen voi tapahtua.
Mikä on virtuaalisuuden suhde aikaan? Rajchmanin tulkitsemana Deleuze ajatteli, että
me olemme tulleet mielenkiintoiseen vaiheeseen, jossa ei ole ajateltavissa, että asiat ilme-
nevät ajassa, vaan aika ilmenee asioissa. Aika, joka on siten lakannut olemasta lineaarista
ja edes kaareutuvaa, on tullut ei-määritellyksi ja kompleksiseksi. Näin on luotu kehykset
myös Bergsonin määrittelemän 'virtuaalisen ajan' ongelmalle (Rajchman, 1997). Bergson
etsi tilaliselle ilmenemiselle myös paradoksaalisen selitystavan: Tila on ulottuvuutta
ajassa , aika ei ilmene spatiaalisesti tilassa.
Alliezin mukaan Deleuze kokosi yhteen kaiken bergsonisminsa, kun hän toi esille
alkuasetelman ”aktuaalinen ja virtuaalinen” ja myös määritelmän: ”filosofia on multipli-
siteettien, moninaisuuksien teoriaa”. Tässä Deleuze sanoo sen, mikä on oleellista: ”im-
manentille tasolle voidaan yltää ainoastaan, jos virtuaaliselle on mahdollistettu täysi to-
dellisuus, jossa sen aktualisaatio on riippuvaisena ja mukana, ja differentiaatio sisältyy
aktuaalisuuteen (määriteltyinä ’funktioina’, sellaisina, että aktuaalinen on tulos tai tuote,
aktualisoitumisen objekti, mutta ainoa subjekti on virtuaalinen) ja ’de jure’ subjekti, ja
niin kauan kuin se tekee itsestään elävän, elämän singulariteettien kantajana” (Alliez,
1997).Edellistä bergsoniaanis-deleuziaanista virtuaalisuus-aktuaalisuuskonseptia voi ver-
rata tavallaan myös Heideggerin myöhäisempien kirjoitusten ”sulkeutuneisuudesta avau-
tuminen” käsiteyhteyteeen.
Gilles Deleuze yritti läpi uransa ja kaikilla filosofiansa tasoilla löytää virtuaalisuuden
ontologiaa. Tämä esiintyi jatkuvana juonteena Deleuzen tutkimuksissa Henri Bergsonista,
1950-luvun puolestavälistä lähtien aina viimeisiin postuumisti julkaistuihin teksteihin
asti, esimerkiksi kirjoituksessa 'L'actuel et virtuel' (The Actual and the Virtual,
1997).Virtuaalisuuden ontologia kokonaisuudessaan johtaa väistämättä pohdintoihin
yleisten ja perinteisten ontologioiden yhdistymisestä. Deleuze esittää koko filosofian
peruskäsitteiden virtualisaation ja samalla postmoderniin henkeen filosofian ontologian
uudelleenkirjoittamisen (tai kokonaan hylkäämisen). Eric Alliez toteaa: ”Kaikki näyttää
tapahtuneen siten, niinkuin Deleuze olisi alkanut laajentaa Bergsonin Albert Einstein-
kritiikkiä kaikkeen nykyaikaiseen filosofiaan, kantilaiseen ja hegeliläiseen, dialektiseen ja
fenomenologiseen. Kritiikki koskee sekaannusta aktuaalisen ja virtuaalisen käsitteiden
ymmärtämisessä, matemaattisen logiikan voimakkaasta vaikutuksesta ja ajan käsitteen
ontologisen ongelman ratkaisuyrityksistä. Koska Deleuzen filosofian ainoa subjekti on
virtuaalinen, sitä voi myös yhtä hyvin kutsua "olemaantulemisen filosofiaksi", immanens-
siksi, ilmaantumisen ja läsnäolon tapahtumaksi, jossa virtuaalinen sallii kaikkien käsittei-
den tulevan osoitetuksi itselleen yhtä hyvin kuin toisilleen.
Tästä voi Alliezin mukaan tehdä johtopäätökset Deleuzen ajattelusta kokonaisuudessaan
ja edelleen yleisen ontologian mahdollisuudesta: ”Deleuzen virtuaalinen-aktuaalinen
käsitteiden avulla luomasta ajattelutavasta on syntynyt filosofia, jonka perustana ja läh-
teenä on bergsonismin avulla luotu ontologia, joka on yhdellä iskulla kadottanut dialekti-
sen, fenomenologisen ja lingvistisen luonteensa. Nykyisyyden filosofia, vihdoinkin?”
Arkkitehtuurin ”tila, aika ja virtuaalisuus”
Virtuaalisuus-käsite on ilmaantunut nykyajan yleiseen käsitteistöön itsestään ja ilman
erityisiä määrittelyjä, ja on saanut jo useita vakiintuneita merkityksiä. IT-teknologian ja
verkottuneen mediakulttuurin piirissä puhutaan virtuaalisista, immersiivisistä
keinotekoisista maailmoista ja interaktiivisesta etävaikuttamisestä. Virtuaaliteknologisia
sovellutuksia käytetään tieteellisessä tutkimuksessa ja käytännön sovellutuksissa,
esimerkiksi opetustoiminnassa, teknisten alojen mallintamisessa ja lääketieteessä.
Käytännön
soveltamismahdollisuudet
tuntuvat
nykyisin
lähes
rajattomilta.
Virtuaaliteknologisia sovellutuksia käytetään arkkitehtonisenkin suunnittelun ja
suunnitelmien esittämisen apuvälineenä.
On mielenkiintoista seurata, laajeneeko tämä virtuaalisuuden ”teknologinen” diskurssi,
sovelletaanko virtuaalisen käsitettä ja teoriaa länsimaisessa kulttuurisessa kehyksessä
samalla tavoin kuin muita postmoderneja konseptioita. Arkkitehtuuri on kulttuurin
ilmenemismuodoista pysyvintä ja kokoaa piiriinsä kaikki varsinkin visuaalisen kulttuurin
ilmentymät, ja on toiminut ikäänkuin laboratorioympäristönä modernismin jälkeisessä
etsinnässä. Modernismin valtakauden jälkeen on juuri arkkitehtuurin alueella toteutettu
pysyvimmät tunnuspiirteet postmoderneista poleemisista teeseistä. Mainittakoon
eklektinen historiallisia tyylejä lainaileva arkkitehtuurin postmodernismi, ja perinteisiä,
myös modernistisia muotoja rikkova dekonstruktio.
Tämän artikkelin teemojen mukaisesti ”virtuaalisuus”-käsite on otettu laaja-alaisena ja
syvällisenä uutena arkkitehtuuriteoreettisena tarkastelutapana ja peruskäsitteenä varsinkin
arkkitehtonisen tilan määrittelyssä. Siten uudelleenarvioidaan sekä laajennetaan
modernistisen ja nykyisen arkkitehtuuriajattelun perusteita. Virtuaalisen teoriaa soveltaen
voidaan tämän laajennetun arkkitehtuurikäsityksen tilallisen ajattelun perustaksi
muodostaa ‘tila, aika ja virtuaalisuus’-käsiteykseys, joka kuvaa tilallis-ajallista virtuaali-
suuden aktualisoitumisprosessia, ihmisen olemisen ja elämisen eksistentiaalinen dimen-
siota rakennetussa ympäristössä. Arkkitehtoninen tila ilmenee meille loputtomasti luo-
valla tavalla muuntuvana ei-deterministisenä aistiemme organisoimana tulemisena ja il-
maantumisena. Tilallis-ajalliseen, virtuaalisuudesta aktualisoituvaan arkkitehtuurin ko-
kemiseen liittyy myös aina ajallista syvyyttä: menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus yh-
dessä ja joka hetki ilmaantuvana.
Arkkitehtonisen tilan olemuksen arvioinnissa otetaan huomioon ihmisen perimmäinen
kompleksinen ja kokonaisvaltainen tapa kokea elämisympäristöään (mm. Langer). Näin
laajennetaan myös modernistisen platonistis-kartesiolaisen geometrisen ihannetilan
määrittelyä. Ihminen kokee virtuaalisuudesta aktualisoituvaa tilan ja ajan ilmenemistä
arkkitehtonisessa tilassa dynaamisesti alati uudistuvana ja moni-ilmeisenä, mutta
kuitenkin paikkaan, topokseen kiinnittyneenä. Näin voidaan välttää myös usein
esiintyneet ääritulkinnat: platonistis-kartesiolainen geometrinen ideaalitilan tulkinta ja
toisaalta myös pelkistetty fenomenologinen tulkinta neutraalista arkkitehtonisesta tilasta
pelkästään kokemuksien heijastuspintana. ‘Tila, aika ja virtuaalisuus’-ykseys antaa
mahdollisuuden arkkitehtonisten ympäristöjen ja objektien ominaisuuksien sekä
merkityssisältöjen laajempialaisempaan ja monipuolisempaan huomioonottamiseen.
Arkkitehtoninen artefakti voi olla selkeästi autonominen olio, jolla saattaa olla voi-
makkaatkin ominaispiirteet ja merkityssisältö, ’genius loci’-ominaisuus, ja jonka olemas-
saololle tulee antaa oikeutus uutta ympäristöä suunniteltaessa. Jo perinteisen määrittelyn
mukaan genius loci ilmenee paikoissa, topoksissa ja ympäristöissä, arkkitehtonisissa ko-
konaisuuksissa, rakennuksissa ja rakenteissa (Norberg-Schulz et al.) sekä niiden
muodostamissa verkoistoissa, väylissä ja solmukohdissa (Lynch) . Edellä esitetyn vir-
tuaalisuuden aktualisoitumisprosessin määrittelyn mukaisesti, immanentille läsnäolon, il-
maantumisen, tasolle esiintulleet oliot ovat samanarvoisia, konkretiasta tai ontologisesta
selkeydestään riippumatta, ja voivat myös saada omaehtoista sisältöä, autonomisia omi-
naisuuksia ja hahmottua, sieluttua. Mikä tahansa miellettävissä ja määriteltävissä oleva
kokemus-entiteetti voi sieluuntua omana ilmaantuneena hahmonaan. Siten tila-entiteetillä
voi olla hyvinkin voimakkaasti vaikuttava genius loci, ja tila-olion voi silloin täysin legi-
tiimisti antaa sieluttua. Karsten Harries on käyttänyt termiä ’tila puhuu’ (space speaks)
(Harries, 1984) soveltaen ilmeisesti Heideggerin käsitystä siitä, että ihminen ei puhu
subjektina kieltä, vaan ”kieli puhuu”.
Virtuaalisuuden konseptio ihmistä ympäröivästä maailmasta ja sen ilmenemisestä,
myös tämän tutkimuksen mukainen ‘tila, aika ja virtuaalisuus’-ykseys, muistuttaa hyvin
paljon alkuperäis- ja luonnonkansojen tapaa ymmärtää elinympäristön kokonaisuutta.
Ympäristön henkistyneet ja spirituaaliset ominaisuudet yhdistyivät luontevalla tavalla
fyysiseen konkretiaan. Aborigineilla edusti toiseutta ihmistä edeltäneen ’unikansan’
jatkuva läsnäolo ja kaikki heidän asuttamansa ja ilmentämänsä luonnonelementit
sellaisenaan. Unikansa oli läsnä vuorissa, vesistöissä ja muissa luonnonympäristön
erityisissä paikoissa. Tarut, myytit ja henkiolennot asuvat ja aktualisoituvat hyvinkin
läsnäolevasti alkuperäiskansojen kokemuspiiriin, lomittuen joka hetki nykyisyyteen,
arkielämän ympäristön kokemiseen ja paikkojen ominaisuuksien määrittelyyn (Morphy
1998). Tila ja aika, menneisyys ja nykyisyys, olivat näin yhdistyneenä singulaariseksi
kokonaisuudeksi, ’uniajaksi’. Vanhoissa alkuperäiskulttuureissa on asuinympäristöllä ja
kotipiirin rakennuksilla ollut voimakas merkityssisältö, karaktääri, hahmo, aura, joka oli
otettava huomioon ja sovitettava ihmisen toimintoihin. Antiikin ajan ihminen kuvitteli,
että kotiympäristössä, asuinpaikassa ja asuinrakennuksessa asui ’genius loci’, paikan
henki. Pohjoisissa ja suomalaisissa muinaisissa uskomuksissa oli rakennuksilla ja
pihapiirillä haltiat, joita tuli kunnioittaa ja jotka tuli jatkuvasti ottaa huomioon (mm.
Haavio, Harva, Kemppinen, Paulaharju ja Siikala)
Arkkitehtoninen tila liittyy näin luontevasti ihmisen kokemisympäristöön elementtinä,
jolla on selkeästi artefaktina paikka ja sijainti, mutta joka on myös kiinnityspintana ih-
mismielen generoimiin rajattomiin aktualisoitumisiin ’virtuaalisuudesta’. Tilallinen ob-
jekti on aina merkityksellinen, ja siten myös tavallaan substantiaalinen, hahmottuu muo-
tona. Tyhjää ideaalitilaa, eikä myöskään senmukaista arkkitehtonista tilaa, ole olemassa
(vrt. myös Aristoteleen määrittely).
Arkkitehtoninen artefakti, paikka, topos ja tila voidaan näin liittää luontevalla tavalla
osaksi ympäristön ja luonnon kokonaisjärjestelmää. Tasapainoinen kehitys edellyttää
kuitenkin sitä, että ihmisen suhtautuu elinympäristöönsä, myös ihmisen itse luomaan elin-
ympäristöön, myötäelävällä tavalla sitä kunnioittaen ja siitä huoltapitäen (Heidegger et
al.). Näin korjaantuu myös kartesiolainen valistusajan käsitys modernista ihmisestä
luonnon
ulkopuolisena
omnipotenttina
subjekti-tarkkailijana
ja
samalla
luonnonjärjestelmän hyväksikäyttäjänä.
Arkkitehtonista tilaa voidaan hyvän suunnittelun avulla rikastaa ja monipuolistaa tie-
toisesti, antaa sille mahdollisuudet entistä monipuolisempiin hamottumisiin, sisältöihin ja
merkityksiin sekä ajalliseen syvyyteen. Modernistista tyhjän tilan käsitettä voidaan tulkita
laajemmin ja luoda arkkitehtoniselle tilalle uutta henkeä ja sisältöä. Arkkitehtonista tilaa
voidaan rikastaa merkityksellistämällä sitä, sekä antamalla sille ihmisen vitaalisen
kokemistavan mukaista monipuolisempaa sisältöä ja elämyksellistä immersiivisyyttä.
Näin mahdollistuu myös ihmisen terveellä tavalla ”läsnäoleva”, myötäelävä
suhtautuminen ympäristöön ja sen elementteihin
Kaikki ympäristön muutokset ja rakentaminen edellyttävät sen kokonaishahmon ja
osien, objektien ja niiden osa-objektien luonteen huomioonottamista. Modernismin valta-
kaudella tämä joko unohtui tai sitten uutta rakennettiin asenteellisesti vanhaa tuhoten,
moderniuden tai muiden ajalle ominaisten teesien perusteella. Ympäristömme
virikkeisyyden, monimuotoisuuden ja ajallisen kudelman köyhtyminen aiheuttaa ennalta
arvaamattomia seurauksia. On usein todettu, että siteiden katkeaminen menneisyyteen
aiheuttaa mentaalisia ongelmia ihmiselle (Lorenzer et al.). Tämän tutkimuksen
virtuaalisuus-käsitteen valossa voidaan todeta, että virtuaaliselle on annettava tarpeelliset
aktualisoitumismahdollisuudet kokemusmaailmassamme. Ympäristön, arkkitehtuurin,
rakennusten ja muiden ympäristön objektien kokemismaailma on oltava monipuolinen ja
kokonaisvaltainen, muutoin elämämme typistyy ja häiriintyy
Modernismin valtakauden aikana annettiin julistuksia, joissa korostettiin modernin
arkkitehtuurin universaalia yhdenmukaisuutta ja arkkitehtonisen ilmeen samankaltai-
suutta. Rakennettu ympäristö miellettiin modernin teollisen yhteiskunnan rationaaliseksi
tuotteeksi,
”asumiskoneeksi”
(varhaisempi
Le
Corbursier).
Varsinkin
myöhäismodernismin, ”kansainvälisen arkkitehtuurin” doktriineissa paikan erityistä
merkitystä vähäteltiin. Nykyarkkitehtuurin diskurssin piirissä on kuitenkin esiintynyt
jatkuvasti kannanottoja ja varoituksia, joidenka mukaan paikan merkitys tulee ottaa
huomioon arkkitehtonisessa suunnittelussa. Erityisesti Siegfried Giedion pyrki tuomaan
paikalliset olosuhteet ja erityispiirteet huomioonottavaa regionaalista arkkiteh-
tuurinäkemystä modernismin piiriin jo modernismin huippuaikoina ennen ja jälkeen toi-
sen maailmansodan (silloisen arkkitehtuurikeskutelun merkittävimmän foorumin CIA-
M:in kongressin sihteerinä ja avainhenkilönä), siinä kuitenkin onnistumatta. Kenneth
Frampton esitti samansuuntaisesti ’kriittisen regionalismin’ (Critical Regionalism) käsit-
teen. Hänen mukaansa moderni arkkitehtuuri voi kohota funktionaalis-tekniseltä (archi-
tectonic) tasolta arkkitehtonisesti (architectural) korkealaatuiseksi taideteokseksi, silti
huomioonottamalla ajan tekniset mahdollisuudet ja toteuttamisen yleiset edellytykset.
Yhtenä tärkeänä tekijänä hänen ajattelussaan oli paikallisten erityispiirteiden huomioon-
otto.
Siegfried Giedion sanoo sattuvasti ja myös optimistisesti: ”Kaikki puhe organi-
soinnista ja suunnittelusta on turhaa, jos emme ensin luo ihmistä kokonaisuutena,
ajattelutavaltaan ja tunteiltaan yhteen koottuna. Me olemme vieläkin kulttuurimme
testausvaiheessa. Eksistenssimme on uhattuna. Mutta samaan aikaan on paljastumassa
uudenlaista aktiviteettiä ja lähestymistapoja, jotka kehittyvät itsenäisinä kullakin tasolla,
ja edustavat merkityksellistä yleistä kehitystä ajattelussamme ja tuntemuksissamme.
Näyttää siltä, että tiedostamattomasti ja omien näkyvissä olevien mahdollisuuksiensa
ulkopuolella, aikakautemme on lähestymässä korjausprosessia ja parantumista tästä
fataalista sairaudesta” (Giedion, 1967, 880).
Arkkitehtuuri, rakentaminen ja ympäristön hallinta ymmärretään silloin uutta luovana
elastisena ja elämälähtöisenä vitaalisena prosessina, virtuaalisuudesta aktualisoituvan to-
dellisuuden uudelleensuuntaamisen tapana, ja myös prosessina, jossa menneisyys on val-
jastettu arkkitehtuurin voimavaraksi, ”reversiibeliksi” takaisinkutsuttavaksi varannoksi.
Edelläesitetty ”virtuaalisen teoria”, menneen, nykyisyyden ja tulevaisuuden samanaikai-
suus voidaan viedä analogisesti myös arkkitehtuurin käsitteistöön. Silloin tunnemme
kuuluvamme oman henkilöhistoriamme ja ympäristömme historialliseen ja ajalliseen jat-
kumoon sekä myös saamme ohjeita ja vihjeitä tulevan kehityksen ohjaamista varten. Ra-
kennetussa ympäristössämme tulee aina olla viitteet menneisyyteen ja siinä tulee olla his-
toriallista syvyyttä, viestejä kuvaamaan ympäristön merkitystä ajassa. Tämä usein unoh-
dettiin tai hyljättiin modernismin valtakauden aikana tuhoisin seurauksin (Frampton et
al.). Kokemisympäristössämme tulee olla ajallisia viestejä ja syvyyttä, jotta säilyttäi-
simme identiteettimme ja mentaalisen terveytemme (Lorenzer, Norberg-Schulz et al.).
Nykytilanteen ymmärtämiseksi, tulee arkkitehtuurin peruskäsitteiden, kuten paikan, to-
poksen ja tilan historiallista kehittymistä seurata kautta aikojen. Näin voidaan selvittää
nykykäsitteistön mukaisen arkkitehtonisen tilan synty ja sen liittyminen uuteen dynaami-
seen maailmankuvaan sekä kompleksiseen uuden teknologian sävyttämään elämänympä-
ristöömme. Modernismin paradigmaa tulee analysoida ja sen ongelmallisia kysymyksiä,
erityisesti arkkitehtuurin osa-alueella tulee ”uudelleenkirjoittaa”. Samalla voidaan jatkaa
ehjää ja pitkää kaupunkirakentamisen ja arkkitehtuurin historiallista perinnettä, sen teo-
rianmuodostusta ja aatteellista jatkumoa, modernistiseen ja post-modernistiseen
ajatteluun johtavaa monipolveilevaa tietä, ja siitä vielä eteenpäin esimerkiksi tämän
artikkelin tematiikan mukaisen virtuaalisuus-käsitteen avulla. Modernismin
arkkitehtoniseen tilakäsitteeseen ”puhalletaan” näin uutta henkeä ja sisältöä.
Näin aukeaa mahdollisuus ottaa mukaan historiallinen tarkastelu uudella tavalla, tuoda
esiin ihmisen arkkityyppiset ’topoksen’ ominaisuudet: muinaisen paikan ja tilan henkis-
tymisen, sekä toisaalta myös kaikkein loogis-rationaalisimmat valistuksen ja
modernismin tulkinnat, ja viimekädessä myös nykyiset uuden teknologian sekä median
luomat immateriaaliset topokset. Samoin taataan mahdollisuus myös pohdintoihin
"toiseuden" tilasta, ’atopoksesta’, virtuaalisuuden mahdollisuudesta, joka ei vielä ole
aktualisoitunut tajuntaamme tai pysyvät piilossa (vrt. Kauppinen 2000).
Arkkitehtoninen luomistyö ja ympäristön muodonanto tähtäävät tilalliseen
hahmotukseen, paikallistuneena ajan jatkumossa, ja virtuaalisuuden aktualisoitumis-
prosessina. Aktualisoitumisprosessi on jatkuvasti uutta synnyttävää ja luovaa sekä elas-
tista, Deleuzen yleistä virtuaalisuuskäsitettä soveltaen. Rakennetun ympäristön kehittämi-
nen on tämän prosessin uuttaluovan ja innovatiivisen, intentionaalisen toiminnan tulosta.
Näin ymmärtäen arkkitehtuuri on ‘tila, aika ja virtuaalisuus’-ykseyden eräs voimakas
ilmaantumismuoto, konkreettinen ja usein dramaattinen ilmiö, aiheuttaen myös useim-
miten pysyvän muutoksen elämis- ja kokemisympäristössämme. Arkkitehtuurin keino-
valikoiman avulla aktualisoituvat elämämme eräät kiinteimmät ja pysyvimmät puitteet,
vaikkakin arkkitehtoninen tila kokemistapahtumana, ajallisena kokemuksena ja ak-
tualisoituneena, on hyvin kompleksinen, monimuotoinen ja monimutkainen, kerroksittai-
nen, polveileva, elävä ja dynaaminen; materiaalisen kiinteyden paradoksaalinen ykseys
dynaamisen elastisuuden kanssa.
Arkkitehtuurin luominen on eräs ihmisen kaikkein vaikeimpia ja kompleksisimpia suo-
rituksia. Kohtalokkainta arkkitehtonisessa toteutuksissa on sen fyysinen konkretia ja lähes
ehdoton sidonnaisuus paikkaan. Arkkitehtuurilla on siten hyvin tooppinen, paikallisesti
määräytynyt ilmaantuminen, vaikka paikkan sitoutumattomuutta korostetaan usein ver-
kottuneen informaatiokulttuurin piirissä. Myös virtuaaliteknologian avulla luodut toiset
todellisuudet ”atopokset” voidaan liittää luontevasti tämän artikkelin teoreettiseen
kehykseen. Kokemuksellisesti virtuaaliteknkologiset elämykset ovat samanarvoisia kuin
muutkin kokemamme ilmiöt. Kyse on jonkinlaisesta liukumasta ehdottomasta materiaalin
konkretiasta immateriaaliseen ”atopiaan”. Arkkitehtoninen toteutus voi olla dynaaminen,
responsiivinen ja fleksiibeli yhdistelmä näistä tendensseistä. ja voi omata samalla
perinteisen rakennetun ympäristön tuunnuspiirteet. Myöskään rakennetun ympäristön
hahmo ei luontevasti toteutettuna ilmennä uuden teknologian siivittämää ikonografiaa.
Flash Gordonin säihkyvä teknoutopia korvautuu silloin vaikapa Star Warsin savimajoilla,
tai ympäristöllä, johon uusi teknologia on ”upotettu” huomaamattomasti.
Informaatioyhteiskunnan tuomat ”atooppiset” lisäykset eivät ole näin ymmärrettynä
poistaneet fyysisen paikan merkitystä. Paikka, topos, on tärkeä kiinnekohta maailman
kokemiselle ja ilmaantumiselle, aktualisoitumiselle, eksitentiaaliselle olemiselle ja
asumiselle.(Norberg-Schulz et al.). On kuitenkin jo ehditty esittää
utopioita
irtautumisesta materiaalisesta konkretiasta verkottuneeseen immateriaaliseen olomuotoon
(Gibson et al.), ja scifi-tuotannossa tämä on ollut suosittu aihe (esim. elokuva Matrix),
mutta biologisen ihmisen kannalta tämä ei liene mahdollista todellisessa elämässä.
Vaikka nykyiset ilmiöt ovat hämmentäviä ja outoja, on ihmisellä aina ollut luonteva tapa
soveltaa uudet vaikeasti ymmärrettävätkin asiat perinteiseen kulttuuriseen jatkumoon
(Sihvonen 1995).
Arkkitehtuurilla on siten aina voimakas tooppinen merkitys kaikissa määriteltävissä
olevissa, kiinteissä, konkreeteissa, paikallisissa ja ympäristöön sekä yhteiskuntaan
liittyvissä ilmenemismuodoissaan ja elämän turvaympäristönä. Näin voidaan tulkita
syvällisesti ihmisen eksistentiaalisen kokemistavan perusteita, ihmiselle perustavaa laatua
olevaan tapaa kokea omaa olemistaan ja suhdettaan ympäristöön. Elämänympäristö
koetaan dynaamisen prosessin avulla, jossa virtuaalisuus aktualisoituu kokemispulsseina
ajan jatkumossa ja tilallisesti hahmottuneena ilmaantumisen, läsnäolon immanentin tason
”kokemishorisontissa”. Elämälähtöisesti voidaan sanoa: ihminen on elämän näyttämöllä.
Heideggerin hengessä voidaan vielä tähän lisätä: ihminen on elämän näyttämölle
asettautuneena myötäelävänä oliona. Ja vielä tähän kirjoittajan lisäkommentti: ihminen on
elämän teatterissa, josta katsomo on poistetttu. Subjekti ei ole silloin kartesiolaisen
eetoksen mukainen ulkopuolinen tarkkailija.
Mikä on arkkitehtuurin ”atopia”, toiseus? Toiseus ilmenee vaikeasti määriteltävien,
kompleksisten ja usein heikkojenkin vaikutustekijöiden selittämättömänä ilmenemisenä,
intuitiivisesti ja usein tiedostamattomasti kulkeutuneena arkkitehtoniseeen toteutukseen.
Vaikka primääriset rakennusten ja yhdyskuntien suunnitteluperusteet ovatkin näennäisen
konkreettisia, ohjelmallisia ja tarkoin määriteltyjä, on taustalla aina jotain aikakauden
”zeitgeistin” mukaista suodattunutta määrittelemätöntä sekä henkilökohtaista että kollek-
tiivista ja myös toteutusympäristön mukaista paikallista vaikutusta. Tämän kompleksisen
vaikutuskentän välittäjänä, mediumina toimii arkkitehtuuri parhaimmillaan. Jo itse
suunnitteluprosessi on luonteeltaan intuitiivista monien tekijöiden yhteensovittamista, ja
toteutuneesta ratkaisussa ei voi siten selkeästi erotella tai analysoida tapaa, miten ratkaisu
on suunnitelman lähtökohtien ”virtualiteetista”, ”atopiasta” konkretisoitunut.
Arkkitehtuurin avulla luodaan siten kokonaisvaltainen toimintojemme näyttämö, ko-
kemamme ja tajuamamme maailman heijastuspinta, ”tooppinen” kiinnittymisvyöhyke, il-
miöiden aktualisoitumisen ja ilmaantumisen taso sekä tilallinen tapahtumahorisontti, läs-
näolon immanenssi. Samalla annetaan myös mahdollisuus toiseuden viesteihin,
vaistonvaraiseen sekä tiedostamattomaan atopian ilmaantumiseen, virtuaalisuudesta
aktualisoitumiseen arkkitehtuurin avulla, myytti-mystisesti heideggerilaisittain sanottuna
”sulkeutuneisuudesta avautumiseen”.
Tämän tutkimuksen virtuaalisuus-käsite on itse asiassa ”suuri toiseus”, ”atopos”, josta
aktualisoituu ja ilmenee sekä koko fyysinen, merkkejä ja merkityksiä sisältävä maail-
mamme että myös arkkitehtonisin keinoin muodostettu artefaktiympäristömme. Siinä tul-
kitsemme omaa olemustamme ja suhdettamme ympäristöön oman vitaalisuutemme puit-
teissa. Niinkuin aikaisemmin on todettu, ei arkkitehtonisella tilalla näin tulkittuna välttä-
mättä ole mitään erityistä fysikaalista tai biologista rajausta, törmäyspintaa tai muuta on-
tologisesti määriteltyä olemusta. Se voi ilmetä rajattomasti erilaisina ilmaantumisina ja
aktualisoitumisina virtuaalisuudesta. Me olemme läsnä tässä virtuaalisuuden aktualisoi-
tumisprosessissa kulkiessamme esimerkiksi jonkin arkkitehtonisen tilan loputtomasti
muuntuvassa, sisäkkäisten, toisiaan leikkaavien, elastisten rajausten määrittämässä ta-
pahtumaympäristössä. Tilassa voi olla merkkejä ja merkityksiä, jotka johtavat
ajatuksemme uusiin ympäristöihin ja vyöhykkeisiin, päättymättömiin uusiin maailmoihin.
Ympäristöstämme pulppuavien vihjeiden sekä omien mielikuviemme ja kokemuksiemme
mukaisina risteämishetkinä kristallisoituu hetkittäin menneisyyden, nykyisyyden ja
tulevaisuuden samanaikainen ilmeneminen. Virtuaalisuudesta aktualisoituu näin
jatkuvasti ja uuttaluovasti tilallis-ajallinen prosessi, jonka korkeatasoisuuden ja
onnistumisen mahdollistaa hyvä arkkitehtoninen toteutus omalta osaltaan.
Aistiemme kokemisrajapinnoista välittyy aina loputon määrä kytkentöjä, viitteitä ja
”madonreikiä”, linkkejä uusiin kokemistapoihin, -tapahtumiin ja -ympäristöihin. Esimer-
kiksi taideteos seinällä voi olla portti, linkki uusiin mentaalisiin näkyihin ja mielikuviin,
virtuaalisten referenssien maailmaan. Rakennuksen ikkuna avaa tilan ulos, ei pelkästään
tilan mitallisena ja määrällisenä, volyyminomaisena aukeamisena, vaan myös laadullisena
ja informatiivisena viittauksena ulkopuoliseen maailmaan ja sen ilmiöihin. Tilan kokemi-
nen ei useinkaan ole myöskään pelkästään visuaalisin viestein välittyvää. Esimerkiksi
kahvipaahtimon tuoksu kaupunkiympäristössä tai leipomisen tuoksu kotipiirissä merki-
tyksellistää ja valtaa kokemamme tilan voimakkaasti. Kaikkien aistien yhteisvaikutus on
otettava aina huomioon tilallista kokemusta määrittävänä tekijänä. Tämä tuo
arkkitehtonisen tilan käsitteelle aivan uusia määrittelyjä ja hahmottamistapoja, tilan uusia
moodeja ja olomuotoja.
Virtuaalisuuden aktualisoitumisprosessin arkkitehtoniseen hahmottumiseen voi liittyä
myös lukemattomia muitakin ilmaantumistapoja kuin selkeät ja tietoiset aistikokemukset.
Moninaiset vaikeastikin havaittavat tai hahmotettavat heikot ilmiöt, ja joskus jopa aavis-
tuksenomaisesti toisiin olomuotoihin ja modaliteetteihin viittaavat ilmiöt, vaikuttavat
myös ympäristömme kokemistapahtumaan. Näistä arkkitehtuurin ”toiseuden” mahdolli-
sista ilmitulemisista ja lukemattomien tiedostettujen ja tiedostamattomien vaikutusteki-
jöiden yhdistelmistä koostuu myös tilan ja paikan genius loci-ominaisuudet, kauneus tai
rumuus, viihtyisyys tai ankeus, sekä lukemattomat muut ominaisuudet, viestit ja merki-
tyssisällöt. Ympäristön heikkojakin viestejä, sen virtuaalisuuden aktualisoitumista koko-
naisuutena ”näkyjen ja aaveiden” avulla, tulee kuunnella ja ymmärtää.
Kun arkkitehtoniselle tilalle annetaan oikeutus olla autonominen olio kaikissa hah-
moissaan ja olomuodoissaan sekä esiintymistavoissaan, määrittyy ympäristömme aivan
uudella tavalla. Monipuolinen, moni-ilmeinen ja komplisoitu tilahahmo voi muuttaa
muotoaan, liukua eri esiintymistavoista ja moodeista, olomuodoista toiseen. Tämän se te-
kee ajan kestojen jaksottamina, kokemiskaleidoskooppimme eri asentoina, virtuaalisuu-
den mahdollisuuksista meille aina uuttaluovasti aktualisoituneena, oman vitaalisuutemme
elämäkeskeisellä tavalla, ‘tila, aika ja virtuaalisuus’- ykseyden puitteissa. Kaleidoskoopin
elementit ovat samoja , mutta eri asennoista tulee jatkuvasti uusia näkymiä ja mahdolli-
suuksia.
Näin virtuaalisuudesta ilmaantuva tilahahmo saattaa esiintyä ilman perinteisiä rajaavia
pintoja, efemeerisenä, tilapäisenä ja väistyvänä ilmiönä, mutta se saattaa hahmottua myös
kiinteämmin konkretisoituvalla substantiaalisella tavalla ja kaikilla mahdollisilla muilla-
kin tavoilla. Arkkitehtoninen artefakti-olio, tila- tai hahmokokonaisuus, on ajan differen-
tiaalien meille tajuttavissa olevien kestojen mukainen, jaksottaisesti ilmaantuvan koke-
misvuon ja ykseyden ilmenemismuoto. Sen avulla havaitsemamme maailma esiintyy eri
hahmoissa ja modaliteeteissa. Hahmotusympäristö voi olla myös selkeästi rajautuva tila-
olio, objektien rajaama määritys tai paikka, topos, mentaalinen orientaatiokehys. Me ta-
juamme näin ympärillä olevan maailman ja olioiden läsnäolon jossain aistiemme mieltä-
mässä hahmossa tai ilmaantumistavassa, vitaalin kokemistapamme organisoimana.
Elizabeth Grosz on todennut, että arkkitehtuuri on ajallistunutta tilaa: ”Arkkitehtuuri
on ymmärretty itsessään taiteena, tieteenä, tai tilan manipulaation mekaniikkana, suuri-
alaisimpana, kaikkein systemaattisimpana ja kaikkein voimakkaimpana moodina, tilalli-
sen organisaation ja muokkauksen olomuotona. Tila itsessään, kaikkein olennaisin arkki-
tehtuurin heijastus ja tuote, vaatii ja tuottaa ajan moodin, ajattomuuden tai keston”.
”Tämä on myös Derridan mukaista differenssin tila-aikaa (différance), jossa tila ajallistuu
tarkasti. Differentiaatio tilallistuu näin myös deleuziaanisilla termeillä ilmaistuna, se
erottautuu itsestään” (Grosz, 1997).
Arkkitehtuurilla on aina ajallinen ulottuvuus. Siegfried Giedionin mukaan menneisyys
ei ole kuollut, vaan on osa eksistenssiämme. Siten ymmärrämme myös Bergsonin viisau-
den: menneisyys jäytää jatkuvasti tulevaisuutta, ja kaikki riippuu siitä, miten itse kukin
lähestyy menneisyyttä (Giedion, 1967, xliii). Bergsonin mukaan menneisyys ei ole kuol-
lut, mutta se on voimatonta, jos se ei osallistu ilmiöiden aktualisoitumiseen. Menneisyy-
den läsnäolo, aktualisoituminen arkkitehtuurissa on sen voimavara. Arkkitehtuurin ajalli-
nen kerrostuma antaa ihmiselle eksistentiaalisen tukipisteen menneen, nykyisyyden ja tu-
levan mahdollisuuksien ymmärtämiseen, virtuaalisuuden täysipainoiseen aktualisoitumi-
seen.
Deleuzen elokuva-analogioita soveltaen, tilaa koettaessa ollaan ikään kuin ”koke-
miselokuvassa”. Siinä kuvien ja ruutujen, virtuaalisuuden aktualisoitumispulssin, ai-
kadifferentiaalin ilmaantumisen rytmissä, uusinnamme kokemisjatkumoamme, bergsoni-
aanis-deleuziaanisesti määritellyssä ’aika-kuvassa’ (time-image). Tämä tapahtuu kuiten-
kin siten, että ruutujen mekaaninen jatkumo ei ole automaattinen ajan kokemistapa (niin-
kuin Newton asian ymmärsi), vaan niinkuin ihminen itse sen määrittelee kokemistaval-
laan tajunnassaan koettuina kestoina (duration). Bergson laajensi duraation käsitteen kos-
kemaan ihmisen vitaalista tapaa (élan vital) kokea aikaa, ja myös mentaalisesti mitata sitä.
Bergsonin mukaan koettu tila ei myöskään ole staattinen käsite ja tapahtuman keston, du-
raation näyttämö, vaan aika ilmenee myös päinvastaisesti tilallisesti, tila ilmenee, ulottuu
ajassa, tai paremminkin ne ovat kytköksissä toisiinsa. Bergsonille tuli vaikea paradoksi ja
ongelma puhtaan teorianmuodostuksen kannalta elokuvan tila-aikasuhdetta määritel-
täessä. Hänen mielestään elokuvan tilat ovat valheellisia, koska ihmisen kokema univer-
saali tila pilkkoutuu otoksien mukaisesti. Deleuze ohitti tämän ongelman kokonaan. Hä-
nen mielestään elokuva ja sen ruutujen tuottama ilmiömaailma on puhtaasti mentaalinen
konstruktio katsojan mielessä, katsojan omien mielikuvien mukaisesti ja myös virtuaali-
sesti ”ruutujen välissä”. (Totaro 1999, 2001)
Hahmottamis- ja ilmaantumisympäristössämme on mahdollisuus myös ”atopian” miel-
tämiseen ja ymmärtämiseen, tietoisuuteen jostain toisesta modaliteetista, toiseudesta, ato-
poksesta. Antiikin ’khora’-käsite oli länsimaisen kulttuurin alkuaikojen platoninen mää-
rittely tälle toiseudelle. Tällä toiseus-käsitteellä tuntuu olevan jonkinlainen
arkkityyppinen luonne. Se toistuu eri muodoissaan myös nykyajattelijoiden teksteissä.
Khora-käsite ilmenee toistuvasti mm. Derridalla. Yhtenäistä käsitteiden määrittelyä
haittaa kuitenkin se, että merkittävät ajattelijat määrittelevät perinteisetkin käsitteet
uudelleen itse kehittämänsä kielellisen ilmaisutavan mukaisesti, usein uudelleen
nimettyinä neologismeina (vrt. Heidegger, Derrida ja Deleuze).
Fyysisen rakennuksen hahmo unissa ilmentää useiden tulkintojen mukaan ihmisen
oman sielun olomuotoa, sielun tilaa, sielun hahmoa, ”sielunmajaa”. Tämä sielunmajan
hahmo ja sen esiintyminen unissa on avain ihmisen mentaalisen tilanteen analyysiin, sie-
lun ja ruumiin terveyden ja tilan tulkintaan. Sigmund Freud ja C.G.Jung tutkivat talon ja
tietynlaisten kaupunkien hahmon esiintymistä ja merkitystä unissa (Freud, 1966, Jung,
1964, 1983, 1989). Tämä unissa esiintynyt talo eri kerroksineen kuvaa sielumme hahmoa,
sielunmajaamme, ja sen kulloistakin tilaa joskus dramaattisellakin tavalla. Talo voi
unessa palaa tai tuhoutua, mikä merkitsee hyvin vakavaa kriisiä. Freud ja Jung pitivät
aina merkityksellisenä unia, jossa ollaan näissä sielunmajoissa. Siellä tapahtuvat asiat
ilmentävät, tämän tutkimuksen termejä käyttäen, virtuaalisen sielumme tilaa, joka
aktualisoituu unissamme ja joka usein muistuu myös valvetilassa.
Virtuaalisuus tulee ymmärtää meitä ympäröiväksi ’mahdollisuuksien pilveksi’, ’virtu-
aalisuuden plasmaksi’. Siitä saattaa aktualisoitua hahmoja ja ominaisuuksia, metafyysisiä
entiteettejä. Näitä ilmenemismuotoja voidaan kutsua ’virtuaalisiksi aaveiksi’ (Eric Oger,
1997). Virtuaalisilla aaveilla voi olla jopa substanssinomaista materiaalista ja tajuttavaa
olemusta siinä moodissa, olomuodossa, jossa ne ilmenevät meille. Einsteinin geometris-
fysikaalista maailmankäsitystä kritistoinut kvanttimekaniikan kehittäjä Niels Bohr on
osoittanut, että esimerkiksi hiukkasfysiikan mikrokosmoksessa aineella ja alkeishiukka-
silla on erilaisia esiintymismoodeja, olomuotoja ja esiintymistapoja. Tästä analogisesti
jatkaen, virtuaalisen pilvestä hahmottuneet aaveenomaiset esiintulemisen ja ilmentymät
eivät aktualisoidu meille aina konkreettisissa tuntemissamme muodoissa tai modalitee-
teissa. Pysyäksemme kuitenkin tavanomaisen tieteellisen diskurssin piirissä jättäkäämme
nämä virtuaaliset aaveet, epäkonkreettiset, efemeeriset, häilyvät ja tilapäiset hahmot
tämän tarkastelun ulkopuolelle. Immanuel Kant sanoi tähän yhteyteen sopivasti, että
jotain selvittämätöntä aina saa jättääkin tieteen ulkopuolelle (tarkoittaen oman aikansa
uskonnollisia ja ”uskomuksellisia” käsitteitä).
Tämän artikkelin erityisteeman, arkkitehtuurin, kannalta virtuaaliset aaveet ovat
mielenkiintoisia. Arkkitehtonisen tilan rajauksia ja entiteettejä ei voi koskaan ymmärtää
tyhjiksi ja sisällöttömiksi. Tilalliset ilmentymät ovat ’tila-aaveita’, joilla on usein selkeä
hahmo, merkitys ja viesti, mutta ei useinkaan ymmärrettävää moodia tai olomuotoa, eikä
perinteistä materiaalista substanssia tai muotoa. Aristoteelisessä mielessä tila ja avaruus
ovat aina täynnä jotakin metafyysistä tai fyysisesti ilmenevää substanssia. Toista äärim-
mäisyyttä edustaa platonis-kartesiolainen tyhjän, geometrisesti rajatun ideaalitilan käsite,
joka on ollut modernisminkin tilakäsityksen perusteena.
Tämän artikkelin lähtökohta ja perusteema, virtuaalisuus, on laajasti ottaen se toiseus,
josta arkielämämme aktualisoituu ilmitulemisen, läsnäolon immanentille tasolle. Näin
tulkittuna myös arkkitehtoniset ratkaisut ja tilalliset kokonaisuudet ovat on kiinnitys- ja
heijastuspintoja, ilmitulemisen, läsnäolon immanentille tasolle, missä virtuaalisuuden toi-
seus ilmaantuu ajan vuossa kaikissa eri muodoissaan ja modaliteeteissaan, dynaamisen
kokemamme ympärstön topoksissa ja sijoittumisnoodeissa.
Virtuaalisuuden käsitteen, arkkitehtuuriin kohdennetun Tila ja aika, virtuaalisuus-
ykseyden avulla tulkittuna, elämisympäristö koetaan jatkuvassa liikkeessä ja muutoksen
prosessina, niinkuin modernistisenkin määritelmän mukaan, mutta laajemmassa ja syväl-
lisemmässä merkityksessä.
Nykyinen urbaani ympäristö on perusluonteeltaan dynaamista, kompleksista, muuntu-
vaa ja täynnä liikettä. Se on moni-ilmeistä, joustavaa ja jatkuvasti muotoaan muuttavaa,
muutosta olomuodoista ja moodeista toiseen, rakenteiden konkretiasta ilmiöiden immate-
riaalisuuteen ja kaikkeen fleksiibeliin muuttuvuuteen ja responsiivisuuteen, ihmiskunnan
nykyisten tarpeiden tyydyttämiseksi. Verkottuneessa tieto- ja informaatioyhteiskunnassa
korostuu myös dynaaminen liikkuvuus, eikä edellytetä sitoutumista tiettyyn ympäristöön,
ei fyysisesti eikä mentaalisesti.
Tästä huolimatta ihminen tarvitsee kuitenkin biologisen elämisensä ympäristöksi paik-
koja, topoksia, noodeja ja myös mentaalisen eksistenssinsä kiinnityspisteiksi ympäristöön
kohdentuneita ”kotiympäristöjä” ja ”sielun majoja”. Silloin ympäristö aktualisoituu ihmi-
selle parhaimmin ja korkeatasoisimmin, myös hyvän myötäelävän arkkitehtonisen suun-
nittelun ja toteutuksien avulla, kaikessa rikkaudessaan ja monipuolisuudessaan. Näin sa-
malla mahdollistetaan eksitentiaalisen olemisemme tukipisteet nykyisyydessä, ajallisen
syvyys ja tulevaisuuden mahdollisuudet.
Voidaan päätyä siihen, että ’tila, aika ja virtuaalisuus’-ykseyden puitteissa on mahdol-
lisuus ymmärtää nykyajan ilmiöitä ja haasteita, ja löytää käytännön soveltamismahdolli-
suuksia entistä paremman elinympäristön luomisessa, ympäristön suunnittelussa ja ra-
kentamisen konkretiassa. Arkkitehtuurin keinoin voidaan löytää uusia mahdollisuuksia ja
ratkaisuja, etsiä uusia hahmoja rakentamisen toteutuksiin. Arkkitehtonisen artefaktin, ti-
lan, paikan ja rakennetun ympäristön olemusta tulisi etsiä uudenlaisen laajan ja syvällisen
tarkastelun avulla. Arkkitehtuurin ’tila, aika ja virtuaalisuus’-ykseyden puitteissa on mah-
dollisuus ymmärtää nykyajan ilmiöitä ja haasteita, sekä myös niiden kytkeytymistä länsi-
maisen kulttuurin jatkumoon, ja löytää käytännön soveltamismahdollisuuksia
terveemmän elinympäristön luomisessa.
Avainhenkilöitä, -sanoja ja -käsitteitä:
-Aristoteles, liike, teleologia ja ’potentiaalinen-mahdollinen’-käsiteyhteys
-Descartes, subjekti-objektikysymys, abstrakti ideaalitila
-Leibniz, luonnonjärjestelmän sielutus, monadit
-Bergson, élan vital, kokemuksellisen ajan kesto, duraatio
-Heidegger, dasein, nelijako (Vierteil), asuminen (wohnen)
-Wittgenstein, myöhäisempi Descartes-kritiikki, teknologian mahdollisuudet ja rajoi
tukset
-Derrida, dekonstruktio, differenssi
-Giedion, Lynch, Langer, Frampton, topos-kysymys, paikan merkitysten korosta-
minen, modernismin kritiikki
-Norberg-Schulz, genius-loci, eksistentiaalinen paikka, tila ja asuminen
-Deleuze, elokuvan ’time-image’, virtuaalisen teoria, ’virtuaalinen-aktuaalinen’-käsite-
yhteys
Lähteet:
Artikkeli perustuu Tapani Launiksen arkkitehtuuritutkimukseen kuuluvaan väitöskir-
jaan ’Tila, aika ja virtuaalisuus, arkkitehtuurin uudet käsitteet, työvälineet ja esittämista-
vat, esimerkkinä rakennetun ympäristön digitaalinen mallintamiskoe’, ’Space, time and
the virtual, new scientific, practical and representational methods for architecture, a
digital modelling experiment of the built environment’ . Väitöskirja on julkaistu
painettuna sekä myös e-kirjana Tampereen teknillisen yliopiston julkaisusarjassa v.2006.
Artikkelin suomennokset ovat kirjoittajan tekemiä, ellei suomentajaa erikseen mainita.
Väitöskirjan tekstissä ovat tarkennetut kirjallisuus tms. lähteet kohdennettu
lähdeluettelon julkaisujen, ko. käännösten tai painosten sivunumeroinnin mukaisesti.
Tekstissä viitataan myös eräiden avainhenkilöiden tuotantoon, joidenka työn ja artikkelin
kannalta tärkeitä esimerkkiteoksia on koottu lähdeluetteloon.
Alliez, Eric,
-1997, The Virtual Deleuze, ANY, Architecture New York, 19/20, New York: Anyone
Corporation
-1998, Sur la philosophie de Gilles Deleuze: une entrée en matiere, Rue Descartes No 20:
Gilles Deleuze, immanance et vie
Aquinas, Saint Thomas 1267-73, Summa Theologiae, esim. Amazon.com
Aristoteles,
-1990, Metaphysica, suomenkielinen laitos Metafysiikka, Helsinki: Gaudeamus
-1990, De Caelo, suom. Taivaasta , Helsinki: Gaudeamus
-1992, Physica, suom. Fysiikka, Jyväskylä: Gaudeamus
-2006, De Anima, suom. Sielusta, Helsinki : Gaudeamus
Bergson, Henri,
-1910, Time and Free Will: An Essay on the Immediate Data of Consciousness, käännös
F.L. Pogson, MA London: George Allen and Unwin
-1911, Matter and Memory, engl. käännös: Nancy Margaret Paul and W. Scott Palmer,
London: George Allen and Unwin
Chatelet, Gilles 1997, Virtuality: Plastic and Offensive, ANY, Architecture New York,
19/20, New York: Anyone Corporation
Le Corbusier,
-1923, Vers une Architecture, (Towards a New Architecture, uusintap. 1989, London:
Buttenvorth International), Uutta arkkitehtuuria kohti, käänt. Esa Piironen, Teknillinen
korkeakoulu, Arkkitehtiosasto, Rakennussuunnittelun laitos, Julkaisu A47, 1980, Espoo:
Teknillinen korkeakoulu
-1910-1965, Oeuvre complete, 7 osaa, (1937-57, Zurich)
Deleuze, Gilles,
-1966, Le Bergsonisme, Paris : Presses universitaires de France
-1968, 1994 (engl.), Difference et repetition, Paris : Presses universitaires de France
-1980, Deleuze, Gilles & Guattari, Felix, Mille plateaux, Capitalisme et schizo-
phrenie, Paris: Editions de minuit, 1987, A Thousand Plateaus, London
-1986, Cinema 1: The Movement-Image, käännös Hugh Tomlinson and Barbara
Habberjam, 1983, London: The Athlone Press
-1989, Cinema 2: The Time-Image, käännös Hugh Tomlinson and Robert Galeta, London:
The Athlone Press
-1990, Pourparlers, (engl.) Negotiations 1972-1990, 1995, 1997, New York:
Columbia University Press
-1993, Deleuze, Gilles; Hardt, Michael, An Apprenticeship in Philosophy, London: UCL
Press
-1997, The Actual and the Virtual, ANY, Architecture New York, 19/20, New York:
Anyone Corporation
Derrida, Jacques,
-1967, De la grammatologie, (Of Grammatology, käännös Gayatri Chakravorty Spivak,
1976)
-1967, 1978, L'Écriture et la différence, (Writing and Difference, käännös Alan Bass,
1978)
-1972a, La Dissémination, (Dissemination, käännös Barbara Johnson, 1981)
-1972b, 1988, Positions, keskusteluja Henri Ronsen, Julia Kristevan, Jean-Louis
Houdebinen ja Guy Scarpettan kanssa, Pariisi: Les editions de Minuit, (Suomenkielisen
laitoksen suomentanut Outi Pasanen, 1988, Helsinki: Oy Gaudeamus Ab
-1982, Différance, käännös Alan Bass, Margins of Philosophy, Chicago: University of
Chicago Press
-1987, De l'esprit: Heidegger et la question, (Of Spirit: Heidegger and the Question,
käännös Geoffrey Bennington and Rachel Bowlby, 1989)
-1990, A Derrida Reader: Between the Blinds, toim. Peggy Kamuf
-1992, Acts of Literature. London: Routledge
-1994, The Deconstruction of Actuality, Radical Philosophy, vol. 68, 29
-1995, Points… Interviews, 1974-1994, Stanford: Stanford University Press
Descartes, René,
-1644 (lat.) 1647 (ransk.), Principia philosophiae
-2001, Teokset I. Yksityisiä ajatelmia. Järjen käyttöohjeet. Metodin esitys ja
Optiikka. Kirjeitä 1619-1640. Helsinki: Gaudeamus
.-2002, Teokset II. Mietiskelyjä ensimmäisestä filosofiasta. Kirjeitä 1640-1641. Helsinki:
Gaudeamus
-2003, Teokset III. Filosofian periaatteet. Totuuden tutkimus luontaisella valolla.
Huomautuksia erääseen ohjelmajulistukseen. Kirjeitä. Helsinki: Gaudeamus
-2005, Teokset IV. Sielun liikutukset. Ihmisruumiin kuvaus. Anatomisia katkelmia.
Kirjeitä. Helsinki: Gaudeamus
Foucault, Michel,
-1969, The Archaeology of Knowledge (engl.), 1989, London: Routledge
-1983,This is Not a Pipe, trans. J. Harkness, Berkeley and Los Angeles: Univer- sity of
California Press
-1986, A Critical Reader, Blackwell
-1970, The Order of Things: An Archaelogy of the Human Sciences, New York:
Pantheon Books, 1970, London, Tavistock/ Routledge
Frampton, Kenneth,
-1974,On Reading Heidegger, Oppositions
-1980, (viitteet 1987 painokseen), Modern Architecture. A Critical History, London:
Thames and Hudson
-1985,Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance, In H.
Foster (Ed.), The Anti-Aesthetic Essays on Postmodern Culture, Washington: Bay Press
-1989, "Kriittisestä regionalismista", teoksessa ’Modernismi-historismi’, R. Nikula
(toim.), Helsinki: Suomen rakennustaiteen museo, Rakennuskirja Oy
Freud, Sigmund 1966, Standard Edition of the Complete Psychological Works of
Sigmund Freud, toim. & käännös James Strachey, London: Hogarth Press
Gibson, William,
-1984, Neuromancer, New York: Ace Books, suom. 1994, Neurovelho, Juva: WSOY
-1986, Count Zero, New York: Ace Books
Giedion, Sigfried,
-1941, Space, Time and Architecture, The Growth of a New Tradition, (painokset 1941;
1961, London: Seeker and Warburg; viitteet 5.painokseen, 1967; 1974, Cambridge, Mas-
sachusetts: Harvard University Press
-1958, Architecture You and Me, The Diary of a Development, Cambridge, Mas-
sachusetts: Harvard University Press
Grosz, Elizabeth 1997, The Future of Space: Toward an Architecture of Invention, ANY,
Architecture New York, 19/20, New York: Anyone Corporation
Haavio, Martti:
-1942, Suomalaiset kodinhaltiat, Porvoo
-1955, Kansanrunojen maailmanselitys, Helsinki
-1959, Karjalan jumalat, Porvoo
-1967, Suomalainen mytologia, Porvoo
Harries, Karsten,
-1983 (uusintap.1993), Thoughts on a Non-Arbitrary Architecture, D. Seamon (toim.),
Dwelling, Seeing, and Designing,Toward a Phenomenological Ecology, Albany, State
University of New York Press
-1984, Space, Place and Ethos: Reflection on the Ethical Function of Architecture,
Artibus et historiae, 9/1984
-1985a, The Ethical Function of Architecture, D. Ihde; H.J. Silverman (toim.), Descrip-
tions. Albany, State University of New York Press
-1985b, Modernity's Bad Conscience, AA Files 10, London
-1988a, Representation and Re-presentation in Architecture, Via 9/1988a
-1988b, The Voices of Space, Center, A Journal for Architecture in America voi 4/1988b
-1992, Context, Confrontation, Folly, Perspecta 27, 1992
-1994, Philosophy and Architectural Education, Arkkitehtuurin tutkijankoulutus ja
tutkimus1990-luvulla. Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosaston julkaisuja, 1994/6,
Espoo
Harva, Uno 1959, Suomalaisten muinaisusko, Porvoo: WSOY
Heidegger, Martin,
-1927, Sein und Zeit, (Being and Time), painos 1962, San Francisco: HarperSan-
Francisco), 1963, (Sein und Zeit), Tübingen
-1950, Der Ursprung des Kunstwerkes, (1992, Stuttgart: Reclam), Taideteoksen alkuperä,
1995, käänt. Hannu Sivenius, Helsinki: Kustannusoskeyhtiö Taide
-1954, Vorträge und Aufsätze, essee Bauen, Wohnen, Denken, (1990; ranskankielinen
käännös A. Preau, Essais et Conferences Paris: Gallimard, 1958)
-1959, Unterwegs zur Sprache, painos 1965 (alkup. 1959), Tübingen: Verlag Gunter
Neske Pfüllingen
-1964, The Origin of the Work of Art, (käänn. Albert Hofstadter) Philosophies of Art and
Beauty, Hofstadter, Albert and Kuhns, Richard (toim.), Chicago: The University of Chi-
cago Press
-1969, Die Kunst und der Raum - L'art et I'espace, St Gallen: Erker-Verlag
-1986, The Basic Question of Being as Such in Heidegger Studies, Etema International
-1989, Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), Frankfurt am Main: Klosterman
-1971, Poetry, Language, Thought, New York: Harper & Row
-1977, Basic Writings, New York: Harper & Row
Heim, Michael 1993, Virtuaalitodellisuuden metafysiikka, suomennettu artikkeli kirjassa:
Erkki Huhtamo (toim.), 1995, Virtuaalisuuden arkeologia, virtuaalimatkailijan uusi
käsikirja, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Taiteiden tiedekunta, Julkaisusarja D
Hume, David 1739, A Treatise of Human Nature, toim. L.A. Selby-Bigge, 1888, Oxford:
Clarendon Press
Jung, C.G.,
-1964, Man and His symbols, New York: Doubleday and Co
-1983, The Collected Works of Carl G. Jung, Princeton University Press
-1989, Memories, Dreams, Reflections, Vintage Books
Kauppinen, Jari,
-1998, Etiikka kauhun tilana. Derrida Blanchot’n ja Levinasin välissä, teoksessa Etiikka
ja estetiikka, Gaudeamus
-2000, Atopologies of Derrida, Philosophy, Law and Literature, Helsinki: Helsingin
yliopisto
Kusch, Martin 1991, Foucault’s Strata and Fields an Investigation into Archeological
and Geneological Science Studies, Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Pub-
lishers; Suomenkielinen käännös 1993, Tiedon kentät ja kerrostumat- Michel Foucault’n
tieteentutkimuksen lähtökohdat, Oulu: Kustannus Pohjoinen
Langer, Susanne K, 1953, Feeling and form, 1963, London: Routledge & Kegan Paul
Limited
Leibniz, Gottfried 1714, Monadologie
Lorenzer, Alfred,
-1972, Zur Begründung einer materialistischen Sozialisationstheorie, Frankfurt am Main:
Suhrkamp
-2002, Die Sprache, der Sinn, das Unbewußte, Psychoanalytisches Grundverständnis und
Neurowissenschaften, Stuttgart: Klett-Cotta Verlag
Lynch, Kevin,
-1960, The Image of the City, Cambridge, Mass.
-1962, Site Planning, Cambridge, 1982, Massachusetts ja Lontoo: The M.I.T. Press
-1981, A Theory of Good City Form, Cambridge, Mass.
Merleau-Ponty, M. 1962 (1945), Phenomenology of Perception, käännös C. Smith, 1974,
London: Routledge & Kegan Paul
Morphy, Howard 1998, Aboriginal Art, London: Phaidon Press Limited
Morris, A.E.J. 1982, History of Urban Form Before the Industrial Revolutions, London:
Longman Group Ltd.
Mumford, Lewis 1961, The City in History, New York: Harcourt Brace Javanovich; 1968,
London: Seeker and Warburg
Norberg-Schulz, Christian,
-1974, (1980b), Meaning in Western Architecture, London: Studio Vista LondonCassells
Ltd, (uusintap. 1980, New York: Rizzoli)
-1975, The Dwelling and the Modern Movement, Lotus 9 (Febbraio 1975). (La casa e il
movimento moderno).
-1979, Kahn, Heidegger and the Language of Architecture, Oppositions 18
-1980a, Genius Loci, towards a Phenomenology of Architecture, London: Academy Edi-
tions
-1985, The Concept of Dwelling. On the Way to a Figurative Architecture, New York:
Electa/Rizzoli
-1988a, Architecture: Meaning and Place. Selected Essays, New York: Electa/Rizzoli
-1988b, Roots of Modern Architecture, Tokyo: A.D.A. Edita
-1991, The Language of Architecture, Datutop No 14 May 199, Tampere
Oger, Eric 1997, Mirrors, Ghosts and Open Zones: Virtuality in Bergson’s Philosophy,
ANY, Architecture New York, 19/20, New York: Anyone Corporation
Paulaharju, Samuli:
Matkakertomuksia Suomesta, I-XIX, vuosilta 1908-1943.
Rajchman, John 1997, Artifice in an Ersatz World, ANY, Architecture New York, 19/20,
New York: Anyone Corporation
Sihvonen, Jukka 1995, VT ja täydellisen kokemisen unelmat, artikkeli kirjassa: Erkki
Huhtamo (toim.), Virtuaalisuuden arkeologia, virtuaalimatkailijan uusi käsikirja,
Rovaniemi: Lapin yliopisto, Taiteiden tiedekunta, Julkaisusarja D
Siikala, Anna.Leena 1992, Suomalainen shamanismi, SKS
Totaro, Donato,
-1999, Gilles Deleuze's Bergsonian Film Project, Off Screen Essays,
donato@offscreen.com
-2001, Time, Bergson, and the Cinematographical Mechanism, Off Screen Essays,
donato@offscreen.com
Lokakuun lopussa 1915 lähti suomalainen lähetystö Tukholmaan: senaattori Otto Stenroth, Samuli Sario, A. H. Saastamoinen ja Axel Lille. Aaro Pakaslahti kertoo tästä teoksessaan Suomen politiikka maailmansodassa. Ruotsin valtakunnanmarsalkka kreivi Douglas vaati Suomelta Pohjois-Suomea (Kemijoki rajaksi) ja tarjosi korvaukseksi "niin suuren osan Venäjän Karjalaa kuin se haluaisi."
VastaaPoistaSuomalaisten lähetystö ei kuitenkaan halunnut luovuttaa Pohjois-Suomea, mitä Ruotsi yritti anastaa vielä 1918.
lyyxem.freehostia.com/teljo.htm
"Presidentti Relander kaatui ruotsalaismielisyyteensä kuusi vuotta sitten [1931]. Olin mukana siinä kokouksessa, jossa maalaisliitto päätti olla asettamatta presidentti Relanderia uudelleen presidenttiehdokkaaksi. Ja se tapahtui juuri hänen ruotsalaisystävällisen politiikkansa takia."
"Presidentti Svinhufvud ei kaatunut yksin ruotsalaisystävälliseen politiikkaansa, mutta se kuitenkin hyvin oleellisesti edisti hänen kukistumistaan."
- Veikko Heiskanen, kansanedustaja (ml), professori
lyyxem.freehostia.com/1930.htm
Vuonna 1905 yleistä äänioikeutta vastusti "Huusis"-lehti. Linkissä Tuulispään pilapiirros.
Piikkilangalla aidattu koulu Espoossa talvella 1908
Vähävaraisten torpparien ja muonamiehien ponnistuksilla syntyi Luukkaan eli Luukin kansakoulu vuonna 1906. Jouluna 1907 C.G. Avellan teetti koulurakennuksen ympärille piikkilanka-aidan sekä karkoitti kevätlukukauden alussa kouluun pyrkivät lapset pois.
kemts.freehostia.com/1900-alku.htm