Kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Lauri Hannikainen alusti kesäkuun 2015 yhteisseminaarissamme Sofiassa kansainvälisen oikeuden kysymyksistä ja rikkomuksista.
Hannikainen on ystävällisesti kirjoittanut aiheeeseen liittyen oheisen asiaa selventävän tekstin. Kirjoitus on ensimmäinen osa. Toinen osa, jossa paneudutaan asevoiman käytön kieltoon ja suurvaltojen politiikkaan, julkaistaan lähiaikoina. JO.
Lauri Hannikainen KANSAINVÄLINEN
OIKEUS – MITÄ SE ON?
Kansainvälinen
oikeus on osa laajempaa kansainvälistä yhteisöä, sen normatiivinen (oikeudellinen) osa. Tämä yh- teisö on melko hajanainen
poliittis-taloudellis-kulttuurinen kokonaisuus, jolla ei ole tehokasta
hallitusvaltaa vaan joka perustuu kansainvälisen oikeuden luomaan itsenäisten
valtioiden järjestelmään.
Kansainvälisen oikeuden järjestelmä on saanut alkunsa
tarpeesta luoda sääntöjä valtioiden keskinäisten suhteiden järjestämiseksi.
Täten valtioille on muodostunut oikeuksia ja velvollisuuksia. Varsin
alkeellisesta sääntö- kokoelmasta kehittyi 1900-luvun kuluessa oma
oikeusjärjestelmänsä – kansainvälisen oikeuden järjestelmä. Sen voi määritellä suvereenien eli
täysivaltaisten valtioiden ja muiden kansainvälisen oikeuden subjektien
(etenkin kansainvälisten järjestöjen) välisiä suhteita sääntelevien
oikeudellisten normien/sääntöjen, periaatteiden, käytäntöjen ja käsitteiden
kokonaisuudeksi. Jos tarkkoja ollaan, pitäisi puhua kansainvälisestä julkisoikeudesta.
Kansainvälisen
oikeuden käsittelemät kysymykset ja ilmiöt ovat tuttuja kenelle tahansa
ulkomaan- uutisia seuraavalle. Kansainvälinen oikeus on läsnä esimerkiksi
seuraavanlaisissa usein uutisoi- duissa tilanteissa: Yhdistyneiden kansakuntien
(YK) turvallisuusneuvosto antaa päätöslauselman. Valtiot neuvottelevat yhdessä
kansainvälisen yleissopimuksen. Joukko valtioita neuvottelee rajoista vaikkapa
arktisilla merialueilla. Jokin kansakunta julistautuu itsenäiseksi ja perustaa
oman valtion. Valtio tunnustaa toisen valtion. Valtio karkottaa toisen valtion
diplomaatin. Mielenosoittajat valtaavat vieraan valtion suurlähetystön. Valtio
liittyy johonkin valtioidenväliseen järjestöön. Kansalaisjärjestöt toimittavat
humanitaarista apua jollekin kriisialueelle. YK asettaa jotakin valtiota tai
valtionpäämiestä vastaan pakotteita tai jopa määrää koko maan kauppasaartoon.
Valtio haastaa toisen valtion kansainväliseen tuomioistuimeen. Perustetaan ja
aloitetaan rauhanturvaoperaatio. Sissit hyökkäilevät asevoimin naapurivaltioon.
Valvotaan atomiteknologian käyttöä tai ydinsulkusopimuksen noudat- tamista.
Tarkkailijat ja asiantuntijat antavat lausuntoja ihmisoikeuksien toteutumisesta
ja ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamisesta jossakin maassa. Väitellään
terrorisminvastaisesta yhteis- työstä tai terrorisminvastaisen sodankäynnin
säännöistä.
Tavallisesti
seuraamme tällaisia tapahtumia osana yleistä kansainvälistä politiikkaa ja
diplomatiaa. Ne näyttäytyvät meille valtioiden ja kansalaisyhteiskuntien
välisinä rauhanomaisina tai itsekkäinä suhteina ja toimintoina.
Todellisuudessa kuitenkin kaikkien näiden tapahtumien taustalla, niihin
limittyneenä, on satoja vuosia vanha kansainvälisen oikeuden perinne. Kun
valtiot toimivat ja ovat vuorovaikutuksessa toistensa tai vaikkapa
kansainvälisten järjestöjen kanssa, kysymys ei ole pelkästään vallankäytöstä
tai sarjasta yksittäisiä neuvotteluratkaisuja. Kansainvälisessä vuorovaikutuksessa
on politiikan ja diplomatian ohella jatkuvasti kyse myös siitä, toimitaanko
kansainvälisen oikeuden mukaan eli laillisesti vai siitä poiketen eli jopa
laittomasti.
Kansainvälinen
oikeus on moninainen joukko ikivanhoja tapoja, rauhanomaisia sääntöjä,
monimut- kaisia sopimuksia, runsasta tuomioistuinratkaisujen tulkintaa,
kansainvälisten järjestöjen käytäntöä sekä ennen kaikkea tunnustettuja
reunaehtoja valtioiden oman edun tavoittelulle ja vallankäytölle.
Kokonaisuudessaan kansainvälinen oikeus on siten ennen kaikkea oikeutta:
se on joukko sääntöjä ja periaatteita, joiden nojalla kansainvälinen yhteisö
voi punnita sitä, toimitaanko kussakin tilanteessa sallituissa ja hyväksytyissä
rajoissa vai ei.
Säännöt voivat olla yleismaailmallisesti
velvoittavia, alueellisia, tai perustua kahden tai useamman valtion välillä
tehtyyn sopimukseen tai näiden omaksumaan, velvoittavaksi muodostuneeseen
käytäntöön. Ne luovat valtioille ym. oikeuksia ja velvoitteita. Periaatteet ja käsitteet ovat luonteeltaan laaja-alaisempia tai abstraktimpia.
Useimmin ne ovat yleismaailmallisia, mutta myös alueellisessa kansainvälisessä
oikeudessa voi olla alueelle tyypillisiä periaatteita ja käsitteitä.
Kansainvälinen
oikeus on nykymaailmassa erittäin tärkeä ilmiö. Voidaankin sanoa, että
kansainväli- sen oikeuden olemassaolo ja sen rauhanomaisen noudattamisen tarve
ovat juuri se syy, miksi kaikki kansainvälinen keskustelu, argumentointi,
kädenvääntö ja yhteistoiminta ovat niin kertakaikkisen suuren ulkopoliittisen
uurastuksen ja siitä kertovan uutistulvan arvoista.
Ennen
1900-lukua kansainvälisen oikeuden sääntelyn keskeisiä kohteita olivat
valtioiden väliset suhteet sekä kansainvälisten merialueiden oikeusasema.
Nykyaikana kansainvälinen oikeus sääntelee myös kansainvälisten järjestöjen
toimivaltaa, kansainvälisten meri-, ilma- ja avaruusalueiden oikeusasemaa,
kansojen, vähemmistöjen ja ihmisyksilöiden oikeuksia sekä ympäristön suojelua.
Uutena vaikeana haasteena on globalisaation säänteleminen.
Nykyajan
kansainvälisen oikeuden tärkeimmät lähteet ovat valtiosopimukset ja
kansainvälinen tapaoikeus. Sopimus tulee valtiota velvoittavaksi vain
nimenomaisella tahdonilmaisulla, kun taas tapaoikeuden säännön muodostuessa
valtion hiljaisuus voidaan tulkita myöntymisen merkiksi. Muita huomionarvoisia
lähteitä ovat kansainvälisten järjestöjen päätöslauselmat, jotka tosin
valtaosaltaan ovat vain suosituksia, ja eri oikeuskulttuureille yhteiset
oikeusperiaatteet.
Kansainvälisen
oikeuden järjestelmä on valtioiden kansallisista oikeusjärjestelmistä
erillinen, muodollisesti niiden yläpuolella oleva oikeusjärjestelmä.
Luonteeltaan se on erilaista kuin kehittynyt kansallinen oikeus. Jälkimmäisessä
ovat eriteltyinä lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovalta ja lakien
noudattamista valvoo melko tehokas pakotejärjestelmä. Kansainvälisessä
oikeudessa ei ole vastaavaa toimivallan jakoa. Lainsäätäjinä toimivat valtiot
ja niiden perustamat kansainväliset järjestöt, jotka molemmat ovat myös
toimeenpanovallan haltijoita.
Riitojen ratkaisumenettelyt ja pakotejärjestelmät
eivät ole läheskään yhtä tehokkaita kuin kehittyneissä kansallisissa
oikeusjärjestelmissä, vaikka monet kansainväliset yleissopimukset ovatkin
luoneet valvontajärjestelmiä ja riitojen ratkaisumenettelyjä ja vaikka
Yhdistyneet Kansakunnat (YK) toimii ylimpänä valvojana ja pakotteiden määrääjänä.
Kansainvälisiä tuomioistuimia on, mutta niiden tuomiovalta on rajallinen.
Kuitenkin
sellainen alueellinen kansainvälisoikeudellinen järjestelmä kuin vajaasta 30
valtiosta koostuvan Euroopan unionin (EU) oikeusjärjestelmä on kehittynyt
varsin tehokkaaksi ja lähentynyt kehittyneen kansallisen oikeusjärjestelmän
luomaa mallia.
Vaikka
kansainvälinen oikeus järjestelmänä on heikompi kuin kehittynyt kansallinen
oikeusjärjestelmä, hierarkkisesti se on kansallisia oikeusjärjestelmiä
ylemmällä tasolla. Valtio ei voi vedota omiin lakeihinsa perusteeksi sille,
ettei se noudata kansainvälistä oikeutta. Tämän ovat kaikki valtiot
hyväksyneet.
Mikä seuraavista mahtaa olla keskeisin tekijä
2000-luvun alun kansainvälisessä
oikeudessa: 1) valtiot, 2) kansat, 3) kansainväliset järjestöt kuten YK,
Maailman kauppajärjestö ja EU, 4) ihmisyksilöt, vai 5) monikansalliset
liikeyritykset kuten Nokia ja Shell Oil?
Valtio on edelleen keskeisin tekijä, kuten koko
kansainvälisen oikeuden voimassaolon ajan. Maailma on jakautunut alueellisesti
suvereeneihin valtioihin. Valtioiden keskeinen tekijä on sen väestö – kansa –
mutta kansainvälisellä alalla sitä edustaa valtio. Kansainväliset järjestöt
ovat tärkeitä, mutta niiden jäsenistö muodostuu valtioista, jotka päättävät
järjestöjen politiikasta. Ihmisyksilöt ovat tietenkin tosiasiallisia
perustoimijoita; he käyttävät äänivaltaa kansainvälisissä järjestöissä, mutta
pääasiassa he kuitenkin tekevät sen omien valtioidensa nimissä. Maailmassa on
niin paljon ihmisiä, että heidän kansainvälisesti merkittävän toimintansa
täytyy tapahtua suurempien yhteenliittymien puitteissa. Toki ihmisoikeuksien
merkityksen kasvu on vahvistanut yksilöiden asemaa. Monikansalliset
liikeyritykset ovat keskeisin toimijaryhmä globalisaatiossa, mutta
rahantekokoneina ne eivät voi olla johtava tekijä kansainvälisen yhteisön
asioiden sääntelemisessä – eivät missään tapauksessa.
Lauri Hannikainen
|
Kesäkuun Sofia seminaarin tekijät: Pertti Seppälä, Toivo Salonen, Lauri Hannikainen, Hannikaisen takana J.Olavinen, Ambrosius, Eero Ojanen, Tarja Kallio-Tamminen ja Tapio Varis. |
.................................
Kansainvälisen oikeuden käsikirja kertoo
monipuolisesti kansainvälisen oikeuden järjestelmästä. Osa I käsittelee
kansainvälisen oikeuden perusteita (60 s), toinen osa keskeisiä sääntelyaloja
ja –kohteita (120 s), osa III kansainvälisen oikeuden noudattamisen valvontaa
ja reagointia loukkauksiin (35 s) ja osa IV 2000-luvun haasteita (30 s). Lukujen
lopussa on ’pähkinöitä’ lukijan pohdittavaksi ja kirjan lopussa niitä on
enemmänkin.
Kirja on varsin kallis – sen listahinta 76,50. Jos
lähetät kirjatilauspyynnön suoraan Lauri Hannikaiselle lauri.hannikainen@helsinki.fi saat
Tietosanomat lähettämään sen sinulle 50 euron hinnasta. Kirjan saa myös monista
kirjastoista joihin lukijat voivat tehdä myös omia tilausehdotuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.