sunnuntai 20. lokakuuta 2013
Pertti Seppälä: Kiinan uskonnot
Pertti Seppälän oheinen teksti
liikkuu samalla aaltopituudella kuin hänen kommenttinsa Tapio Tammisen alustukseen viime kesäkuussa pitämässämme uskonnollis-filosofisessa
symposiumissa kulttuurikeskus Sofiassa. (JO)
....
Kiinan uskonnot tarjoavat
uskontotieteilijälle erityisen kiinnostavan tutkimusalueen, sillä lähes kaikki
mahdolliset erilaiset uskontomuodot ovat läsnä Kiinassa. Jolleivät juuri tällä
hetkellä, niin ainakin historiallisessa katsannossa.
Kaksi englantilaistunutta
kiinalaissyntyistä uskontotieteilijää, Xinzhong Yao ja Yanxia Zhao, ovat
kirjoittaneet kiinnostavan kirjan Kiinan uskonnoista. Tarkkaan ottaen ”Kiinan
uskonnosta”, yksikössä. Vuonna 2010 julkaistun kirjan nimi on Chinese
Religion, A Contextual Approach eli Kiinan uskonto, kontekstuaalinen
lähestymistapa. Toisin sanoen kirjoittajat pyrkivät tarkastelemaan
kiinalaista uskontokenttää historiallisissa ja kulttuurisissa puitteissa.
Uskonto kulttuurisena ilmiönä.
Kirjan tekijät kirjoittavat:
”On vaikeaa antaa Kiinan uskonnosta
selkeää määritelmää, jos puhumme vain yhdestä traditiosta. Perinteisesti
kiinalainen uskonto on liitetty kolmeen institutionalisoituun oppiin:
kungfutselaisuuteen (kiinaksi ru), taolaisuuteen (tao) ja
buddhalaisuuteen (fo). Tällaista käsitystä on tosin jo pitkään pidetty
epätäsmällisenä ja vanhentuneena.”
Itse asiassa tekijät lähestyvät
Kiinan uskontoja elämäntapana, jossa kaiken muun ohella ovat mukana myös
kiinalaiset uskonnot. Uskonnotkaan eivät elä tyhjiössä, vaan ne kytkeytyvät
monin tavoin paikalliseen kulttuuriin ja sen perinteisiin eli traditioon.
Kirjassa uskontoja käsitellään
temaattisesti. Heti kirjan alussa annetaan lukijan kannalta hyödyllinen aikataulukko
Kiinan uskontojen vaiheista rinnastettuna länsimaisen uskontohistorian
tärkeisiin tapahtumiin. Teoksessa käsitellään omissa luvuissaan mm. Kiinan
uskontojen historiaa, uskonnon ja perheen, uskonnon ja valtion suhteita
Kiinassa eri aikoina. Kirjan polttopiste on kuitenkin Manner-Kiinassa,
nykyisissä uskontoihin liittyvissä uskomuksissa ja käytännöissä.
Yaon ja Zhaon kirjoittaman kirjan
keskeinen huomio on, että kiinalainen uskonnonharjoittaja voi valita
uskomuksensa kaikista Kiinan eri uskonnoista ja sekoittaa niitä keskenään
vapaasti. Kyse on siis synkretismistä, jolla länsimaissa ja Lähi-Idän
dogmaattisten uskontojen piirissä on huono kaiku. Kiinassa eri uskontojen ja
oppien sekoittuminen taas on tyypillinen kulttuurinen piirre, jota pidetään arvossa.
Länsimaillahan sama yksilö ei voi olla kristitty, juutalainen ja muslimi. Se
nyt vain ei käy päinsä. Kiinassa taas yksilö voi sisällyttää uskomuksiinsa
aineksia kaikista Kiinan uskonnoista. Tätä tarkoitetaan, kun puhutaan Kiinan
uskonnosta yksikössä. Kiinassa on selvästi jo parin tuhannen vuoden ajan ollut
eräänlaista new-age -henkeä!
Kirjassa käsitellään oikeastaan
vain kiinalaisperäisiä tai vahvasti kiinalaistuneita uskontoja. Intiasta pari
tuhatta vuotta sitten Kiinaan Silkkitien kauppareittejä pitkin tullut
buddhalaisuus on muotoutunut elimelliseksi osaksi kiinalaista ajattelua.
Kirjassa ei käsitellä sellaisia, kylläkin Kiinassa vaikuttavia, uskontoja kuten
kristinuskoa sen eri muodoissa, juutalaisuutta tai esimerkiksi uiguurien
kannattamaa islamilaisuutta.
Kirjoittajat tiivistävät Kiinan
uskontoasetelman seuraavasti:
”Kiinan keskeiset omasyntyiset
uskonnolliset järjestelmät ovat kungfutselaisuus, jossa kunnioitetaan Tiania
eli Taivasta, joka edustaa kosmista moraalista voimaa, joka hallitsee myös
ihmisten maailmaa. Taolaisuudessa pyritään palaamaan persoonattomaan Taoon eli
Tiehen, maailmankaikkeuden kosmiseen ykseyteen . Kiinalaistunut buddhalaisuus
taas edustaa jälleensyntymä-oppia ja opastaa tiellä valaistumiseen. Ja sitten
animistinen kansanuskonto ja vainajanpalvonta erilaisine kultteineen liittyvät
tavallaan kiinalaisten käsityksiin onnesta ja epäonnesta.”
Hieman tarkentaen voisi sanoa, että
Kiinan varhaisimmat uskontomuodot ovat vainajanpalvonta, tai oikeammin
vainajien kunnioittaminen, ja animismi. Kiinalaiset ovat jo yli 2000 vuoden
ajan uskoneet, että ihmisellä on kaksi sielua: hun-sielu, joka kuoleman
jälkeen muuttaa Taivaan pitämään hoviin ja po-sielu, joka jää asumaan
ruumiin kanssa hautaan, mistä hän tarkkailee eräänlaisena moraalinvartijana
elävien sukulaistensa elämää. – Animismi taas tarkoittaa sitä, että kaikilla
asioilla on sielu eli ne ovat eläviä, kuten puut, eläimet, vuoret, joet,
järvet, planeetat ja tähdet. Niillä kaikilla on oma jumaluutensa tai henkensä,
jotka vaikuttavat eri tavoin myös ihmisten elämään. Myös elottomilla kohteilla
on sielu, kuten kivellä, talolla, sillalla tai lampulla. Ei ole mitään, mikä ei
olisi elävää. Nämä henget voivat olla hyvän- tai pahantahtoisia ja niihin pitää
suhtautua eri tavoin.
Vainajanpalvonta ja animismi
muodostavat kiinalaisen uskonnollisuuden perustan. Vainajille, jumalille ja
henkiolennoille uhrataan yleisimmin suitsukkeita, hedelmiä ja niin sanottuja
paperiuhreja. Kiinassa, ja kaikkialla kiinalaisten asuttamilla alueilla, on
erikoistuneita kauppoja, joissa myydään näitä paperiuhreja. Ne ovat paperista
valmistettuja, väripainettuja arkipäivän elämään liittyviä tavaroita kuten
taloja ja autoja, savukkeita, kännyköitä vainajien keskinäiseen yhteydenpitoon,
vaatteita kuten sukkia, paitoja, mekkoja, rintaliivejä, solmioita, erilaisia
ruokatavaroita ja niin edelleen. Alkuperäisen mallinsa muotoiset paperiuhrit
poltetaan, ja uskomusten mukaan ne siirtyvät tuonpuoleiseen suvun vainajille
tai jumalille savun välityksellä. Kyse on eräänlaisesta lahjonnasta, mikä on
muutenkin yleinen piirre kiinalaisessa yhteiskunnassa.
Nykyisin suurta suosiota ovat
saaneet rajattoman katteen omaavat luottokortit, siis paperista valmistettuina,
jotka lähetetään vainajille tuonpuoleiseen, jotta he voisivat hankkia itselleen
tarvitsemiaan asioita ja tavaroita, ja
ennen muuta jotta he voisivat onnistuneesti lahjoa tuonpuoleisen
henkibyrokratian virkamiehiä.
Kansanuskonnon erikoismiehinä ovat
toimineet jo kolmisen tuhatta vuotta erilaiset shamaanit, meediot ja ennustajat.
Heillä on edelleen tärkeä rooli yhteydenpidossa vainajien ja henkiolentojen
kanssa.
Vainajanpalvonnan ja animismin
ohella tarjolla on siis ollut myös organisoituneiden uskontojen palveluksia.
Kungfutselaisuus oli alkuaan yhteiskuntafilosofiaa, jossa korostettiin
hyveellisen käyttäytymisen tärkeyttä. Silti siinäkin oli alusta lähtien
uskonnollisia piirteitä, vaikka Kungfutse itse olikin eräänlainen agnostikko.
Sama koskee taolaisuutta. Alkuaan
se oli maailmankaikkeuden ykseyteen ja luonnonmukaiseen elämäntapaan keskittyvä
yhteiskuntakriittinen elämänfilosofia, ja pienen ihmisen puolella. Ajanlaskumme
alun tienoilla taolaisuudesta tuli täysverinen uskonto papistoineen, joka
sulautti itseensä mm. animistisen kansanuskonnon monijumalaisen jumalmaailman.
Paradoksaalisesti epädogmaattinen taolainen uskonto on edelleenkin sekoitus
monistista filosofiaa, monoteistista uskontoa ja monijumalaisuutta eli
polyteismiä. Päämääränä on tulla kuolemattomaksi ja muuttaa kuoleman jälkeen
henkiruumiissa paratiisisaarille tai –vuorille.
Intiasta ajanlaskumme alussa
saapunut buddhalaisuus toi mukanaan, monen muun asian ohella, käsitykset
helveteistä ja paratiiseista. Kiinalaisilla ei ollut ennen buddhalaisuuden
tuloa minkäänlaista piinahelvetteihin verrattavaa paikkaa, mihin sielut
kuoleman jälkeen saattoivat joutua. Buddhalaisten helvetit eivät ole ikuisia,
vaan siellä käydään vain ”puhdistumassa” ja hakemassa vauhtia uuteen
jälleensyntymään. Joka tapauksessa, kuten jo mainittiin, kaikissa
buddhalaisuuden eri suuntauksissa pyritään valaistumiseen eli oivallukseen
siitä, että kaikki on pysymätöntä, alituisessa muutoksen tilassa. Viime kädessä
buddhalaisuudessa pyritään vapautumaan jälleensyntymien kierrosta.
Buddhalaisuudessa korostetaan myös myötätunnon tärkeyttä.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että
esimerkiksi taolaisessa temppelissä on myös buddhalaisia tai kungfutselaisia
patsaita, joille voidaan osoittaa kunnioitusta ja polttaa suitsukkeita.
Suitsukkeet muuten otettiin Kiinassa käyttöön noin 300-luvulla ennen ajanlaskumme
alkua. Kiinalainen uskova voi siis esittää rukouksiaan ja pyyntöjään
mieleisilleen jumalille periaatteessa missä tahansa kiinalaisessa temppelissä.
Tai omalla kotialttarillaan.
Yao ja Zhao kirjoittavat:
”Kiinan uskonto on synkretistinen
järjestelmä, johon voivat sisältyä kaikki mahdolliset uskomukset ja käytännöt,
erilaisia uskomuksia mitenkään sensuroimatta. Kuinka vieraalta jokin
vierasperäinen uskomus tai käytäntö voi aluksi tuntuakaan, kiinalaisen
kulttuurin voimakas synkretistinen piirre sopeuttaa ne osaksi kokonaisuutta.
Näin erilaiset uskonnolliset traditiot ovat vähitellen tulleet osaksi tätä
kulttuurisesti yhdenmukaista kokonaisuutta.”
Kirjoittajat jatkavat:
”Kiinalaisten suhtautuminen eri
uskontoihin ja tuonpuoleiseen liittyviin käsityksiin on ytimiltään
pragmaattista, käytännönläheistä. Todellakin, kaikki uskonnolliset käytännöt ja
toimet palvelevat elävien ihmisten tarpeita. Lisäksi kiinalaiseen
uskonnollisuuteen liittyy uskovan kannalta erinäisiä hyötynäkökohtia.”
Kiinalaisten uskovien määriä
koskevat tilastot ovat pääsääntöisesti epäluotettavia. Monestakin syystä. Joka
tapauksessa sangen realistisilta kuulostavat seuraavat arviot: buddhalaisia olisi
noin 600 miljoonaa, taolaisen uskonnon kannattajia noin 400 miljoonaa.
Vainajanpalvonnan ja kansanuskonnon kannattajia on luultavimmin eniten etenkin
talonpoikaisväestön keskuudessa, mutta meillä ei ole käytettävissä luotettavia
lukuja tästä asiasta. Emme yksinkertaisesti tiedä kiinalaisten uskovien
kokonaismäärää. Sitä paitsi monet ihmiset kannattavat useamman kuin yhden uskonnon
oppeja ja päällekkäisyydet ovat vääjäämättömiä. Samankaltainen tilanne on
Japanissa, missä monet ihmiset ovat sekä shintolaisia että buddhalaisia.
Vuoden 1949 vallankumouksen jälkeen
Kiinan uskonnot ovat olleet vaikeuksissa. Erityisesti kulttuurivallankumouksen
vuosina, 1966-1976, uskonnollinen toiminta kiellettiin kokonaan, temppeleitä ja
uskontojen omaisuutta tuhottiin vimmaisesti. Kiinan uskonnot ovat kuitenkin
elpyneet 1970-luvun lopulta lähtien nopeasti Kiinan kommunistisen puolueen
liberaalimman uskontopolitiikan seurauksena.
Kiinan viralliset uskonnot
buddhalaisuus, taolaisuus, katolinen kristinusko, protestanttinen kristinusko
ja islam ovat valtion tiukassa valvonnassa ja niiltä edellytetään patriotismia,
vahvaa isänmaanrakkautta. Ja kommunistisen puolueen kunnioittamista.
Ateistisessa valtiossa valtio ja uskonto erotettiin toisistaan jo 1950-luvun
alkupuolella. Myös keisariajan Kiinassa valtio pyrki kaikin keinoin pitämään
organisoidut uskonnot hallituksen talutusnuorassa.
Temppelit, kirkot ja moskeijat
saavat ottaa vastaan rahalahjoituksia eli donaatioita kannattajiltaan, myös
ulkomaalaisilta. Lisäksi useimpiin temppeleihin on tuntuva sisäänpääsymaksu. Esimerkiksi
monet suositut buddhalaiset temppelit ovat viime vuosikymmeninä vaurastuneet
niin nopeasti, että jotkut niistä ovat halunneet mennä Hongkongin pörssiin
hyvinä sijoituskohteina. Kiinan hallitus ei ole sallinut pörssiin
listautumista. Uusia temppeleitä rakennetaan, uskontojen materiaaliset puitteet
ovat parantuneet ratkaisevasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Sitä paitsi
hallitus ei juurikaan puutu ihmisten uskonnollisiin käsityksiin joitakin
poikkeuksia lukuun ottamatta.
Yksi näistä poikkeuksista on ollut
synkretistinen uskonnollinen liike Falun gong eli Buddhalaisen opin pyörän
harjoittaminen, joka kiellettiin heinäkuussa 1999 lähinnä Kiinan kommunistisen
puolueen auktoriteetin uhmaamisesta. Ei niinkään tämän synkretistisen
uususkonnon buddhalaisten ja taolaisten oppien takia. Liikkeen perustaja Li Hongzhi
asuu nykyisin Yhdysvalloissa.
Kun kommunistisen puolueen
ideologia kärsi viimeistään kulttuurivallankumouksen vuosina vararikon Kiinassa,
maassa on vallinnut eräänlainen moraalinen tyhjiö. Kiinan uskonnot ovat
alkaneet osittain täyttää tätä tyhjiötä. Kiinan vuosi sitten valittu
presidentti Xi Jinping ilmaisi kantanaan pari viikkoa sitten, 1. lokakuuta
2013, että Kiinan kommunistisen puolueen tulisi olla entistäkin suvaitsevampi
perinteisten kiinalaisten uskontojen suhteen. Xi Jinping on huolissaan Kiinan
moraalisesta rappiosta, virkamiesten korruptiosta ja loputtomasta
rahanahneudesta. Hän etsii nyt lääkettä tähän tautiin muun muassa kungfutselaisuudesta,
buddhalaisuudesta ja taolaisuudesta.
Kerettiläiselle ajattelijalle tulee
tietysti mieleen, että Kiinan kommunistinen puolue tarjoilee nyt Karl Marxin
oppien vastaisesti ”oopiumia kansalle”. Tosiasiassa puolueella ei enää pitkään
aikaan ole ollut juuri mitään tekemistä sosialismin saati kommunismin kanssa.
Mutta kaiken kaikkiaan Kiinan
uskonnot ovat tällä hetkellä parhaassa iskussa sitten vuoden 1949
vallankumouksen.
Pertti Seppälä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Pääsiäissaaren viimeinen palmu
Olen usein kysynyt itseltäni: "mitä viimeistä palmupuuta kaatanut pääsiäissaarelainen sanoi?" Sanoiko hän nykyajan metsurin tapaan: "työpaikkoja, ei puita!"? Vai: "teknologia ratkaisee ongelmamme, ei pelkoa, löydämme puulle korvaavan materiaalin"? Vai: "ei ole todisteita siitä, ettei jossakin muualla saarellamme olisi vielä palmuja. Tarvitsemme lisää tutkimusta. Ehdottamanne puunkaatorajoitus on ennenaikainen ja perustuu pelonlietsomiseen"?
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.