Ohessa
julkaisemme professori Matti Bergströmin (1.3.1922 – 13.7.2014) viimeiseksi
jääneen yleisöesitelmän Usko ja tieto: aivojen kyky aistia
kokonaisuuksia ja osia. Esitys pidettiin yhteisseminaarissamme Kulttuurikeskus Sofiassa, Helsingissä,
lauantaina 22. 3. 2014. Seminaarin otsikkona oli Tieto ja usko – aine, henki ja tietoisuus.
Heikentyneen
terveytensä takia Bergström ei voinut itse tulla paikalle, joten
kommenttipuheenvuoron pitänyt Tarja Kallio-Tamminen, jonka puheenvuoron myös jukaisemme, luki esityksen hänen
puolestaan. Kesäisiä lukuhetkiä!
t. Tarja Kallio-Tamminen
Usko ja
Tieto: Aivojen kyky aistia kokonaisuuksia ja osia
|
Matti Bergström |
Tässä
esityksessä käsitellään aivojemme kahta keskeistä toimintaa, joiden avulla
yksilö suhtautuu ympäristöönsä, ja joiden varaan hän rakentaa suhteensa sekä
luontoon että sosiaaliseen ympäristöön – nimittäin Uskoa ja Tietoa!
Esitys
perustuu yli 50 vuotta kestäneeseen kokeelliseen tutkimustyöhön, joka on
koskenut aivojen yksilökehitystä ihmisellä ja eläimillä. Menetelmät ovat
keskeisesti neurofysiologian käyttämiä, mutta ovat myös sisältäneet runsaasti
aistifysiologisia, biokemiallisia ja muita osioita.
Se
mikä on ollut oleellisin löydös Uskon ja Tiedon aivo-fysiologiassa, on että Usko käyttäytyy kuin aisti, mutta
havainnon kohde ei avaudu havaitsijalle tarkkana aika-paikka rakenteena, kuten
se avautuu esimerkiksi fysiikassa, tai näiden osasina, kuten normaalin
aistimuksen objekti, vaan ”kokonaisuutena”. Tämä ilmenee siten, että havainnon
arvio saattaa varioida koehenkilöllä kerrasta toiseen, sekä myös henkilöstä
toiseen aina uskomuksen mukaan (koehenkilön ilmaisu). Välillä saattaa kohde
hämärtyä, tai jopa kadota kokonaan, jos toimitaan lähellä absoluuttista
kynnystä.
Mielenkiintoisinta
on että näissä tapauksissa, käyttäessämme Yrjö Reenpään kehittämää ja yleisesti
hyväksyttyä aistimuksen kvantiteetin lauseketta, saamme tuloksena
imaginääriluvun uskoa kuvaamaan. Reenpää itse selitti tämän siten, että
aistimus näissä tapauksissa tapahtui alitajunnassa (Reenpää 1966). Sekä Reenpää
että minä arvioimme, toisistamme riippumatta, että kyseessä on alitajunnan
imaginääri-luonne! Tästä luonteesta on viitteitä myös Paulin ja Jungin
teksteissä (Lindorff 2004).
Erityisen
huomionarvoista on, että rekisteröimämme alitajuiset kvantiteetit olivat
dimensiottomia, mikä on jotain täysin uutta, kuten Reenpääkin huomauttaa. Se
viittaa siihen että Uskon aistimat kokonaistilat ovat sitä, ja puhtaita
kvantiteetteja, jotain mihin emme ole tottuneet tieteellisissä objekteissa.
Niinpä myös Uskontojen kaikki kohteet, enkelit, Jumalat ym. kuuluvat tähän
aineettomaan, Uskon aistin havaitsemaan maailmaan! Koska ne ovat
kvantiteetteja, soveltuvat ne matemaattisen kalkyylin kohteeksi. Tätä olen
valmistellut kirjassa, joka koskee Neuro-teologiaa. Siinä olen kuvannut
teologisia aksioomeja tällaisen kalkyylin perustaksi! Matematiikan käyttö
Uskonnon sisältämän toiminnan kuvauksessa auttaa liittämään uskontoja
tieteeseen, mikä estäisi tieteiden erkanemisen liiaksi humaanisuuden
periaatteista. Tällaista erkanemista on nykyisin jo havaittavissa!
Toisaalta
tiedämme että nämä alitajunnan tilat syöttyvät aistivaan minään aivojen rungon
kautta, eli vastakkaiselta taholta kuin tajuiset normaali-aistimukset, jotka
kanavoivat Tietoa aivokuoren aisti-keskuksista tähän minään.Voimme
parhaiten esittää tämän kuvana,
jossa myös voimme kuvata miten useat muut
aivojen toiminnat liittyvät tähän Uskon
ja Tiedon aistimiseen.
Ylläoleva kuva 1 esittää väliaivoissa sijaitsevaa limbistä Minää, johon sekä usko että
tieto syöttyvät, edellinen aivorungosta ja jälkimäinen aivokuoresta.
Aivorungosta tulevat viestit koskevat siis kohteen kokonaistiloja ja
aivokuoresta tulevat koskevat objektin osia. Kuvassa nähdään myös kuvio
lapsiaivoista (pallo, jossa lehti: kehittämämme tunnus) ”Aivorunko” sanan alla.
Olemme
onnistuneet osoittamaan aivoissamme kolmannet aivot Sperryn esittämien kahden,
naisen ja miehen aivojen lisäksi. Olemme nimittäin osoittaneet juuri Lapsiaivon
olemassaolon aivojen runko-osassa, alueella joka sijaitsee niin sanotussa mesencefalonissa.
Sen on myös määrä säilyä arvokkaine resursseineen täysin toimintakykyisenä koko
elämän ajan, asia jota ei tiedosteta riittävästi. Seurauksena on tämän aivon
arvokkaiden resurssien menetys, sellaisten kuten luovuus, kyky nähdä
kokonaisuuksia ja tehdä arvovalintoja. Lisäksi ihminen tarvitsee lapsiaivoaan
kun kuolema lähestyy ja korkeammat aivo-osat menettävät toimintakykyään.
Silloin kuolemanpelko häviää: lapsihan ei pelkää kuolemaa, vaan uskoo
enkeleihin, Jumalaan ja kuoleman jälkeiseen elämään, kun siitä hänelle
kerrotaan. On hyvä että kuolemme samasta ”Lapsiportista” ulos, minkä kautta
olemme syntyneet!
Kuvassa
1 on esitetty aivojen limbinen Minä, joka sijaitsee väliaivoissa. Siihen
syöttyy isoaivokuoresta, sen aistikentistä, ulkoisen ympäristön objekteista
tietoa, tarkkoja kuvia, joissa objektin osaset ovat hyvin järjestyneet. Tämä
syöttö ulkoisesta ympäristöstämme nähdään kuvassa oikealla ylhäällä.
Vastaavasti on kuvassa vasemmalla toinen väylä Minään. Se tuo kaoottisia
viestejä ulkoa, kosmoksesta joidenkin mukaan, aivorunkoon ja sieltä edelleen
väliaivoihin, Minään. Nämä viestit välittävät objekteista kuvia, jotka koskevat
objektin kokonaisuutta. Siksi ei havaitsija koe näitä havaintoja tarkkoina,
osia koskevina kuvina. Hän kertoo havainnostaan vähän epävarmasti usein, että
hän ”uskoo” kuvan esittävän ”sitä ja sitä”. Joskus hän kuitenkin on täysin
varma kokemastaan, vaikka hänellä saattaa olla erilainen näkemys kuin toisilla
havaitsijoilla. Jos tästä hänelle sanotaan, kertoo hän että ”uskoo täysin varmasti”
havainnon esittävän sitä mitä sanoi!
Aivan
samanlainen tilanne esiintyy usein lapsilla (useimmin alle 6 vuotiailla): he ”Uskovat”
kokevansa, mitä havaitsevat. Ja kun pyytää heitä tarkemmin kertomaan mitä he
havaitsevat, he kuvaavat havaitun objektin kokonaisuutta.Nämä
molemmat syötöt kuvautuvat Minän avaruudessa, tieto reaaliluku (r)-dimensiolla,
ja usko imaginääriluku (i)-dimensiolla.
-
- -
(TKT:n kuvaa 1 tarkentava lisäys:
Bergström on siis
luonut matemaattisen mallin aivojen limbisen ”Minän” toiminnasta. ”Minä” on
siinä kaaosteoriassa käytetty Mandelbrot
tyyppinen avaruus (i,r), jossa havaintoa edustaa kompleksiluku. (c=i+r)
Ulkomaailmaa tutkiva luonnontiede käyttää ”tiedon aistia”, jonka havainnot
redusoituvat reaalilukuluksi, kun taas imaginaarista alitajuista maailmaa
skannaavan uskonaistin havaintotulos kuvautuu imaginaarilukuna. Saamansa
informaation pohjalta minän ymmärrys sitten muovaa käsityksiään
(kompleksiluku)).
-
- -
Tieto-syöttö
kuvaa eräänlaista Selektiivistä painetta ja Uskon-syöttö eräänlaista
Kollektio-painetta! Jälkimmäinen kohdistuu erityisesti alitajuntaan,
esimerkiksi unitilassa ja edellinen tajuntaan valvetilassa.
Nyt
voidaan hyvin ymmärtää miten ”täsmälliset”, vaativat Tieteet, kuten esimerkiksi
Fysiikka, pohjautuu aivo-funktioihin: Ne perustavat tutkimuksensa tiedon
keräämiseen, analyysiin, sääntöihin ja tarkkoihin aisti-havaintoihin, sekä aivojen
Minän reaali-luku-logiikkaan. Samalla ne hylkäävät Uskoon perustuvat
kokemukset. Tältä pohjalta lähtee fyysikoiden yleinen mielipide, että mitään
tutkimustuloksia ei voi perustaa havaitsijan aivotoimintoihin! Tässä suhteessa
on Psykologia vaikeuksissa koska se joutuu tutkimaan juuri aivoperäisiä
sisältöjämme.
Niinpä
psykologia joutuu tutkimaan myös uskomus-peräisiä toimintoja (kts kuva 1). Tämä
tekee psykologian joistakin osa-alueista tutkimustuloksiltaan epäselviksi. Se
on niissä lähempänä taiteita kuin tieteitä! Tämä tulee esiin esim.
hermofysiologiassa, Psyko-Fysiikan ongelmissa. Tästä syystä pyritään tästä
”duaalisesta” teoriasta luopumaan.
Mutta
myös Fysiikassa saattaa esiintyä ongelmia, koska se ei salli objektien
havaintoja, joissa myös Uskon Aistin havainnot huomioidaan! Tämän olemme
voineet vahvistaa kyselemällä fyysikoilta itseltään meillä ja ulkomailla. Näin
jää huomioimatta se informaatio, joka koskee kohteen kokonaisuutta. Ja jo vanha
sanonta kertoo että Kokonaisuus on suurempi kuin osiensa summa. Siksi sellaiset
ilmiöt kuin hiukkas-hajonta ja Heisenbergin epätarkkuus-relaatio (ajan
reversibiliteetti) ovat kiinnittäneet joidenkin fyysikoiden kriittistä
huomiota. Jopa Einstein arvosteli hajonta-ilmiötä virheenä.
Tässä
kohden olemmekin voineet osoittaa virheiden alkuperän: ne johtuvat havaitsijan
aivojen Minän i-dimension vaikutuksesta
(kts kuvat 2 ja 3)!
Jo imaginääri-ajan (kts. Hawking 1988) huomioiminen, fysikaalisesta
reaaliajasta riippumattomana tekijänä, osoittaa virheiden, sekä hajonnan että
epätarkkuuden alkuperän! Imaginääri-ajan dimensio, joka on riippumaton
reaali-ajan dimensiosta, kuvaa imaginääri-ajan viiveenä tässä fysiikan
huomioimassa reaali-ajassa!
Olemme
kehittäneet ohjelman, joka Julia-funktion (kuva 2) avulla simuloi sekä
hiukkas-hajonnan (kuva 2) että Heisenbergin epätarkkuus-ilmiön (kuva 3).
Menemättä
tässä sen pitemmälle, voimme kertoa että Julia-funktion termi Zo kertoo havaitsijan spontaanin
näkökohdan heti objektin C
havaitsemisen alussa, minkä jälkeen seuraa iteraatio vektori-dynamiikkana Minän
(i,r)-tasossa, kuvaten havaitsijan ajattelua ja epäröintiä havainnon teossa.
Tämä kaikki vaikuttaa havainnon lopputulokseen (hiukkasten hajontana ja
fysikaalisen ajan viivästymisenä)!
Voimme
nyt myös nähdä mitä on Ymmärtäminen, jota Paul Davies piti tärkeämpänä kuin
tietäminen! Se on aivoissa reaali-tekijän ja imaginääri-tekijän yhdistymistä!
Joka ilmenee tasapainon löytymisenä Uskon ja Tiedon välillä. Tätä tietä myös
Kulttuuri pääsee kehittymään ja tulevien Mahdollisuuksien määrä (p-dimensio
limbisessä Minässä) lisääntymään (kts. kuva
1) .
Myös
uskonnon suhteen voidaan päästä varmemmalle pohjalle! Voimme välttyä
epävarmuudesta samalla tavalla kuin Anselm Canterbury:
”Pyrin
vain uskomaan, jotta ymmärtäisin, enkä päinvastoin ”.
Hän
tiesi miten Tieto ja Usko auttavat yhdessä! Yhdessä ne juuri luovat pohjan
ymmärtämiselle, sille että Kaikkivaltijas ”Isä” on Kosminen kaikkivaltias ja
”Poika” maallinen uskovainen, ja että ”Pyhä Henki” on ne Mahdollisuudet, jotka
Jumala on, Aquinon mukaan, meille ihmisille tulevaa elämäämme varten antanut
(kts kuva 4)!
Eräänlaisena
loppulauseena voimme nyt esittää, että Usko on meille annettu jotta meille
avautuisi myös i-maailman aistiminen! Tämä auttaa meitä kulkemaan
tulevaisuudessa oikeaan suuntaan. Tähän ei pelkkä Tieto riitä! Siihen tarvitaan
myös uskoa. Tästä syystä meille on annettu myös Uskontomme!
Nyt
voimme ymmärtää, että Lapsiaivot meidän tulee säilyttää koko elämän ajan: Ne
osaavat uskoa! Lapsiaivoja koskevassa kirjassamme Ikonen ja minä pidämmekin
Lapsiaivoja varsinaisena aivonamme, ja mies- ja nais-aivoja ainoastaan
”apuaivoina”. Tämä katsanto perustuu siihen, että matemaattisessa lukuteoriassa
i- ja r-luvut ovat vain ”erityistarpeita varten ja kompleksi-luvut, (i,r)-luvut
varsinaisia lukuja ! Ja niinpä mies-aivomme (r) ovat olemassa vain suojan
etsimistä varten, ja nais-aivot (i) jälkeläisten synnytystä varten, kun taas
Lapsiaivo (i, r) meissä sisältää edellä mainitut arvokkaat resurssit ja
synnyttää kehityksessä nuo apu-aivot! Olemme Homo Infans, jonka Luoja
varsinaisesti on luonut tähän maailmaan.
Säilytä siis sisässäsi Lapsi koko
elämäsi ajan!
________________________________________________
Tarja Kallio-Tamminen:
Kommenttipuheenvuoro Matti
Bergströmin esitykseen
Matti Bergströmin pyrkimys uskon ja
tieteen yhdistämiseen on minusta tärkeä, kuten myös vetoaminen ihmisen
ymmärrykseen tekijänä, joka voi nämä yhdistää. Tieteen antaman faktatiedon
lisäksi tarvitsemme ihmisen sisältä tulevaa kykyä asioiden yhdistämiseen ja
kokonaisvaltaiseen hahmottamiseen. Tätä luovaa, eettistä, ihmisyyden ytimestä
kumpuavaa tekijää Bergström nimittää lapsiaivoiksi. Itse valitsisin sille jonkin
toisen nimen. Enkä välttämättä pyrkisi lokalisoimaan sitä tiettyyn aivojen
osaan.
Olen itsekin etsinyt välineitä ihmisen
ymmärtämiseen, hänen psyykkisen ja fyysisen puolensa yhdistämiseen, sekä aivotutkimuksesta
että kvanttifysiikasta, mutta erilaiselta, tietyssä mielessä lähes
vastakkaiselta kantilta. Bergströmillä on ymmärtääkseni fenomenologinen tausta
kuten opettajallaan Yrjö Reenpäällä. Tältä pohjalta hän on luonut matemaattisen
mallin havainnon ja aivojen limbisen ”Minän” toiminnasta.
(So. ”Minä” on siinä Mandelbrot
tyyppinen avaruus (i,r) (kaaosteoria), jossa havaintoa edustaa kompleksiluku. (c=i+r)
Ulkomaailmaa tutkiva luonnontiede käyttää ”tiedon aistia”, jonka havainnot
redusoituvat reaalilukuluksi, kun taas imaginaarista alitajuista maailmaa
skannaavan uskonaistin havaintotulos kuvautuu imaginaarilukuna. Näiden tulosten
pohjalta minän ymmärrys sitten muovaa käsityksiään kompleksilukuina.)
Metaforisesti otettuna tällainen
kuvaus tuntuu jollakin tavoin toimivalta. Se pyrkii havainnollistamaan asioita matematiikan
ja lukujoukkojen ominaisuuksien avulla. Reaalisen ulkomaailman olemassaoloon uskovana,
minua häiritsee, että tässä kaikki tapahtuminen jää pään sisälle.
Fenomenologin on vaikea ensimmäisen
persoonan pohjalta päästä ulkomaailmaan, vastaavalla tavalla kuin objektiivinen
3 persoonan näkökulma ei voi tavoittaa mielensisäisiä subjektiivisia merkityksiä.
Matti Bergström tutkii todellisuuden ilmenemistä ihmiselle hänen
kokemusmaailmassaan, jolloin ihminen tietyllä tavalla jää aivojensa ja
aistimaailmansa vangiksi. Ihmisen ja todellisuuden syvempi luonne ja
vuorovaikutus jäävät kokonaan käsittelemättä. Asia havainnollistuu, kun
vertaamme lähestymistapojamme kvanttimekaniikan tulkintakysymyksissä. Bergström
pyrkii selittämään kvanttifysiikan tulkintaongelmat analysoimalla havainnon
luonnetta. Hän näyttää olettavan, että hiukkasella on ”oikeasti” aina tarkka
paikka (vrt. David Bohm), mutta limbisen minän vaikutuksesta havaintoon tulee
epätarkkuutta. Mielestäni kuitenkaan mitään erityistä ”uskon aistia” ei tässä tarvita.
Havaitseminen on kvanttimekaniikassa samanlaista kuin muissakin koetilanteissa,
vaikka tulokset voidaankin ennustaa vain tilastollisesti. Tarkasteltavat
”hiukkaset” tuskin ovat vain yhden havaitsijan aivoissa, kun kaikki näkevät aina
samat havaintotulokset.
Toinen kiinnostava kysymys, johon
haluan Bergströmin esityksen pohjalta tarttua, on ihmisen ja luonnon välisen vuoropuhelun
toinen osapuoli, minä. Mikä se on? Minäkäsityksemme varmasti jollakin tavalla muotoutuu
ja saa vaikutteita alitajuisesta ja rationaalista kokemuksestamme, kuten
Bergström kuvaa, mutta mikä on minän ja aivojen (ja muun ulkoisen aineellisen
maailman) suhde? Voidaanko minä kokonaisuudessaan palauttaa aivoihin ja
selkeästi paikantaa niiden tiettyyn osaan? Törmäämme taas kysymykseen teoriasta
ja kokemuksesta ja niiden yhteensovittamisesta.
Mielestäni asia valottuu parhaiten kiinnittämällä
huomiota tekemiimme kuvauksiin. Todellisuudesta, minästä, mielestä, sielusta ja
tietoisuudesta on filosofiassa, tieteessä ja eri uskonnoissa kehitetty paljon erilaisia
teorioita ja näkökulmia. Neurologit, mielenfilosofit, psykologit tai teologit
lähestyvät kukin asioita omalta kannaltaan tarjoten käyttöömme välineitä,
joiden toimivuutta jokainen voi itse tykönään arvioida. Paremmat mallit voivat
viedä meidät lähemmäksi totuutta, mutta lopulta kaikki teoriat ja mallit ovat
ihmisen tekemiä rajallisia, aikaan sidottuja luomuksia. Viime kädessä omakohtainen
kokemus, arviointi ja erotuskyvyn lisääminen ovat teorioita tärkeämpiä
tekijöitä. Kenenkään ei pitäisi jäädä minkään ulkoa annetun dogmin tai
opinkappaleen vangiksi.
Ihmisen ja todellisuuden syvempää
luonnetta ja suhdetta koskevissa perustavissa kysymyksissä itseäni on eniten
inspiroinut intialainen filosofia, joka on aika paljon noussut esiin myös kvanttimekaniikan
tulkintakeskusteluissa. Esimerkiksi holismi ja ihmisen vaikutus todellisuuteen
on helpompi ymmärtää intialaisen todellisuuskäsityksen
pohjalta, jossa ei ole jyrkkää aineen ja mielen dualismia.
- - -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.