Markku af Heurlin on ystävällisesti laatinut klubilaisille mielen virkistykseksi ylioppilaskoetehtävien tiimoilta muutamia geometrisiä harjoituksia parempia hiihtokelejä odotellessa.
ἀγεωμέτρητος μηδεὶς εἰσίτω
”Älköön kukaan
geometriaa taitamaton astuko sisään.”
Kirjoitus Platonin Akatemian ovella.
Viime kevään
ylioppilastutkinnosa oli muutamia kivoja geometrian tehtäviä, jotka
periaatteessa pystyy ratkaisemaan aivan
peruskoulun tiedoilla, kun vähän käytää
hoksottimiaan. Geometria on siinä suhteessa mukava, että siinä selviää aika pitkälle piirtämällä ja
mielikuvia käyttämällä. Lukiossa oli
vielä minun kouluaikanani matematiikasta kaksi erillistä arvosanaa, toinen
Albebrasta ja laskuopista, toinen
Geometriasta ja mitttausopista. Jälkimmäisestä taisin saada päättötodistuksessa
vain kahdeksikon.
Geometria yhdessä pienten lukujen
aritmetiiikan harjoitusten kanssa antaa taitoa mieltää ja muodostaa oma perusteltu mielipide vaikkapa katsellesamme havaintokuvia ehdotetusta
Kruunuvuoren sillasta tai muista kaupunkisuunnitelmista. Julkaistuissa kuvissa
kun aina vain aurinko paistaa kuin Pjongjanissa.
Vastaus tarkoittaa ongelman ratkaisemiseen käytettyä
prosessia, ei siis yksinomaan mahdollista kysyttyä lukuarvoa, esim. annetun
kolmion tarkkaa pinta-alaa. Matematiikan tehtävän vastaus on aina essee, vaikka
ratkaisu esitetäänkin käyttäen hyväksi merkintöjen ja kaavojen antamaa pikakirjoitusta. Ratkaisuja voi olla useita, vaikka saatu
lukuarvo olisikin yksikäsitteinen.
Kerran Tyttönorssisa opettaja
Rolf Nevanlinna oli esittänyt yhden geometrian tehtävän vastauksen. Yksi
oppilaista, tuleva kuvaamataidon opettaja viittasi , pyysi saada esittää omansa
ja tuli taululle. Opettaja kysyi kumpi
ratkaisu oli oikeampi. Kukaan ei uskaltanut sanoa mitään, jolloin Nevanlinna selvitti: ”Kumpikin
ratkaisu on yhtä oikea, mutta neiti Simulan on paremmin piirretty.”
Suorakulmaisen kolmion kateettien laskeminen:
4. Laske oheisen kuvan suorakulmaisen kolmion ABC pinta‐alan tarkka
arvo.
Kolmio on määritelty, kun
tunnetaan kolme asiaa: kaikki sivut, kaksi sivua ja kulma tai kaksi kulmaa ja
sivu. Tässä tapauksessa toinen sivu on piilotettu hypotenuusaan kertomalla
miten kolmion korkeusjana jakaa hypotenuusan kahteen osaan.
Kuviosta näemme heti, että
kolmion ABC kanta on 10 yksikköä. Mittaamalla toteamme sen korkeuden olevan
noin 4,6 sm (yksikköä) Pinta-ala = kanta x korkeus / 2 on osapuilleen 23
pinta-alayksikköä.
Toinen tarkastelu, joka kannattaa
heti tehdä on seuraavanlainen arvio, jonka johdannon voi sivuuttaa:
Pidetään mielessä seuraava: Jos kahdella kolmiolla on kaksi yhtä suurta kulmaa,
niin kolmannetkin kulmat ovat
yhtäsuuret, ja kolmiot ovat
yhdemuotoiset. Erityisesti: jos kahdella suorakulmaisella kolmiolla on yksi
yhteinen kulma, niin kolmiot ovat yhdenmuotoiset. Ja jos kaksi kolmiota ovat
yhdenmuotoiset kolmannen kanssa, ne ovat yhdenmuotoiset keskenään. Tämä on
vähän tylsää, mutta jotenkin joutuu sen aina perustelemaan itselleen.
Korkeusjana h jakaa ison suorakulmaisen kolmion kahteen pienempään sen kanssa
yhdenmuotoiseen kolmioon. h on toisen lyhyt ja toisen pitkä kateetti.
Tarkastelemalla todetaan 3 < h <
7. Lähin veikkaus on näiden kahden keskiarvo (3+7)/2 = 5. Aika lähellä mitattua.
Suorakulmaisen kolmion
pinta-ala on kateettien tulo jaettuna kahdella. Käännämme vain kuvaa
mielessämme ja toteamme toisen kateetin kolmion kannaksi.
Sitten ratkaisemaan. Merkitään
kolmion ABC kateetteja x (pitkä) ja y (lyhyt):
Pythagoraan
teoreeman mukaan:
1. x2 + y2 = 102 ja
2. x2 – 72 = h2
= y2 – 32 eli
x2 + y2 = 100 ja x2 –y2 = 40
Laskemalla yhtälöt yhteen
saadaan 2x2 = 140 , mistä saadaan x2 = 70 eli
x = √70. Sijoittamalla ensimmäiseeen yhtälöön saadaan y = √30.
Kolmion pinta-alaksi saadaan
xy/2 = √70 √30 / 2 = 5√21, hyvin tarkkaan 5∙4,58 =22,91 eli olimme joka
tapauksessa alussa oikealla hehtaarilla. Itse asiassa tuo luku √21 on lukujen 3 ja 7 geometrinen keskiarvo eli niiden tulon neliöjuuri.
Laskimesta saatu √21:n arvo 4,582575695 on vain hyvin tarkka
likiarvo. Poikkeustapauksia, neliölukuja (1,4,9… ) ja murtolukujen neliöitä
(esim. 6,25 = 2,52) lukuunottamatta luvun neliöjuuren tarkkaa arvoa
ei voi antaa desimaali- eikä murtolukuna. Ne ovat irrationaalilukuja, vastakohtana rationaaliluvuille, kokonais- ja murtoluvuille.
Irrationaallien voidaan
kääntää sekä ei-suhdeluvuksi (ratio,
suhde) tai sitten järjelle käsittämättömäksi. Irrationaalilukujen olemassaolo,
toisella tavalla ilmaistuna neliön sivun (1) ja sen halkaisijan (√2)
yhteismitattomuus oli pythagoralaiset murtanut hirvittävä totuus.
Huomataan myös, että
asiallisesti tämä on peruskouluun oppimäärään kuuluvan kahden tuntemattoman
lineaarisen yhtälön ratkaisun etsiminen, sillä yhtälöissä esintyy vain lukujen
neliöitä, jotka voi halutessaan merkitä vaikka a = x2 ja b = y2 .
Keksin sitten toisen tavan ratkaista tehtävä etsimällä suoraan kolmion korkeus
h tarvitsematta turvautua apumuuttujiin, kateetteihin x ja y. Tunsin siitä
samanlaista tyydytystä kuin Juhana
Vartiainen löytäessään uuden palindromin ytimen. Enpä kerro enempää; paljon
hauskempi löytää itse.
Löydä tason ja koordinaattiakselin
leikkauspiste
7. Pisteiden A(2,0,1) ja B(3,1,3) yhdysjanan keskipisteen
kautta asetetaan taso, joka on
kohtisuorassa
yhdysjanaa vastaan. Missä pisteessä tämä taso leikkaa y‐akselin?
Suora on joko kokoanan tasossa, kokonaan tason kanssa yhdensuuuntainen
kokonaan tason ulkopuolella tai sitten leikkaa tason yhdessä pisteessä. Tehtävänannosta voidaan olettaa, että on kyse
viimeksimainitusta.
On myös hyvä yrittää mielessään hahmottaa xyz-avaruuden, jana AB ja sen
keskinormaalitaso. Kavaljeeriperspektiivissä, tai oikeastaan sen muunnelmassa
tulos on jotain tänmäntapaista:
Pisteiden yhdysjanan keskipiste on helppo laskea. Lasketaan koordinaatit
kukin pareittain yhteen ja jaetaan kahdella. C = (2½, ½, 2).
Koordinaattiakseleiden leikkauspistettä , tasossa pistettä (0,0),
avaruudessa pisettä (0,0,0) kutsutaan origoksi
eli nollapisteeksi tai alkupisteeksi. Sana suoraan latinan alkuperää, syntyperää tai
kantaisää tarkoittavasta sanasta. Peccatum originale tarkoitta perisyntiä.*
Aika iso osa lukijoista muistaa Helsingin
Sanomien pakinoitsijanimimerkin Origon eli Jouni Lompolon (1936 – 2010). Erään
Kotimaa-lehden, hänen pakinakokoelmansa Ankkurit alas takasivulle lainatun arvostelun mukaan:
”Origoa ei tosiaan voi pitää aikamme suurena eetikkona.”
Origosta enemmän mm. muistokirjoituksessa:
Hieman vektoreista:
Tämän kappaleen voi myös hypätä yli ja siirtyä myöhemmin esitettyyn
yksinkertaisempaan ratkaisuun.
Vektori a on suure, jolla on suuruus ja suunta. Lämpötilalla ei ole suuntaa
(lämpötilan muutoksella on) eikä kuljetulla matkalla absoluuttiarvona. Mutta on
eri asia, ajanko tästä 160 km Turun vai Loviisan suuntaan.
Kolmiulotteisessa, meidän tuntemassamme avaruudessa on yleensä
yksinkertaisinta käyttää suorakulmaista xyz-koordinaatostoa. Kantavekorit ovat i, j
ja k, jotka ovat x-, y- ja z-akselin suuntaisia
yksikkövektoreita.
Ne muodostavat ortnormeeratun kannan, eli ovat keskenään kohtisuorassa
ja yhden yksikön pituisia. Kaikki
avaruuden pisteet (tai vektorit) voidaan esittää yksikäsitteisesti näiden
kolmen vektorin sopivilla kertoimilla
varustettuna summana eli lineaarikombinaationa. Vektoriin voi myös tarttua kuin
nuoleen ja siirtää sitä sen suuntaa muuttamatta eri kohtiin avaruudessa.
Vapaasti liikuteltava vektori ja määrättyyn pisteeseen kulkeva
paikkavektori menevät mielessä helposti sekaisin. Turha tehdä tästä itselleen eksistentiaalista
ongelmaa, sillä emme ole nyt lineaarialgebran jatkokurssin tentissä. Peruskursilla ero ei täysin
valjennut minulle, eikä monelle muullekaan.
Voimme käyttää myös vinoja koordinaatistoja, jotka ovat käytännöllisä mm.
kideopissa. Käyräviivaiset koordinaatistot, kuten pallokoordinaatisto vuorostaan ovat parempia
muissa yhteyksissä, esim. kuvaaman planeettojen liikkeitä avaruudessa.
Kantavektoreiden ei tarvitse olla yksikön suuruisia eikä
koordinaattiakseleiden suuntaisia. Ortonormeerattu kanta vain yksinkertaistaa
asioita pidemmissä tarkasteluissa.
Aakkoset eivät lopu z:aan, eikä meidän tarvitse tyytyä kolmeen
ulottuvuuteen. Voimme hyvin konstruoida neli-, viisi- tai jopa
ääretönulotteisen avaruuden.
Polynomit mm. nimittäin voidaan
tulkita myös vektoreiksi
ääretönulotteisessa avaruudessa. Niille voidaan jopa ns.vektoreiden pistetulon
avulla määritellä keskinäinen kulma. Ortogonaalipolynomit, siis keskenään
kohtisuorat polynomit – näistä tunnetuimmat ovat ns. Tshebyshevin polynomit –
ovat tärkeä työkalu sekä puhtaassa että sovelletussa matematiikassa.
Polynomit (monomit)
x ja x2 voidaan tulkita toisiaan vastaan kohtisuoriksi,
sillä niiden tulon x3 peittämät alueet x-akselin ylä- ja alapuolella
kumoavat toisensa.
Vektorit ovat kohtisuorassa, silloin kun niiden pistetulo (kertoimien
parittaisten tulojen summa) on nolla. Sanotaan myös, että silloin pistetulo
häviää, mikä ilmaisu hämmensi minua pitkään.
Esimerkkinä olkoot vektorit a = i + 2j + 3k ja b = 4i + j – 2k . Niiden pistetulo siis on
1∙4 + 2∙1 +3∙(-2) = 4 + 2 – 6 = 0. Eli
vektorit ovat toisiaan vastaan kohtisuorassa. Lukija voi tehdä itse harjoituksia
ruutupaperilla tasossa, yksinkertaisimpana esimerkkinä vekorit i
+ j ja i – j.
Pisteet A(2,0,1) ja B(3,1,3)
yhdistää vektori p = (3-2)i + (1 – 0)j + (3-1) k = i +
j + 2k.
On löydettävä kaksi sen kanssa
kohtisuoraa erisuuntaista vektoria. Niiden ei tarvitse olla kohtisuorassa
toisiaan vastaan. Lukija voi helposti laskea, että vektorit n1 = i - j ja n2
= 2i – k täyttävä ehdot - kirjain n sanasta normaali – ja virittävät tämän normaalitaosn.
Jokainen normaalitason T piste n muotoa C + t∙ n1 +u∙n2 . Parametrit – sanalla on
useita merkityksiä – kulkevat molemmat – äärettömästä + äärettömään ja niiden
antamat pisteet kattavat siten kokonaan tämän yksikäsitteisen tason avaruudessa.
Sen jälkeen etsitään sopivalla
yhtälöparilla oikeat parametrit t ja u, joilla pisteen (x.y,z) x -. j z –koordinaatit = 0. Piste D = (0,y,0)
on vaadittu.
Suoraviivaista ja selkeää,
mutta perin työlästä.
Ja taas Pythagoras!
Päätin jättää
ongelman mielestäni, kunnes aivoihini välähtivät suuren Shakespearen
sanat näytelmästä ”Kesäyön unelma”. Opittu joskus musiikkitunnilla Hämeenkylän
kansakoulussa eli nyt lakkautettavassa Tuomelan koulussa:
Platon,
Sokrates,
ylin Arstoteles.
Mittamies Pythagoras.
Haa!
Siis Pythagoras.
On etsittävä y-akselilta piste
D = (0, y,0), siten että ACD muodostaa suorakulmaisen kolmion ja siis täyttää
Pyrhagoraan lauseen ehdot: hypotenuusan
neliö on kateettien neliöiden summa.
Sitten keksin vielä
yksinkertaisemman tavan, joka perustuu seuraavaan: Janan keskinormaalilla
(keskinormaalitasossa) olevat pisteet ovat yhtä kaukana janan päätepisteistä. Ja kääntäen: jos piste
on yhtäällä janan keskipisteistä, se on janan keskinormaalilla.
On siis löydetävä piste D(0,y,0)
y-akselilla s.e. (siten,että) janan AD
pituus on sama kuin jana BD pituus.
Sovellamme Pythagoran lausetta
kolmessa ulottuvuudessa: Olkoot suorakulmaisen särmiön sivut a , b ja c. Sen
kahden vastakkaisen kärkipisteen välisen avaruuslävistäjän
d neliö on sivujen neliöden summa.
Erityisesti kahden pisteen etäisyys on niiden parittain laskettujen x-, y- ja z
–koordinaattien erotuksien neliöiden summa.
Lukija voi
aikansa kuluksi etsiä suorakulmaisia särmiöitä, joiden sivut ja
avaruuslävistäjä ovat kaikki kokonaislukuja. Lause voidaan yleistää usampaankin
ulottuvuuteen, jos meidän oletaan liikkuvan euklidisessa avaruudeessa, jossa
Pythagoraan lause pätee ja mm. kolmion kulmien summa on aina 180 astetta.
Janan AD pituuden neliö siis
on AD 2 = (2-0)2 + (0-y) 2 + (1-0)2 = 22 + y2 + 12 = y2 + 5. Toisessa lausekkeessa BD 2 = (3-0)2 + (1-y) 2 + (3-0)2 esiintyy y:n neliö y2 ja 1. asteen termi.
Lukija voi itse jatkaa. Neliöt
supistuvat ja tulos on helposti laskettavissa. Voin kertoa, että etsitty y on kymmentä pienempi kokonaisluku.
Voi vaikka yrittää löytää kokeilemalla, mikä muuten ei ole hullumpi tapa ratkoa
tehtävää.
Ratkaisu perustui lauseeseen,
jonka todistan, koska todistus on lyhyt: Jos
piste on yhtä kaukana janan päätepisteistä, se on janan keskinormaalilla.
Kuvion voi jokainen piirtää mielessään tai tarvitaessa paperilla.
Vasta lauseen todistus antaa sille mielessä todellisen sisällön. Kaikkea ei
tosin ehdi eikä jaksa todistaa, vaan joskus on vain otettava lause ylhäältä
annettuna.
Jos piste on janalla, se on
janan keskipisteessä, jonka kautta keskinormaali määritelmän mukaan kulkee.
Olkoon piste P janan AB
ulkopuolella s.e. AP = BP. Yhdistetään piste P janan keskipisteeseen, jota
merkitään kirjaimella D. Tällöin kolmioiden APD ja BPD kaikki kolme sivua ovat
yhtä pitkiä, joten ne ovat yhteneviä. Jana PD jakaa oikokulman (180 asteen
kulman) ADB kahteen yhtäsuureen kulmaan,
eli siis kahteen suoraan kulmaan. P on
siis janan AB keskinormaalilla. Q.E.D
Toinen ratkaisu:
Harrastin vähän lunttausta ja
katsoin miten tehtävä oli ratkaistu mallivastauksessa:
Vektorin p = i +
j + 2k normaalitason yhtälö on hyvin yksinkertainen muodostaa. Tätä en tiennyt
tai en ainakaan muistanut. x + j +2z + d
= 0. Lukija voi vakuuttua asiasta
tasossa toteamalla. että vetoria i +
j vastaan kohtisuorien suorien yhtälöt ovat
muotoa x+y = 0, ts. y = -x
+ c.
Pitää vain etsiä sellainen vakio d, että
normaalitaso kulkee A:n ja B:n keskipisteen C kautta, sijoittmalla C:n
koordinaatit tähän yhtälöön. Ja sitten sijoittaa saatuun tason yhtälöön x = z =
0.
Sokeri pohjalla: pallottelua
10. Oheisen kuution särmän pituus on 2. Sen sisällä on vaaleanpunainen
pallo, joka sivuaa jokaista
kuution tahkoa. Kuution yhdessä kulmassa on pienempi sininen pallo, joka
sivuaa
suurta palloa ja kolmea kuution tahkoa kuvion mukaisesti. Laske sinisen
pallon säteen tarkka
Kuvio auttaa paljon. Siitä
voidaan mitata, että pienemmän sinisen pallon säde on 0,27 , kun punaisen ison
pallon säde = 1. Mittaamme vain halkaisjat ja jaamme kahdella.
Ylioppilaskoepaperissa yksikkö oli 1 senttimertin pituinen. Tässä kopioidussa
kuviossa ei sama mittakaava säilynyt, mutta oleelista onkin halkaisijoiden
suhde.
Seuraavaksi piirrämme
leikkauskuvan pitkin pohjaneliön lävistäjää..
Pallon keskipiste on origossa ja sen etäisyyden neliö kärkipisteestä =
(-1)2 + (-1)2 +(-1)2 =
1+ 1 +1 = 3. Origon etäsiyys kuution kärkipisteestä siis on √3. Kuution
avaruuslävistäjän pituus taasen on 2√3.
Seuraavaksi piirrämme
apukuvion, kuution leikkauksen pitkin päällimmäisen (ja samalla alimmaisen)
tahkon halkaisijaa. Sen pituus on √2.
leikkauskuva. Suorakaiteen korkeus = 2, pohja = 2√2 ja
halkaisija = 2√3. Sääli, että ei tullut aivan suoraan.
Pienen pallon keskipisteen
etäisyys kärkipisteestä = √3x ja ison
pallon säde = 1, joten pienen pallon säteelle x saamme yhtälön:
√3x + x + 1 = √3 eli (√3 + 1) x = √3
-1.
Siis x = (√3 -1) /
(√3 + 1)
Periaatteessa
vastauksen voi jättää tähän muotoon, mutta sievistetty muoto on yleensä
elegantimpi:
x = 2 - √3 ≈ 0,27
Nyt olemme laskeneet pallon säteen,
Mutta miten konstruoimme vaaditun pallon tai siis sen halkaisjaympyrän?
Katsomme leikkauskuvaa ja muistamme
seuraavan: Kulman sisään piirettyjen ympyröiden keskipisteet ovat kulman
puolittajalla. Pienen pallon keskipiste on kuvavsa näkyvän suorakaiteen pohjan ja ison pallon tangentin muodotataman kulman puolittajan ja
suorakaiteen lävistäjän leikkauspisteessä.
Piirrämme vaaditun ympyrän, halkasijan ja suuremman ympyrän
leikkauspisteen kautta. Ympyrä (pallo)
on annettu, kun tiedetään sen keskipsite ja yksi kehäpiste tai vaihtoehtoisesti
säde.
Kysytyn pallon säde on tämä väli, mutta en keksinyt toista tapaa sen arvon
laskemiseen. Kuvittelin keksineeni sellaisen käyttäen hyyäksi yhtä mieleen
juolahtanutta, siis päätäni pitkään vaivannutta, geometrian lausetta ja päädyin
nerokkaaseen yhtölöön:
x/√3x = 1/√3
eli <=> 1 = 1.
Merkki
<=> tarkoitta ekvivalenssia eli
yhtäpitävyyttä
Miten
neliöjuuri lasketaan?
Laskinta käytin vain kahden
neliöjuuren likiarvon määrittelemiseen, eikä niitäkään vaadittu. Mutta
tottumuksesta ja tarkistuksen vuoksi teen sen aina. Yleensä annan likiarvon
koulussa opitun tavan mukaan kahden desimaalin tarkkuudella.
On parikin keinoa arvioida
nelijuuren arvo kohtalaisen nopeasti ilman laskinta tai taulukkoja.
√16 = 4 ja √25 = 5, Näiden erotus = 1 toisaalta 25-16 = 9 ja 21-16 = 5 .
Kokeilemme arvoa 4 + 5/9 = 4,555…
Kuviosta näkyy, että tämä antaa alalikiarvon. Toisella tavalla sanottuna
√x on konveksi (tai joissakin yhteyksissä antikonveksi) funktio.
2. Iteraatio (lat. iteratio, toisto kertaus) Voi olla, että tule sanasta iter,
polku, mutta tämä on pelkkää arvailua, joskin helpottaa pitämään sanan
mielesään.
Otetaan ensin lähin neliöluku eli kokonaisluvun neliö, tässä tapauksessa 25,
jonka neliöjuuri on 5. Se olkoon ensimmäinen approksimaatio a1 = 5.
Seuraava saadaan
a2
= (a1 + 21/ a1) /2
= (5 + 4,2)/2 = 9,2/2 = 4,6
Tämä on ylälikiarvo, aika lähellä oikeaa ja antaa käytännöllisiin
tarkoituksiin yleensä riittävän tarkkuuden. Huomataan myös, että
yhteenlaskettava 21/ a1 <
√21. Keskiarvolla päästään tarkempaan likiarvoon.
Tähän voi lisätä, että pienillä murtoluvuilla laskeminen on yleensä nopeampaa
kuin desimaaliluvuilla. Desimaalilukuhan on vain murtoluku, jonka nimittäjä on
10:n jokin potenssi. p:n
kaksidesimaalinen likiarvo 3,14 = 314/100.
Toistamalla iteraatio saadaan kolmanneksi approksimaatioksi a3 = (4,6 + 21/4,6)/2 = 4,58261,
joka eroaa oikeasta arvosta vasta viimeisessä desimaalissa.
Tämä menetelmä kaksinkertaistaa merkitsevät luvut jokaisessa askeleessa.
Tietääkseni taskulaskimissa ja
tietokoneohjelmissa käytetään tätä algoritmia. Muistamme, että ne toimivat
binäärimurtoluvuilla 0,8 = 4/5 = 100/101, mikä on taloudellisempaa.
Vasta näytössä siirrytään desimaalilukuihin. Sekaannuksien välttämiseksi
lihavointi tarkoittaa lukujen esittämistä binäärikannassa.
Oleellisesti samalla menetelmällä mutta työläämmin voidaan laskea myös luvun
kuutiojuuri, neljäs juuri jne. Vielä vuonna 1975 ihminen saattoi kilpailla
tietokoneen kanssa: Helsingin yliopiston teoreeettisen fysiikan laitoksella
järjestettiin kilpailu, jossa hollantilainen matemaatikko ja tietokone laskivat
satunnaisesti annetun 8-lukuisen numeron 13. juuren. Muistikuvani mukaan
kumpikin käytti aikaa tehtävän likimäärin tunnin.
3.
On myös
olemewasa eräänlainen jakokulmamenetemä, joka löytyy mm. Wikipediasta. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Neli%C3%B6juuri ) . Keskikoulussa se oli hauska oppia. Nyt
se tuntuu turhan monimutkaiselta opetella uudestaan.
Ennen taskulaskimia lukujen
juuret katsottiin taulukosta tai laskettiin logaritmitaulukkojen avulla. Samoin
tehtiin kertolaskujen ja potenssiinkorotusten kanssa. Se opetti kaksi
hyödyllistä taitoa: laskemaan ja olemaan laskematta. Eli miettimään asiat niin
valmiiksi, että selvisi vähillä numeerisilla laskutoimituksilla.
*Wikipediasta: Peccatum
originale est peccatum, in doctrina Christiana, quod in Paradiso Adam et Eva fecerunt. Error
eorum mortalitatem propter iram Dei commovi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.