tiistai 16. huhtikuuta 2013
Jaakko Blomberg: YYA-SOPIMUS JA PUOLUEETTOMUUS
YYA-SOPIMUS JA PUOLUEETTOMUUS
Jaakko Blombergin alustus 10.4.2013
Presidentti Urho Kekkonen kuvasi puheessaan 1967
pohjoismaita seuraavasti: Tanska ja Norja ovat Naton jäseniä, Ruotsi on
sitoutumaton ja Suomi noudattaa vakiintunutta puolueettomuuspolitiikkaansa.
Muodollisesti Ruotsi sanoi olevansa liittoutumaton maa,
joka aikoi olla puolueeton muiden valtioiden välisessä sodassa.
Ruotsi otti, erityisesti 1968 jälkeen, usein ja
siekailematta kantaa paikallisiin, alueellisiin konflikteihin, usein joko
Neuvostoliittoa tai Yhdysvaltoja vastaan.
Suomi sanoi olevansa puolueeton tai harjoittavansa
puolueettomuuspolitiikkaa, pyrkivänsä pysymään suurvaltojen eturistiriitojen ulkopuolella.
Kekkonen vain harvoin ilmaisi, kuinka se suhtautuisi muiden maiden välisiin
sotiin. Suomi ei myöskään sanonut olevansa liittoutumaton. Syynä oli
yya-sopimus, joka piti sisällään mahdollisuuden puolustusyhteistyöhön
Neuvostoliiton kanssa (liittoutumisen).
Pidättyminen kannanotoista ristiriidoissa oli Suomen
puolueettomuuspolitiikan tärkeä tehtävä. Vain siten saattoi johdonmukaisesti
olla arvostelematta Neuvostoliiton tekemisiä.
Yya-sopimus
Vuonna 1948 solmitussa yya-sopimuksessa kiteytyivät
Suomen positiiviset idänsuhteet: ystävyys, yhteistyö, luottamus. Hyvistä
suhteista oli Suomelle paljon hyötyä, mm. edullinen idänkauppa. Ystävyyttä
julistettiin ja vakuutettiin näyttävästi, sekä valtiojohdon että
kansalaisyhteiskunnan toimesta.
Siihen kuului myös peitekieli: käytettiin käsitteitä,
jotka olivat poliittisesti tarkoituksenmukaisia. Moskovan puheet hyvistä
naapurisuhteista ja rauhasta peittivät taakseen ohjailutarkoitukset,
holhouksen.
Monet Suomessa menivät ystävyystoiminnassa pitkälle,
rajoista välittämättä. Syntyi ilmiö ja käsite suomettuminen, sisä- ja
ulkopoliittisine vaikutuksineen.
Parhaimmillaan Moskovan myötäileminen tähtäsi myös
rajojen asettamiseen, oman toimintavapauden turvaamiseen. Tämä oli paljolti Kekkosen
toiminnan sisältö.
Ystävyyssuhteiden ydin oli luottamuksen luominen
Moskovassa siihen, että Suomi kaikissa tilanteissa jatkuvasti ottaa huomioon
Neuvostoliiton turvallisuusedut ja kunnioittaa niitä. Tämä oli kirjattu
yya-sopimuksen kahteen ensimmäiseen, sotilaalliseen artiklaan.
Yya-sopimus rakensi uhkakuvan, jonka mukaan Suomea (ja
sen kautta Neuvostoliittoa) vastaan voi hyökätä ”Saksa tai muu sen kanssa
liitossa oleva valtio”, siis länsiliitto. Sopimukseen sisältyi mahdollisuus
sotilaalliseen yhteistyöhön Neuvostoliiton kanssa. Jos Suomi ei kykenisi
uhkaa/hyökkäystä itse/yksin torjumaan, Neuvostoliitto avustaisi. Siitä olisi
erikseen sovittava.
Sopimuksen mukaan Suomen turvallisuusuhka tuli siis
lännestä, ei idästä.
Kuitenkin Suomessa laajasti, erityisesti johtotasolla,
pidettiin edelleenkin suurimpana uhkana Neuvostoliittoa. Jos idän ja lännen
suhteet olisivat kiristyneet konfliktiksi, Suomi olisi voinut joutua
vastaanottamaan sotilaallista apua Neuvostoliitolta. Itsemääräämiselle olisi
jäänyt vähän tilaa. Ja jos sota olisi päättynyt Neuvostoliiton voittoon tai
muuten selviämiseen, Suomessa olevien neuvostojoukkojen ei olisi uskottu
poistuvan, vaan Moskova olisi tehnyt Suomesta liittolaisen kaikkine
seuraamuksineen.
Koska yya-sopimus oli symboli ja takuu hyville
idänsuhteille, idän uhkasta ei voinut tai sopinut puhua ääneen.
Puolueettomuuspolitiikka
Kylmän sodan aikana Suomen ulko- ja
turvallisuuspolitiikan ydintehtävä oli ylläpitää hyviä idänsuhteita, joiden
symbolina oli yya-sopimus, mutta samalla asettaa sille rajoja, siis ylläpitää
riippumatonta ja itsenäistä päätöksentekoa sisä- ja ulkopolitiikassa.
Yya-sopimuksen puolustusyhteistyövelvoitteen
vastapainoksi sopimuksen johdantoon kirjattiin Suomen vaatimuksesta Suomen
pyrkimys pysyä suurvaltojen eturistiriitojen ulkopuolella. Sen pohjalle
rakennettiin puolueettomuuspolitiikka.
Puolueettomuuspolitiikasta alettiin puhua vasta Porkkalan
vuokra-alueen palautuksen jälkeen. Sen jälkeen voitiin sanoa, että yya-sopimus
merkitsi Suomelle puolueettomuuspolitiikan tunnustamista. Näin myös Moskova sen
silloin näki, osana rauhanomaista rinnakkaiseloa.
Suomen puolella puolueettomuuden säilyttäminen idän ja
lännen konfliktissa tähtäsi yya-sopimuksen mukaisen turvallisuusyhteistyön
välttämiseen.
Luonnollinen vastaus yya-sopimuksen luomaan ongelmaan oli
rakentaa Suomelle niin vahva puolustuskyky, että se kykeni itse torjumaan
Suomeen (tai sen alueen kautta Neuvostoliittoon) kohdistuvat hyökkäykset. Mutta
tähän Suomella ei ollut kunnolla varaa. Neuvostoliiton puolustusapu pysyi
pitkään Suomen turvallisuuspolitiikan peikkona. Kun Suomen puolustusvoimia
alettiin toden teolla vahvistaa 1960-luvun alusta lähtien, perusteluna
korostettiin tarvetta kyetä torjumaan puolueettomuuden loukkaukset.
Tältä pohjalta Suomen koko ulkopolitiikan päälinjaksi
kehittyi 60-luvun aikana puolueet- tomuuspolitiikka. Mutta sen synty ja ydin oli
selvä. Puolueettomuuspolitiikka kehitettiin Suomen idänsuhteiden vastapainoksi.
Idänpolitiikkaan sisältyivät luottamukselliset suhteet,
yya-sopimus ja Neuvostoliiton turvallisuusetujen huomioon ottaminen, idänkaupan
edullisuus.
Puolueettomuuspolitiikka tarkoitti perimmiltään
itsenäisyyttä turvallisuuspolitiikasta päätettäessä. Se tarkoitti etäisyyden
pitämistä Neuvostoliitosta. Puolueettomuuspolitiikka palveli myös Suomen
pyrkimystä säilyttää ja kehittää länsimaista identiteettiään, jota liian
läheiset suhteet Neuvostoliittoon varjostivat.
Neuvostoliitto tunnusti Suomen puolueettomuuspolitiikan
1960-luvun lopulle saakka. Siinä oli vain joitakin varauksia.
Puolueettomuuspolitiikkaa alettiin jo 1950-luvulta
lähtien kutsua rauhanomaiseksi, rauhantahtoiseksi tai rauhaa rakastavaksi. Sen
tarkoituksena oli pehmentää Moskovan silmissä puolueettomuuspolitiikan
yya-sopimuksen vastaista pyrkimystä. Rauhanomainen tarkoitti Moskovan
kielenkäytössä Neuvostoliitolle myönteistä, lännelle kriittistä. Neuvostoliiton
kansainväliseen propagandaan kuului ”rauhanomaisen rinnakkaiselon”
julistaminen. Tällaisen kielenkäytön tarkoitus oli ohjata huomio pois
Neuvostoliiton ideologisesta laajentumis- pyrkimyksestä, kommunismin
levittämisestä.
Taistelu puolueettomuudesta
Vierailukommunikeat olivat Suomelle pääväline Moskovan
puolueettomuustunnustuksen tavoittelussa. Ensimmäinen tunnustus tuli
pääministeri Fagerholmin vierailulla Moskovassa 1957: Suomi harjoittaa
rauhanomaista puolueetonta ulkopolitiikkaa. Siitä pitäen
puolueet- tomuustunnustus toistui vierailukommunikeoissa 1960-luvun lopulle
saakka.
1960-luvulla Suomi vahvisti puolueettomuuspolitiikkaa
kaikin keinoin. Puolueettomuudesta puhuttaessa yya-sopimus usein sivuutettiin
tai alistettiin puolueettomuudelle.
Puolueettomuuden suojaamisessa ei eritelty,
miltä suunnalta loukkaukset voisivat tulla.
Sitten 1960-luvun lopulla tapahtui Moskovassa käänne. Viimeisen
selkeän tunnustuksen sai Kekkonen kesällä 1970, vasta kovan ponnistuksen, erouhkauksen
tuloksena. Suomen politiikka määriteltiin rauhaarakastavaksi
puolueettomuuspolitiikaksi.
Suomen puolueettomuus ei enää nauttinut arvostusta
Moskovassa. Siitä lähtien Neuvostoliitto hyväksyi Suomen
puolueettomuuspyrkimyksen vain yya-sopimukselle alistettuna. Sotilaallinen
yhteistyövelvoite meni aina puolueettomuuden edelle.
Pääministeri Karjalaisen vierailukommunikea 1971 oli
ensimmäinen näyte ja se toistui aina vuoteen 1987 asti samansisältöisenä:
Paasikiven-Kekkosen linja, joka
- -
nojaa yya-sopimukseen ja
- -
takaa ystävyyden ja yhteistyön horjumattoman
kehityksen suhteissa Neuvostoliittoon,
- -
sisältää Suomen pyrkimyksen rauhantahtoisen
puolueettomuuspolitiikan toteuttami- seen kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden
eduksi ja ystävällisten suhteiden ylläpitämisen kaikkiin maihin.
Puolueettomuuden vieroksuminen alkoi näkyä Moskovan
kaikissa puheissa ja toimissa. Syitä tähän asenteeseen oli kahta tyyppiä:
(1) Ulkopoliittinen syy, Praha 1968: ”Puolueeton Suomi”
tarjosi väärän mallin Neuvostoliiton liittolaisille Itä-Euroopassa.
(2) Turvallisuuspoliittinen syy: Suomen
puolueettomuuskorostus alkoi asettaa kyseenalaiseksi Neuvostoliiton
mahdollisuuden (yya-sopimuksen pohjalta) käyttää Suomen aluetta
puolustus- strategiassaan. Turvallisuus- ja puolustuspoliittiset tavoitteet
saivat Moskovassa etusijan.
Neuvostoliiton turvallisuuden kannalta, siis sen
asevoimille, yya-sopimus merkitsi sotilasliittoa. Suomi oli sille
turvallisuuspoliittinen yhteistyökumppani. Puolueeton Suomi oli karkaamassa
Moskovan holhouksesta.
Jälkeenpäin tiedämme, että Neuvostoliitolle puolustus
hyökkäystä vastaan tarkoitti hyökkäystä vihollista vastaan, puolustus oli
toteutettava mahdollisimman kaukana omilta rajoilta, vihollisen alueella. Tämä
strategia oli syntynyt toisen maailmansodan perintönä.
Näin yya-sopimus merkitsi neuvostoasevoimille
mahdollisuutta käyttää Suomen aluetta hyökkäykseen länsiliittoa vastaan.
Suomen ja Neuvostoliiton suhteisiin oli rakennettu
sisäinen jännitys. Moskovan mielenmuutos johti ”taisteluun puolueettomuudesta”.
Neuvostoliiton sotilasliittokäsityksen vastapainona oli Suomen käsitys
puolueettomuuden turvaamisesta.
Suomi otti tietoisen riskin ja jatkoi oman linjan
vahvistamista. Puolustuspolitiikan kehittämi- sessä jatkettiin puolueettomuuden korostamista.
Siihen kuului oman puolustuskyvyn vahvistaminen ja sotilaallisen yhteistyön
torjuminen. Kotimaisessa keskustelussa esitettiin myös kriittisiä arvioita ja
epäiltiin yya-sopimuksen sivuuttamisen järkevyyttä.
Vuosina 1970-71 työskennellyt 1. parlamentaarinen
puolustuskomitea selosti yya-sopimuksen sisällön, mutta vahvisti
puolueettomuuden säilyttämisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
päätehtäväksi.
Puolueettomuuspyrkimystä korostettiin myös muissa
yhteyksissä, esimerkkinä Saksojen tunnustamisessa (Saksa-paketti). Ristiriita
ja jännitys Helsingin ja Moskovan välillä pysyi vuoteen 1987.
Puolustuskomitean mietinnön jälkeen Moskova puolestaan kiristi
otettaan. Sen ehdotuksesta käytiin kenraalitasolla salaiset konsultaatiot 1972-74,
joista tuli tieto julkisuuteen vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen. Vuosina
1973-79 suurlähettiläs Vladimir Stepanov toimi ärhäkkäästi puolustusalan
yhteistyön vahvistamiseksi. Siihen kuului myös puolustusministeri Dmitri Ustinovin
ehdotus 1978 yhteisistä sotaharjoituksista, jonka Suomi torjui.
Kulissien takana
Suomen puolueettomuuspolitiikan takana oli ajatus
yya-sopimuksen varjolla tyrkytetyn puolustusavun vastus- tamisesta, tarvittaessa
voimatoimin. ”Puolustus apua vas- taan”-politiikasta ei voitu puhua julkisesti ja
siihen varautuminen puolustusvoimissa oli erittäin salaista. Siitä on vain
vähän jäljellä todisteita.
Suomen tilanteen ymmärtämisessä on paikallaan verrata
Ruotsi toimintaa. Ruotsin puolueettomuuspolitiikka perustui pysymiseen kahden
vuosisadan aikana sotien ulkopuolella. Siinä hengessä se sanoi pitäytyvänsä
idän ja lännen konfliktissa puolueettomana.
Tosiasiassa Ruotsi oli julkisesti
liittoutumaton/puolueeton, mutta salaisesti liittoutunut länsivaltojen kanssa
Neuvostoliiton hyökkäyksen varalta. Siihen kuului varautuminen avun
vastaanottamiseen heti konfliktin kärjistyessä. Ruotsi turvautui salaiseen
liittoutumiseen, koska se laski Neuvostoliiton hyökkäävän Ruotsin alueen kautta
länsiliiton asemiin Atlantin rannalla. Sitä Ruotsi ei uskonut kykenevänsä torjumaan
yksin, omin voimin.
Suomessa käsitys, että Neuvostoliitto olisi sodan
syttyessä pyrkinyt käyttämään Suomen aluetta hyökkäyksessä länsiliiton asemiin,
tuli esiin lähinnä vain Pohjois-Suomen kohdalla. Myös länsiliiton arvioitiin aikovan
hyökätä Pohjois-Norjasta Muurmanskin sotilastukikohtia vastaan. Muutoin ei Neuvostoliiton
puolustusstrategian hyökkäyksellistä luonnetta Suomessa otettu huomioon, vaan
uskottiin puolueettomuuspolitiikan mahdollisuuksiin.
Suomella ei ollut sotilaallisten tiedustelutietojen
vaihtamisen lisäksi suunnitelmia yhteistyöstä muiden valtioiden kanssa
Neuvostoliiton uhan varalta. Jos Suomella oli kätketty suunnitelma, se oli
torjua tarvittaessa voimatoimin ja yksin Neuvostoliiton tarjoama apu,
sotilaallinen yhteis- työ, liittoutuminen. Olisiko siihen turvauduttu ja olisiko
sillä ollut mahdollisuuksia onnistua, on epäilemättä vaikeata arvioida.
Todellista testiä ei koskaan tullut.
Puolueettomuuspolitiikan merkitykset
Vaikka puolustuspolitiikan kehittämisessä tavoitteena oli
puolueettomuuden säilyttäminen konfliktitilanteessa, puolueettomuuspolitiikka
suunnattiin 1970-luvulta lähtien yhä selvemmin rauhanaikaisiin ristiriitoihin. Taustalla
oli laskelma, että rauhanaikainen puolueeton käyttäytyminen edesauttaisi
pysymistä kriisin ja sodan ulkopuolella.
Suomen puolueettomuuspolitiikalla oli tavallaan kahdet
kasvot: (1) Vahvistaa rauhan aikana Suomen asemaa idän ja lännen välissä
olevana maana, joka pyrkii pysymään suurvaltojen eturistiriitojen ulkopuolella.
(2) Välttää kriisitilanteessa joutumista Neuvostoliiton liittolaiseksi, mihin
yya-sopimuksen sotilaalliset artiklat avasivat tien.
Samanaikaisesti kun Suomi kehitti
puolueettomuuspolitiikkaa vastapainoksi yya-sopimukselle, se alkoi 1960-70-lukujen
vaihteesta lähtien harjoittaa politiikkaa, jota voi kutsua sillanrakennukseksi
idän ja lännen välillä. Se toimi mm. ETYK-hankkeessa ja aseidenriisuntakysymyksissä.
Sillanrakennuksessa käännettiin suurvaltain eturistiriitojen ulkopuolella pysyminen
ylösalaisin: ryhdyttiin auttamaan niiden ratkaisemista.
Samalla kun Neuvostoliitto erityisesti 1970-luvulla ja
vielä 1980-luvullakin muodollisesti vastusti Suomen puolueettomuuspolitiikkaa
suhteessa yya-sopimukseen, se hyväksyi Suomen puolueettomaksi maaksi
sillanrakennuksen yhteydessä, esim. YK-yhteyksissä ja ETYKissä.
***
Taistelu puolueettomuudesta päättyi ratkaisemattomana
1980-luvun lopussa. Kun Gorbatshov 1989 tunnusti Suomen puolueettomuuden,
yya-sopimuksen sotilaalliset artiklat olivat menettäneet merkityksensä Moskovan
katsannossa. Taustalla oli Gorbatshovin pyrkimys purkaa idän ja lännen
vastakohtaisuus. Siinä vaiheessa myös sillanrakennuspolitiikan kysyntä alkoi
huveta.
Yya-sopimus korvattiin Neuvostoliiton hajotessa Venäjän
kanssa sopimuksella, jossa ei ole minkäänlaista avunantoklausuulia. Suomi
luopui puolueettomuuspolitiikasta EU-jäsenyyden myötä, mutta on pysynyt
sotilaallisesti liittoutumattomana.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Pääsiäissaaren viimeinen palmu
Olen usein kysynyt itseltäni: "mitä viimeistä palmupuuta kaatanut pääsiäissaarelainen sanoi?" Sanoiko hän nykyajan metsurin tapaan: "työpaikkoja, ei puita!"? Vai: "teknologia ratkaisee ongelmamme, ei pelkoa, löydämme puulle korvaavan materiaalin"? Vai: "ei ole todisteita siitä, ettei jossakin muualla saarellamme olisi vielä palmuja. Tarvitsemme lisää tutkimusta. Ehdottamanne puunkaatorajoitus on ennenaikainen ja perustuu pelonlietsomiseen"?
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
Jaakko Blomberg toi luennossaan esille Suomen haasteellisen turvallisuuspoliittisen tilanteen sodanjälkeisessä Euroopassa. Suomalainen diplomatia toimi tuolloin merkittävässä roolissa Suomen ulkopoliittisen identiteetin muovaajana. Diplomatian kentällä pelattiin wittgensteinilaista kielipeliä.
VastaaPoistaTämänpäivän Euroopasta turvallisuuspoliittiset jännitteet ovat poistuneet, mutta tilalle ovat tulleet talouspoliittiset uhat. Äärimmilleen kärjistyessään talouden tasapainoton tila voi johtaa kahtiajakautuneen Euroopan syntyyn.
Suomesta löytyy tietotaitoa Euroopan talouden sillanrakennustyöhön. Voisiko suomalainen diplomatia toimia eurooppalaisten talouspoliittisten ongelmien purkajana kuten aiempina vuosikymmeninä valtioidenvälisten turvallisuuspoliittisten konfliktien ratkaisijana Goethen hengessä?
Iina Armila