Fellmanin pellolla 1918. (Kuva: Kansan Arkisto) |
Fellmanin pelto –teoksellaan taiteilija Salmi samalla tutki puhumattomuuden kulttuuria ja historian epäsovinnaisten aiheiden kieltämistä etsien uusia tapoja ratkaista haudattuja traumoja.
. . . . . .
Klubikevään istunnot saivat arvoisensa ja osin dramaattisen päätöksensä Kaisa Salmen vierailun myötä. Otsikkoaan Osallistuva taide taiteilijan näkökulmasta taiteilija Salmi valotti aiempien töidensä kautta ennen siirtymistään tähänastiseen päätyöhönsä Fellmanin pellolle. Viereisessä kuvassa Salmi kertoo niistä yllättävistä käänteistä, jotka liittyivät rautatientorilla tapahtuneeseen ilmaiseen kukkienjakoon. Saimme myös kuulla vähän lisää Mannerheimin kukitus -jupakasta sekä havainnekuvan siitä, mitä kukituksella tavoiteltiin.
Huhtikuussa Lahdessa toteutettu suurperformanssi Fellmanin pelto - 22.000 ihmisen monumentti oli kuitenkin illan keskiössä ja sen rakentumista ja yksityiskohtia Kaisa Salmi kuvaili kuvaesityksen kanssa.
Fellmanin pellolle saapui lopulta valtavasti ihmisiä jotka toteuttivat muutamia liikkeitä ja ääniä yhteisesityksessä. Tilaisuuden aluksi Kaisa Korhosen piti laulaa Marseljeesi perinteisin sanoin ja Salmen mukaan Korhonenkin vähän kavahti tuon vanhan vallankumouslaulun kovaa kielenkäyttöä. Tilaisuuden lopuksi niin Fellamanin pellolla kuin Klubillakin laulettiin samainen sävel uusin, Heikki Salon tekemin sanoituksin. Tulipahan laulettua vaikka tarkemmin katsottuna Salonkin käännökseen sisältyy kyllä enemmän kuin lääkäri määrää taistelu-uhoa.
Kaisa Salmen performanssi taltioitiin huolellisesti ja siitä tehdään puolentunnin dokumentti, joka saa ensi-iltansa syyskuussa Lahdessa. Seuraamme tilannetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.