Matti Hyryläinen,
s. 1942, on koulutukseltaan koneinsinööri. Valmistumisensa jälkeen
Hyryläinen oli pitkään töissä patenttivirastossa. Hyryläisen mukaan
siellä oli hyvä rauha mietiskellä yleisiä asioita jotka hän sitten
kokosi kirjaksi
Uusi yhteiskuntajärjestelmä. Kirja ei tuolloin kelvannut kustantajille ja niin Hyryläinen kustansi sen itse vuonna 1987. Hyryläisen teos, alaotsikkonaan
Teoria luontoa säästävästä yhteiskunnasta, odottaa yhä arvoistaan käsittelyä. Klubialustuksessaan Hyryläinen sivuaa teoksensa ideoita.
"Insinöörinä
minulle ymmärtäminen on paljolti käsittämistä, sen toteuttamista mitä
voi käsillä tehdä. Niinpä olen talousfilosofoinnin ohella harrastanut
kaikenlaisten asioiden suunnittelua ja rakentamista, kamerasta
omakotitaloihin ja saviuuneista koottaviin kajakkeihin. Se on kivaa ja
välttämätön vastapaino varsin ideaalille ja mihinkään johtamattomalle,
ainakaan vielä pitkään aikaan, filosofoinnille."
...
Matti Hyryläinen: Johdanto aiheeseen
Kapitalismi vai Vapaus
Vapaus
on vaikea käsite, jonka sisällöstä ja merkityksestä on suunnilleen yhtä
monta mielipidettä kuin on esittäjiäkin. Yleisesti kuitenkin puhutaan
positiivisesta ja negatiivisesta vapaudesta. Positiivinen vapaus on
vapautta johonkin kun negatiivinen vapaus on vapautta jostakin.
Tämä
jaottelu on sillä tavalla merkityksellinen, että nykyinen poliittinen
kenttä jakautuu tavallaan sen mukaan. Vasemmistossa korostetaan
positiivisia vapauksia. Jotta kaikilla olisi sama vapaus menestykseen,
jokaiselle on annettava yhteiskunnan toimesta tietty elämisen taso,
koulutus, terveydenhoito ja perustoimeentulo. Oikeistossa korostetaan
negatiivista vapautta ja nimenomaan yhteiskunnan määräysvallasta.
Jokaisella pitää olla vapaus etsiä omaa onneaan ilman että valtiovalta
häntä siitä estää, kunhan kukaan ei toimillaan rajoita muiden vastaavaa
vapautta.
Kummatkin
ovat vapaudella perusteltuja tavoitteita, mutta kumpaa näkökulmaa olisi
loogisempaa noudattaa eli kummalle periaatteelle pitäisi yhteiset
säännöt laatia? Mikä on vapain tapa ratkaista tämä keskeinen kysymys?
Tähän
ei ole itsestään selvää vastausta. Täysin vapaassa maailmassa, kun
kaikilla on periaatteessa samat lähtökohdat eikä kukaan periaatteessa
rajoita muiden vapautta, kysymys ratkaistaan valtapolitiikalla. Kun
jokaisella on sama vapaus keksiä yhteisiä tavoitteita, lahjoa, uhata,
sopia, liittoutua, kiristää, valehdella ja sotia, vahvimmat ja ovelimmat
voittavat. Tämä perimmäinen vahvimman vapaus on aina olemassa. Se
mahdollistaa hitlerit ja stalinit, jotka saattavat nousta
tuntemattomuudesta yksinvaltaan kymmenien miljoonien käskyttäjiksi ja
tappajiksi.
Valtaan
päässeiden ensimmäinen huoli ei kuitenkaan koske filosofisia kysymyksiä
eikä kaikkien yhteistä etua vaan sitä, miten he parhaiten
säilyttäisivät valtansa. Niinpä he laativat yhteiset säännöt sen
käytännön vahvistamiseksi, jolla he ovat valtaan päässeet. Kuitenkin
sillä erolla, että heillä on vapaus suoda itselleen valtaan kuuluvia
etuoikeuksia ja kiistää vastustajien oikeuden vastatoimiin. Tällä tavoin
vapaa kilpailu johtaa epävapaaseen yhteiskuntaan, jossa vahvimmat
alistavat heikommat. Se tapahtuu riippumatta siitä, minkä vapauden
puolesta voittajat ovat alun perin taistelemaan lähteneet.
Näin
syntyneen ongelman ratkaisemiseen jako positiiviseen ja negatiiviseen
vapauteen ei tarjoa teoreettistakaan apua. Vapaus on nähtävä
yhteiskunnan rakenteellisena ominaisuutena. Määräävänä tekijänä on
valta, joka on vapautta säätää yhteisiä sääntöjä, jotka kaventavat
muiden vapauksia. Vapaus on vallan kääntöpuoli.
Millä
periaatteella yhteisistä säännöistä on sitten päätettävä, jotta
päättäjillä olisi mahdollisimman vähän valtaa laatia sääntöjä, jotka
rajaavat muiden toimintavapauksia? Vastaus on: demokraattisella
periaatteella. Yhteiskunnallinen vapaus on tasa-arvoista ja vapaata valintaa alhaalta päin.
Vapaus on määräysvallan rajoittamista sen kohteiden valinnan
vapaudella. Valta on valtaa säätää lakeja ja vapaus on vapautta valita
lakien tekijöiden ja siten myös lakien välillä, jolloin sekä lakien
tarjonta että niiden käyttöönotto muodostuu näin muodostuvan kiertokulun
seurauksena. Jokaisen ääni on yhtä arvokas sekä yhteiskunnallisessa
keskustelussa että päättäjien ja päätösten valintaa suoritettaessa.
Siksi sananvapaus ja yleinen ja yhtäläinen äänioikeus ovat demokratian
ydinominaisuudet.
Edellä
kuvattu valta on myös taloudellisen vallan perusta, sillä poliittinen
valta säätää taloudenkin pelisäännöt ja omistajuus on poliittisesti
säädelty ominaisuus. Vastaavasti edellä kuvattu vapaus on myös
taloudellisen vapauden perusta. Taloudellinenkin vapaus on tasa-arvoista
ja vapaata valintaa alhaalta päin.
Yksinvaltaista
poliittista hallintaa vastaa taloudessa yksinvaltainen omistajuus.
Tälle perustuvaa talousjärjestelmää sanotaan tässä kapitalismiksi. Sille
on ominaista omaisuuden yksityinen hallinta sekä käytön suhteen että
kaupankäynnin suhteen. Siihen kuuluu omistajan vapaus tehdä kaikenlaisia
omaisuutensa käyttöä, vuokrausta ja myyntiä koskevia sopimuksia sekä
vapaus salata omaisuutensa ja kaupankäyntinsä, paitsi poliittisen vallan
erikseen määritellyissä kohteissa ja erikseen määritellyiltä kohteilta.
Edellä
mainitut omistajuuden yksinvaltaan eli kapitalismiin perustuvat
vapaudet, laeilla vahvistettuina oikeudet, ovat samanlaisia vallan
kohteiden vapautta rajoittavia ja valtaa ja vaurautta keskittäviä
tekijöitä kuin poliittisenkin yksinvallan oikeudet ja vapaus on
samanlaista alhaalta vapaata valintaa kuin politiikassakin.
Sananvapautta vastaa taloudessa omaisuuksia ja kauppoja koskeva
sananvapaus. Toisin sanoen, vapaassa taloudessa poliittinen valta ei
lakisääteisesti suojele näitä koskevia salaisuuksia. Yksilöiden
vapauteen perustuvassa taloudessa jokainen saa pitää omat tietonsa
salaisina, mutta yhteiset, toisia sitovat salassapitosopimukset ovat
laittomia. Yleistä ja yhtäläistä äänioikeutta vastaa vapaassa taloudessa
yleinen ja yhtäläinen osto-oikeus. Toisin sanoen, jokaisella on oltava
yhtäläinen oikeus ostaa haluamiaan tuotteita kaikilta tuotteita myyntiin
tarjoavilta. Myyjän on tarjottava tuotteitaan kaikille ja samoin
ehdoin, mikä yhtäläinen kohtelu koskee paitsi hintoja myös tuotteita
koskevia muita tietoja. Näiden ehtojen lisäksi vapaassa taloudessa
poliittinen valta ei myönnä mitään erityisiä hallintaoikeuksia
tuottajille ja omistajille. Siten esimerkiksi patentteihin ja
tekijänoikeuksiin liittyviä taloudellisia yksinoikeuksia sen enempää
kuin osakeyhtiöihin liittyvää rajoitettua omistajanvastuuta ei vapaassa
taloudessa ole. Tällaista vapaaseen valintaan perustuvaa taloutta
voidaan kutsua myös aidoksi markkinataloudeksi erotukseksi
kapitalistisesta markkinataloudesta.
Ehkä
vielä on syytä tarkentaa asiaa siltä kohdin, että myös kapitalismin
väitetään toteuttavan vapaata markkinataloutta – sillähän sitä
nimenomaan mainostetaan. Väite perustuu siihen, että kaupantekoa, joka
tapahtuu molemmin puolin vapaaehtoisesti, pidetään sillä perusteella
vapaana. Tässä ei ole kuitenkaan otettu huomioon sitä painostussuhdetta,
joka tuotteen omistajalla on periaatteessa ja usein käytännössäkin sen
haluajaan nähden. Omistajan vallassa on päättää myykö hän tuotettaan
lainkaan ja jos myy niin mihin hintaan. Ostajalla ei ole valtaa vaatia
itselleen mitään tuotetta johonkin määräämäänsä hintaan. Tästä syystä
myyjä on lähtökohtaisesti ylhäällä painostusasemassa ja ostajat alhaalla
heikompina.
Työn
myyminen on kuitenkin poikkeus, sillä siinä myydään itseä eikä
määrättyä tuotetta. Lisäksi työn tarjoajien ollessa köyhiä työn
ostajalla on ylivertainen painostusase, nälkä. Nälän uhkaamana ihminen
suostuu vapaaehtoisesti sopimukseen, jolla hän saa palkaksi yhden kanan
työpanosta vastaan, joka tuottaa työn ostajalle kymmenen kanaa. Kun
kaikki työnantajat noudattavat samaa liikeideaa, köyhyydestä pääseminen
on erittäin hidasta. Vasemmiston vastaus ongelmaan on ollut työläisten
organisoituminen poliittiseksi voimaksi, joka säätelee työpaikkojen
omistusrakenteita ja rajoittaa työnantajien vapauksia. Näin korvataan
vain yksi valtarakenne toisella. Eikä tämä
poista talouden keskeistä ongelmaa, globaalia kilpailupainetta, joka
painaa kuluttajien ja työläisten tuloja alas ja sijoittajien ja
johtajien tuloja ylös. Sosialismi on vain kansallinen ratkaisu ja sen
mahdollisuudet ovat sitä pienemmät mitä globaalimpaa talous on.
Vapaa
markkinatalous on sen sijaan globaalisti antisosialistinen, niin
poliittista kuin taloudellistakin valtaa purkava ratkaisu. Sen
historiallinen paikka asettuu siihen, kun tavalliset kansalaiset ympäri
maailman havahtuvat kestämättömiksi kasvaviin tuloeroihin ja jatkuvan
kasvun vaatimuksiin. Ja kun he ymmärtävät, ettei taloudellinen vapaus
ole kapitalismin sen enempää kuin sosialisminkaan suunnalla vaan
demokratian idean soveltamisessa talouden sääntöihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.