Lauri 2013. Kuva H.Vuorila |
sunnuntai 17. huhtikuuta 2016
In memoriam Lauri Rauhala: 13.9.1914 - 5.4.2016
Psykologi, filosofi, emeritusprofessori Lauri Rauhala kuoli
5. huhtikuuta 2016 Helsingissä.
Rauhala oli syntynyt 13. syyskuuta 1914
Sievissä muutamia viikkoja ensimmäisen maailmansodan syttymisen jälkeen.
Hän syntyi paikkakunnalla, joka oli tunnettu hengellisistä
herätysliikkeistä, körttiläisyydestä ja vanhoillislestadiolaisuudesta sekä
suurista perheistä. Lauri oli 11-lapsisen perheen nuorin. Hänen kasvattajinaan
olivat vanhimmat sisarukset. Perheen lapset kasvoivat körttiläisessä hengessä.
Hän aloitti nelivuotisen kansakoulun vuonna 1921.
Rauhala hyväksyttiin 18-vuotiaana Kajaanin seminaariin
viisivuotiseen kansakoulunopettajien koulutukseen. Kajaanissa hän sai
ensimmäisen kosketuksen ihmistieteisiin, kasvatustieteisiin, psykologiaan ja
filosofiaan. Valmistumisen jälkeen vuonna 1939 Rauhala toimi kolme viikkoa
opettajana Oulussa. Opettajan ura katkesi, kun suomalaiset miehet kutsuttiin
talvisotaan. Asemasotavaiheessa hän tentti kasvatustieteen arvosanoja Helsingin
yliopistoon J.A.Hollolle. Syyskuussa 1944 30-vuotias Rauhala palasi siviiliin.
Rauhala osallistui sodan jälkeen Eino Kailan filosofian
historian ja Platonin filosofiaan keskittyville luennoille. Filosofian hän koki
kutsumuksekseen, mutta valitsi työllistymisen vuoksi pääaineekseen psykologian,
jota hän opiskeli Kailan oppilaiden Kai von Fieandtin ja Arvo Lehtovaaran
johdolla. Rauhalan pro gradu työn toinen tarkastaja oli Erik Ahlman, jonka
ajattelulla oli myöhemmin suuri vaikutus Rauhalaan. Hän solmi avioliiton Esteri
Kankaanpään kanssa.
Rauhala aloitti psykologin työt Sipoossa Nikkilän
mielisairaalassa. Kokemukset sairaalapsykologin työssä saivat aikaan
oivalluksen, jota Rauhala kutsuu ”Nikkilän herätykseksi”. Mielen häiriöistä
kärsivien potilaiden luokitus edeltä määrättyihin tautiluokituksiin on väärä lähestymistapa
mielen häiriöihin. Rauhalan mukaan jokainen ihminen on omassa ainutkertaisessa
tilanteessaan, joka pitää huomioida auttamistyössä.
Freudin psykoanalyyttinen teoria sai keskeisen aseman
Rauhalan ajattelussa. Myöhemmin hän sai kosketuksen fenomenologiaan Carl Gustav
Jungin syvyyspsykologian välityksellä. Rauhalan kirjallisen työn avaus oli
vuonna 1961 ilmestynyt Mitä psykoterapia on ja kuka sitä tekee? Fenomenologista
lähestymistapaa hän tarkastelee jungilaisessa viitekehyksessä.
Kirjan ilmestymisen jälkeen hän puhui eräässä tilaisuudessa
Jungin syvyyspsykologian lähtökohdista. Tilaisuuden jälkeen Sven Krohn tuli
hänen puheilleen sanoen esitelmän olleen ”lähes puhdasta fenomenologiaa” ja
ehdotti Rauhalaa tekemään siitä väitöskirjan. Näin Rauhalan tie Jungista
siirtyi Edmund Husserlin ja Martin Heideggerin filosofioihin. Hän kuului
Turussa Krohnin fenomenologis-hermeneuttiseen filosofian piiriin.
Rauhalan väitöskirja Intentionality and the Problem of the
Unconscious valmistui vuonna 1969. Krohn toimi vastaväittäjänä. Rauhala haki
Turun yliopiston filosofian professuuria, mutta valituksi tuli Juhani
Pietarinen. Myöhemmin Rauhala näki tämän myönteisenä asiana, sillä hän välttyi
hallinnollisesta vastuusta ja vapautui akateemisista julkaisupaineista.
Vuodesta 1970 lähtien hän oli filosofian dosentti Turun yliopistossa. Vuosina
1976-1980 hän oli soveltavan psykologian professorina Helsingissä. Vuonna 1994
Rauhala vihittiin Oulun yliopiston kasvatustieteen tiedekunnan
kunniatohtoriksi. Vuonna 1998 hän sai psykologian emeritusprofessorin arvon.
Hänen 1960-luvulla alkanut kirjallinen uransa jatkui aina
2000-luvulle saakka. Rauhala jäi eläkkeelle vuonna 1981, jonka jälkeen hänen
tärkeimmät kirjoituksena ovat syntyneet. Hän oli kysytty luennoitsija
erilaisissa tilaisuuksissa ja aktiivinen osallistuja monissa seminaareissa.
Filosofiklubi Helsingissä aloitti syyskautensa toiminnan
keskiviikkona 10.9.2014 järjestämällä symposiumin kunnioittaakseen Rauhalan
100-vuotista elämäntyötä. Päivää myöhemmin torstaina 11.9.2014 Lapin yliopisto
Rovaniemellä järjesti juhlaseminaarin Lauri Rauhala 100 vuotta. Juhlaseminaarin
pääluennoista on koottu kirja (Linkki teokseen kirjoituksen lopussa). Lauri Rauhala itse ei päässyt tilaisuuteen vaan
lähetti poikansa Eero Rauhalan välityksellä oman tervehdyksensä, jonka osallistujille
välitti juhlaseminaarin pääpromoottori ja puheenjohtaja PsT professori Juha
Perttula.
Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologisen filosofian
mielenkiinto tiivistyy kysymyksiin, ”Mitä on ihminen”? ja ”Miten ihminen on
olemassa tajunnallisena ja kehollisena suhteessa maailmaan?” Näitä kysymyksiä
hän on tutkinut reilusti yli puolivuosisataa. Tajunnallisuuden erikoisluonne ja
asema ihmisen olemassaolossa sekä maailman jäsentämisessä ovat olleet Rauhalan
filosofian keskiössä 1950-luvun alusta alkaen. Hän on kuutisenkymmentä vuotta
esittänyt ja yrittänyt perustella, että tajunnallisia ilmiöitä ei voida
palauttaa luonnontieteen ilmiöiksi.
Rauhalan situationaalinen säätöpiiri nähdään hänen ehkä
tärkeimpänä käsitteellisenä innovaationa. Sillä viitataan tapoihin, joilla
ihmisen eri olemispuolet säätelevät toisiaan ja vaikuttavat toinen toisiinsa.
Nämä ihmisen olemispuolet ovat kehollisuus, tajunnallisuus ja
elämäntilanteisuus (situationaalisuus). Situationaalisen säätöpiirin käsite on
yksi ratkaisuehdotus mind-body –ongelmalle, koska siinä jyrkkä irrallisuus
ihmisen eri olemispuolten väliltä poistuu. Situationaalisen säätöpiirin käsite
esiintyy Rauhalan artikkeleissa jo vuonna 1973. Vuonna 1974 hän kirjoittaa
enemmän situationaalisen säätöpiirin käsitteestä psykoterapian näkökulmasta.
Lauri Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologinen filosofia
voidaan sijoittaa suomalaisen filosofisen antropologian jatkumoon Erik Ahlmanin
ja Sven Kronin kanssa. Filosofisen antropologian keskeinen kysymys on ”Mikä
ihminen on?”. Rauhala kutsuu Ahlmania ja Krohnia hengen suurmestareiksi. Hän
suhtautui varauksellisesti Krohnin teosofisiin ja parapsykologisiin ajatuksiin.
Rauhalan mukaan ihminen on todellistunut ainakin materiana, orgaanisena
tapahtumisena ja tajunnallisuutena.
Rauhalan holistista ihmiskäsitystä on sovellettu empiirisen
kokemuksen tutkimuksessa monilla eri tieteenaloilla ja erityistieteissä. Yli
puolet holistisen ihmiskäsityksen sovelluksista liittyy kasvatustieteisiin tai
sen lähitieteisiin: didaktiikka, ammattikasvatus, kasvatuspsykologia,
kasvatusfilosofia. Muita sovelluksia löytyy muun muassa hoito- ja
terveystieteiden aloilta.
Heikki Vuorila
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Pääsiäissaaren viimeinen palmu
Olen usein kysynyt itseltäni: "mitä viimeistä palmupuuta kaatanut pääsiäissaarelainen sanoi?" Sanoiko hän nykyajan metsurin tapaan: "työpaikkoja, ei puita!"? Vai: "teknologia ratkaisee ongelmamme, ei pelkoa, löydämme puulle korvaavan materiaalin"? Vai: "ei ole todisteita siitä, ettei jossakin muualla saarellamme olisi vielä palmuja. Tarvitsemme lisää tutkimusta. Ehdottamanne puunkaatorajoitus on ennenaikainen ja perustuu pelonlietsomiseen"?
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
- Jared Diamond: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä? Terra Cognita 2005
Laitoin muistokirjoituksen tutuilleni ja sain seruaavan vastauksen monikymmenvuotiselta perheystävältäni
VastaaPoistaKiitos, Markku!
Kauniin alkukesän todella koskettava lahja: saada luettavakseni Heikki Vuorilan nekrologi Lauri Rauhalasta. Rauhala oli yleisen kielitieteen pro gradu-työni toinen tarkastaja. Hänet valittiin tehtävään siksi, että graduni käsitteli alkoholistihuoltolan henkilöryhmien keskinäistä vuorovaikutusta. "Alkoholistihuoltola viestintäyhteisönä" oli tutkielmani otsikko; huoltola oli Perniössä sijaitseva laitos, jossa suoritin kansalaisvelvollisuuteni siviilipalvelun.
Oli todella vaikuttava kokemus keskustella aiheesta Rauhalan kanssa. Tapasinhan minä hänet muussakin yhteydessä, ainakin kerran Helsingin Kriittisessä korkeakoulussa.
Erik Ahlamanin tavoin, jonka teoksiin olen jonkin verran tutustunut, Lauri Rauhala oli Suomen humanioran suurmiehiä.
Kaarlo (Voionmaa)
(Markku af Heurlin)