Maailman uskontojen
haasteet – kohti universaalia uskontoa?
Marx,
Freud ja Nietzsche – kaikki väärässä.
Uskonnot eivät ole kadonneet
modernisaation, luonnontieteiden voittokulun tai ns. rationaalisen
maailmankatsomuksen voittokulun myötä. Päinvastoin. Ne näyttävät vain
vahvistuvan kolmannen vuosituhannen alkaessa.
Etelässä leviää karismaattinen
kristinusko.
Afrikassa prosessi on usein luonteeltaan synkretististä, jolloin
kristinuskoon sekoittuu vahvoja vaikutteita paikallisista uskonnoista.
Pohjoisessa puolestaan yleistyy uushenkisyys.
Kun puhumme uskonnosta, mistä me itse asiassa
puhumme. Uskonnon määrittely on osoittautunut hyvin pulmalliseksi.
Monet uskontotieteilijät ja antropologit ovat heittäneet hanskat nurkkaan ja
luopuneet yrityksestä. Pulmia on aiheuttanut esim. buddhalaisuus.
Hindulaisuuskin on ongelmallinen. Ei perustajaa, ei pyhiä kirjoja seemiläisten
uskontojen tavoin. Jumaluuksien kanssakin on niin ja näin. Ei siksi, että niitä
ei olisi, vaan siksi että niitä on liikaa.
Kukaan ei pysty sanomaan tarkkaa
lukumäärää - tunnetun sanonnan mukaanhan jumalia on yhtä paljon kuin lehmässä
on karvoja.
Sitä
paitsi onko se edes itämainen uskonto? Syntyikö se Intiassa vai lännessä? Onko
se maailman nuorin uskonto? Tarkoitan tällä
uushindulaisuutta. Tunnetun intialaisen historioitsijan J.N. Jhan mukaan
se on pikemminkin brittien kuin intialaisten luomus. Tai se on eräänlainen
hybridi – länsimaalaisen ja intialaisen kulttuurin yhteinen innovaatio. On hyvä
myös muistaa, että muutenkin uskonnot ovat eurooppalaista ”keksintöä”.
Kolonialismin aikaan eurooppalaiset rupesivat luokittelemaan tiettyjä
rituaalisia, pyhiä käytäntöjä uskonnoiksi. Esim. sanskritissa ei tunnettu
termiä 'uskonto', eikä sitä tunnettu myöskään arabiassa – tai itse asiassa
termille ei ole suoraa vastinetta yhdessäkään ei-eurooppalaisessa kulttuurissa.
Mutta
ne haasteet. On aika selvää, että maailman uskontojen keskeiset haasteet
liittyvät ihmiskunnan nykyisiin ongelmiin. Niistä kaksi on ylitse muiden:
ekologinen kriisi ja kulttuurien välinen yhteisymmärrys ja sen vahvistaminen –
eli kuinka tulla toimeen keskenään tällä pienellä telluksella.
Keskityn seuraavassa erityisesti jälkimmäiseen eli
kulttuurien väliseen yhteisymmärrykseen. Lopuksi käsittelen myös lyhyesti
uskontojen ”vastauksia” ekologiseen kriisiin.
Esityksen
keskeinen kysymys: Onko maailmanuskontojen piirissä tapahtumassa sellaista
konvergoitumista, jota voisi kutsua liikkeeksi kohti universaalia uskontoa?
On
tietysti aika luontevaa olettaa, että mitä enemmän kulttuurit ovat
vuorovaikutuksessa keskenään, sitä enemmän ne omaksuvat vaikutteita toisiltaan.
Tämähän näkyy myös maailmanuskontojen historiassa: ne ovat osin sekoittuneet jo
tuolloin.
Tuota kysymystä on mielekästä käsitellä
globalisoitumisen kehikossa, sen pitkässä kaaressa. Globalisaatio on ollut ennen muuta
kulttuurinen prosessi, vaikka talous onkin ollut primaarisena liikuttajana
erityisesti toisen maailmansodan jälkeen. Se alkoi uuden ajan taitteessa (esim.
Immanuel Wallersteinin mukaan). Tätä voi kutsua globalisaation I aalloksi.
Toinen aalto ajoittui kolonialismin ja varhaisen teollistumisen aikaan ja III aalto toisen maailmansodan jälkeiseen
kiihtyvään prosessiin.
Hahmottelen
seuraavassa miten uskonnot ovat sopeutuneet tähän ja toisaalta olleet luomassa
tätä prosessia. Ennen sitä kuitenkin pari sanaa universaalin uskonnon
luonteesta.
Universaalin uskonnon
voi ymmärtää Mahatma Gandhin tavoin. On vain yksi Totuus/Jumala, mutta monia
teitä sen tavoittamiseksi. Eli eri uskonnot valottavat Totuutta omasta näkökulmastaan,
toinen toistaan täydentäen.
Swami Vivekananda
määritteli universaalia uskontoa ennen Gandhia Maailman uskontojen
ensimmäisessä parlamentissa Chicagossa
vuonna 1893 näin:
”Universaalisen
uskonnon ihanteella emme tarkoita universaalia filosofiaa tai mytologiaa,
emmekä universaalia rituaalia. Mitä me sitten tarkoitamme? Erilaisuuden
tunnistamista. Meidän täytyy oppia, että Totuus, kuten kauneus, voidaan esittää
sadalla tuhannella eri tavalla”.
Kristillisen
perinteen piirissä kanadalainen uskontotieteilijä Wilfred Cantwell Smith
kehitti lähes sata vuotta myöhemmin oppia uskontojen universaalista
teologiasta: ”Historia on vienyt meidät pisteeseen... jossa on välttämätöntä
kehittää teologiaa, joka nousee maailman kaikista uskonnoista” (Towards a World Theology, 1981).
Tuolloin kristinuskon parissa virisi laajemminkin keskustelua eri uskontojen
dialogista.
Gandhin ja Smithin ajatukset kertovat aidosta
pluralismista, moniarvoisuudesta suhteessa eri uskontojen perinteisiin.
Vivekanandan suhde pluralismiin on puolestaan ongelmallinen. Palaan tähän
kysymykseen hetken kuluttua. Pluralismin eroavuus esimerkiksi ”tavalliseen”
tapaan suhtautua suvaitsevasti toiseen perinteeseen on mielestäni aika
huikea. Suvaitseminen on vasta jossakin puolitiessä aitoon moniarvoisuuteen, se
viittaa johonkin sellaiseen, että ”tässä tilanteessa meidän on pakko suvaita
tai sietää toinen”.
Universaali uskonto ei siten tarkoita yhtä yhteistä
uskontoa, vaan niiden yhteisen ”alkuperän” ja ytimen etsimistä. Käytännössä
monet synkretistiset uskonnolliset suuntaukset ovat toteuttaneet tätä
universaalin uskonnon ideaalia eri puolilla maailmaa.
I aalto.
Vaikuttiko se uskonnolliseen dialogiin? Kyllä, jossain määrin. Esimerkiksi
Intiassa hindu- ja muslimikulttuurien hedelmällinen vuorovaikutus synnytti
lyhytaikaisen synkretistisen virtauksen islamilaisen mogulihallitsija Akbarin
aikana 1500-luvun puolivälissä.
Akbar tuli tunnetuksi erityisesti moniarvoisuuden
puolustajana. Tässä keskeisiä olivat julkiset keskustelutilaisuudet, joihin
osallistuivat hindujen ja muslimien ohella kristittyjä, juutalaisia,
parsilaisia, buddhalaisia ja jainalaisia. Näihin tilaisuuksiin sanotaan
osallistuneen myös ateistisen filosofisen carvaka-koulukunnan
edustajia. Akbar pyrki lopulta luomaan jopa uuden synkretistisen uskonnon, din-i-ilahin (Jumalan uskonnon), johon
oli tarkoitus yhdistää eri uskontojen parhaat puolet.
Italiassa kehitettiin lähes samaan aikaan
uskonnollista filosofiaa, joka perustui pitkälle vietyyn synkretismiin. Siinä
kristinuskoon yhdistettiin vaikutteita uusplatonismista (erityisesti
Plotinokselta) ja erilaisista länsimaisista esoteerisista virtauksista. Pico
della Mirandola kokosi 900 teesissään systemaattisesti aineistoa kaikista
tunnetuista uskonnoista ja yritti osoittaa, että niiden kaikkien perusta oli
sama.
Giordano Bruno omaksui Mirandolan tavoin
ajatteluunsa vaikutteita uusplatonismista ja hermeettisestä perinteestä. Brunon
mielestä ääretön universumi ei ollut ainoastaan Jumalan luoma vaan elävä
jumalallisuus itsessään.
Pansofistien tavoin Bruno uskoi, että luonnontiede
ja uskonto olivat yhdistettävissä toisiinsa. Pansofistit unelmoivat yleisesti
uudesta kristillisestä hyvinvoivasta Euroopasta, joka olisi ylittänyt uskonnon
laajemmalla tulkinnallaan ajalle tyypilliset valtiolliset ja uskonnolliset
ristiriidat. Joidenkin tutkijoiden mukaan Bruno suunnitteli jopa uuden uskonnon
perustamista.
Globalisaation II aalto. Kolonialismi ja alkava
teollistuminen mullistivat aika perusteellisesti uskonnollista kenttää
Euroopassa ja Intiassa. Eurooppaa oli ravistanut jonkinlainen Kiina-buumi 1700-luvun puolivälistä alkaen. Mutta keskeisempää oli kuitenkin tuossa
vaiheessa indomaniaksi kutsuttu Intia-innostus, jonka keskuksena oli
Jenan yliopisto Saksassa.
Ilmiön taustalla oli William Jonesin mullistava
kielitieteellinen keksintö 1700-luvun lopulla Kalkutassa: sanskrit kuului
samaan kieliperheeseen kuin Euroopan valtakielet. Jones perusti vuonna 1784 Bengalin
Aasialaisen Seuran (The Asiatic Society of Bengal), jossa käännettiin
nopeaan tahtiin hindulaisuuden ja buddhalaisuuden keskeiset teokset
englanniksi.
Saksalaisen luonnonfilosofian piirissä indomaniaa
nostattivat sellaiset Jenassa vaikuttaneet filosofit ja historioitsijat kuin
Friedrich Schelling, Johann Gottfried Herder ja erityisesti Schlegelien
veljespari, Friedrich Schlegel ja August-Wilhelm Schlegel. Eurooppalaisuuden
juuria ruvettiin jäljittämään Gangesin rannoilta Intiasta. Hindulaisuutta
pidettiin alkuperäisempänä uskontona kuin kristinuskoa, jonka juurten uskottiin
olevan hindulaisuudessa. Saksalaiset romantikot korostivat mielellään Saksan
erityisasemaa tässä yhteydessä. Se kantoi kuulemma muinaisen vedalaisen Intian
viisautta kielessään ja kulttuurissaan. Saksan ensimmäinen indologian
professori August-Wilhelm Schlegel kiteytti tämän väitteeseensä ”Saksa on
Euroopan Intia”.
August Wilhelm Schlegel pääsi omalla tavalla
muovaamaan myös Ruotsin kruununprinssi Kaarle Juhanan ajattelutapaa, sillä hän
toimi vuosina 1812-14 tulevan kuninkaan opettajana. Tukholmaan hän ajautui
tuolloin Venäjän ja Suomen kautta rakastajatterensa, kirjailija Anne-Louise de
Staelin kanssa, kun Napoleonin vihollisena pidetty de Stael oli karkotettu
Ranskasta. Schlegelin kerrotaan tähdentäneen Kaarle Juhanalle, kuinka tärkeää
germaanisille kansoille oli tuntea intialaista kulttuuriperintöä ja pyhiä
Veda-kirjoituksia. Olihan se myös eurooppalaisten historiaa! Ruotsissa oli
tuolloin käännetty ensimmäisen kerran muinaisskandinaavinen Edda-runoelma
ruotsiksi. Eddan mytologiasta ja Veda-kirjoituksista löydettiin pian paljon
yhtäläisyyksiä. Pääjumala Odininkin alkuperäiseksi asuinsijaksi paikannettiin
Intia, sillä hänen uskottiin vaeltaneen arjalaisen heimon mukana Intiasta
Pohjolan perukoille ja kohonneen myöhemmin muinaisen Skandinavian johtajaksi.
Kuinka
indomania vaikutti sitten eurooppalaiseen uskonnolliseen kenttään?
Pitkälle tämän perinteen vaikutuksesta syntyivät esimerkiksi teosofia ja antroposofia.
Toisaalta indomaniasta johti pieni polku (yhdistyneenä aikaisemmin
kehitettyihin rotuteorioihin) myös ns. esoteeriseen arjalaisuuteen, joka valmisteli tietä sitten
natsismille. Vähän myöhemmin natsi-Saksan uskonnollisessa kentässä tämä ilmeni
pyrkimyksessä tehdä lopullinen irtiotto kristinuskosta tai juutalaisuuden
”saastuttamasta” kristillisyydestä. Vaihtoehtoina olivat tuolloin lähinnä
Saksalainen uskonliike ja Saksan kristityt.
Saksalaisen uskonliikkeen perustaja Jakob Hauer
seurasi keskeisenä natsi-ideologina pidetyn Alfred Rosenbergin ohjetta: uuden
Saksan piti hakea spirituaalisia vastauksiaan kristinuskon sijaan arjalaisen
kulttuurin juurilta. Hauerin mielestä uusi indoeurooppalainen uskonto oli
ankkuroitava skandinaavisen perinteen ohella hindulaisuuteen ja
buddhalaisuuteen, jotka olivat sovitettavissa hänen mielestään helposti
kansallissosialistisen maailmankuvan osaksi.
Huomattavasti suositummaksi tuli kuitenkin Saksan
kristittyjen liike, jossa pyrittiin eliminoimaan juutalaisuus Raamatusta ja
kirkollisesta elämästä. Eli Raamattu oli kirjoitettava kokonaan uusiksi.
Juutalaisuudesta puhdistettu Uusi testamentti (Die Botschaft Gottes)
ilmestyikin sitten vuonna 1940. Liike pyrki myös sulattamaan
muinaispohjoismaista germaanista uskontoa uuden kristinuskonsa osaksi. Saksan
kristittyjen kannattajia on arvioitu olleen noin kolmannes (25-33 prosenttia)
protestanteista.
Globalisaation II aalto
mylläsi perin juurin uskonnollista kenttää myös Intian niemimaalla.
Hindulaisuus
koki tuolloin lähes täydellisen reformaation. Monet tutkijat ovat väittäneet,
että itse asiassa hindulaisuus uskontona syntyi vasta tuolloin, kuten
aikaisemmin mainitsin. Väite voi olla hieman liioiteltu, mutta se kuvaa hyvin
murroksen syvyyttä: uushindulaisuus on hallinnut tuosta alkaen lähes kokonaan
Intian uskonnollis-filosofista ajattelua. Keskeisimpiä ovat olleet sellaiset
ajattelijat, kuten Swami Vivekananda, Aurobindo Ghose ja Sarvepalli
Radhakrishnan, josta tuli Intian presidentti vanhoilla päivillään 1960-luvulla.
Heidän ajattelunsa taustalla oli Shankaran advaita
vedanta -oppi: ihmisen oli mahdollista kohota jumalankaltaiseksi olennoksi.
Nykyisen Keralan alueella 700-800-luvuilla elänyt Shankara ajatteli
uusplatonistien tavoin, että mikrokosmos on yhtä kuin makrokosmos. Yksilösielun
(atman) on mahdollista tavoittaa tai
sulautua maailmansieluun (brahman).
Uushindulaisuuden ytimessä oli Shankaran oppi,
mutta siihen sulautui huomattavia vaikutteita
myös kristinuskosta.
Kun Intiassa voimistui 1800-luvun lopulla
nationalistinen liikehdintä, uushindulaisuus alkoi omaksua nationalistisia
elementtejä. Tämä kietoutui sen vaikutusvaltaisimman apostolin Swami
Vivekanandan ajatteluun, jonka syntymän 150-vuotisjuhlaa on vietetty tänä
vuonna Intiassa. Maailman uskontojen
ensimmäisessä parlamentissa hän hurmasi
yleisönsä maailmoja syleilevillä puheillaan hindulaisuudesta, joka
olemuksellisesti suvaitsevaisena yhdistäisi eri kansat ja uskonnot piiriinsä.
Puhe olemuksellisesti suvaitsevaisesta uskonnosta
oli ”kaksi teräinen miekka”, sillä samalla hän juurrutti uushindulaisuuteen
omaa yliveroisuutta korostavan elementin. Kaikki uskonnot valottavat kyllä
totuutta, mutta hindulaisuus kaikkien uskontojen ”äitinä” valottaa sitä
paremmin tai totuudenmukaisemmin kuin muut. Vivekananda myönsi lännen ylivallan
tekniikan ja materiaalisen kehityksen alueella, mutta uskonnon ja henkisyyden
aloilla Intialla oli puolestaan kaikki valttikortit käsissään. Idän
jättiläisellä ei ollut mitään opittavaa lännestä. Päinvastoin sillä oli
ainutlaatuinen globaali missio spiritualisoida koko maailma. - Nykyisin tämä
sama äänenpaino kaikuu voimakkaassa hindunationalistisessa liikkeessä. Liike
onkin kohottanut Vivekanandan yhdeksi
suurimmista sankareistaan.
Mahatma Gandhinkin ajattelu rakentui alkuaikoina
paljolti uushindulaiseen perinteeseen. Hän suodatti ajatteluunsa Vivekanandan
tavoin vaikutteita länsimaisilta ajattelijoita ja kristinuskosta.
Myöhemmin Gandhi kuitenkin irtaantui selvästi uushindulaisuuteen pesiytyneestä
oman perinteen ylikorostuksesta ja omaksui puhdaspiirteisen pluralismin tai
universaalin uskonnon ihanteen. Eri uskonnot muodostavat yhdessä eräänlaisen
komplementaarisen kuvauksen totuudesta. Immanuel Kant oli korostanut lähes
vastaavaa periaatetta toista sataa vuotta ennen Gandhia. Hänen mielestään puhe
eri uskonnoista oli yhtä kummallista kuin puhe eri moraaleista. Oli vain yksi
kaikille ihmisille ja kaikkina aikoina vaikuttava todellinen uskonto, vaikka
uskon muodot (kristillinen, islamilainen tai juutalainen)
olivat erilaisia.
Globalisaation III
aalto
toisen maailmansodan jälkeen. Nyt lännen itämaistuminen tavoitti laajat massat
toisin kuin edellisen vuosisadan indomania, joka oli lähinnä intellektuaalinen
liike.
Tunnetusti
varhaiset beatnikit 1940- ja 50-luvuilla loivat katseensa itään etsiessään perusteita uudelle maailmankatsomukselle.
Pari kymmentä vuotta myöhemmin vastakulttuuri alkoi sulautua valtakulttuuriin. Se ei ollut
enää marginaalissa elävien kapinallisten uskonnollista ja
maailmankatsomuksellista etsintää, vaan sovitettavissa suuren yleisön tarpeita
vastaavaksi new age -liikehdinnäksi.Tämä
mullisti ja hämmensi hyvinkin nopeasti uskonnollista kenttää Yhdysvalloissa ja
Euroopassa.
Tätä synkretististä prosessia uskontososiologi
Colin Campbell on nimittänyt lännen itämaistumiseksi. Hänen
mielestään lännessä on tapahtumassa syvä uskonnollinen ja kulttuurinen murros,
joka on johtamassa perususkomusten radikaaliin muuttumiseen. Esimerkiksi
Britanniassa vuonna 1957 enemmistö uskovista ilmoitti uskovansa persoonalliseen
Jumalaan. Vuonna 1993 enemmistö uskoi ”jonkinlaiseen Henkeen, Jumalaan tai
Elämänvoimaan”. Monoteistinen usko on vaihtumassa muuallakin uskoksi itseen ja sen kehitykseen,
persoonallinen jumalakäsitys persoonattomaksi, immanentiksi jumaluudeksi, joka
ilmenee kaikkialla. Tämä muutos on ilmeisin modernissa
Luoteis-Euroopassa. Perinteinen uskonto on säilyttänyt puolestaan parhaiten
asemansa Kaakkois-Euroopassa. (ks. dia).
Idän vaikutus on muuttanut ratkaisevasti jo monien
maailmankatsomusta: usko jälleensyntymiseen ja karman oppiin on yleistymässä
kaikkialla Euroopassa. Britanniassa vain 4 prosenttia aikuisista uskoi
jälleensyntymään 1940-luvulla. Vuonna 1967 reinkarnaatioon uskoi jo 18
prosenttia ja vuonna 1979 29 prosenttia. Vastaavia lukuja on saatu
kyselytutkimuksissa myös muista Euroopan maista ja Yhdysvalloista. Nykyisin
arvioidaan, että reilu viidennes eurooppalaisista uskoo jälleensyntymään.
Tunnettu sosiologi Anthony Giddens on puhunut samasta
ilmiöstä nimellä 'käänteinen kolonialismi'. Nyt länsi ottaa vastaan entistä enemmän
uskonnollisia ja kulttuurisia vaikutteita etelästä, entisistä siirtomaistaan.
Globalisaation kolmas aalto tulee vahvistamaan
huomattavasti Kiinan ja Intian asemaa globaalissa taloudessa tulevina
vuosikymmeninä. Ja tämä luonnollisesti voimistaa entisestään kulttuurivirtoja
idästä länteen, kuten esimerkiksi joogan kohdalla on jo tapahtunut. Joogan
eri muotojen harrastaminen on lisääntynyt niin meillä kuin muuallakin lähes
räjähdysmäisesti. Ennen toista maailmansotaa joogaa ei juuri tunnettu
lännessä.
Tässä yhteydessä on syytä sanoa pari sanaa myös
ilmiön kääntöpuolesta, eli ”henkisyyden” kaupallistumisesta. Nykyisin esim.
Yhdysvalloissa joogaa opetetaan kaikkialla – erilaisissa studioissa,
terveysklubeilla, kylpylöissä ja jopa kirkoissa ja synagogissa. Noin 16
miljoonaa yhdysvaltalaista harrastaa jotakin joogan muotoa. Yhdysvalloissa on
patentoitu pari sataa uutta asanaa. -
Tämä johti pari vuotta sitten omituiseen
kiistaan, kun maan suurin hindujärjestö (The Hindu American Foundation)
syytti amerikkalaista joogateollisuutta hindujen perinteen varastamisesta,
eli älyllisen omaisuuden varkaudesta. Monet ihmettelivät, miten voi varastaa
sellaista, joka ei ole koskaan sille kuulunutkaan. Lännessä harjoitettu
joogahan on oiva esimerkki lännen ja idän yhteisestä henkisestä
innovaatiosta.
Monet intialaiset gurutkin ovat tunkeutuneet näille
henkisyyden globaaleille karma-kapitalismin markkinoille. Yksi uuden polven
guru on Sri Sri Ravi Shankar. Hän liittää nimensä eteen kaksinkertaisen
kunnioitusta herättävän termin Sri, jotta erottuisi hiljattain edesmenneestä
legendaarisesta muusikosta Sri Ravi Shankarista. Eikä hänen oikea nimensäkään
ole Shankar, siis tämän kaksinkertaisen Sri Srin - mutta joka tapauksessa hänet
on nimetty hieman leikillään Intian vetovoimaisimmaksi vientituotteeksi. Sri
Sri esittelee ajatuksiaan auliisti esimerkiksi maailman huippurikkaille
suunnatussa Forbes-lehdessä. Rikkauksien haaliminen vaatii kuulemma tuekseen
spirituaalista navigointia, spirituaalista gepsiä. Tätä ja kehittämiään
joogatekniikoita Sri Sri Ravi Shankar sitten markkinoi maailman
bisneseliitille.
Uushenkisyys rikkoo myös monia perinteisiä uskonnon
ja tieteen välisiä raja-aitoja. Hieman liioitellen voisi sanoa, että uskonto on
psykologisoitumassa ja populaaripsykologia sakralisoitumassa.
Lopuksi vielä lyhyesti ekologisesta haasteesta. Jos siirtymä kohti universaalia uskontoa,
merkitsee globaalin yhteisyyden vahvistumista, niin pystyykö se vastaamaan
toiseen suureen haasteeseen, eli ekologiseen kriisiin? Ei ainakaan suoraan.
Toki tältä pohjalta on yritetty kehittää uutta
ympäristöfilosofiaa. Monet ympäristöfilosofit ovat etsineet kasvaviin
ekologisiin ongelmiin ratkaisuja uushindulaisuudesta ja gandhilaisuudesta.
Ekologista kriisiä ei ratkaista uusilla ympäristöystävällisillä tekniikoilla,
paljon keskeisempää on uuden maailmankuvan hahmottaminen ja omaksuminen.
Ehkä tunnetuin tällaisista filosofeista on
norjalainen Arne Naess ja hänen tulkintansa syväekologiasta. Se eroaa
totaalisesti Pentti Linkolan ”brutaalista” syväekologiasta.
Naessin mielestä uskonnot ovat olennaisia, jos
haluamme selvitä ekologisesta kriisistämme. Omaa uskonnollis-filosofista
ohjelmaansa hän kutsui ekosofiaksi.
Naessin syväekologia -suuntauksen yhtenä keskeisenä
tavoitteena oli muuttaa vakiintunut ihmiskäsityksemme. Ihminen on jotakin
enemmän kuin se mitä me olemme tottuneet nimittämään 'itseksi tai minäksi'.
Itse pystyy ylittämään normaalit rajansa esimerkiksi siten, että hän pystyy
aidosti samaistumaan ympäröivään luontoon. Tätä tavanomaista itseä laajempaa
käsitystä hän nimittää 'ekologiseksi minäksi'. Tämä käsitys muistuttaa
suuresti Shankaran advaita vedanta
-perinnettä.
Ratkaisevimmat vaikutteet Naess sai Spinozan ohella
Mahatma Gandhilta, jonka ajatuksista hän kiinnostui jo 30-luvulla. Gandhi
oli Naessin mielestä omalla tavallaan muotoillut jo syväekologian keskeisen
sanoman kirjoituksissaan ja toiminnassaan. Naess viittasikin usein tuohon
diassa esitettyyn Gandhin kommenttiin korostaessaan kaiken perimmäistä
ykseyttä: ”Uskon advaitaan
(ei-dualismiin), olennaiseen ihmisten ja muun elämän väliseen
yhteenkuuluvuuteen. Siksi uskon, että koko maailma hyötyy yksilön
spirituaalisuuden kasvusta. Jos yksilö epäonnistuu tässä, se on menetys koko
maailmalle”.
Kristinuskoa on tästä näkökulmasta kritisoitu ehkä
eniten, siis ykseyden puutteesta. Varhainen sysäys tälle keskustelulle oli Lynn
Whiten artikkeli “The historical roots of our ecologic crisis” (1967). Whiten peruspointti oli, että
historiallisesti kristinusko on ollut ihmiskeskeisin uskonnon muoto. Luomiskertomuksessa ihmiselle annettiin
oikeus “vallita luomakuntaa” - eli asettua muun luonnon yläpuolelle. Hän
redusoi yksioikoisesti länsimaisen riistoon perustuvan luontosuhteen
luomiskertomuksen maailmankuvaan. Whiten jälkeen sama perusteesi on toistettu
lukemattomissa artikkeleissa ja kirjoissa.
Tunnetusti uskonnot taipuvat moneksi.
Kristinuskosta on esitetty myös tulkintoja, jotka tulevat lähelle Naessin
ajattelutapaa. Ekoteologiassa luomiskertomus tulkitaan ”tilanhoitajan”
näkökulmasta: ihmisten maanpäällinen tehtävänä on toimia hyvinä luomakunnan
tilanhoitajina ja suojelijoina. Tilanhoitajuus kuuluu itse asiassa heidän
mukaansa Jumalan ihmisille antamiin käskyihin. Ekologinen kriisi olisi siten
seurausta tämän käskyn rikkomisesta – eli synnistä.
Ekospiritualismiksi
kutsuttu suuntaus menee vieläkin pitemmälle ja lähenee universaalin uskonnon
ihannetta. Luomiskertomusta pidetään vain yhtenä variaationa kaikkien
kulttuurien piirissä kerrotuista luomismyyteistä.
Onko maailmanuskontojen kohdalla tapahtumassa
sitten konvergoitumista kohti universaalia uskontoa, kuten alussa muotoilin
esityksen keskeisen kysymyksen. Onko nykyinen uskonnollisten käsitysten nopea
muutos osoitus tästä? Ehkä tämän synkretistisen prosessin voi tulkita näin.
Prosessi on ollut ennen näkemättömän nopea – ja laaja. Kiinan ja Intian (ja
etelän kokonaisuutena) vaikutus lännessä tulee vain vahvistumaan
lähivuosikymmeninä ei ainoastaan niiden taloudellisen nousun, vaan myös
muuttoliikkeen vuoksi. Se muokkaa väistämättä myös uskonnollista kenttää. -
Eikä kukaan tiedä, mitä kiihtyvä ilmastonmuutos vaikuttaa kansojen
liikehdintään. Ilmeisesti hyvin paljon. Parhaana valistuneena arvauksena
pidetään yleisesti Oxfordin yliopiston Norman Myersin arviota: noin 200
miljoonaa lähtisi etelästä etsimään parempia elämisen edellytyksiä kotimaidensa
ulkopuolelta.
Tämä uushenkisyyden esiinmarssi (yhdistyneenä
ekologiseen kriisiin) on herättänyt myös aika villejä visioita. Tunnetun
systeemiteoreetikon Ervin Laszlon mielestä murros raottaa ovia aivan
uudentyyppiseen yhteiskunnalliseen kehitykseen, jota aikaisemmin on tapahtunut
vain antiikin Kreikassa ja renessanssin aikana. Luonnon ohella myös
ihmisyhteisöt ovat dynaamisia järjestelmiä, jotka kykenevät nopeisiin
muutoksiin. Kun systeemi lähestyy ratkaisevaa kohtaa, jossa olemassa olevat
rakenteet ja palautemekanismit eivät voi enää ylläpitää sen integriteettiä,
siitä tulee ultrasensitiivinen. Tuolloin se reagoi pienimpiinkin muutoksiin.
Tässä tilanteessa myös kuuluisat ”perhosefektit” ovat mahdollisia. Laszlon mielestä maailma on nyt
tuonkaltaisessa epästabiilissa tilassa. Se voi johtaa lähes totaaliseen
romahdukseen tai hyvinkin nopeasti kehittyvään planetaariseen tietoisuuteen,
joka mullistaisi suhtautumisemme kanssaihmisiin ja muuhun luontoon (ks. dia:
systeemien evoluutio). Laszlonkin ajattelu perustuu paljolti uushindulaiseen
perinteeseen.
Maailman uskontojen parlamentti heräsi uudelleen
eloon 1993, kun juhlittiin sen 100-vuotispäivää. Ensimmäisessä kokouksessa
Vivekananda esitteli ajatuksiaan universaalista uskonnosta innostuneelle
yleisölle. Nyt parlamentti hyväksyi globaalin etiikan, jonka
pääarkkitehtinä oli ekumeenisen teologian professori Hans Küng. Hänen
mielestään uskonnot ovat
keskeisiä eettisiä voimavaroja, sillä vain uskonto pystyy koskettamaan ihmisen
syvintä itseä tai ydintä. (ks. dia: Küngin maailmaneetos).
Jo alussa
mainitsemani Wilfred Smith on tulkinnut Küngin hengessä tarvetta kehittää
universaalia teologiaa. Se on välttämätöntä, jos haluamme rakentaa aitoa
globaalia yhteisyyttä:
”Puhe “meistä” ja “heistä” merkitsee
lopulta globaalia itsemurhaa. Pikemminkin pitäisi puhua vain “meistä”, jolloin
me sisältää valtavan ja arvokkaan erilaisuuden. Enää ei ole mahdollista
kehittää kristillistä teologiaa, tai islamilaista teologiaa tai hinduteologiaa
ottamatta huomioon muiden traditiot ja heidän ymmärryksensä ja näkemyksensä”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.