"Kaikki kirjoitettu on punnittua"
Eero Ojanen: Henki ja sivistys.
Paikallisuuden näkökulma J.V. Snellmanin
ajattelussa Saima-lehden 1844–1846 Kuopiota käsittelevän aineiston
valossa
Kaikki
kirjoitettu on punnittua, pitkäaikaisen aihekokemuksen syventämää ja merkityksien nyanssitkin huomioivaa ja
tähän päivään uudelleen eläväksi ymmärrettyä.Tämä koskee kevään Eero Ojasen väitöskirjaa Henki ja sivistys –paikallisuuden
näkökulma J.V. Snellmanin ajattelussa Saima-lehden 1844 – 1846 Kuopiota
käsittelevän aineiston valossa.
Snellman-tematiikka on pitänyt Ojasta otteessaan neljä
vuosikymmentä. Alkunsa hänen työnsä Snellmanin parissa sai kerrotusti Jyväskylän
yliopistossa ja professori Reijo Wileniuksen inspiroimassa opetuksessa ja
annetuissa tutkimustehtävissä 1970-luvulla. Se jatkui lukuisissa omissa tutkimuksissa ja sitten vielä Snellman Koottujen töiden yhtenä
kääntäjänä alunperin Kari Selénin vetämässä työryhmässä. Työn lähde- ja
kirjallisuusluettelon sisältö paljastaa
myös laajan tieteellisen Snellman - tutkimuksen aktuellin kartoituksen. Juha Mannisen
Sata vuotta Snellman-kirjallisuutta Suomessa kertoo Snellmanin elämän jälkeisen
kauden työt. Ojasen lähdeluettelossa esille tulevat muut tärkeät teokset ja jatkavat
siitä tähän päivään. Niistä näkee, kuinka monissa Suomen yliopistoissa ja tieteellisissä seuroissa on ahkeroitu myös projektimuodoissa Snellman-tutkimusta
edistäen ja erilaisia uusia näkökulmia luoden ja luodaten.
Tentin aikoinaan Thiodolf Reinin kirjoittaman kaksiosaisen, 1100 sivuisen Juhana
Vilhelm Snellmanin elämä teoksen.
Siinä oli silloin avaimia uudelle Suomen historian aikakaudelle 1800-luvun
myötä.
Kun
Ojasen väitöskirja filosofiklubilla tuli käsiini, se veti magneetin lailla
puoleensa ja on teettänyt mielenkiintoista työtä ja pohdintaa lukijana Snellmanin elämään, työhön ja tavoitteisiin perehtyessäni.
Ojasen
Snellman on väitöskirjan lähtökohdissa jo valmis filosofi hakemassa paikkaansa
käytännön työstä monella tasolla.
Kaikki hänen
vaiheistaan kiinnostuneet henkilöt hän varmasti pystyi ja pystyy yllättämään
työpaikkakunnan valinnalla. Selén kysyi Miksi Kuopioon, Mihin Kuopioon? Heikki
Mikko Viitala totesi käännöstyön yhteydessä, että Kuopio ei valinnut
Snellmania, hän valitsi meidät.
Suomi
oli ”syntynyt” Suomen sodassa 1808-1809. Uusi asema autonomisena
suuriruhtinaskuntana havahdutti nuoren opiskelijapolven toimintaan.
A.I.Arwidsson,
yksi varhainen tilanteen uudelta kannalta arvioijana sanoi, tai
ainakin sanotaan sanoneen: Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tule,
olkaamme siis suomalaisia! Hänen Åbo Morgonbladet -lehtensä lakkautettiin ensimmäisenä
ilmestymisvuotenaan 1821. Seuraavassa lehdessään Mnemosynessä hän jatkoi
asioiden arvosteluaan ja hänet erotettiin yliopistosta. Hän joutui muuttamaan
Ruotsiin 1824. Hän oli 15 vuotta vanhempi 1806 syntynyttä Juhana Vilhelm
Snellmania.
Snellmanin
perhe eli Tukholmassa vuoteen 1813. Merikapteeni isä toi perheensä Kokkolaan, takaisin perheen
molempien vanhempien pappis- ja virkamiessukujen Pohjanmaalle.
Snellmanin äiti kuoli seuraavana vuonna. Isä lähetti lahjakkaan poikansa yliopistoon
johtavaan Oulun triviaalikouluun. Opintie jatkui 1822 Turun
Akatemiassa samoihin aikoihin kuin Lönnrotin ja Runeberginkin.
|
Åbo brinner 1827 |
Turun palo 1827
aiheutti sen, että opinnot jatkuivat 1828 yliopiston muutettua, Helsingissä.
Yliopistoaikana
Helsingissä opiskelut edistyivät. Fil.kand. 1831, promovoitiin seuraavana
vuonna, ja hän väitteli. Hänestä tuli filosofian dosentti 1835, ja toimi mm. Pohjoispohjalaisen
osakunnan kuraattorina 1837-39. Hän oli Spanska Flugan -lehden 1839-40 toimittajana.
Lehdessä hän hyökkäsi mm. suomalaisen lehdistön hengettömyyttä vastaan.
Snellmanin
Ruotsi - Saksa - Sveitsi ulkomaankauden 1840-1842 aikainen kirjoitusprojekti
oli valtava. Ojanen kuvailee kolmen vuoden aikana syntynyttä materiaalia. Snellman
julkaisi kahdeksan keskenään hyvin erityyppistä kirjaa sekä suuren määrän
laajoja lehtiartikkeleita: vaativaa tieteellistä tekstiä, populaarimpaa
tieteellistä kirjoittamista, oppikirjoja, kaunokirjallisuutta sekä
kulttuuripitoisen matkakirjan.
Ruotsissa
Frejan lehtikirjoitukset (1839-42) olivat tyylissä hyppäyksenomainen muutos
aikaisempiin lehtikirjoituksiin verrattuna. Näin sanoo Ojanen ja pitää sitä
monitaiturin suorituksena. Ruotsissa Snellman pääsi näennäisellä helppoudella
kirjallisiin piireihin ja sai nopeasti asemaa niin filosofisena
lehtikirjoittajana kuin kaunokirjailijana.
Helsingin
yliopiston rehtorin kiellon vuoksi 1837 pitämättä jäänyt luentosarja akateemisen vapauden olemuksesta julkaistiin Tukholmassa 1840 kirjasen muodossa nimellä Om det akademiska studium. Tätä teosta Ojanen pitää ehkä Snellmanin parhaana filosofisena kirjana. Ojasen mielestä se ei ole tutkimuksessa saanut arvoistaan
huomiota Snellmanin filosofisena ydinteoksena.
Snellmanin ajattelu on
yhteiskunnan todellisuuteen vaikuttamista. Juha Manninen on arvioinut
samaa työtä ja esittänyt, että jos Snellmanilta luetaan vain yksi teksti, niin
tämä kirja olkoon se. Matti Klinge toteaa Kansallisbiografian Snellman-artikkelissa,
että Snellman itse palasi aiheeseen
useissa artikkeleissaan sekä luennoissaan 1856.
Snellmanin 1841 Ruotsissa omalla kustannuksella julkaisema teksti Oikeudenkäyntipöytäkirjat
1837-1839 on erilainen. Tarkkaa juridista harkintaa vaativassa byrokraattisessa
kiistassa Snellman puhkeaa omassa puheenvuorossaan puhtaasti filosofiseen luentoon.
Hän esittää käsityksensä yliopiston ideasta, opiskelijan ja
ylioppilasosakuntien paikasta yliopistossa ja siitä, miten esimerkiksi
osakunnan johto tämän idean valossa tulee valita. Yksilö voi jättää ylhäältä tulleen
määräyksen noudattamatta, jos määräys on väärä. Yliopistopolitiikka on Snellmanin ajattelun kenttä konkreettisena
paikkana. Ojanen näkee oikeudenkäyntipöytäkirjoilla mielenkiintoisen
yhteyden myös Saiman kohtaloihin. Vaikka ne jäivät konsepteiksi, papereista
opastusta niin sensuurin luonteesta kuin tehtävästäkin.olisivat saaneet korkeat
viranomaiset.
1841
syntyi Idee der Persönlichkeit Hegelin filosofian perinnön pohjalta. Se oli
itsenäinen akateeminen teos. Ojanen
käsittelee Hegelin sekä muun sakasalaisen ajattelun vaikutusta Snellmanin filosofiaan, mutta myös siitä irtautumista
ja omalle tielle kulkemista ja sen perustelua isänmaan puolesta tehtävän työn velvoitteena.
Teoksen Ojanen katsoo suunnatun tiettyyn akateemiseen debattiin, tiettyjen
pelisääntöjen mukaan, vaikka teos on
Snellmanin tuotannon tärkeimpiä, niin silti vain yksi osa hänen tuotantoaan.
Vuonna 1842
ilmestyi Läran om staten -teos, jonka Snellman on kirjoittanut Tukholmassa. Siinä
hän pohtii valtion ideaa ja valtion edellytyksiä. Teos on siis kirjoitettu ennen
Snellmanin oman poliittisen toiminnan aloittamista. Snellman ei halunnut
esittää tiukkaa systemaattista valtio-oppia, vaan omaperäisemmän ja vähemmän
systemaattisen opin valtiosta.
Ojasella
on tässäkin yhteydessä myös kääntäjänä kokemuksia. Hän valitsi ensiksi nimeksi
Oppi valtiosta muodon, perustellen hyväksyi sittemmin myös itsekin käyttöön Valtio-opin. Aivan ymmärrettävää
valinta, vaikka ajankohtansa valintana voisi ensimmäinenkin.
Hegelillä
valtiofilosofialla oli konkreettiset tavoitteensa. Yhtä yhtenäistä
Saksaakaan ei vielä ollut. Valtio-opista tulee mieleeni professorin
Jussi Teljon sarkastinen huomautus luennolla Helsingin yliopistossa, että eihän
valtio-oppi ole tiede, sehän on vain oppi. Teljo on myös mukana Ojasen
lähteissä Valtio ja yhteiskunta Snellmanin valtiofilosofiassa tutkimuksen
tekijänä.
Olen
poiminut esille nämä Snellmanin itsenäiset ja erilaiset kirjalliset
työt, jotka olivat luoneet valmiuden ja vaivattomuuden
Kuopiossa alkavaan viikoittaisen lehden tekoon. Asiaa hänellä oli. Lukijana
minun on helppo vastaanottaa Ojasen kehittelyt ja johtopäätökset ja herkkä
kokonaisuuden tarkastelu. Kun historioitsija tekee menneisyyden ajalliseksi, niin filosofi voi tehdä sen
ajattomaksi.
Palattuaan
hegeliläishenkiseltä ja perin virikkeelliseltä filosofia-matkaltaan kotimaahan
syksyllä 1842, ei Snellman saanut yliopistolta toimeentuloa. Kevään 1843 luentoja
Ojanen luonnehtii jossain mielessä abstrakteimmaksi
filosofiaksi, jota Snellman on koskaan tuottanut.
Toimeentulo
oli turvattava. Sen hän varmisti hakeutumalla Kuopioon ja yläalkeiskoulun
rehtorin virkaan. Oliko sisämaan ainoa kirjapaino etukäteen syynä Kuopion
valintaan ja tehtyyn suunnitelmaan lehden perustamisesta? Takana oli kuitenkin muitakin
potentiaalisia ajatuksia mm Lundin sekä Uppsalan yliopistoviroista jo ennen
Kuopioon lähtöä.
Saiman
avauksessa Snellman esittää olennaisena ongelmana sen, että maasta puuttui kansalliskirjallisuus. Tähän oli ilmeisesti kätkettynä se, että Suomesta ylipäänsä puuttui
voimakas kansallinen tietoisuus ja aktiivinen toiminta. Venäjän yhteys oli
kuitenkin aiheuttanut sen, ettei säätyjä oltu kutsuttu koolle sitten Porvoon sodanaikaisten
valtio(maa)päivien. Ei ollut omaa poliittista elämää, eikä voitu
keskustella avoimesti.
Saiman
uutisissa korostuivat erilaiset vallankumousliikehdinnät ja
kansalliset liikehdinnät erityisesti pienissä asemansa puolesta taistelevissa
kansoissa ja kulttuureissa. Saima seurasi Irlannin tapahtumia ja kansallista
liikettä siellä.
Lukijoita
Snellman valmisteli käytännön valtiolliseen elämään.
Täydet
vuosikerrat ilmestyivät vuosina 1844,1845 ja 1846. Lehtiä yhteensä 154 kappaletta ja
erillisliitteineen. Ojasen työssä on tästä eloisaa kuvaa ja huolellisesti analysoitua tietoa. Kuopio herää eloon
mielessä. Saiman teko oli säännöllinen
3-vuotinen työ. Saimaa koskevassa tutkimuksessa on yksimielisesti korostettu
sitä, että Saima oli kokonaisvaltainen, hyvin selkeälinjainen kirjoittajansa luomus ja lehti. Kaikki juttutyypit ja aineistot
palvelivat selkeästi tietoista kokonaisnäkemystä. Ojasen mukaan Kuopio oli kaikkineen
hyvä glokaalinen paikka silloin jo paljon maailmaa nähneelle filosofille.
Ensi
lukemalla väitöskirja tavallaan peittää asioita siihen ulkopuoliselle
ymmärrettävään verhoon, että tässä aineistona esillä ei voi olla koko
Snellman-tutkimus, johon väittelijä on paneutunut. Minulla oli tunnelma, että
tarvitsen itse lisää avattua tietoa, mutta erityisesti odotin miten nousevat
henki ja sivistys esille. Niihin oli viittauksia luetuilla sivuilla, mutta vastaukset tulevat oikeastaan vasta sivulta
192 alkaen.
Ojanen
väittää, että Saiman koko ajattelua ja lehden luonnetta voidaan edellä teoksessa
käsiteltyä kansallisuuttakin paremmin avata sivistyksen käsitteestä käsin. Tätä puoltaa Snellmanin Saiman viimeinen kirjoitus Sivistys ja yleinen henki.
Tässä kirjoituksessa Snellman palaa lähemmäs perinteisempää filosofista
käsite-erittelyä tai pohdiskelevaa esseetä. Se on Snellmanin analyysi, mistä
Saimassa oli oikeastaan kysymys. Tämä artikkeli ei ollut aiemman akateemisen
filosofian suoraa jatketta, vaan siinä kiteytyi nyt ”praksiksen filosofia”,
jonka ehdotonta ydintä on sivistyksen käsite.
Sivistyksen termi on nostettu
muussakin Snellman-tutkimuksessa kattokäsitteeksi. Sitä ei ole kokonaisuudessa
tutkittu, koska se esiintyy hyvin monenlaisissa merkityksissä. Ojasen mukaan
sivistys ei ole vain jokin ihmisen ominaisuus tai tavoite, johon ihminen pyrkii, vaan sivistys on ainakin
Snellmanin ”praktisessa filosofiassa” enemmän. Se on ihmisyyden olennainen sisältö
tai itse asiassa se on ihmisyyden
synonyymi. Sivistys on ontologinen käsite.
Snellmanilla
on siveellisen maailmanjärjestyksen käsite. Siveellinen (tai moraalinen)
maailmanjärjestys on ehdottomasti vallitseva tosiseikka. Sivistys on yhteyttä
siveelliseen maailmanjärjestykseen, sen luonteen oivaltamista, mikä samalla on
sen hyväksymistä ja liittymistä siihen. Siveellinen maailmanjärjestys ei ole
vain jokin tietty objektiivisesti vallitseva tila, eikä se ole jokin ihmisen
subjektiivinen tavoite, vaan se on yhtä aikaa molempia.
Henki on
sivistyksen ohella toinen avainkäsite kirjoituksessa, johon Snellman
Saima-lehtensä ja siten praktisen filosofian suuren kokeilunsa päättää. Tässä
kirjoituksessa hengen käsite ilmenee nimenomaan ajan tai oikeammin aikakauden
hengen käsitteessä ja tämä ilmaus tai käsite esiintyi myös Kuopio-palstalla,
joten aikakauden hengen käsite kuuluu Kuopio-palstankin sisällön arviointiin.
Sivistyksen
tapaan henki on Snellmanilla niin laaja peruskäsite, että sitä on virheellistä koettaa ahtaa kovin ahtaaseen
määritelmään. Myös hengen kohdalla Ojanen lähtee siitä konkreettisesta
tilanteesta, jonka nyt Saima-lehden päätöskirjoitus tarjoaa. Siinä henki
esiintyy juuri aikakauden hengen merkityksessä ja sivistys on aikakauden hengen
ymmärtämistä.
1800-luvun
aikakauden henki oli Snellmanille kaikkien oikeutta sivistykseen, sivistyksen
levittäytymistä kaikille kansoille ja kaikkiin kansankerroksiin, kaikille
ihmisille. Aikakauden hengen olennainen ydin oli siinä, että ihminen sai tietoa
ja kulttuuria omalla kielellään ja pystyi kommunikoimaan, kehittämään omaa
kulttuuriaan ja liittymään siihen. Kuopio-palstalla aikakauden henki ilmaus
tulee esiin suomen kielen julkisen käytön yhteydessä. Aikakauden olennainen henki oli kulkua siihen, että
kaikki tulivat osalliseksi kulttuurista ja sivistyksestä omilla ehdoillaan,
omista lähtökohdistaan.
Seuraavaksi
Ojanen tuo esiin hengen ja sivistyksen käsitteisiin olennaisella tavalla
liittyvän ja täydentävän vakaumuksen käsitteen. Se liittyy Snellmanilla
yliopistoa ja sivistystä koskeviin yhteyksiin ja puheenvuoroihin ja esiintyy
usein myös Saiman kirjoituksissa. Vakaumus on ihmisen ajattelua ja toimintaa
ohjaava perusnäkemys. Vakaumus sisältää usein käsitteenä ajattelun ja toiminnan
yhteyden, jonkinlaisen tasapainon.
Saimaa
Ojanen pitää Snellmanin pääteoksena, koska käytännön filosofi laittoi siinä luovuutensa likoon ja nousi todelliseksi
poliittiseksi vaikuttajaksi, eikä Saima jäänyt vain intellektuaaliseksi puheenvuoroksi.
Hänen Suomen ideansa oli, että Suomi oli kehittymässä kulttuurivaltioksi ja
sitä kautta väistämättä itsenäiseksi valtioksi.
Ojanen
on koonnut Saimasta Snellmanin kirjallisen työn pääpiirteet ja tyylilajit,
kantaaottava yhteiskunnallinen polemiikki, pohtiva kulttuurikirjoittaminen,
pakinointi, kaunokirjallinen ilmaisu niin runon kuin proosankin alueella,
erilaisten huumorilajien käyttö, kielellä leikkiminen, pelkän faktan käyttö ja
kirjallisuusliitteissä näkyy oppinut lähes tieteellinen esseistiikka.
|
Oskar Nylander: Sininen Snellman 1849 |
Kun Snellman oli joutunut kirjoittamaan Saiman
”loppuun” hän jäi vuoteen 1849 asti rehtorin toimeensa Kuopioon. Rehtorin
lomalla 1847 hänellä oli mahdollisuus pitkästä aikaa lähteä ulkomaanmatkalle
kesäksi Saksaan, Ranskaan, Belgiaan ja Englantiin tutustumaan
metsäteollisuuteen E.J. Längmanin seurassa ja kustannuksella! Professorin virkaa hän ei voinut saada
Euroopan vuosien 1848-1849 vallankumousvaiheessa yhteiskunnallisesti toteutuneen
oman aktiivisen (Saiman kirjoitukset ja vaikutus) toimintansa vuoksi. Tämä sai
hänet pidättymään moneksi vuodeksi julkisesta toiminnasta.
Venäjän
Aleksanteri II valtaannousu toi tilaisuuden ja Snellman nimitettiin 1856
hakemuksetta professoriksi ja hänen sanotaan ryhtyneen hallituksen
reformipolitiikan aktiiviseksi kannattajaksi. Professuuri ei ilmeisesti ollut
samalla tavalla innoittava kuin se aikaisemmissa vaiheissa olisi ollut.
Senaattoriksi ja finanssitoimikunnan
päälliköksi hänet nimitettiin 1863. Tästä hän oli verhotusti puhunut,
valtiomiestyöstä, jossa pääsee vaikuttamaan maan kohtaloihin. Snellman ilmoitti
Litteraturbladetin lopettamisesta, juuri 20 vuotta Saiman aloituksen jälkeen. Mahdollisesti
uusien työkokemusten vaikutuksena Ojanen
mainitsee, että Reinillä olisi ollut tietoa Snellmanin Läran om statenin
uudelleen muokkauksen ajatuksesta. Poliittinen ura ei ollut hänelle
henkilökohtaisen statuksen hankkimista, vaan sitä, että hän oli luomassa
Suomelle uutta tulevaisuutta. Tämä ura oli aivan uutta Suomessa.
Nopea reformikauden
loppuminen ja maan nälkäkatastrofi 1867-68 ajoi
Snellmanin ja uuden kenraalikuvernöörin Nikolai Adlerbergin
ristiriitaan, joka johti ”sovittamattomaan” Snellmanin eroon. Snellman
oli aateloitu 1866 ja hän jatkoi valtiollista toimintaa aatelissäädyssä. Hän
esiintyi aktiivisesti vuosien 1872, 1877, ja 1878 valtiopäivillä.
Hän jatkoi
aktiivista journalismia alanaan edelleen etupäässä laajat tutkielmaluontoiset,
mutta usein poleemiset artikkelit. Vuodesta 1876 hän oli aktiivi
fennomaanisessa Morgonbladetissa.
Hän
vastusti vuoden 1880 liberaalipuoluen ohjelmaa.
Snellman
oli Suomalaisen kirjallisuuden seuran
esimies 1870-74.
SKS:n
perustavassa kokouksessa jo 1831, jossa Lönnrot oli sihteeri, oli katsottu,
että historia, kieli ja kirjallisuus ovat ne tukipylväät, joiden varassa
”sivistyneistö tuli kansallistaa ja kansa sivistää”. Jos periaatteet olivat
säilyneet, niin sopivampia ne eivät olisi voineet Snellmanille olla. Suomen
Tiedeseuran esimies Snellman oli 1870-1871.
Ojasen
työstä jäi tähän
yhteyteen työstämättä käsittämättömän paljon itselleni tärkeitä asioita, mutta nehän jäävät elämään. Oli mielenkiintoinen tunne havaita edetessäni tätä työtä, että kaipasin 1800-luvulle. Ongelmat Snellmanin tapaan koki
henkisinä ja sitä kautta mielekkäinä ja tuntui, että politiikkaa tehtiin
tieteen ehdoilla julkisuudessa. Nyt näyttää siltä, että tiedettä joudutaan
tekemään politiikan ehdoilla ja hiljaa.
Ajattelen Snellman-tutkijoiden joukkoa
sympatialla, toivottavasti heillä on mahdollisuus keskinäiseen innovoivaan kommunikaatioon.
Kristiina Graae
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.