Keskiviikkona 23.3.2016 saamme vieraaksemme taiteen tohtori Sam Inkisen. Inkisen teemana on Aikalaisdiagnoosi – nykyihmisen arvojen ja välineiden maailma? jossa hän tekee havaintoja 1900-luvun lopun ja 2000-luvun alun ajan hengestä
|  | 
| Axel | 
”Poikaseni, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”
Aika ja ajan henki? Riskiyhteiskunnan haasteet ja mahdollisuudet? Mediayhteiskunta ja kommunikaation ekstaasi?
Viime
 vuosina on käyty runsaasti keskustelua muun muassa globalisaation, 
digitalisaation ja uuden mediateknologian ympärillä. On korostettu 
käynnissä olevan murroksen määrällisiä ja laadullisia ulottuvuuksia. On 
esitetty rohkeita fantasioita ja mieltä kiihottavia utopioita – 
toisaalta myös negatiivisia uhkakuvia ja synkkiä dystopioita.
Teknokratian ja byrokratian ohella demokratiaa, valistuksen perinnettä ja älykästä keskustelua uhkaa oklokratia –
 massan ja rahvaan valta. Proaktiivinen ”tulevaisuuden keksiminen” sekä 
hedelmällinen dialogi erilaisten kulttuurien, ideologioiden ja 
maailmankatsomusten välillä ovatkin aikalaishaasteista tärkeimpiä.
Millaisia
 ”potilaita” ovat elämystalous, informaatioyhteiskunta ja (post)moderni 
tilanne kulttuurifilosofisen tarkastelun ja kriittisen 
aikalaisdiagnoosin kannalta? Millainen on – filosofi ja kielitieteilijä 
Erik Ahlmanin (1892–1952) hengessä arvioituna – nykyihmisen arvojen ja välineiden maailma? Millaisia ovat 1900-luvun lopun vuosikymmenten ja oman aikamme keskeiset Zeitgeist-virtaukset? 
Selvyyttä kohti? Optimismin ja pessimismin ohella aikalaiskeskustelussa esiintyy ilahduttavasti myös meliorismi: maailmankatsomus ja elämänasenne, jossa valmistaudutaan ponnistelemaan hyvän puolesta pahaa ja kielteistä kehitystä vastaan.
On
 myös nähtävissä, että nykykeskustelussa esiintyvien käsitteiden ja 
teemojen taustalla vaikuttavat pitkälti vanhat, historialliset ideat. 
Globaalissa, digitaalisessa media- ja informaatioajassa todentuviksi 
väitetyt vallankumoukset, transformaatiot ja harppaukset paljastuvat 
usein sekä todellisiksi, aikalaisia hämmentäviksi murroksiksi että 
epärealistisiksi unelmiksi ja utopioiksi.
Aikalaisdiagnoosinkin
 yhteydessä on syytä  muistuttaa filosofi, psykologi, 
kulttuurivaikuttaja Eino Kailaa (1890–1958) mukaillen sivistyksen olevan
 sitä, että menneisyys on läsnä nykyisyydessä. Toisaalta kysymys on 
ihmiselle ja ihmiskulttuurille luonteenomaisista mentaliteettieroista: 
toiset kokevat pienentyvän, monikulttuurisen planeetan (mcluhanilainen 
maailmankylä, ”global village”) ja kehittyneen digitaaliteknologian 
merkityksen syvällisemmin ja konkreettisemmin kuin toiset. 
Sam Inkinen (s. 1970) on tohtoriksi vuonna 2000 väitellyt media- ja 
kulttuurintutkija, kirjailija, semiootikko, filosofi, mystikko, 
visionääri, taiteilija ja kuraattori. Inkisen intohimon erityisinä 
kohteina ovat ikuisuuskysymysten lisäksi aikalaisdiagnoosi, 
kulttuurihistoria, avantgarde-ilmiöt sekä tulevaisuuden hahmottaminen. 
Sam Inkisen väitöskirja Teknokokemus ja Zeitgeist. Digitaalisen mediakulttuurin yhteisöjä, utopioita ja avantgarde-virtauksia(2000), keskittyi uuden mediateknologian, informaatioyhteiskunnan ja digitaalisen kulttuurin ilmiökentän tarkasteluun. Hän
 on toimittanut yksin ja kollegojensa kanssa lukuisia tieteellisiä ja 
populaareja teoksia. Näistä tärkeimpiä ovat Walter de Gruyter 
-kustantamolle toimitettu antologiaMediapolis. Aspects of Texts, Hypertexts and Multimedial Communication (1999) sekä teossarjat Mediatieteen kysymyksiä(1998–2001) ja The Integrated Media Machine (1999–2005). Esimerkkejä Inkisen uudemmasta kirjallisesta tuotannosta ovat mm. Minne matka luova talous? (2006), Understanding Innovation Dynamics (2009), Sanoja ja tekoja (2011) sekä 
 Kameleonttikuluttajan paluu (2015).
Tutkijan,
 visionäärin ja aikalaistarkkailijan roolissa Inkinen on kirjoittanut 
runsaasti myös populaarimpia esseitä ja tekstejä, toiminut kolumnistina 
eri medioissa sekä luennoinut ja osallistunut aikalaiskeskusteluihin 
niin fyysisessä maailmassa kuin digitaalisessa ”kybertilassa”.
Tervetuloa 
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita kommentti tähän tekstiin.